Skip to main content

Goedemorgen,

 

De beeldkwaliteit die ik ontvang van mijn KPN interactive is echt om te janken. Gister keek ik de wedstrijd Ajax-feyenoord en dit was erg slecht. Close-up beelden waren prima maar verder was het erg slecht. Ik heb een 2020 oled tv. Bij andere zenders verschilt dit, soms zijn ze best oke en vaak zijn deze ook erg slecht.

 

Wat ik al heb gedaan:

Via menu staat de kwaliteit op 1080i

HDMI kabel vervangen.

Alles terug naar fabrieksinstellingen gezet.

Experia box gereset.

Tv naar fabrieksinstellingen.

 

Ik heb een internetverbinding van 20mbit, meer kan kpn niet aan mij leveren maar ik las dat 5mbit genoeg moet zijn om hd zenders binnen te krijgen.

 

Hopelijk kan iemand mij hier mee helpen want ik kan niet overstappen naar ziggo want die is niet beschikbaar op mijn adres dus ik zit vast aan kpn.

 

Groetn Tom

 

Kan iemand mij hierin van advies voorzien met mogelijkheden of is dit de gewoon de tv kwaliteit van kpn?


Hoe je het doet weet ik niet maar de tv kwaliteit is prima. Logisch want anders hadden we geen 2 miljoen klanten. de grote vraag is alleen waar gaat het mis. Welke ontvanger heb je en is die met een kabel verbonden aan het modem?


Dag Joep,

 

Bedankt voor je reactie, ik heb een modem van Arris vip2952 en deze is met de kabel direct op de modem aangesloten de experiabox v10


Probeer eens de resolutie op 'auto'.


Eerst maar eens even checken of je de zenders wel HD binnen krijgt. Makkelijkst is afstemmen op een Duitse zender. Die hebben bij hun logo in beeld nog de letters hd erbij.

En staat de ontvanger op “HD standaard” bij best mogelijke kwaliteit op deze tv ontvanger (instellingen → beeld). Ook dient de uitvoer op1080i te staan.


Bedankt voor jullie hulp. De 2df zender heeft het hd logo, de ontvanger staat op ‘hd standaard’ en de uitvoer op 1080i. Ik heb de uitvoer ook op ‘auto’ geprobeerd maar dat geeft geen verbetering. 


De 2df zender heeft het hd logo, de ontvanger staat op ‘hd standaard’ en de uitvoer op 1080i

Dan moet het gewoon HD zijn, ook de ESPN zenders.

Ik heb hier een perfect HD beeld op de HD zenders w.o. ESPN.

koper; 70 Mb/s; Experiabox V10; Arris 2952; 43 inch en ik zit op exact 2,2 meter (scherm - oog). Op die afstand is voor HD 43 inch aanbevolen en niet groter. (HD beeld staat dus los van of het scherm UHD is, de uitzendingen zijn HD)

Ikzelf heb de uitvoer van de ontvanger overigens wel op 1080P50 staan. Ik vind het beeld dan zichtbaar minder (niet) korrelig.

Het zou dus kunnen zijn een kritisch scherm (OLED), mogelijk (veel) te groot t.o.v. de kijkafstand waardoor je de beeldresolutie ziet.


Kan iemand mij hierin van advies voorzien met mogelijkheden of is dit de gewoon de tv kwaliteit van kpn?

De laatste dagen zijn hier diverse forumleden op het forum met klachten over de voetbalwedstrijden op ESPN. 

Wat ik nog niet in dit topic lees, is het uitzetten van beeldverbeteraars. Dit kan een beetje helpen. 

Je vraagt ook om andere mogelijkheden. 

Er zijn hier forumleden (zoals @PeterG)  die zowel interactieve Tv als Digitenne hebben met ESPN. 

En wat blijkt : Digitenne (wordt uitgezonden met 1080p) geeft met sportwedstrijden een beter beeld dan Interactieve TV van Kpn (wordt uitgezonden met 1080i) 

Dus als je wilt ESPN wilt kijken in de best mogelijke kwaliteit : Stap over op Digitenne. 


het uitzetten van beeldverbeteraars

Uitstekende tip, @Noordzee . Die doen eigenlijk altijd het tegenovergestelde: het beeld naar de klote helpen.


Dag Peter, bedankt voor de uitgebreide uitleg.

Ik heb even gekeken of het beeld er slechter op word als ik de uitvoer op 720p zet maar ik zie geen verschil tussen de 720p, 1080i of auto. Er zit   geen verschil in kwaliteit.

Als ik bij mijn ouders thuis op een oudere sony tv kijk dan is de kwaliteit een stuk beter, zij hebben ziggo.


Beeldverbeteraars staan allemaal uit


ik zie geen verschil tussen de 720p, 1080i

Dit is wel héél wonderlijk. Zelfs mijn 82-jarige moeder ziet het verschil tussen deze 2 instellingen op haar en mijn 43 inch.


Ja dat vind ik ook, dat laat wel zien wat voor drama kwaliteit ik krijg aangeleverd door de kpn. 


Mijn ervaring is vergelijkbaar met die van @Tom199992 . En daarmee bedoel ik dat ik weinig verschil zie tussen de verschillende beeldscherminstellingen op de tv-ontvanger. Echter, hier is de beeldkwaliteit juist erg goed. Het kan dus zijn dat een en ander ook afhangt van de tv zelf. 


@Katana321 In ieder geval prettig dat ik ook jij geen verschil ziet tussen de 720 en 1080, zo wonderlijk is het dus niet. Alleen het ik maar dezelfde ervaring met de beeldkwaliteit als jij hebt:) Ik denk dat dit het beeld is waar ik het maar mee moet doen en hopelijk als ik ooit ga verhuizen ik kan overstappen naar ziggo en verlost ben van kpn.


Ja dat vind ik ook, dat laat wel zien wat voor drama kwaliteit ik krijg aangeleverd door de kpn. 

Daar is niets mis mee dus als het niet aan het “kastje” en/of je internetsnelheid ligt, ligt de oorzaak zeer waarschijnlijk bij jezelf.

 

 


@Macabeus  dat is wel erg makkelijk. Als er niks mis is met de tv of hdmi kabel dan ligt de oorzaak zeer waarschijnlijk bij kpn? Ik denk dat we dit topic wel kunnen sluiten.


@Tom199992 

Mijn advies blijft (als je voorlopig niet gaat verhuizen) om even een Digitnne-ontvanger uit te proberen. Die kun je voor 5 euro per maand erbij huren. Als dat ook niet werkt, is die extra ontvanger  meteen weer opzegbaar met een opzegtermijn van één maand.  


@Noordzee ga ik proberen, bedankt voor de tip!


Je krijgt dan ESPN 1 en 2 ook via Digitenne.

  


Beste @Tom199992, welkom! Ook vanuit KPN nog even de check dat jouw ontvanger wel echt op HD staat. Vanuit hier lijkt alles verder in orde! Ik ben benieuwd of je met Digitenne een verschil merkt, maar het zou eigenlijk ook gewoon met itv normaal moeten werken. Kan het inderdaad zijn dat jouw tv te ‘groot’ is voor de afstand? En heb je de mogelijkheid om de100 Hz optie op de televisie uit te zetten?