Skip to main content

Ik probeer erachter te komen waarom sommige en soms een enkele zender bij enkele TV+ boxen (ik heb er 6) meteen vastlopen als ik op die zender probeer te schakelen. Het betrof vandaag NPO1 en 2 RTL-4. Heb die boxen opnieuw gestart, gechecked op update van firmware en apps. Maakt geen verschil. Mijn gevoel is dat de update van afgelopen week geen verbeteringen laten zien aan gebruikers. In mijn huishouden wordt er steeds meer gemopperd over 'wat ik nú weer heb besteld' (Tv+). Ken je dat? Het is balen dat dit systeem zóveel mankementen vertoont.

Inmiddels ben ikzelf achter het euvel gekomen. Ik zou het wel willen rapporteren als een BUG. Het probleem, vastlopen van zenders dacht ik op te kunnen lossen door de box uit te schakelen (off), opnieuw op te starten en te checken of er updates zijn voor apps of firmware. Niets van dat alles heeft geholpen. Wat wél hielp is de tv+box geheel van stroom afhalen. Daarna weer opstarten. Probleem opgelost. Voorlopig heb ik een slimme stekker vóór de adapterstekker van de tv+box geplaatst om snel van stroom af te gaan. Toch, dit is duidelijk een bug. Lijkt wel of fouten in het geheugen blijven, zelfs na uitschakeling. 


Ik zie dat er niemand reageert op het fenomeen ‘vastlopers’. Dat kan. Wat ik dan wel vreemd vind, is dat er niemand van de ontwikkelaars of moderators een reactie geeft. Mijn probleem met enkele van de TV+boxen kan je ook omschrijven als ‘beeldbevriezen’. Er ontstaat na enkele seconden een stilstaand beeld als je naar een bepaalde zender overschakelt. Momenteel is dit RTL-4 op 1 box. Op een andere is het RTL-4, NPO1 en NPO2. Wat ik omschreef als ‘tijdelijke’ oplossing is de box van de stroom afhalen. Kijk, je betaalt toch een bepaald bedrag per maand voor een dienst die niet goed werkt. Het lijkt een Beta in plaats van ‘af'. Ondanks de update van vorige week is het systeem alleen maar instabieler geworden. Het zou mooi zijn als klanten die specifieke problemen willen melden, die ergens kunnen posten in de kennisbank. Een soort van afgeschermde of aparte omgeving daarbinnen zodat de makers deze problemen gericht kunnen oppakken. Misschien is dat er al en ben ik niet daarvan op de hoogte. Kan zijn. Ik wil het slechts melden zodat het bekend wordt en kan worden meegenomen in toekomstige updates. 


Hallo @ElbersHJ,

Dit forum heeft een gemiddelde reactietijd van drie dagen. Het is dus niet zo dat niemand reageert. Moderators reageren hier sowieso, alleen als je topic aan de beurt is, even geduld nog. 🙂


Hoi @ElbersHJ, ik zal inderdaad reageren. Hier ben ik dan. 

Het beeld loopt dus vast. Dat gaat niet goed en valt op te lossen door de ontvanger van het stroom te halen. Heb je de ontvanger ook een reset gegeven? Blijft het dan goed? 

Ik haal er nog niet helemaal uit of je dat al gedaan hebt. Is het dan nog zo dan nemen we de feedback zeker mee naar de ontwikkelaars. 


