Skip to main content
Vraag

Waarom geen optie om op de huidige tijdlijn te blijven in plaats van terugspringen?

• June 26, 2026
  • 3 reacties
  • 54 keer bekeken

Graag leg ik een knelpunt op tafel over de TV+ gids, die telkens automatisch terugspringt naar het startpunt en de eerste zender. Als je kritisch naar deze interface kijkt, zie je direct een enorme onbalans in de verdeling van de functies.

​Het ontwerp is nu zo ingericht dat de handeling om direct terug te keren naar het huidige moment, al dubbel en dwars is vastgelegd in de hardware. Kijk maar naar de afstandsbediening:

​-Je kunt op 'play/pauze' drukken om direct naar het nu-moment te springen.

​-Je kunt op de Home-knop drukken om via het startmenu live tv in beeld te krijgen.

​Er liggen dus al twee fysieke, tastbare snelkoppelingen onder de vingers om exact hetzelfde doel te bereiken.

​Des te krapper voelt het dat de gids Ă³Ă³k nog eens geforceerd automatisch terugspringt. Het resultaat is een compleet scheve en oneerlijke verdeling. De ene groep krijgt het en-en-en: drie verschillende wegen om exact hetzelfde te bereiken. Ondertussen krijgt de andere groep, die gewoon rustig de tijdlijn wil vasthouden en overzien, helemaal niks. Deze gebruikers hebben exact nul keuzes.

​Begrijpt KPN deze logica zelf eigenlijk wel? Als er een simpele keuze was tussen Ă³f terugspringen Ă³f op de tijdlijn blijven, zou ik het begrijpen. Maar door de ene groep drie opties te geven en de andere groep nul, geef je mij als klant het gevoel dat ik niet meer welkom ben bij KPN.

​Ik hoor hier dan ook graag een logische, inhoudelijke uitleg over: waarom krijgt de ene functie drie verschillende wegen, en de andere functie helemaal niets?

3 reacties

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@Liddya . Bedankt dat je de tijd hebt genomen om dit zo uitgebreid toe te lichten. Ik snap goed wat je bedoelt.

De huidige werking van de tv-gids is inderdaad vooral gericht op gebruikers die zo snel mogelijk weer terug willen naar de live-uitzending. Zoals je zelf ook aangeeft, zijn daar al meerdere manieren voor beschikbaar via de afstandsbediening. Vanuit dat perspectief is het begrijpelijk dat je je afvraagt waarom er geen vergelijkbare mogelijkheid is voor gebruikers die juist de positie in de gids willen behouden.

Persoonlijk vind ik dat geen onlogische wens. Zeker wanneer je door de programmering bladert of programma's voor later wilt bekijken, kan het frustrerend zijn als de gids steeds terugspringt naar het huidige moment. Het is dan prettig als je zelf kunt bepalen of je op de gekozen positie wilt blijven of terug wilt naar 'Nu'.

Ik heb je topic intern gemarkeerd met feedback en deze komt nu sowieso bij de ontwikkelaars terecht. Of ze er iets mee doen, kan ik niet beloven maar ze krijgen het in ieder geval onder ogen. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • June 30, 2026

Als je in de gids bent, en daarna weer op de knop gids klikt, gaat hij terug naar de zender waar je was.

En er is een hele mooie wensen lijst, die door KPN goed in de gaten wordt gehouden en al vele aanpassingen van deze wensenlijst zijn ook uitgevoerd.

zie hier voor deze mooie wensenlijst.

Op de eerste pagina van deze topic kan je de lopende wensen, uitgevoerde wensen en wensen waar niets mee gedaan gaat worden.

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 30, 2026

Hoi ​@Liddya . Bedankt dat je de tijd hebt genomen om dit zo uitgebreid toe te lichten. Ik snap goed wat je bedoelt.

De huidige werking van de tv-gids is inderdaad vooral gericht op gebruikers die zo snel mogelijk weer terug willen naar de live-uitzending. Zoals je zelf ook aangeeft, zijn daar al meerdere manieren voor beschikbaar via de afstandsbediening. Vanuit dat perspectief is het begrijpelijk dat je je afvraagt waarom er geen vergelijkbare mogelijkheid is voor gebruikers die juist de positie in de gids willen behouden.

Persoonlijk vind ik dat geen onlogische wens. Zeker wanneer je door de programmering bladert of programma's voor later wilt bekijken, kan het frustrerend zijn als de gids steeds terugspringt naar het huidige moment. Het is dan prettig als je zelf kunt bepalen of je op de gekozen positie wilt blijven of terug wilt naar 'Nu'.

Ik heb je topic intern gemarkeerd met feedback en deze komt nu sowieso bij de ontwikkelaars terecht. Of ze er iets mee doen, kan ik niet beloven maar ze krijgen het in ieder geval onder ogen. 

Bedankt voor deze fijne, inhoudelijke en begripvolle reactie. Het is erg prettig om te horen dat de logica achter mijn feedback wordt herkend en dat het wordt doorgegeven aan de ontwikkelaars.

In eerste instantie waren ze me niet eens opgevallen, maar net zag ik ineens nog twee andere shortcuts die ik had gemist. Mijn eerdere berekening klopte dus niet eens: er leiden geen drie, maar maar liefst vijf verschillende wegen naar hetzelfde doel.

Dit zijn de feitelijke, ingebouwde opties om direct naar 'NU' te springen:

1. De Play/Pauze-knop op de afstandsbediening.

2. De Home-knop op de afstandsbediening.

3. De grote groene 'NU'-knop direct naast de datumselectie in de gids zelf.

4. De optie 'Nu op TV' in het hoofdmenu.

5. Én de automatische, geforceerde sprong van de gids software zelf.

Dit betekent een en-en-en-en-en-verdeling voor de ene groep gebruikers, tegenover exact nul opties voor de gebruiker die de gids gebruikt om terug te kijken en simpelweg de tijdlijn wil vasthouden.

Ik hoor dan ook graag of en wanneer er een volwaardige optie komt om op de gekozen positie in de tijdlijn te blijven, zodat de gids ook functioneel is voor de doelgroep die programma's wil terugzoeken.

Nogmaals dank voor het doorsturen van deze feedback!