Skip to main content

Het 1ste deel konden wij terugzien. Maar bij deel 2 stond dat het programma niet terug te kijken was en dat is ook zo bij natuurfilms.

Kan iemand mij vertellen waarom deze interessante programma's niet terug te kijken zijn?

Hallo @Wvu dat is een rechtenkwestie, een aantal zenders vindt het niet goed dat een uitzending opgenomen wordt, teruggekeken wordt, vanaf het begin wordt afgespeeld.

Daar heet KPN geen invloed op.

Bij welke zenders speelt het bij jou?

Ik weet dat Belgische en Duitse zenders niets goedvinden, behalve live kijken.

 


Dank voor uw reactie. Het betreft de NPO2/VPRO en NPO/EO en wel vreemd dat de 1ste aflevering over Poetin wel terug te zien was en de 2de documentaire dus niet meer.


Hey @Wvu, welkom! Toevallig kan ik hier iets meer over vertellen, dus kom ik dat gelijk even doen :)

Zoals Jan al benoemt hebben wij bij sommige zenders niet het recht om programma's beschikbaar te stellen voor Terugkijken. Voorbeelden daarvan zijn de Belgische zenders en de BBC.

Maar daarnaast hebben omroepen zelf ook niet in alle gevallen het recht om programma's die zij aangekocht hebben aan te bieden voor terugkijken. Wat betekent dat wij het dan dus ook niet beschikbaar kunnen stellen voor Terugkijken.

Daarnaast is, qua rechten, ook nog een verschil tussen Terugkijken, en Begin Gemist. Dus het kan zijn dat Begin Gemist wel mag omdat het programma dan nog niet afgelopen is. Maar Terugkijken dan niet. 

Dat is het geval bij deze documentaire. De afleveringen zijn wel vanaf het begin te starten met Begin Gemist. Dus terwijl ze nog bezig zijn kun je overnieuw beginnen. Maar Terugkijken nadat het gestopt is, kan niet. Als jij de eerste aflevering wél echt hebt kunnen Terugkijken, dan is er aan onze kant iets misgegaan en had dat niet zo mogen zijn. We kunnen dit dus in dit geval niet aanpassen. 


Erik, dit is een algemeen probleem wat voor de gebruiker niet duidelijk is. Terwijl de oplossing eenvoudig is:

  1. Zet bij de programma's een indicatie of ze wel of niet zijn terug te kijken.
  2. Als dan toch wordt geprobeerd terug te kijken (bij een serie) zet dan niet "Plan serie opname” maar “deze aflevering is niet meer terug te kijken, voor toekomstige afleveringen, plan serie opname”.
  3. Door de tijdsperiode die jullie gebruiken, kan het zo zijn dat als je terugkijkt bij het voorafgaande programma, je nog wel een stuk van het gewenste programma kan zien. Is dat niet tegen de contractregels met de zenders. 

  1. Zet bij de programma's een indicatie of ze wel of niet zijn terug te kijken.

Maar die indicatie is er toch al?