Hoi Bart. Sorry, ik was ietwat ongeduldig :-)  Ik was mij niet voldoende bewust dat het even kan duren voordat er vanuit KPN gereageerd wordt. Weer wat geleerd. Eh, het vastlopen/bevriezen gebeurt bij enkele boxen (2 van 6 boxen) en bij deze twee bewuste boxen zijn het ook NIET dezelfde zenders die bevriezen/vastlopen. Inmiddels leer ik elke dag wat bij want de box van stroom afhalen leek dé oplossing, maar bleek gisteravond helaas alsnog NIET dé oplossing. Een grrr-momentje. Want toen het goed ging begon het bevriezen opnieuw nadat ik overschakelde op een andere zender. Bij herhaaldelijk van stroom afhalen heb ik soms geluk dat de zenders wél doorlopen. Maar ja, dat wil je toch uiteindelijk niet. Dus eenmaal op een lopende RTL4, durf ik niet meer over te schakelen naar een andere zender. Jouw voorstel om de box te resetten: heb ik wel aan gedacht, maar durfde ik niet direct te doen. Want wat haal ik dán weer overhoop. Ik had 't nog niet eerder aan de hand gehad. Maar omdat ik zoek naar oplossingen tóch maar een reset/fabrieksinstellingen van de onwillige box op de bovenverdieping uitgevoerd. Omwille van de vrede in huis heb ik de box van de ‘hoofd-TV' beneden nog niet gereset. Kan altijd nog. De reset nam een ‘stief kwartiertje’ in beslag. Met 6 in te stellen TV+boxen had ik destijds een klein draaiboekje gemaakt en geprint waardoor dit proces nú, van een leien dakje ging. Er werden 2 updates (firmware) gedownload en geïnstalleerd. Afstandsbediening was logischerwijs nog bij de les. Mijn Google-account weer ingegeven en de box startte uiteindelijk weer opnieuw op. Na de opstart kwamen onderin de dia's van de zenders in beeld. De eerste, NPO1, liep meteen vast. Ai…...Doorgezapt naar de volgende en ook NPO2 liep vast, NPO3 is prima, maar RTL4 bevroor ook meteen. Ik heb nog doorgezapt tot aan kanaal nr. 40, maar ná kanaal 4 (RTL4) blijven alle zenders gewoon spelen. De rest ná nr. 40 geloof ik wel. Ik heb nog gedacht ‘zou het komen omdat de TV+box boven op WiFi is aangesloten'? Maar dat is onwaarschijnlijk. De zwarte Box12 zendt een krachtig WiFi-signaal uit en ik heb bij de reset-installatie van deze box op WiFi, geen enkel verschil gemerkt in vergelijk met mijn andere bekabelde boxen. Al met al ben ik weer een ervaring rijker. Jou laatste opmerking: Ik haal er nog niet helemaal uit of je dat al gedaan hebt. Is het dan nog zo dan nemen we de feedback zeker mee naar de ontwikkelaars. kan ik beantwoorden als ‘Ja’. De reset is uitgevoerd, maar biedt vooralsnog géén soelaas. Ik hoop daarom dat dit omschreven euvel verderop kan/mag worden gebracht. Overigens, het opnemen van programma's, waar het voorheen over ging, hetzij ‘los’ of als serie verloopt inmiddels wél na behoren. Gegroet!


@ElbersHJ bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik wil je vragen de komende tijd voor de zekerheid de pagina met bekende problemen en updates in de gaten te houden. 

Verder is er de afgelopen dagen een update uitgerold. Heb je deze al op de ontvanger? 


Bram, Harry hier en dank! Van ‘Product Updates sook aangemeld]’ en ‘bekende bevindingen’ heb ik inmiddels snelkoppelingen op mijn bureaublad van mijn PC geplaatst. Top. Ik heb meteen mijn ‘hele’ machinerie, 6 boxen, van updates voorzien. Nou moet je niet denken omdat ik 6 boxen heb dat ik de hele dag voor één van de Tv's lig, want dat is niet zo….  🙂. Wij willen slechts in de meeste kamers gezellig tv zien als we daar verblijven. Dat vinden wij handiger dan een TV op de nek naar desbetreffende kamer meesjouwen :-)  

Verder: De belletjes op beeld waren ‘rood’ dus bijwerken maar. Tevens bij tandwieltje > ‘over’, de TV+ app bijgewerkt. Typisch dat dat niet in één run kan gaan, dus firmware én app-updates. Nu moet je maar nét weten dat je de update van Tv+app óók moet checken. Meteen dit gecontroleerd onder het tandwieltje: KPN TV+ firmware 0.15.2 & KPN TV+ app 1.91.4. Het klopt, dus alles bij de les.

Mijn grootste probleem, de vastlopers/bevroren beeld, lijkt voor nu met deze updates óók te zijn opgelost. Hoera! Werd er een beetje mesjogge van. Dus heel blij hiermee. Maar we blijven natuurlijk wel wensen hebben, want een aantal zaken lopen nog niet zo lekker, wél al beter. Zo loopt de synchronisatie spraak/beeld nog hier en daar uit de pas. Zo'n verschijnsel doet zich ineens voor. Oplossing is even naar een andere zender en terug. Verder valt het op dat de zapsnelheid van mijn boxen niet per se gelijk is. Hé, dat is typisch! Wellicht speelt de snelheid van het Tv-toestel zélf hier mee. Ik kijk haast nergens meer van op.

