Skip to main content

Beste ,  ik las een review van iemand die bij een OLED Tv een beter beeld heeft met een 4k ontvanger ook als de uitzending in HD formaat is   tov van een HD ontvanger

Mijn vraag is welke 4k ontvanger is nu  het meest geschikt voor een OLED TV  :  de 4K  of de 4k UHD

 

Mvg Hans  

 

Admin: eigen topic voor je aangemaakt

4K = UHD of eigenlijk 4K slaat alleen op de resolutie, UHD kan ook 8K zijn en de betere kleurdiepte (HDR) valt ook onder de noemer UHD.

@Hansw49 u kunt niet eens kiezen tenzij er al een nieuwere ontvanger is zult u de VIP5202 ontvangen.

 

De kijkbeleving kan inderdaad anders overkomen de ontvanger schaalt de resolutie al op dan hoeft te TV dat niet te doen. De betere kijk beleving kan komen door oudere hardware vs nieuwe hardware.


Beste , 

 

Welk type is  de VIP5202  :  de 4k  of  de 4k UHD

Mvg  

 


Beste , 

 

Welk type is  de VIP5202  :  de 4k  of  de 4k UHD

Mvg  

 

Ik weet niet wat u hier mee bedoeld elke KPN 4K box is zover ik weet ook geschikt voor UHD, als u daarmee HDR bedoeld.


Beste , als ik op de website kijk bij Installeren Tv-ontvanger installeren

staan er drie verschillende  boxen  met de volgende omschrijving  :

 

Interactive tv  4k  UHD     ( kleur  zwart  )

Interactive tv           HD     ( kleur zwart )

Interactive tv   4k               ( kleur  wit  ) 

 

Er staat geen typenummer bij de afbeelding         


De 5202 is de meeste recente daar zal dan de 4 UHD variant mee worden bedoeld. Geen idee waarom die dubbele aanduiding, dat moet dan bijna op HDR ( High Dynamic Range) slaan.

U bedoelt deze pagina

De eerste is de Vip 5202 die heb ik ook en krijgt zover ik weet elke nieuwe klant, de HD ontvanger is de vip 2952 de 4k ontvanger zonder uhd is de eerste 4k variant deze wordt zover ik weet niet meer uitgeleverd. Die variant kon dan blijkbaar niet met HDR overweg anders heeft dat onderscheid geen nut.


Beste ,  ik las een review van iemand die bij een OLED Tv een beter beeld heeft met een 4k ontvanger ook als de uitzending in HD formaat is   tov van een HD ontvanger

Mijn vraag is welke 4k ontvanger is nu  het meest geschikt voor een OLED TV  :  de 4K  of de 4k UHD

 

Mvg Hans  

 

Ik heb een 4K OLED tv.

Het beeld is mooier, omdat vooral zwart echt zwart is.

Maar het beeld met de 2K (HD) ontvanger Arris VIP 2952 is op deze tv echt perfect.

 

4K kijk ik met de app's op de Smart tv met Netflix en Disney, daar heb je de 4K KPN tv decoder niet voor nodig. 

 

En 4K zenders zijn er nog nauwelijks op de KPN tv decoder Arris VIP 5202 (3 stuks) en het zal nog wel een tijdje duren. Denk aan de tijd dat 2K (HD) kwam, dat heeft bijna 6 jaar geduurd voordat het standaard begon te worden. Of daarvoor 16:9, dat heeft zelfs meer dan 8 jaar geduurd voordat het standaard werd. 

 

Zie ook deze topic.


De 5202 is de meeste recente daar zal dan de 4 UHD variant mee worden bedoeld. Geen idee waarom die dubbele aanduiding, dat moet dan bijna op HDR ( High Dynamic Range) slaan.

U bedoelt deze pagina

De eerste is de Vip 5202 die heb ik ook en krijgt zover ik weet elke nieuwe klant, de HD ontvanger is de vip 2952 de 4k ontvanger zonder uhd is de eerste 4k variant deze wordt zover ik weet niet meer uitgeleverd. Die variant kon dan blijkbaar niet met HDR overweg anders heeft dat onderscheid geen nut.

 

U haalt vele kreten door elkaar (ook in uw eerdere reactie).

 

4K is de resolutie van het beeld. (aantal beeldpunten).

 

HDR is een toevoeging zodat je bij hele felle beelden dit kunt zien. 

Maar HDR komt ook bij 2K (HD) voor. 

Zie ook hier. 

