Skip to main content

Dit nieuwe menu op de kpn tv box is zoveel stommer dan de oude. Zoals:

*bij verwijderen springt hij uit de show, moet je deze op zoeken en weer helemaal gaan naar wat je gebleven was

*geen lijstje met afleveringen maar icoontjes zodat het compleet onoverzichtelijk is.

*opties met kleurtjes werken nog wel maar staan niet in het scherm.

*indeling afstandbediening is achterlijk. (Wel radio geen tv,   geen teletekst, home button onderaan,  wel 5min vooruit maar niet achteruit, 

*verder kijken is 12 keer klikken... programma zoeken.. oudste aflevering zoeken.. kijken, wil je verder kijken, zeker weten, etc

*wel directe knoppen voor disney en gids en home maar niet voor opgenomen programma's

*nu op tv bladeren betekent dat het huidige programma wordt onderbroken door steeds iets anders

*raar dat je meerdere keren hetzelfde progamma kan laten opnemen (niet de herhalingen maar echt hetzelfde programma)

Wat nog steeds stom is:

*volgorde van afleveringen staat nog steeds zo ingesteld dat je eerst de nieuwste bekijkt ipv de oude. Kan je helaas niet zelf instellen. 

Je vraagt je af of er überhaupt wordt nagedacht over menu's en afstandbedieningen. Test dat soort dingen gewoon.. tel het aantal kliks wat men nodig heeft. 

Waarom is het nieuwe kastje zoveel dommer dan het oude kastje?

wel directe knoppen voor disney en gids en home maar niet voor opgenomen programma's

Daar heb ik me ook altijd al over opgewonden. Maar dat was bij voorgaande afstandsbedieningen toch ook al zo?

wel directe knoppen voor disney en gids en home maar niet voor opgenomen programma's

Daar heb ik me ook altijd al over opgewonden. Maar dat was bij voorgaande afstandsbedieningen toch ook al zo?

Klopt.. maar ik weet al bijna niet meer hoe de oude afstandsbediening en box was.. alleen dat de nieuwe veel slechter is qua bedieningsgemak. 

Hoi Pieter, wat jammer dat KPN TV+ nog niet aan al jouw verwachtingen voldoet. We waarderen je input en nemen deze mee. Ik zou je willen adviseren om onze product updates in de gaten te houden voor de meest recente ontwikkelingen. 

@Pieter van der Meulen

Het is uiteraard wennen om van een tv decoder met linux over te gaan naar een Mediabox op Android.

De Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box)

Maar om te zeggen stom of slechter?

Anders, dat wel.

Wij zijn er ondertussen aan gewend en hebben er geen problemen mee.

Eigenlijk waren wij er best snel aan gewend. 

Overigens heeft hij 2 verschillende gidsen.

De grote gids en de mini gids.

Zie over de mini gids meer info bij deze update. 

Knop opname heb ik nog nooit op een ab gezien.

Maar als je op een zender staat, ga je met de pijltoets omhoog en 1 naar rechts en ok en je zit in de opname.

Ik ben het volledig eens met Pieter van der Meulen. Wij vinden het ook een drama, ja, een drama. Zeer onoverzichtelijk, veel te druk. Letters niet te lezen. Waardeloos. We balen er van.

Ach, het is anders dan de voorgaande boxen, aangezien dit voor het eerst meer een mediaspeler is. Hoewel de functionaliteiten voor wat betreft de lineaire tv wel iets afwijken is het nou ook weer niet zo afwijkend van bijvoorbeeld de Arris.

De afstandsbediening is ook vrijwel identiek, @Pieter van der Meulen.(Tenzij u een nog oudere Box had wellicht). Maar @joop2011 heeft gelijk: het is gewoon een kwestie van wennen.

Voor wat betreft voor- en achteruitspoelen: je kunt precies het aantal minuten en seconden intoetsen: met de cijfertoetsen geef je de minuten, seconden en uren in, en met < danwel > spoel je voor- of achteruit.

Wel radioknop, geen tv? Je drukt op de Homeknop en toetst met de cijfertoetsen het kanaalnummer in waar je heen wilt...wat is daar ingewikkeld of onovezichtelijk aan? 

Overigens is Nu op TV ook een goed alternatief, staat gewoon op zendervolgorde.  Of, nog handiger, via de gids (de vernieuwde Minigids werkt overigens ook prima).

Maar, nogmaals, het is gewoon een kwestie van wennen, en dan zult u zien dat het best intuïtief werkt.

Ik ben het volledig eens met Pieter van der Meulen. Wij vinden het ook een drama, ja, een drama. Zeer onoverzichtelijk, veel te druk. Letters niet te lezen. Waardeloos. We balen er van.

Het is wennen, maar absoluut niet waardeloos.

Als je een Smart tv hebt, zie je dit ook. 

En als je op de gids klikt en terug wilt, klik je gewoon weer op de gids.

Als je hem aanzet en daarna op een cijfer van de zender intikt, gaat hij daar meteen naar toe. 

Je kan hem zelfs net zoals de “oude” laten opstarten. 

Je moet er gewoon aan wennen en ik ben bang (niet voor mezelf) dat in de toekomst alle TV decoders zo werken.😉

Ik weet niet welke TV+box je heb, maar bij start is bij me alleen te zien "Nu op TV”, de andere icons moet je naar beneden scrollen om te zien. "Mijn favoriete apps” is net alleen de tekst "Mijn favoriete apps” te zien

Ik weet niet welke TV+box je heb, maar bij start is bij me alleen te zien "Nu op TV”, de andere icons moet je naar beneden scrollen om te zien. "Mijn favoriete apps” is net alleen de tekst "Mijn favoriete apps” te zien

Wat bedoel je?