Klinkt gek, maar als je 3 of soms méér seconden moet wachten (met zwart beeld) voelt dat in deze situaties als 'lang'. Nee, het is géén 6 of 7 seconden, dus op zich al een hele verbetering. 

Voor nu en tot slot een lekenvraag: ik heb onder mijn grote 75”Tv een grote soundbar liggen. Deze is met de Tv verbonden. In de Tv zélf stel ik de bron in, zijnde, juist, die soundbar. Deze soundbar zendt uit middels bluetooth naar subwoofer en losse speakers ‘achter de bank'. Nu lees ik op één van de sites van KPN dit, bij TV+box: 

 

Dolby Dolby Digital (Plus), Dolby Atmos

 

Daarbij, zie ik nog één digitale output aan de achterzijde van de TV+box: optical. Dus dat ‘kriebelt’.

Mijn Samsung QLED heeft een zogenaamde onzichtbare verbinding met een eigen box (ook een box) die je verdekt kunt opstellen. De verbinding tussen die box ziet er uit als een soort dik visdraad. Hierin stroom en dataoverdracht van de Samsung-box naar de Tv. Zou het de bedoeling zijn dat je de KPN-TV+box verbindt met je Samsung-box (snap je het nog?) zodat je van dergelijke geluidsopties kunt genieten? Is hiervoor een link te vinden in de kennisbank of een échte handleiding? Want anders snap ik niet zo goed het noemen van geluidsopties als je niet weet hoe het werkt of hoe je e.e.a. moet aansluiten. Voor nu bedankt en fijne avond. We zijn weer een stukje verder gekomen vandaag.

 

 


Tja, nú alweer bericht. Ik moet op mijn ‘Hoera’ helaas helaas terugkomen. De twee bewuste Tv+boxen lopen meteen weer vast (bevriezen). Wederom in één box RTL4 en in de andere box NPO1, NPO2 en RTL4. Typisch, in de andere 4 boxen geen problemen. Dus graag weer mijn probleem, de ‘vastlopers’ weer onder de aandacht brengen. Jammer, ik dacht dat het was opgelost. Door één van de boxen tot tweemaal toe stroomloos te maken bleef RTL4 ‘lopen'. We gaan het best niet zappen. Want dan begint het vastlopen opnieuw. Helaas, met de nieuwe software vooralsnog géén oplossing!


Het blijft drama met tenminste één DIW7022. Vanavond met één Tv+box 4 x (VIERMAAL) opnieuw opgestart. RTL4 loopt ongeveer enkele tienden van seconden, daarna weer bevroren beeld. Dáár moet dan maar vanavond via de tablet en KPN-iTV-app gekeken worden (is het geen waanzin?). Mijn andere en tweede, ‘normaal óók onwillige DIW7022’ was ons tenminste vanavond wel goed gezind. Weliswaar 5 seconden zwart beeld voor dat de zender in beeld komt, maar in ieder geval vandaag géén vastlopers met deze. Ik check geregeld op updates, ook als ik géén rood belletje ontdek. Want ik zou niet willen dat ik eventueel een update mis bij ‘onwillig gedrag’. Ik denk erover om morgen de TV+box in de woonkamer te verwisselen met een van de andere die 't wel goed doet. Want typisch, mijn andere 4 boxen doen het wel prima. Maar als je naar de eerste aflevering van de ‘Verraders’ op RTL4 wil kijken, zoals gisteravond 3 maart, en het beeld bevriest meteen, nou dan kan ik wel ‘verraden’ hoe de sfeer op dat moment in huis was. Daar is dan even geen bewegend beeld voor nodig. Het felle intense Premium KPN-groen begint ietwat te vervagen. 


…. Vanochtend test gedaan. Een geen-probleem-DIW7022 omgeruild met één van de eigenwijze DIW7022 TV+box-soort. Na wisseling wat geprobeerd met zenderwisselingen. Ging perfect; toch wat voorzichtig. Want na een poosje geschakeld naar RTL4 en pats, bevroren beeld.

Hetzelfde probleem met DEZE box die bij de andere Tv, géén probleem oplevert. Vervolgens deze box weer terug-geïnstalleerd naar de Tv waar deze vandaan kwam en hé, geen enkel probleem. RTL4 wordt probleemloos getoond ZONDER vastlopers/bevroren beeld. Da's gek!

