Skip to main content

Goede dag, ik heb een vraag over het geluid bij mijn kpn televisie. Als ik rtl zenders kijk dan heb ik simpel geluid, terwijl bij andere zenders het geluid surround is, dus geluid uit alle luidsprekers. Als ik kpn itv stream naar mijn tv dan heb ik wel bij alle zenders surround geluid. Waarom niet bij de "gewone" kpn tv?

Hi @J vd Reest, we helpen je hier op het forum graag op weg. Ik begrijp dat je alleen op RTL geen surround geluid hebt. RTL biedt wel geluid via Dolby aan, @PeterG heeft het hier mooi uitgelegd. Vandaar dat 't wel werkt als je de zenders streamt. Ik heb niet meteen een verklaring voor je, daarvoor hebben we meer informatie nodig. 

  • Welke tv-ontvanger en welke geluidsapparatuur gebruik je? Hoe zijn ze aangesloten?
  • Hoe staan de geluidsinstellingen van jouw tv-ontvanger ingesteld?
    Om Dolby te krijgen dient u dit aan te zetten in het menu. Dit kan voor HDMI en Optical apart. Via menu > instellingen > geluid instellingen. Standaard staat het geluid op (pcm) stereo.
  • Is het geluid bij bepaalde programma's niet goed (zo ja welke) of speelt dit bij alle programma's? 
  • Op welke RTL zenders speelt dit?

 


Hallo @J vd Reest 

Een deel van de HD zenders geeft Dolby Digital 5.1 geluid mee. Dit is er alleen via de decoder, dus hoe of wat je dan met streamen bedoelt….? Via de app is er alleen Dolby Stereo (2.0), dus geen surround.

Hoe ze het geluid verdelen over de kanalen bepaalt de geluidsregisseur in de studio. Héél vaak is het wel '’erg veel'’ alleen center of links en rechts, terwijl je installatie dus wel aangeeft dat er 5.1 binnenkomt.

Via de decoder hebben RTL 4,5, 7 en 8 Dolby 5.1 kanalen. Hoe ze dat gebruiken is dus aan hen.

Hoe je het ervaart ligt dus niet aan kpn.

Zelf heb ik áltijd “stereo over 5 kanalen'’ (Ext. stereo) op mijn versterker aan. Behalve als ik een film op zo'n zender kijk. Dan is vaak de 5.1 verdeling wel oké.

Het geluid van af de ontvanger heb ik wel áltijd op Dolby, omdat van Dolby door de versterker dan weer prima stereo is te maken wat ie dus vervolgens wel over álle speakers weergeeft.