Skip to main content
Beantwoord

Waarom kan ik Brave en Vivaldi niet gebruiken voor KPN TV?

• June 26, 2025
  • 6 reacties
  • 103 keer bekeken

brdi
Deelnemer
Forum|alt.badge.img+1

LS,
Waarom kan ik Vivaldi en Iron (en waarschijnlijk ook Brave en andere veilige browsers) niet gebruiken voor KPN-TV?
# jaar geleden was dat een issue, en het antwoord was dat dat te maken had met de mogelijkheid om e.e.a. te testen. Het lijkt me dat dat inmiddels geen argument meer is. Er bestaan zulke goede geautomatiseerde test middelen dat het testen van een additionele browser (die in vrijwel alle gevallen chromium based is en het dus wel zal doen)  geen argument meer is om de klant te binden aan Chrome, Safari en Edge.

Beste antwoord door TV Apps Team

DuckDuck Go voor Android heeft in ieder geval by default geen issue hier om tv.kpn.com te bereiken. Die gebruikt dus dan kennelijk een andere useragent als DDG voor Windows/MacOS.

Chromium based doen we niet moeilijk over op zich. Maar alles maar openstellen, levert veel meer vragen op dan dat het mensen helpt. Vooralsnog zien we niet genoeg reden meer browsers standaard te supporten dan de huidige. Iron en DDG kiezen er, al dan niet bewust, voor zich voor te doen als aparte browser.

Als je even zoekt op het internet op ‘duckduckgo windows/mac useragent adjust’ komen wel wat methode's naar voren om je voor te doen als Chrome zelf of Edge, dan zal die het vast wel doen (mist je toestaat, wat toegestaan moet worden). Iets via ‘emulation’. Het staat je vrij. 🙂

Als er echt significant marktaandeel komt, kan standaard ondersteuning wel overwogen worden natuurlijk, maar dat is nog niet het geval. 

6 reacties

Jeroen-bart Engelen
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9

Hallo ​@brdi 

Ik gebruik ook Vivaldi en dat werkt prima hoor. Welk probleem loop jij dan tegenaan?

brdi
Deelnemer
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Deelnemer
  • June 27, 2025

Jeroen-Bart,

Je hebt gelijk, ik vergis me. De browsers waarmee het niet lukt zijn DuckDuckGo versie 1.144.0 (462)
en Iron versie Versie 135.0.6850.0 (Officiële build) (x86_64)
Daar krijg ik de melding:
___________________________________________________________________________________

De iTV website is niet beschikbaar in deze browser

Wil je graag een programma kijken via de iTV website? Gebruik dan Chrome, Firefox, Safari of Edge*. Zorg dat je altijd de laatste versie van de browser hebt geïnstalleerd.

*Gebruik je al Edge? De iTV website is alleen beschikbaar in Edge 85 en hoger. Klik hier om Edge Chromium te downloaden.
____________________________________________________________________________________

Bij dezen mijn excuus voor het foutief noemen van Vivaldi en Brave daar werkt het wel.

Dat het in Iron niet wil werken begrijp ik niet goed. Iron is volledig Chromium based. Als ik me niet vergis is de Chrome-Code gestript van alle Google-specifieke functionaliteit die gericht is op het (slinks) verzamelen van userdata mbt to browsen en ander gedrag. 
Bij DuckDuckGo kan ik het iets beter begrijpen. Deze browser maakt gebruikt van een niet standaard rendering en gaat nog veel verder in het strippen van de chromium-functionaliteit.

Opvallend dus dat de browsers die gericht zijn op het beschermen van de privacy van de user niet bruikbaar voor KPN iTV.

Wellicht dat jij als KPN Tec. met kennis van de techniek en archtectuur achter het KPN platform daar iets over kunt zeggen.

__
Niet meer werkzaam :-)

Jeroen-bart Engelen
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9

Ik weet veel over de techniek op de achterkant, maar niet zo veel over de voorkant helaas.

Volgens mij werken dit soort dingen veelal niet omdat de browser dan dingen blokkeert, zoals cookies. Die zul je dan toe moeten staan om het toch te laten werken. Voor zover ik weet doen we absoluut geen tracking (dan zouden we hier ook om toestemming voor moeten vragen).

Anders heeft ​@TV Apps Team misschien nog een idee?

TV Apps Team
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9
  • KPN TV apps
  • Antwoord
  • June 30, 2025

DuckDuck Go voor Android heeft in ieder geval by default geen issue hier om tv.kpn.com te bereiken. Die gebruikt dus dan kennelijk een andere useragent als DDG voor Windows/MacOS.

Chromium based doen we niet moeilijk over op zich. Maar alles maar openstellen, levert veel meer vragen op dan dat het mensen helpt. Vooralsnog zien we niet genoeg reden meer browsers standaard te supporten dan de huidige. Iron en DDG kiezen er, al dan niet bewust, voor zich voor te doen als aparte browser.

Als je even zoekt op het internet op ‘duckduckgo windows/mac useragent adjust’ komen wel wat methode's naar voren om je voor te doen als Chrome zelf of Edge, dan zal die het vast wel doen (mist je toestaat, wat toegestaan moet worden). Iets via ‘emulation’. Het staat je vrij. 🙂

Als er echt significant marktaandeel komt, kan standaard ondersteuning wel overwogen worden natuurlijk, maar dat is nog niet het geval. 

brdi
Deelnemer
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Deelnemer
  • July 4, 2025

Had ik wel gedacht. In ieder geval eerlijk, veel werk is niet leuk hé, zonder klanten ben je eigenlijk beter af. Marktaandeel dat is war het omdraait, gebruikersondersteuning is ballast.
Iron is overigens Chromium based en werkt toch niet.
Ik had e.e.a. al opgezocht maar ook als ik in Iron of DuckDuckGo de ID string/useer agent aanpas blijft de reactie van KPN hetzelfde.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • July 4, 2025

Iron is overigens Chromium based en werkt toch niet.
maar ook als ik in Iron de ID string/useer agent aanpas blijft de reactie van KPN hetzelfde.

Dat is niet waar, als ik de User Agent b.v. Iron naar Chrome/Windows aanpast, werkt TV van KPN wel in browser.

Overigens Iron te gebruiken is geen goed idee om privacy te waarborgen, bij ieder zoek opdracht wordt daten verstuurd naar srware-search.com voordat ze naar de vooringestelde zoekmachine gaat.

Â