Skip to main content

Gisteravond blader ik wat door de EPG en mijn vrouw zag een programma waar ze niet halverwege in wilde vallen. Dus begin gemist knopje ingedrukt en na zo'n 5 seconden kwam er een foutmelding met code 3023 en de instructie om het opnieuw te proberen. Braaf gedaan, maar met hetzelfde resultaat. Even bij een ander willekeurig programma geprobeerd en ook hier dezelfde foutmelding.

Vervolgens nog wat andere functies geprobeerd. Afspelen van een opname bleek eveneens niet te werken, hier met foutcode 3025 en de melding dat de videoserver niet benaderd kon worden. De YouTube app bleek daarentegen weer wel te werken. Toch maar het iTV kastje resetten, maar dat bleek een buitengewoon slecht idee want na een F561 deed het ding helemaal niks meer.

Vandaag verder niet meer aan gedacht, maar vanmiddag kreeg ik ineens een rare melding van mijn email server. De KPN mail router bleek ineens niet meer te benaderen te zijn. Het iTV probleem van gisteravond kwam zomaar terug in gedachten. Toch maar weer eens de stroom aanzetten op de TV groep (gaat er iedere nacht af) en ja hoor: weer die F561.

Uiteindelijk toch maar mijn router/server een herstart gegeven. Dat was op zich wel link, want als ik nu ook geen IP adres meer zou krijgen zou dat voor mij een heel groot probleem hebben opgeleverd. Dan kan ik namelijk mijn werk niet meer doen. Gelukkig ging dat allemaal goed en spontaan bleek vervolgens de KPN mail router weer benaderbaar te zijn, startte het TV kastje volledig op en kon ik opnames bekijken. Begin gemist werkte in eerste nog niet, maar toen ik een uur later nog eens probeerde werkte ook deze weer.

Het bizarre aan dit verhaal is dat geen enkele andere dienst werd onderbroken. Niet mijn VPN, niet mijn IP telefoon en mail ontvangen was ook geen enkel probleem. De lange tijd voor het tonen van de 3023 en 3025 fouten doen vermoeden dat ik te maken heb gehad met een DROP in een firewall waarvan ik aanneem dat deze is gekoppeld aan de KPN DHCP server, hetgeen niet echt een vlekkeloze koppeling (b)lijkt te zijn.

Derhalve toch nog een vraag, hoewel ik dit als conversatie hebt gestart. Aangezien ik nog nooit eerder met dit fenomeen te maken heb gehad, is dit iets nieuws en indien ja, zou het weer uitgezet kunnen worden en beter getest alvorens opnieuw in te voeren?

Misschien kun je de foutcodes of oplossing hier vinden?

https://www.kpn.com/service/televisie/problemen/foutcodes.htm

https://www.kpn.com/service/televisie/problemen/foutcodes/foutcode-2035-3025.htm

https://www.kpn.com/service/televisie/problemen/foutcodes/foutcode-14-561-570.htm


Hé, bedankt voor de link. Die stond nog niet in mijn favorieten. Wat de foutcodes betekenen had ik overigens wel reeds weten te herleiden, ze betekenen allemaal dat de betreffende KPN service niet benaderd kan worden en de verklarende tekst gaat er in alle gevallen van uit dat het probleem wordt veroorzaakt door de client. Omdat het probleem bij mij niet alleen optrad bij iTV maar ook mijn email is het echter 100% zeker geworden dat het probleem aan de zijde van KPN werd veroorzaakt.

Mijn vermoeden is dat KPN nieuwe maatregelen heeft opgezet om te verhinderen dat abonnees diensten gebruiken waarvoor ze niet hebben betaald, hetgeen ik volledig begrijp maar wat ze beter hadden moeten testen alvorens in gebruik te nemen.


Graag gedaan. Ik probeer je te helpen ook al spreek ik niet uit ervaring. Hoewel ik al jaren klant ben bij KPN heb ik vrijwel geen probleem ervaren. (En ik heb als providers Tele2, Online, Casema (tegenwoordig Ziggo) en XS4ALL gehad en alleen de laatste was -vrijwel- probleemloos zoals KPN)

Wellicht zijn er maatregelen genomen om bijvoorbeeld gestolen TV-decoders niet bruikbaar te laten zijn of om gesjoemel met niet-afgenomen diensten uit te bannen, maar waarom zou dit ook effect moeten hebben op email? Het is ook vreemd dat er in dit geval dan niet meer meldingen komen van andere klanten die hetzelfde ervaren.

Heb je het modem als eens gereset? Wellicht zit er iets niet goed in de instellingen, waardoor een aantal internet-gerelateerde zaken niet naar behoren verlopen.


Haha. Was het inleidende verhaal te lang?

Het heeft hier verder ook jarenlang goed gewerkt, maar de laatste tijd is KPN een beetje aan het knutselen geslagen. Zo sloegen begin november 2019 alle particuliere mailservers op hol omdat KPN iets had gewijzigd in de DNS servers. Twee weken later kregen mensen die de Experia box hebben vervangen door een eigen modem op het iTV kastje de melding dat er een modemupdate vereist zou zijn en dat anders de TV dienst helemaal zou ophouden. Als je op het `menu` knopje drukte dan was dat op deze melding na helemaal leeg. De reden bleek te zijn dat KPN het gebruik van de extra’s op het iTV kastje (EPG, opnames, begin gemist, apps) via de internet connectie wil laten lopen en dus hadden ze deze geblokkeerd via het live TV netwerk.

Het spontaan blacklisten van een IP adres binnen het eigen fysieke netwerk past binnen dit gerommel.


Hoi @gordonb3 . Ik kan alleen ondersteunen bij de hardware van KPN zelf. 

Heb jij op dit de storingen op de itv tuner/experiabox?   Helaas kan ik weinig zinnigs zeggen over eigen apparatuur. 


Hallo Erwin,

Ik gebruik een eigen router - een vereiste voor mijn zakelijke verbinding vanwege stabiliteit en veiligheid. Het iTV kastje staat om deze zelfde reden ook in een afgezonderd deel van het netwerk van waaruit uitsluitend verbindingen met het internet gelegd kunnen worden. Vanwege de bijzondere kunstgrepen ten behoeve van live televisie sluit ik storingen in dit deel van het netwerk zeker ook niet uit, maar dat is dus nu net het opmerkelijke: live televisie deed het nog gewoon nadat de fouten begonnen.

Het probleem zat in de internetverbinding en was ook heel specifiek beperkt tot adressen die normaal reeds zijn afgeschermd voor verbindingen van buiten het KPN klanten netwerk. Dat neem ik tenminste aan voor de videoserver(s), ik weet met zekerheid dat dit van toepassing is op de `mail.kpnmail.nl` smarthost.