Skip to main content

Wij hebben het plus pakket en wonen in de gemeente Rucphen. En zijn erg gericht op de gemeente Roosendaal.

Wij missen de regionale zender Zuidwest TV welke gericht is op geheel westelijk Noord-Brabant

Wij hebben als regionale zender land van Cuijk TV welke geheel niet in onze regio ligt.  Gemeente Rucphen ligt in Westelijk Noord-Brabant terwijl Cuijk in Oostelijk Noord- Brabant ligt.

Kan iemand mij uitleggen hoe dit kan en of hier een oplossing voor is.

 

PS Ziggo zendt Zuidwest Tv wel uit in de gemeente Rucphen.

Hallo @Jack en Lia van overveld 

Volgens de postcodecheck zouden jullie allen deze twee lokale zenders moeten hebben: 

TV Krant Rucphen

Kanaal

1369

Radio Rucphen

Kanaal

1069

https://www.kpn.com/televisie/zenders/lokale-zenders.htm


Dat zijn waarschijnlijk de officiële lokale zenders in jouw woonplaats. 

Maar duidelijk is dat het niet altijd lekker loopt. Bij iemand uit de omgeving Arnhem wordt juist weer Ons West Brabant uitgezonden, die verwacht ik eerder bij jullie.  (en raar genoeg ook daar Cuijck) :

 https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/lokale-zenders-470720


Klopt  van de twee genoemde zenders maar het waarom van het missen van zuid west tv is me niet duidelijk en wordt geen antwoord gegeven.


Het gaat erom wat hun officiële uitzendgebied is (postcode’s) volgens hun vergunning (CvdM).

Zo hadden wij op onze site “uw omroep in Kennemerland” staan. De vergunning was voor Heemstede en Bennebroek. En na de fusie tussen de gemeenten Bloemendaal en Bennebroek alleen nog Heemstede. Dat heeft de omroep, door verminderde advertentie-inkomsten, ook de kop gekost.


Oké maar dan begrijp ik niet dat Ziggo wel in de gemeente rucphen zuid west tv kast zien en KPN niet.


Ziggo kan andere richtlijnen hanteren. Dat is niet verboden. Het is net als bij de regionale zenders. KPN geeft ze ook niet landelijk allemaal door. Maar een provider mag altijd meer doorgeven dan ze volgens de Mediawet verplicht zijn. 


Uit bovenstaande blijkt dus dat KPN nog wat te doen heeft

 Goed naar de postcode gebieden kijken waar een zender op gericht is. En dan ook aan die postcode gebieden het doorgeven.

 

Ik hoop dat een en ander snel wordt opgelost.


De keuze van KPN om bepaalde zenders wel/niet door te geven buiten de officiële gemeentegrenzen kan te maken hebben met Bv financiële redenen. KPN moet uiteraard een doorgiftevergoeding betalen aan een zender. 
 

Duidelijk is dat jullie graag die zender willen zien, maar uiteindelijk worden de kosten van een doorgifte doorberekend naar alle klanten. Nu gaat het hier om één zender, maar in andere delen van het land spelen dit soort zaken natuurlijk ook. 


Dus ik betaal voor een zender land van Cuijk tv terwijl we daar helemaal niets mee hebben.

Gemeentegrenzen zeggen niet alles

Beter is het om te richten op welke grotere plaatsen  de kleinere kernen gericht zijn.

Misschien toch voor een herziening vatbaar?


Oké maar dan begrijp ik niet dat Ziggo wel in de gemeente rucphen zuid west tv kast zien en KPN niet.

Door de opbouw van het net van Ziggo kunnen zij minder goed op postcode filteren. Je ontvangt de zenders voor een groter gebied, echter...

Als je bij Ziggo een Mediabox XL of Mediabox Next hebt dan is het net zo goed geflilterd als bij KPN. Dan zie/hoor je alleen de omroep voor jouw postcode.

 

Dus ik betaal voor een zender land van Cuijk tv terwijl we daar helemaal niets mee hebben.

Hoe betaal je daar dan voor?

Een gemeente krijgt van de overheid € 2 per jaar per huishouden voor de lokale zender en wordt geacht dit volledig door te sluisen naar de plaatselijke omroep.


Cuijck zal een fout zijn bij KPN in de doorgifte. Vanuit Arnhem kwam ook een melding van ontvangst van Cuijck. 


Beste @Jack en Lia van overveld, welkom! Wat jammer om te lezen dat jij in jouw gemeente deze zender niet te zien krijgt! Wij geven deze zender alleen in de gemeenten Roosendaal, Bergen op Zoom en Woensdrecht door. Dat kan inderdaad financiële redenen hebben. Ik geef door dat jullie deze zender ook graag willen zien. Bedankt daarvoor! 


Oké maar dan begrijp ik niet dat Ziggo wel in de gemeente rucphen zuid west tv kast zien en KPN niet.

Ziggo heeft een andere netwerkopbouw. Daardoor staan lokale omroepen in een groter gebied erop.

Ze filteren dat wel: als je een Mediabox XL of een Mediabox Next hebt zie je daarmee alleen die lokale omroep die je buren met KPN ook zien. De rest wordt geblokt.

p.s. je hebt een kansje dat je ziggo-aansluiting nog het digitale basispakket geeft. Dat kun je proberen met de dvb-c ontvanger in je televisie.

Anders kun je de lokale omroep ook via internet zien en luisteren.