Skip to main content

Hallo allemaal,

Ik ben gisteren benaderd door KPN met een aanbod en vraag me af of ik niet te snel ja gezegd heb. De situatie is als volgt: Uit wat ik begrijp dient een tv verbonden te worden met de tv ontvanger, die denk ik deze is: Ontdek KPN TV met onze nieuwste tv-ontvanger
Normaal gesproken zou dit met een UTP kabel zijn, maar dat is niet mogelijk in mijn woonkamer (domweg vergeten voldoende loze leidingen aan te laten leggen in de nieuwbouwwoning en een UTP kabel over je vloer heen is ook geen gezicht). UTP doortrekken vanuit het KPN modem kan dus niet.

Boven heb ik wel UTP doorgetrokken en de medewerker vertelde me dat ik dan daar het tv kastje op aan zou kunnen sluiten en beneden in de woonkamer de KPN app van de Smart tv zou kunnen gebruiken om tv te kijken. Ik vraag me dan wel af of dit verstandig is aangezien UTP stabieler is dan Wifi.
Hij vergat overigens wel te vertellen dat je de app maar op 1 apparaat tegelijk kan gebruiken. Maar misschien kun je ook KPN TV kijken via een weblink?

Ik begreep ook dat ik een DVS 1200 zou kunnen aanschaffen, maar ik heb al een Devolo 1200 op verschillende stopcontacten aangesloten aangezien het nieuwbouw huis in wezen een stalen constructie is en WiFI extenders geen goede verbinding opleveren.

Weet iemand of een DVS 1200 goed zou samenwerken met een Devolo 1200 of zou ik het KPN tv kastje ook gewoon kunnen aansluiten op een Devolo 1200?

Alvast mijn dank voor jullie hulp!

 

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

De monteur heeft die Moca's standaard bij inderdaad. 

De monteur kan ook inderdaad de kabel vervangen, mits deze niet vast zit in de leiding of iets dergelijks. Aansluitdoosje kost op het moment van schrijven 12 euro exclusief montage. Let wel dat als het een aansluitdoosje in een raamwerk met stopcontacten is wij hier geen passende frontplaat voor hebben. Omdat het de 'primaire' tv is de kabel naar mijn mening gratis. Het aansluiten en activeren van een tweede tv door de monteur kost eenmalig 25 euro.


@NHendriks Dank je wel voor je reactie. De Coax aansluiting is nu een aparte aansluiting, dus dat zou moeten lukken. Of de Coax kabel vast zit weet ik niet. Is 12 jaar geleden geplaatst en daar is daarna niet meer aangezeten. Ik hoop dat iedere KPN monteur bereid zal zijn om een UTP kabel door te trekken? :wink:


Ik hoop dat iedere KPN monteur bereid zal zijn om een UTP kabel door te trekken? :wink:

Ja,dat doen ze allemaal wel:)Maar na 12 jaar zal de coax kabel nog niet heel vast zitten denk ik.


@NHendriks Dank je wel voor je reactie. De Coax aansluiting is nu een aparte aansluiting, dus dat zou moeten lukken. Of de Coax kabel vast zit weet ik niet. Is 12 jaar geleden geplaatst en daar is daarna niet meer aangezeten. Ik hoop dat iedere KPN monteur bereid zal zijn om een UTP kabel door te trekken? :wink:

Naar mijn weten wel. Het is namelijk een stuk makkelijker dan een kabel los leggen of door de kruipruimte 😀

 

Ik hoop dat iedere KPN monteur bereid zal zijn om een UTP kabel door te trekken? :wink:

Ja,dat doen ze allemaal wel:)Maar na 12 jaar zal de coax kabel nog niet heel vast zitten denk ik.

Leeftijd is over het algemeen vaak niet het punt gelukkig. Helaas ook nieuwbouw meegemaakt waar beide coax-kabels zo onmogelijk vast zaten omdat er iets met de leidingen niet goed gegaan was. Bijvoorbeeld dat ze niet goed verlijmd zijn en daardoor losschieten en de kabel daardoor ‘geklemd’ wordt maar ook bijvoorbeeld tijdens de bouw dat een flexpijp platgedrukt wordt tijdens het storten van beton.


Hallo allemaal,

hierbij een update over mijn KPN aansluiting. Gisteren is de KPN monteur langs geweest en precies zoals @NHendriks zei, was hij bereid om UTP door te trekken :wink: . COAX kabel kon er gelukkig makkelijk door de loze leiding uitgetrokken worden.