Zo redenerend denk ik dan dat de box met een specifieke Tv problemen oplevert. De desbetreffende Tv is er een uit 2019, de Samsung QLED QE75Q90R (Model 2019). Je zou kunnen denken dat deze Tv de boosdoener is, maar er zijn miljoenen Samsung Tv's. Niet waarschijnlijk. Overigens, twee andere van mijn Samsung 32” Tv's zijn wel ‘vriendjes’ met de Tv+box.

Hetzelfde onwelwillende verhaal met mijn nieuwe (andere) Tv, de Philips 43PUS8807 LED. Die combi geeft ook problemen terwijl een hele oude Philips Tv uit 20-toen met ‘slechts HD 720 ook dikke vriendjes is met de TV+box. Ik ben geen techneut op dit gebied. Maar het zal me niet verbazen dat de firmware hier moet worden bijgesteld richting ‘lust alle TV-merken en -modellen'. Tot zover even deze zondagoverdenking. Fijne dag.


Heb je op alle boxen de zelfde HDMI kabels?

Anders zou je die ook ff kunnen testen, bij tv -box wissel


Dag Frank. Ja, het euvel van een box met een box die prima werkt hebben dezelfde soort/type HDMI-kabel. 

Ik test nu even niets meer want heb zojuist 1 box gereset naar fabrieksinstellingen omdat de  volumeregeling op de ab niet meer werkte. Nu weer wel. 

Ik wacht nu even op KPN-moderator. 


Ik zal eerst even uitleg willen geven over het aansluiten van externe apparatuur. 

Dat kan op 2 manieren. Of je sluit deze rechtstreeks aan op de tv ontvanger of op de tv. Voor de Samsung kan je die ook op de Samsung Box aansluiten, want de de tv heeft verder geen aansluitingen. Sluit hem dan met de HDMI op de HDMI ARC aansluiting of via de optische kabel. 

 

Verder blijft het beeld dus vastlopen op 2 ontvangers op enkele zenders. Ook na een reset. Heb je de ontvangers al eens van plek geruild met een ontvanger die het wel goed doet? Verhuist het probleem dan mee? Dan zit het in de ontvanger. Blijft het op dezelfde plek, dan zit het in de aansluiting. Ik ben benieuwd. 


Bart, dank. Externe aansluitingen: ik ga 't uitzoeken/proberen. Vastlopers van de boxen/ontvangers: Er zijn twee boxen die onwillig zijn. De andere 4 doen het naar behoren met wat hickups hier en daar, maar dat accepteer ik vanwege de ontwikkeling van dit systeem. Echter, die geven géén vastlopend beeld. Prima.

Gisteren heb ik één van de onwillige boxen (de tweede onwillige heb ik even met rust gelaten) geruild met een andere box die 't wél altijd goed doet. Ik had 't omschreven.

Het probleem van vastlopers doet zich dan óók voor op de tijdelijke omruil box die eerder géén problemen kende in combinatie met mijn Samsung QLED QE75Q90R. Vervolgens heb ik de omgeruilde box weer teruggezet waar die vandaan kwam en het probleem van vastlopers was er NIET.  Daarmee lijkt het erop dat mijn Samsung QLED QE75Q90R en box nog geen vriendjes zijn. Nou ja, hetzelfde probleem speelt zich af met mijn goednieuwe Philips 43PUS8807; ook nog geen vriendjes van elkaar. Het probleem verhuist dus niet mee, zo lijkt het. Een vreemd fenomeen. Inmiddels heb ik een slimme stekker aan mijn onwillige boxen gekoppeld zodat ik die via mijn Philips Hue kan aansturen. Dat betekent dat ik deze op afstand van stroom kan afschakelen en weer inschakelen. Tijdelijk handig. Na tenminste één of tweemaal de stroom eraf gehaald te hebben blijft RTL4 weer ‘lopen'. Even naar een anders zender schakelen is er niet bij, want dan bevriest RTL4 wederom meteen en kan ik weer de opstartprocedure tenminste éénmaal herhalen. Ik word nog eens een expert met deze materie.

 


Misschien een verschil om even uit te sluiten (of te bevestigen); zijn de “onwillige” boxen via WiFi aangesloten en de anderen bedraad? (Of wellicht andersom).


