Skip to main content

Sinds vanochtend kan ik  npo2 extra niet meer vinden. Waarom is die zender uit het basispakket verdwenen?


Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

hoi @Zenderaanbod ,

hij is wel van 88 naar 82 verplaats.Maar wel bij het pluspakket.Als je hussel en kpn mobiel hebt krijg je dat pluspakket gratis volgens mij.


Hallo @Zenderaanbod ,

NPO 2 Extra (zendernummer 82) heeft nooit in het Basispakket gezeten. 

Wel is die zender maandenlang vrijgeschakeld geweest voor alle klanten van KPN-TV i.v.m. de corona-crisis.   

Heb je KPN-Thuis-Hussel in combinatie met een mobiel abonnement bij KPN, dan is het pluspakket (waar NPO 2 Extra onderdeel van is) sinds kort juist gratis inbegrepen.

Voldoe je aan die voorwaarde? Check dan of je niet per ongeluk kanaal 82 hebt verborgen. Dat kun je terugvinden in het menu van jouw ontvanger. 

 

Daarnaast is NPO 2 Extra momenteel nog gratis zichtbaar via de ether op DVB-T2. (zeg Digitenne) 

En uiteraard ook "gratis" via internet NPO Start.  

https://www.npostart.nl/live

 


NPO app op je Smart tv installeren werkt ook. Bij mij in ieder geval en zonder pluspakket 😊.


Ik vind npo 2 extra ineens op 791 !

Opnemen en groene knop werkt echter niet. 


Ik vind npo 2 extra ineens op 791 !

Opnemen en groene knop werkt echter niet. 

 

Bedankt voor de tip PeterG!!

 

Het biedt even wat soelaas, maar aangezien allerlei services niet werken en de verhuizing naar kanaal 82 nog maar pril was lijkt dit helaas eerder een vergissing…. 

 

Best een beetje vervelend dat KPN dit niet gewoon even duidelijk communiceert; vandaag is zender 82 opgeheven en mensen willen natuurlijk graag weten waarom, en waarom wordt dat niet van tevoren aangekondigd? NPO2 Extra is mijn favoriete zender, ik keek er elke dag naar, dat wordt de komende tijd dus stevig balen. Of komt 82 nog terug?


@Norbert99 

Wil je 100 % zeker van die zender zijn neem dan het pluspakket. Want daar zit ie officieel én echt in. Via basispakket is het ten allen tijde tijdelijk namelijk. 


Snap ik en dank voor het advies, helaas zou een Pluspakket hier erg duur zijn.. voor één zender is dat wat gortig, helemaal aangezien het in principe een gratis zender van de NPO is. Het blijft zo een beetje een rare situatie. 


De providers moeten voor het hele npo pakket betalen. Daarom plaatsen ze enkele zenders in het pluspakket . Dat doet niet alleen kpn.

Er zijn meer leuke zenders in pluspakket dus je zal nmm niet alleen deze blijven kijken denk ik. Verder is er een on demand aanbod met films en documentaires aanwezig. 


De uitleg is “geld” maar we hebben al betaald voor die zenders he dus hoe dan ook blijft het krom, ongeacht waar de bal ligt… 

Waar haal je trouwens vandaan dat providers moeten betalen om het door te mogen geven? Ik vind dat wel interessante info, maar kan het nergens verifiëren, ook bij de meeste mensen van de NPO lijkt dat soort info onbekend.

Intussen blijf ik me afvragen wat het verhaal is achter zenders 82 en 791, kijken mensen van KPN niet mee op het forum dat jij misschien weet?


Dat providers zelf (mogen) bepalen welke zenders van npo via pluspakket komen staat op de npo site.

Niet alle extra kanalen zijn bij alle providers in het basispakket beschikbaar. In sommige gevallen wordt een bepaald kanaal niet aangeboden of moet je hiervoor een extra of hoger abonnement afsluiten. Dat zit zo:
De ‘gewone’ tv-zenders NPO 1, 2 en 3 moeten – net als de zes radiozenders van NPO - verplicht worden aangeboden in het goedkoopste abonnement. De tv-providers mogen vervolgens zelf bepalen in welk pakket de extra zenders te zien zullen zijn. Maar: via internet zijn de extra kanalen wel altijd gratis online te bekijken op NPO Start of in de NPO-app. Ook via NLZIET zijn alle tv-zenders van NPO te zien.

Bron: https://service.npo.nl/onderwerp/televisie-radio#extra-kanalen-televisie .

