Skip to main content
Beantwoord

Vraag over Unicast

• April 26, 2025
  • 10 reacties
  • 217 keer bekeken

Wellicht is dit al eerder in een ander topic aan de orde geweest maar ik kon daar niet direct iets over vinden.

Ik heb XGS-PON glasvezel (Superfiber500) en sinds kort 2 DIW7022 ontvangers. De eerste staat standaard ingesteld op multicast. De tweede op unicast. Ook na een herstart blijft dat zo. Als ik dat wil aanpassen krijg ik de melding dat ik eerst op de andere ontvanger naar SD kwaliteit moet omschakelen. En dat terwijl ik op de VIP5202 altijd (ook toen ik nog DSL had) in de beste kwaliteit kon kijken, op beide ontvangers.

Wat doe ik verkeerd? 

Beste antwoord door Henk2304

De speedtest geeft bekabeld 500/500 Mb/s, via Wi-Fi slechts een tikkeltje minder. Maar dat doet er dus niet toe. 

Wat er wel toe doet is een fabrieksreset van de tweede ontvanger met een update van de launcher (hadtie vanmorgen ook al gedaan) waarna die nog steeds op unicast stond, maar... nu kon ik het wel aanpassen. 

Probleem opgelost. 

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

10 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • April 26, 2025

Beste ​@Henk2304 je doet niets verkeerd maar heeft met de capaciteit van je netwerk te maken.

Het lukt beide decoders blijkbaar niet tegelijk in multicast te werken wegens gebrek aan bandbreedte.

Je kunt het eenvoudig testen.

Zet de 1e aan in multicast en laat de 2e uit. Werkt dit, oké.

Zet de 2e aan in multicast en laat de 1e uit. Werkt dit, oké.

Zet de andere aan, werkt die ook in multicat of in unicast?

Herhaal dit niog een keer voor het andere apparaat.

Welk merk en type modem heb je van KPN met welke firmware?

Hoe zijn de decoders aangesloten aan de modem, rechtstreeks bekabeld of anderszins?

Heb je de glasvezelkast al eens minimaal 2 minuten van de stroom gehad en daarna herstart?

Heb hje de beide tv-decoders als eens herstart en/of een fabrieks-reset gegeven?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • April 26, 2025

Het lukt beide decoders blijkbaar niet tegelijk in multicast te werken wegens gebrek aan bandbreedte.

Een Superfiber500 met 500Mbs heeft niet genoeg bandbreedte voor 2 multicast streams met samen 30Mbs? Dan zou ​@Henk2304 maar heel snel zijn abonnement opzeggen.

• Auteur
  • April 26, 2025

Als ik de eerste op unicast zet kan de tweede op multicast, maar de eerste niet meer. Als ik dan de tweede weer op unicast zet kan de eerste weer op multicast maar dus niet beiden tegelijk.

Ik heb een V10 met nog de oude intermediate software.

De eerste ontvanger is via een GS105E (met IGMP Snooping) bekabeld aangesloten, de tweede via een directe kabel. Dus geen van tweeën via Wi-Fi. En m'n bandbreedte is prima: XGS-PON, dus hoewel het abo 500 Mb/s is, kan er theoretisch 10 Gb/s over de glasvezel. Gisteren heb ik zowel de V10 als de NTU nog spanningsloos gehad. 

Een fabrieksreset heb ik nog niet gedaan, een gewone herstart wel. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 26, 2025

Henk2304, die hoogste kwaliteit is er alleen voor de eerste 10 zenders + ESPN pakket (v.a. 221) en Ziggo Sport pakket.

Op mijn tweede tv i.d. slaapkamer gebruik ik ook de hoogste kwaliteit niet. Want daar gebruik ik de (nieuwe Android-TV) app. Al een fantastisch beeld op de 32” FHD daar. En dan te bedenken dat de streams via de app nog een pietsie lager zijn dan de standaard kwaliteit van de ontvanger.

Bij opnames heb je voor de eerste 10 alleen de hoogste kwaliteit bij sport uitzendingen op de DIW7022.

• Auteur
  • April 26, 2025

Daar gaat 't niet om. Ze zouden beiden in multicast moeten kunnen. Dat konden beide VIP5202 ontvangers immers ook. Dat dat nu niet kan duidt erop dat er ergens iets mis is. Maar wat?

• April 26, 2025

Ik denk dat een KPN medewerker daar even naar moeten kijken. Misschien iemand specifiek van het TV team. Er zit daarvan ook iemand hier op het forum die met regelmaat reageert. Ik kan alleen nu niet op zn naam komen 🙈

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 26, 2025

Ik ben benieuwd wat hier uit komt. Toch wel intrigerend. Misschien toch nog een 'koper’ profiel ofzo.

Is wel multicast maar dan zonder 'beste kwaliteit’ op de tweede ontvanger mogelijk?

Al zou je op glas 6 ontvangers '’multicast + beste kwaliteit'’ moet kunnen hebben. Dus 2…..

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • April 26, 2025

Daar gaat 't niet om. Ze zouden beiden in multicast moeten kunnen. Dat konden beide VIP5202 ontvangers immers ook. Dat dat nu niet kan duidt erop dat er ergens iets mis is. Maar wat?

Heb je al een speedtest gedaan?

Bij voorkeur op een bekabeld aangesloten computer.

Want alles met UTP kabels (1 via Netgear GS105E) is gewoon perfect aangesloten.

En 500 Mb/s is ruim en ruim voldoenden.

Wij hebben 100 Mh/s en beide Sagemcom's DIW7022 (KPN tv+ box) werken op multicast zonder problemen. (toevallig ook 1 met UTP kabel naar de Experiabox V10 en 1 met UTP via de Netgear GS105E)

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 26, 2025

De afgenomen internet snelheid doet er bij multicast niet toe, ​@joop2011 . 

Dan is altijd de volledige snelheid van 1 Gb/s beschikbaar voor de multicast streams.

Dus het klopt gewoon niet bij Henk2304.

(op koper dus wel want dat is meestal ‘maar’ 100 Mb/s)

• Auteur
  • Antwoord
  • April 26, 2025

De speedtest geeft bekabeld 500/500 Mb/s, via Wi-Fi slechts een tikkeltje minder. Maar dat doet er dus niet toe. 

Wat er wel toe doet is een fabrieksreset van de tweede ontvanger met een update van de launcher (hadtie vanmorgen ook al gedaan) waarna die nog steeds op unicast stond, maar... nu kon ik het wel aanpassen. 

Probleem opgelost.