 

Via Google vond ik:

Wat is het verschil tussen UHD-tv en 4K? Kort gezegd is UHD, of Ultra HD, een resolutie van 4K of hoger. 4K is dus een versie van Ultra HD en tevens de meest voorkomende variant. Zoals gezegd zit er een klein verschil tussen UHD en 4K, waarbij 4K officieel 4,096 x 2,160 pixels bevat en UHD 3,840 x 2,160 heeft

Zie ook hier. 


De 5202 is de meeste recente daar zal dan de 4 UHD variant mee worden bedoeld. Geen idee waarom die dubbele aanduiding, dat moet dan bijna op HDR ( High Dynamic Range) slaan.

U bedoelt deze pagina

De eerste is de Vip 5202 die heb ik ook en krijgt zover ik weet elke nieuwe klant, de HD ontvanger is de vip 2952 de 4k ontvanger zonder uhd is de eerste 4k variant deze wordt zover ik weet niet meer uitgeleverd. Die variant kon dan blijkbaar niet met HDR overweg anders heeft dat onderscheid geen nut.

Ik vermoed dat die variant de 8001 is. Maar die is zeker 4k UHD mét HDR. Ook Dolby Atmos zit erop. Bij de diverse proefuitzendingen van het WK voetbal en Songfestival in 2021 heb ik al die varianten kunnen uitproberen, waarbij vooral Atmos indruk op me gemaakt heeft.

Dat de 8001 niet meer geleverd wordt komt omdat het Chinese makelij is en dat werd een paar jaar geleden door de VSA in de ban gedaan en toen moest KPN wel volgen.

Soms denk ik dat ze bij KPN zelf ook niet precies weten waartoe de 8001 in staat is. Het is by far de beste ontvanger die ze ooit gehad hebben. Beter dan de 5202, die ik ook heb; die heeft helaas geen display meer en dat is wat lastig bij radio luisteren via een soundbar, dus waarbij de tv uitstaat.

Helaas wordt de 8001 langzamerhand uitgefaseerd, maar zolang die het nog doet is het bij ons de meest gebruikte ontvanger. 


@joop2011 KPN maakt het zelf onduidelijk door voor de 5202 beide termen te gebruiken. 

 

Volgens mij heb ik juist geprobeerd die onduidelijkheid te verhelderen mogelijk niet in de bewoordingen die u zou gebruiken.

 

Leest u eens wat KPN hier schrijft ook dat klopt niet.

 

HDR geeft meer kleurdiepte 10 of 12 bits per pixel in plaats van 8 met SDR. De betere kleurdiepte zorgt er mede voor dat zwart ook zwart is. Daar spelen ook nog wat andere zaken in mee wat voor dit topic te ver gaat. 

 

 

 


Beste Galdor,

Dank voor de reactie

Als ik nu mijn internetabonnement  uitbreidt met een Tv abonnement krijg ik dan de Vip5202 of moet ik  een 4k abonnement afsluiten

Dus als ik geen 4k abonnement afsluit welke box krijg ik dan de 4k 5202 of een andere box

Mvg Hans 


Dat kan een KPN moderator het beste beantwoorden, uit mijn eigen ervaring ik ben sinds maart dit jaar weer klant geworden en heb meteen de 5202 gekregen, zonder ,het 4k pakket te bestellen. Dat heeft op dit moment nog niet heel veel meerwaarde.

 

Als u uw internet abonnement aanvult met TV zal u naar ik verwacht ook de 5202 ontvangen. In principe zult u tijdens de bestel procedure te zien moeten krijgen welke box u ontvangt.


Beste Galdor,

Dank voor de reactie

Als ik nu mijn internetabonnement  uitbreidt met een Tv abonnement krijg ik dan de Vip5202 of moet ik  een 4k abonnement afsluiten

Dus als ik geen 4k abonnement afsluit welke box krijg ik dan de 4k 5202 of een andere box

Mvg Hans 

 

Iedere nieuwe klant krijgt sowieso vip5202.

Of je daar 4k op gaat kijken ligt van je abonnement af.


@joop2011 KPN maakt het zelf onduidelijk door voor de 5202 beide termen te gebruiken. 

 

Volgens mij heb ik juist geprobeerd die onduidelijkheid te verhelderen mogelijk niet in de bewoordingen die u zou gebruiken.

 

Leest u eens wat KPN hier schrijft ook dat klopt niet.