KPN heeft volgens mij maar 1 KPN tv+ box, namelijk de Sagemcom DIW7022.

En bij instellingen kan je hem ook als tv beeld (zoals de “oude”) op laten starten. 

Of als je hem aanzet en dan bijvoorbeeld op 1 klikt, dan gaat hij meteen naar NPO1 of op 4 klikt, gaat hij meteen naar RTL 4, etc.

En als je op gids klikt en daarna weer op gids, gaat hij terug naar de zender waar je naar keek.

Wat bedoel je?

KPN heeft volgens mij maar 1 KPN tv+ box, namelijk de Sagemcom DIW7022.

Juist daarom. De vraag is cynisch bedoeld. Als iemand bezwaar maakt, dat de startscherm te druk is, maar het is alleen te zien van de TV kanalen en man kan meteen naar de laatste zender springen, dan is de bezwaar ongegrond. 

Wat ik in de TV gids van de nieuwe decoder een nadeel vind tov de oude:

Als je een programma terugkijkt van een week geleden en je wilt terug naar de tv gids van dat moment in het verleden, dan kan dat niet. Klik je tijdens het afspelen op het ronde pijltje dan springt hij in de tv gids naar ‘nu’.

Bij de oude box bleef hij netjes op het programma staan in het verleden wat je aan het terug kijken was.

Als je naar een programma erna wil switchen, dan moet je dus weer helemaal terug zoeken

@BoeMa 

Je moet dan op de toets gids klikken om terug te keren.

Dus:

Klik op gids om naar de gids te gaan.

Klik op gids om terug te gaan naar tv (waar je gebleven was).

... bij start is bij me alleen te zien "Nu op TV”, de andere icons moet je naar beneden scrollen om te zien. "Mijn favoriete apps” is net alleen de tekst "Mijn favoriete apps” te zien

Dat klopt. U heeft helemaal gelijk. Maar ondanks dat het niet te zien is zonder scrollen zijn er mensen die er toch last van hebben. Die willen een "opgeruimd huis" zonder overbodige spullen. 

Je kan de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) ook laten opstarten in tv modes.

Dan start hij op, net zoals de “oude” KPN tv ontvangers.

Zie ook hier. 

@BoeMa

Je moet dan op de toets gids klikken om terug te keren.

Dus:

Klik op gids om naar de gids te gaan.

Klik op gids om terug te gaan naar tv (waar je gebleven was).

Dankje, heb het een paar keer getest. Als ik tijdens het terug kijken van een oud programma op gids klik, dan opent de gids naar het punt van “nu”.  Ik wil echter terug naar het punt van “toen” , dus het punt waar het programma begon in de gids waar ik naar het terugkijken was.

@BoeMa 

Ik begrijp nu wat je bedoelt.

Zo ver ik weet, kan dat helaas niet.

Maar je kan (als je het opname pakket hebt) wel het programma opnemen en de opname later bekijken (binnen 1 jaar) en dan werkt dit wel. 

Opname pakket € 4,99 per maand of gratis als je 2 of meer KPN tv ontvangers hebt. 

BoeMa schreef:

Als ik tijdens het terug kijken van een oud programma op gids klik, dan opent de gids naar het punt van “nu”.  Ik wil echter terug naar het punt van “toen” , dus het punt waar het programma begon in de gids waar ik naar het terugkijken was.

Ik ben het met je eens dat het inderdaad veel logischer zou zijn dat je terugkeert in de gids bij de uitzending die je aan het kijken was. Ik hoop dat een moderator dit signaal bij het developmentteam neer zal leggen.

Ik heb hem onder punt 81 toegevoegd aan de feature requests TV+ Box.

BoeMa schreef:

Als ik tijdens het terug kijken van een oud programma op gids klik, dan opent de gids naar het punt van “nu”.  Ik wil echter terug naar het punt van “toen” , dus het punt waar het programma begon in de gids waar ik naar het terugkijken was.

Ik ben het met je eens dat het inderdaad veel logischer zou zijn dat je terugkeert in de gids bij de uitzending die je aan het kijken was. Ik hoop dat een moderator dit signaal bij het developmentteam neer zal leggen.

Ik heb hem onder punt 81 toegevoegd aan de feature requests TV+ Box.

Dankje, zit de lijst even door te nemen. Volgens mij wordt bij punt 75 ook hetzelfde bedoeld. 

Wat een drama!!! Deze week overgestapt naar Kpn.

Spijt Spijt Spijt. Hoeveel handelingen je moet doen binnen het startmenu is niet normaal en ergonomisch niet meer van deze tijd. Bovendien is de leesbaarheid van de verschillende menu's ook slecht. Erg onduidelijk is het selecteren van een opgenomen programma die je wilt verwijderen. Het kader om het geselecteerde programma verdwijnt en er staat alleen bovenin dat je er 1 hebt geselecteerd om te verwijderen maar je kan niet meer zien welke... gekmakend. Is er ook over nagedacht hoe de handelingen en leesbaarheid voor ouderen is? 

Pieter van der Meulens bevindingen kunnen we alleen maar onderstrepen.

Is er ook over nagedacht hoe de handelingen en leesbaarheid voor ouderen is? 

KPN heeft bij punt 86 van de feature requests TV+ Box aangegeven dat ze iets met kleurschema's willen gaan doen. Laten we hopen dat daarmee de leesbaarheid een stuk beter wordt.

Ook is de Comfort+ afstandsbediening voor de TV+ Box echt een aanrader voor mensen die de TV+ Box primair gebruiken om televisie te kijken.

Reageer