Skip to main content

Heb de instelling van mijn tv Philips OLED65807 op HDR staan maar de instelling van mijn tv geeft aan dat hij op SDR staat.

 

ik heb begrepen dat HDR scherper beeld heeft dan SDR. Hoe krijg ik hem op HDR

 

Bijgaand het overzicht van mijn TV  instellingen en de 2e foto is van de HDR settings van de KPN box.

 

 

Er is maar heel weinig content waar HDR in de bron is opgenomen en gekunsteld HDR toevoegen geeft veelal geen verbetering van het beeld. Je kunt dan ook beter HDR uitzetten op jouw TV+ Box in afwachting van de terugkeer van de instelling HDR - automatisch.


Dan bedoel je zeker “TV” content toch?

Ik kan alleen maar instellingen kijken voor TV. Ga ik naar mijn “APPS” dan kan ik geen instellingen bekijken op mijnTV

 


Even een kleine aanvulling HDR maakt het beeld niet scherper. Het verschil met SDR is de kleurdiepte.

De scherpte wordt deels bepaald door de resolutie en dat is voor gewone TV standaard nog 1080i.

Bij de streamingdiensten verschilt het per titel of er een HDR variant wordt gebruikt. Vooral nieuwere films hebben standaard HDR. Bij Disney+ is gebleken dat ook andere instellingen invloed hebben of er HDR wordt aangeboden.

De mogelijke HDR/ UHD  instellingen verschillen per merk TV en hebben doorgaans alleen invloed op extern aangesloten apparaten.

 

@amdon wat keek u op het moment dat u dat scherm van uw TV bekeek? Het lijkt erop dat dit scherm laat zien wat er aangeboden wordt. De bitdiepte zou bij HDR 10 moeten zijn en het getal bij kleurruimte moet ook anders zijn als de bron daadwerkelijk HDR aanlevert.


Even een kleine aanvulling HDR maakt het beeld niet scherper. Het verschil met SDR is de kleurdiepte.

De scherpte wordt deels bepaald door de resolutie en dat is voor gewone TV standaard nog 1080i.

Doordat er meer kleurdiepte is zal er ook een betere nuancering van kleuren van individuele pixels zijn en dat kan resulteren in een scherper beeld of in ieder geval kan dat zo ervaren worden.