So far, so good! UTP kabel rechtstreeks op de tv aangesloten en KPN iTV app gebruikt. Maar, dat is hem helaas toch niet hoor! Ik ben denk ik toch verkeerd voorgelicht. Ik heb ook een TV die geen Smart TV is en dacht via de app bijvoorbeeld Netflix te kunnen kijken op die tv, maar dat kan dus niet. 

Vervelender is het dat je, bij het doorspoelen van een opname, niet kan zien waar je bent :cry: . Dat zou handig zijn bij het doorspoelen van reclame. je weet dan wanneer je weer verder kan kijken omdat je het beeld versneld in beeld blijft zien, zoals dat bij de Netflix app bijvoorbeeld prima werkt. Erg jammer!

Wat me ook verbaast is zijn de snelheden van de internetverbinding die gehaald worden.

Ik heb CAT6 bekabeling rechtsreeks aangesloten op een pc met een 1Gb netwerkkaart, maar toch heb ik een lagere snelheid dan met de WIFi extender, een Devolo 1200 die gekoppeld is aan het modem van KPN. Ook dan niet de snelheid die ik verwacht had, maar wel beter

Toch wel jammer als je voor een 1Gb internetverbinding betaalt :grin:

Iemand enig idee hoe dat kan?  

Speedtest KPN met UTP:

Speedtest KPN met WiFi:

 

 


Update. Kan bericht vreemd genoeg niet aanpassen. Maar ben uit de bandbreedte. Althans, gedeeltelijk.

Netwerkkaart is een Intel I219-LM Gigabit kaart, stond op 10/100. Maar na aanpassen van Speed & Duplex naar fixed 1gb klapt de netwerkkaart eruit.

Weer teruggezet naar 10/100 en weer internet. Schijnt dat dit ermee te maken zou kunnen hebben?

 

 


Hallo @mpgjacobs , kijk eens of er een driver update beschikbaar is en fixeer de kaart niet op 1 Gigabit maar zet de kaart op 'auto'.

 


@JanD Driver update had ik al uitgevoerd en stond al op “auto negotiate” met 10/100 setting :wink:  


Beste @mpgjacobs , Kun je aangeven of je extra heb moeten betalen om de utp kabel door te laten trekken door de monteur. Doen ze dat standaard als je erom vraagt? Ik heb namelijk van de KPN medewerker begrepen dat alles kosteloos wordt geïnstalleerd. Alvast dank.


Beste @mpgjacobs , Kun je aangeven of je extra heb moeten betalen om de utp kabel door te laten trekken door de monteur. Doen ze dat standaard als je erom vraagt? Ik heb namelijk van de KPN medewerker begrepen dat alles kosteloos wordt geïnstalleerd. Alvast dank.

Hallo @Ramiz Dayi de installatie (werkloon) zal dan misschien wel gratis zijn, maar de gebruikte materialen moeten altijd betaald worden.

 


 

Beste @mpgjacobs , Kun je aangeven of je extra heb moeten betalen om de utp kabel door te laten trekken door de monteur. Doen ze dat standaard als je erom vraagt? Ik heb namelijk van de KPN medewerker begrepen dat alles kosteloos wordt geïnstalleerd. Alvast dank.

Hallo @Ramiz Dayi de installatie (werkloon) zal dan misschien wel gratis zijn, maar de gebruikte materialen moeten altijd betaald worden.

 

Is er een prijsindicatie van bekend?


 

Beste @mpgjacobs , Kun je aangeven of je extra heb moeten betalen om de utp kabel door te laten trekken door de monteur. Doen ze dat standaard als je erom vraagt? Ik heb namelijk van de KPN medewerker begrepen dat alles kosteloos wordt geïnstalleerd. Alvast dank.

Hallo @Ramiz Dayi de installatie (werkloon) zal dan misschien wel gratis zijn, maar de gebruikte materialen moeten altijd betaald worden.

 

Is er een prijsindicatie van bekend?

Hallo @Ramiz Dayi 

zie onderstaande link:

https://www.kpn.com/service/monteur/meerwerk-monteurs-en-materiaalkosten.htm


Hartelijk dank


@Ramiz Dayi Excuus voor de late reactie 😱 Ik heb, toende KPN monteur er was, gevraagd, of hij een kabel wilde doortrekken. Had zelf al UTP en geluk dat de bestaande loze leiding gebruikt kon worden waar de COAX van Ziggo doorheen was getrokken. Volgens heb ik €25 betaald, maar zeker weet ik dat niet meer.

Ik weet wel zeker dat ik niet wild ben van KPN. 1 Gigabit download echt nooit gehaald. Regelmatig haperingen, met name zandloper bij het kijken van opnames.

Maar ja, terug naar Ziggo is ook geen optie, nog steeds COAX vanaf de meterkast, heel vreemd dat ze daaraan vast blijven houden.