De npo wordt niet volledig via de belasting betaald en moet extra inkomsten aanboren. 

Vandaar.  Een andere bron is de betaalde npoplus waar je de zenders HD krijgt en jarenlang programma's kunt terug zien.

Via npo start krijg je alle zenders in sd en kun je beperkt kijken tot een week terug. 

Ook reclame is een inkomsten bron. 

Wat er nu is met 791 kan ik ook niet helemaal volgen al ga ik wel uit van zoals ik het op mijn site heb staan. 791 is het kanaal waar de zender op de achtergrond HD op is. Die zou  dus via 82 feitelijk moeten zijn waarbij "791” dan onzichtbaar is.

Er is nog geen moderator op dit topic. 


Bedankt, de info op die pagina is bekend maar daar staat dus alleen dat providers zelf mogen weten wat ze doen met de zenders die niet verplicht in het basispakket zitten, er staat niet dat providers moeten betalen voor doorgifte. Wie weet is dat dus helemaal niet het geval en kiest KPN er gewoon voor om extra te verdienen aan deze kanalen omdat dat nu eenmaal mag.


Natuurlijk kan e.e.a. via internet bekeken worden, je kunt dat uiteraard ook naar je TV streamen maar dat is m.i. toch minder prettig dan via het tv aanbod.


En helaas pindakaas, 791 is nu ook weg. Geen enkel bericht van KPN ontvangen, ook geen uitleg rondom die kanalen.


Als je een redelijk moderne smart televisie hebt zit daarin ' gewoon ' de npo start app en kun je eenvoudig naar oa die zender kijken. Ik begrijp tegenwoordig niet waarom men niet van die mooie smart televisie in huis gebruik maakt. 


Eenvoudig is nogal een relatief begrip; los van allerlei performance issues kun je dan sowieso geen gebruik maken van je KPN EPG - je moet dus eerst naar de app, iets opzoeken en aanzetten wat veel minder prettig werkt dan via je tv interface, heen- en weer schakelen is er niet bij en ook bijv. je ‘meer info’ button werkt niet. Je kiest dan dus voor een trage, ontransparante oplossing met nogal wat minder gebruiksgemak én minder flexibiliteit. Dat is dus een stevige aderlating t.o.v. je EPG en helemaal t.o.v. die van KPN, want die werkt bijzonder prettig.

Dit is een belangrijke reden waarom smart tv apps nooit groot een succes zijn geworden.

 

Intussen blijf ik me afvragen hoe het nu precies zit met de extra NPO kanalen en providers: moeten de providers betalen voor doorgifte? Mocht iemand het antwoord weten dan hou ik me aanbevolen, eigenlijk vooral om te begrijpen bij welke partij enige beweging zou kunnen leiden tot verbetering.


Hallo @PeterG en @Zenderaanbod en @Norbert99 , zie onderstaand artikel in TotaalTV:

https://www.totaaltv.nl/nieuws/kpn-past-aanbod-basispakket-interactieve-tv-aan/


Dank voor de info @JanD , hebben we tenminste een bevestiging van wat we zien. 

 

Nogmaals mocht iemand weten wat de zakelijke situatie is m.b.t. de NPO extra zenders, heel graag.


TotaalTV heeft goed op mijn site gelezen. Vaak ben ik ff eerder dan zij, vooral m.b.t. kpn nieuws. Het is grotendeels bijna letterlijk mijn tekst….

http://breedbeeldweetjes.wordpress.com .

Via het NPO deel van de etherdistributie (DVB-C) is het nog wel aanwezig. Maar daar heeft KPN niets over te 'zeggen'.

@JanD@Norbert99 .

Overigens 'hoort’ NPO 1 Extra ook niet in het basispakket te staan. Volgens opgaaf van de kpn:

http://kpn.com/zenders .


Dat een zender die niet in het basispakket zit en feitelijk een tijdelijk 'kadootje’ is uiteindelijk weer verdwijnt, snap ik volledig. Waar ik wel ongelóóflijk van baal is dat niet alleen NPO2 Extra, maar ook alle opnames van die zender nu niet meer te bekijken zijn.

Ik heb/had nog een hele rits kwaliteitsfilms staan die nu niet meer af te spelen zijn. Wat is dat voor onzin? Die heb ik toch opgenomen terwijl de zender in het basispakket beschikbaar was? Geef dan potverdorie ruimschoots van tevoren een seintje (via mail of een bericht in het tv-menu) dat dit staat te gebeuren zodat mensen nog de gelegenheid hebben de opnames te bekijken. Echt waardeloos!