 

HDR geeft meer kleurdiepte 10 of 12 bits per pixel in plaats van 8 met SDR. De betere kleurdiepte zorgt er mede voor dat zwart ook zwart is. Daar spelen ook nog wat andere zaken in mee wat voor dit topic te ver gaat. 

 

 

 

 

Beste @Galdor68 

Maar dat mag toch, zie mijn link.

UHD is een overkoepelende naam voor 4K, 8K, etc.

4K is een onderdeel hiervan.

HDR staat hier helemaal los van.

 MAAR ik zou nog even wachten met een 4K pakket en 4K decoder van KPN.

Er zijn maar 3 4K zenders.

En de HD zenders zijn (uiteraard) hetzelfde als op de 2K (HD) KPN tv decoders. 😉

Op een OLED tv zijn ook deze HD zenders heel mooi om te zien (nu heb ik wel glasvezel en kijk naar de glaszenders  op 661-670 (originele stream), helaas nog steeds niet vanaf 1😣)


@joop2011 u ziet blijkbaar niet wat ik bedoel. Ik ben zelf op de hoogte hoe het in elkaar zit.

Ik zal de tekst hier onder plakken.

 

Met 4K of Ultra HD (UHD), krijg je een waanzinnig kleurcontrast op je televisie. Dit komt door de resolutie van maar liefst 3840 x 2160 pixels. Ter vergelijking: een HD-televisie heeft een resolutie van 1280 x 720 pixels.

 

Zoals u ook lijkt te weten krijg je helemaal geen waanzinnig kleurcontrast door het hogere aantal pixels dat is complete onzin. De betere kleuren dat is juist vanwege HDR.

 

 


Beste . ik wil nu bij mijn Xs4all internetabonnement  TV  ontvangst bij voegen , maar als ik de optie kies voor wijziging abonnement krijg ik alleen een overzicht van internet pakketten waar je een wijziging voor kunt invoeren . De  optie voor TV bijvoegen staat er niet bij.

Is dit niet mogelijk en moet je opnieuw voor een totaalpakket kiezen , dat is niet mijn  bedoeling ik wil alleen tv bij mijn abonnement toe voegen.

 

Mvg Hans   


@joop2011 u ziet blijkbaar niet wat ik bedoel. Ik ben zelf op de hoogte hoe het in elkaar zit.

Ik zal de tekst hier onder plakken.

 

Met 4K of Ultra HD (UHD), krijg je een waanzinnig kleurcontrast op je televisie. Dit komt door de resolutie van maar liefst 3840 x 2160 pixels. Ter vergelijking: een HD-televisie heeft een resolutie van 1280 x 720 pixels.

 

Zoals u ook lijkt te weten krijg je helemaal geen waanzinnig kleurcontrast door het hogere aantal pixels dat is complete onzin. De betere kleuren dat is juist vanwege HDR.

 

 

Nee, HD is bij KPN 1080i, dwz 1920 bij 1080 interlaced. Als je de ontvanger op een andere resolutie instelt komt er nog steeds 1080i binnen maar zet de ontvanger dat naar de tv om in de ingestelde resolutie. Vaak is het echter beter om ook het signaal naar de tv op 1080i te zetten want meestal is de tv beter in het upscalen dan de ontvanger. Alleen als je een 4k abo hebt kun je de ontvanger het best op de native UHD resolutie van de tv instellen. 


@Hansw49

U heeft nog een ouder abonnement dan klopt het dat u TV niet kan toevoegen. Dat was bij KPN voor de komst van de Hussel pakketten ook niet mogelijk.

U zult dus inderdaad een nieuw Hussel pakket moeten afnemen. 


@joop2011 u ziet blijkbaar niet wat ik bedoel. Ik ben zelf op de hoogte hoe het in elkaar zit.

Ik zal de tekst hier onder plakken.

 

Met 4K of Ultra HD (UHD), krijg je een waanzinnig kleurcontrast op je televisie. Dit komt door de resolutie van maar liefst 3840 x 2160 pixels. Ter vergelijking: een HD-televisie heeft een resolutie van 1280 x 720 pixels.

 

Zoals u ook lijkt te weten krijg je helemaal geen waanzinnig kleurcontrast door het hogere aantal pixels dat is complete onzin. De betere kleuren dat is juist vanwege HDR.

 

 

 

@Galdor68 

Wat ik typte klopte.

En ik wist precies wat je bedoelde.

Wat jij nu typt klopt helemaal niet.

 

De resolutie heeft helemaal niets met een beter beeld te maken.

Alleen maar met de scherpte en om dat te zien moet je dichter bij de tv zitten.