Bevestiging ‘onwillige boxen’:  één box is bedraad aangesloten en de andere op WiFi. De WiFi-snelheid lijkt dik in orde. Glasvezel bedraad: rond 950/900. WiFi op oude Galaxy S10+: 500/550. Met WiFi6 op tablet S8+ flink hoger. Er is geen enkel verschil in performance te merken v.w.b. type aansluiting. 


Zojuist, 6 maart 2023, kon ik de KPN-app update binnenhalen. De KPN-firmware-update, waarvan ik zojuist een bericht ontving, nog niet. Die komt uiterlijk 8 maart lees ik.

Maar de update van KPN-app lijkt verbetering te brengen. Op de onwillige box, verbonden met WiFi,  ‘hangt’ RTL4 tweemaal een paar seconden (zwart beeld) om daarná voluit te gaan. Dus géén vastloper. Maar ik juich echt nog niet want ik heb al geleerd om 't even aan te zien. Wordt vervolgd.


Met de boxen zelf is dus direct niks mis. Dat is fijn om te weten. Maar waarom vertonen ze wel dit gedrag. Dat is vreemd. Al begrijp ik dat het na de update beter lijkt. Ik ben benieuwd of dat zo blijft. 


Dat denk ik ook. Boxen zijn op zich in orde. Het gedrag is al wel veranderd van de boxen die 't betreft. De zaptijden zijn nog best lang, en een aantal zenders blijven ook nog 'hangen/bevriezen' maar na geduld van x-seconden gaan ze dóór. Dat is al een groot pluspunt. Er zijn nog wel méér puntjes waar 't nog aan schort, maar die zijn in het licht van steeds verdere verbeteringen acceptabel voor mij. Wat ik hier schrijf, gaat dan nu even over de app-update. De laatste firmware is al op één box binnengekomen en zal zichzelf installeren op de anderen. Ik kijk geregeld (bij tandwieltje) of de laatste versies in de box staan. Overigens, het moet gezegd, ik vind persoonlijk dat de beeldkwaliteit goed tot erg goed is. Óók op een 75” scherm waar je toch eerder ietwat onscherpte zou kunnen verwachten. Dus dat is mooi. En zoals Roy74 eerder al zei: ‘moed houden'. Bij aanvang ben ik geattendeerd op onvolkomenheden in het systeem en gewezen op verdere ontwikkelingen. Daar hou ik me aan vast want ik merk wel dat KPN flink veel energie steekt in het verfijnen van het geheel. Tot zover. Bij ‘onraad’ ben ik terug….. 🙂 Fijne dag.


Er zit dus vooruitgang in, dat is fijn om te lezen. En zeker wordt er heel hard gewerkt om het verder te blijven ontwikkelen. 

Mocht er nog iets zijn, hoor ik het wel weer. :)


De vooruitgang is inmiddels weer een stapje terug. Sinds vandaag (10 maart} weer bevroren beeld op RTL-4. Super jammer. Ook vanochtend schokkerig beeld NPO1. Ik weet niet of je kan spreken van x-aantal frames per seconde, maar dit is een paar stappen terug. Het lijkt wel of data van zenders éérst gebufferd wordt want na enige tijd wordt het schokkerige beeld weer vloeiend. 


Weet je zo of je via Multicast of Unicast kijkt? Die instelling kun je onder informatie onderin vinden. Deze moet op multicast staan. 

 


Goedemorgen Bart! Ja, ik heb gelezen over Multi- en Unicast. Maar daar heb ik nooit een andere optie gekozen. Dus default staat ie op Multicast. Zojuist gecontroleerd.


Maar @Bart_Z ik heb hier de tv+ box al heel lang op unicast staan en dan functioneert ie best goed. Ik heb onlangs de tv+ box als test bekabeld aangesloten en op multicast gezet. Ik schrok van het resultaat. Ik snap daarom jouw advies om 'm op multicast te zetten, dan ook niet zo goed. 

Ik denk/vind dat er nog heel veel werk aan de winkel is voor kpn.


Maar @Bart_Z ik heb hier de tv+ box al heel lang op unicast staan en dan functioneert ie best goed. Ik heb onlangs de tv+ box als test bekabeld aangesloten en op multicast gezet. Ik schrok van het resultaat. Ik snap daarom jouw advies om 'm op multicast te zetten, dan ook niet zo goed. 

Ik denk/vind dat er nog heel veel werk aan de winkel is voor kpn.

Ai….tja….ik ga toch eens uitproberen. Wellicht heb ik daar baat bij. Met dank.