Skip to main content

Okee, toegegeven: het is een kleinigheidje.

Maar ik ben wel benieuwd waarom KPN de tv-zender Net5 doorgeeft op kanaalnummer 8 en Veronica op kanaalnummer 9.

Vrijwel alle andere providers geven Veronica door op kanaalnummer 8 (dat nummer zet de zender zelf ook rechtsboven in beeld) en Net5 op kanaalnummer 9.

Uiteraard weet ik dat de kanaalindeling van veel andere zenders verschilt bij de meeste providers, maar in dit geval gaat het om twee van de tien meest bekeken tv-zenders in ons land. Zou het niet handiger zijn om die ‘grote’ zenders op hetzelfde kanaalnummer door te geven?

Ik zei al: het is maar een kleinigheidje. Maar ik ben er wel benieuwd naar! :wink:

Piet.

Ik denk dat dit meer dan 10 jaar geleden zo is beslist. 

En als je dat nu aanpast, denk ik dat vele klanten niet blij zijn, ze zijn eraan gewent. 

En het maakt ook niets uit, als je maar weet waar ze zitten.

 

Ik heb HD glas (originele stream van 12,5 MB) en bij mij zitten ze op 668 en 669.

 

En kijk na SBS9, die zit al jaren verstopt, eerst 38 en nu (als ik het goed heb) kanaal 19.



Hallo @P.J.M. van der Vooren 

Bij Digitenne is het net zo. Vaak heeft een zender bij de contractonderhandelingen het voorkeuzenumner afgesproken. 

Persoonlijk wil ik altijd zelf mijn voorkeuzelijst indelen. Gelukkig kan dat wel via de satellietontvangers. 


Precies. Ik vergis me nog af en toe hoewel het altijd al zo was. Dat zal komen omdat bij Veronica in beeld die 8 staat.

Bij Digitenne had ik het omgedraaid via de menu-instellingen, Veronica op 8 en Net5 op 9 gezet. Maar dat was dan ook weer verwarrend met de I-TV in de woonkamer. ( @Noordzee )

Ik zou het véél logischer en fijner :wink: vinden als de eerste 10 gewoon bij álle providers hetzelfde genummerd zijn.

Ik vraag het me inderdaad ook wel eens af waarom het bij KPN (I-TV én Digitenne) anders is.


@PeterG

De oplossing zou zijn dat je ook bij iTV van KPN zelf jouw zenderlijst kunt veranderen. (en niet alleen via een favorietenlijstje) 

Ik ben niet anders gewend. Voor mij is dit al een reden om geen abonnement te nemen op iTV. Ik bepaal heel graag zelf de gewenste volgorde vande zenders.



Hallo @P.J.M. van der Vooren 

Bij Digitenne is het net zo. Vaak heeft een zender bij de contractonderhandelingen het voorkeuzenumner afgesproken. 

Persoonlijk wil ik altijd zelf mijn voorkeuzelijst indelen. Gelukkig kan dat wel via de satellietontvangers. 

Dat zenders bij de onderhandelingen met exploitanten een voorkeuzenummer afspreken is echt een Broodje Aap verhaal. 

Als het verhaal dat de zenders een voorkeurskanaal zouden afspreken bij de contractonderhandelingen dan zou er natuurlijk geen verschil zijn tussen Interactieve TV en Digitenne. 

Een grote aanbieder als Ziggo ziet dan natuurlijk haar sport kanalen bij alle aanbieders op dezelfde voorkeuzenummers, al was het maar omdat dat reclame-uitingen wel zo makkelijk en efficiënt maakt. De NPO zou in de onderhandelingen dan natuurlijk afspreken dat haar themakanalen op een logische manier bij elkaar gerangschikt zijn en natuurlijk niet in de volkomen willekeurige volgorde: NPO1Extra 76, NPO2Extra 88, NPO Politiek 81 en NPO Zappelin 58 met daartussen allerlei andere zenders. En RTL zal ook de onlogische plekken van RTL Telekids (59), RTL Crime (73) en RTL Lounge (74) en RTLZ (11) niet uitonderhandelen.

Ik heb bij een kleine, onafhankelijke kabelmaatschappij in Zuid-Holland gewerkt en daar de nodige contracten gezien. En nergens is het voorkeuzenummer vastgelegd.


 

Als het verhaal dat de zenders een voorkeurskanaal zouden afspreken bij de contractonderhandelingen dan zou er natuurlijk geen verschil zijn tussen Interactieve TV en Digitenne. 

 

Er is ook geen verschil tussen Interactieve TV en Digitenne met betrekking tot de zendernummers van Veronica en Net 5. 


Dank voor al het meedenken en alle antwoorden, maar ik hoop dat ook een moderator een antwoord kan geven namens KPN.

Piet.


Hoi @P.J.M. van der Vooren, ik weet helaas niet waarom Net5 en Veronica via KPN een ander kanaalnummer hebben dan de meeste andere providers. Dit is al eerder nagevraagd maar hier hebben we nooit een duidelijke uitleg over gekregen. Klanten zijn nu gewend aan deze indeling, ik ben bang dat dit dus nietgaat veranderen. En er is inderdaad geen verschil tussen Digitenne en iTV betreft Net5 / Veronica.


@Sebastiaan_ Hoi Sebastiaan,

Ik heb op twee paarden gewed, want naast KPN heb ik ook even contact gezocht met Talpa, de eigenaar van zowel Veronica als Net5. Volgens Talpa bepaalt KPN zelf op welke kanaalnummers hun zenders worden doorgegeven. Dat is niet contractueel afgesproken tussen Talpa en KPN.

Weten we dat ook weer!

Piet.


Waarschijnlijk is het bij KPN omdat je op de radiodistributie vroeger ook niet zelf je indeling kon maken.

Voor mensen zoals Noordzee en ik die ook Sataliet TV al heel lang kennen is dat vreemd. Bij Sataliet TV kan je al vanaf de eerste dag zelf je indeling vastleggen. 

Maar sommige KPN gebruikers hebben nogal de gewoonte om te zeggen “Voor mij hoeft het niet” en KPN luistert lijkt het graag naar deze mensen alsof die voor iedereen spreken.

Wat geeft het nu als de functie om de indeling zelf te kunnen maken er in zit. Als je dat niet wilt gebruiken dan doe je dat toch niet.  


Weer wat geleerd @P.J.M. van der Vooren. Bedankt voor het doorgeven!