HD is 1920x1080 (zoals @Henk2304 ook aangeeft).

 

En de betere kleuren kan je niet met de KPN tv decoder zien.

Want 99,9% is HD (1920x1080) en zonder HDR.

HDR wordt vooral door Netflix en Disney+ uitgezonden en dat beeld is inderdaad bij 4K beelden erg mooi. 

 

Wat ik aangaf, was dat de 4K decoder van KPN momenteel nog weinig toevoegd.

Er zijn maar 3 4K zenders.

HD zenders op een 4K decoder (Arris VIP 5202 o.a.) is PRECIES hetzelfde als op alle 2K (HD) decoders.

Op onze Arris VIP 2952 ziet de Tour de France op kanaal 661 (HD glas NPO1) er heel erg mooi uit. 😉

 

En zoals ik ook had aangegeven, ik heb een OLED tv.😉😉😊 model 2021 (echt super mooi). 

 

Ik maak gebruik van de app's op de Smart tv.

Nooit problemen en beeld super en in 4K bij veel series en films. 😉😊😉

 

Ik heb verder niets toe te voegen en meld mij ook af van dit forum onderdeel.

Ben bang dat het anders een welles nietes gaat worden.

Dit was mijn laatste reactie op “Vragen over 4K en OLED tv” 


@joop2011 afsluitende dan, tekst die ik plakte komt van KPN zelf vanaf de pagina waar ik eerder naar linkte. Dat zijn niet mijn woorden.

Dat is het enige wat ik van het begin af aan al aangeef de informatie vanuit KPN zelf is niet duidelijk. Die onduidelijkheid is de reden van dit topic.

 

Verder ben ik het met u eens de 5202 heeft behalve nieuwere hardware weinig meer te bieden omdat de bron  gewoon HD resolutie en SDR kleurdiepte aanbieden. Op de paar kanalen van het 4K pakket na.


Beste Galdor,

Als ik nu weer een abonnement afsluit heb ik 2 abonnementen lopen met dubbele kosten.Jammer, moet ik mijn Tv abonnement verlengen bij Canal Digitaal en bij afloop contract KPN opzeggen en dan bij een  een andere provider  totaal abonnement nemen die hiermee flexibel omgaat 

Mvg Hans 

 


Beste Galdor,

Als ik nu weer een abonnement afsluit heb ik 2 abonnementen lopen met dubbele kosten.Jammer, moet ik mijn Tv abonnement verlengen bij Canal Digitaal en bij afloop contract KPN opzeggen en dan bij een  een andere provider  totaal abonnement nemen die hiermee flexibel omgaat 

Mvg Hans 

 

Zover ik weet kunt u uw huidig abonnement omzetten naar een KPN Hussel abonnement, KPN is met het Hussel abonnement juist de meest flexibele provider zover ik goed op de hoogte ben. U heeft geen twee abonnementen nodig. Alleen zult u deze wijziging met de hulp van een moderator moeten uitvoeren of bellen met de helpdesk.


Hoi @Hansw49, welkom op ons forum!

Als je je abonnement wilt wijzigen kun je hierover het beste even met ons bellen op 0800-0402
Mijn collega's daar kunnen deze abonnementen even naast elkaar leggen om te kijken wat het beste bij jou past. Je kunt hiervoor ook langs een winkel!


Ik heb inmiddels contact gehad met de klantenservice van XS4all en de volgende aanbieding gekregen :

uitbreiding  met Tv ontvangst   15 euro per maand 

Waarom zit er een nogal behoorlijk prijsverschil  in  tov  het KPN pakket Hussel  50 Mbit  met vaste telefoon  en Tv ontvangst

Dit pakket kost  56  euro per maand  bij KPN en  bij XS4all   68   euro voor de zelfde diensten ( na overname XS4all )

Waarom kan ik niet worden overgezet naar KPN  HUssel  dan  ben ik  144  euro per jaar voordeliger uit .

 

Mvg Hans

 


Ben je al over naar KPN, ik zou 0800-0402 bellen en kijken of je over kan naar Hussel, is wel verschil.met de XS4all en daardoor betaal je ook meer, bij XS heb je standaard de 4k zenders en je kon een data kaart erbij krijgen en er waren nog wel wat verschillen waardoor de prijzen zover uit elkaar liggen.


Beste , volgens mij kun je bij KPN  voor 2,50 euro extra ook 4K ontvangen met de VIP 5202

Wat kun je met een datakaart doen  

Mvg Hans