Heel vervelend @KnarF55 . Helemaal met je eens dat dit überhaupt gecommuniceerd had moeten. Totale overval. Had het ook graag kunnen vooraankondigen op Breedbeeldweetjes.

Ook als je een zenderpakket uit zet zijn daarmee direct ook de opnamen van die zenders niet meer toegankelijk. Maar…. ze staan er nog wel totdat het jaar na uitzending voorbij is.

Je kan nu voor één maand het pluspakket nemen om gedurende die maand alsnog die films te kijken.

Of een abonnement op NPOplus nemen. Heb je een smart-tv met de NPOstart app? Grote kans dat via de abo-vorm 'plus’ dan die films ook in die app te krijgen zijn. Dat kun je al checken met de zoekfunctie in de NPOstart app; dan krijg je ook aanbod van NPOplus.

NPOplus is 2,95 per maand en eerste maand gratis. Opzegtermijn 1 maand.

Pluspakket kpn is 9,99 (met Alles-in-1 / Internet+tv). Gratis als je ook minimaal één mobiel abonnement bij kpn hebt. Na 1 maand opzegbaar met onmiddellijke ingang, dus dan geen opzegtermijn. Verrekening pakketkosten dan bij volgende factuur (want je betaalt wel een maand vooruit steeds).


Dank voor de tips, Peter. Ik heb toevallig NPOplus en heb de films even opgezocht. Ze worden wel gevonden, maar zijn helaas ‘niet beschikbaar'. Ik ga zeker geen maand het Pluspakket nemen. Dan zou ik KPN belonen voor deze misser en dat gaat me echt te ver.

Opvallend ook dat al die opnames nog wel in het tv-menu staan, maar in de app zijn ze verwijderd uit de lijst. Overigens, als ik de opnames probeer af te spelen krijg ik niet een mededeling dat dat definitief niet meer mogelijk is, maar wel dat het op dit moment niet kan en dat ik het op een later tijdstip nog eens moet proberen. Ook daar zou dus duidelijkere communicatie op zijn plaats zijn.


Ja echt waardeloos dat zo’n zender die je lang hebt (npo2 extra) dan uit de lucht wordt gehaald. En bovendien kan ik de vele opname’s die ik in de cloud had staan ook niet meer zien van npo 2 extra. Hierover lang telefonisch contact gehad en de oplossing was dat ik een nieuwe tv ontvanger zou krijgen omdat de andere niet goed was. Nieuwe net opgehaald maar er is niets veranderd. Jammer allemaal ook al omdat dat zo stiekum gaat zonder info. Maar eens opnieuw gaan rekenen en ook kijken wat de concurrenten doen die wel npo 2 extra hebben.


kijken wat de concurrenten doen die wel npo 2 extra hebben.

Hi, 

@bolbol . Inmiddels hebben alle providers deze zender weer teruggeplaatst in hun pluspakketten. Ziggo heeft de zender in december al teruggezet naar hun pluspakket (movies & series XL / tv zenders plus).

https://www.totaaltv.nl/nieuws/kpn-past-aanbod-basispakket-interactieve-tv-aan/

Zie ook andere topic v.a. hier:

forum.kpn.com/kpn-tv-11/ik-mis-ineens-kanaal-82-via-interactieve-televisie-556782?postid=1447506#post1447506

 


Wat een gedoe zeg, 74 euro pm en er kan ineens geen npo2extra meer vanaf? Ook niet in de app trouwens. Blij dat ik per 1 feb weg ben, ben helemaal klaar met KPN.

 


Mag ik dit een beetje rare reactie vinden, @Strikkie . Omdat dit kanaal bij alle providers in een pluspakket zit namelijk.


Dat mag natuurlijk @PeterG . Maar het is gewoon een gegeven dat ik ineens ( ik kwam er achter toen ik over wilde schakelen naar Moltalk vorige week KPN kanaal 82 geloof ik) geen NPO2Extra meer heb. De pakketten veranderen nogal eens van naam en inhoud, dus geen hussel of geplus in mijn geval. Als ik nog meer zou moeten betalen dan nu wordt het echt bizar veel geld. Dus ik stap over, dan betaal ik veel minder, heb misschien ook iets minder, maar dan klopt de prijs in elk geval wel. 20 Euro verschil!