Skip to main content

Ik keek even naar een vraag in dit forum van iemand die schreef over een schokkerig beeld. Ik was nieuwsgierig omdat bijna alle browsers Chromnium browsers zijn maar desondanks KPN nog steeds aan zijn millenium tijd policy doet en alleen Amerikaanse browsers toestaat voor zaken, die op geen enkele wijze van invloed zijn op beveiliging.

Ik weet dat het voor elke juniorprogrammeur kinderlijk eenvoudig is om via de zogenaamde servervariabelen te zien welke browser wordt gebruikt. Maar dat is volgens mij toch echt wel amateurstijl software maken. Trouwens als iets niet loopt is het toch gewoon eigen risico gebruiker  (KPN kan een advies geven, maar verbieden zoals nu lijkt wel erg Noord Korea stijl)

Mijn vraag dus, waarom deze voorkeursbehandeling van KPN van Amerikaanse browsers boven Europese?

Bijvoorbeeld het Noorse Opera is een uitstekende browser, die in niets onderdoet voor welke Amerikaanse concurrent dan ook.

Hoi Cor.

Het antwoord is vrij makkelijk: die browsers worden simpelweg het meest gebruikt (Opera niet). Daar passen wij ons op aan. Toevallig zijn het Amerikaanse bedrijven, die zich overigens wel moeten houden aan Europese wetgeving wat privacy betreft. 

Ik moest wel even lachen om je Noord-Korea opmerking en de censuur die jij bij KPN impliceert, helemaal omdat je hier de ruimte krijgt om van alles te posten. 


Het antwoord is vrij makkelijk: die browsers worden simpelweg het meest gebruikt (Opera niet). Daar passen wij ons op aan.

Bron.


@wjb Statistiek, mooi. 


Hoi Cor.

Het antwoord is vrij makkelijk: die browsers worden simpelweg het meest gebruikt (Opera niet). Daar passen wij ons op aan. Toevallig zijn het Amerikaanse bedrijven, die zich overigens wel moeten houden aan Europese wetgeving wat privacy betreft. 

Ik moest wel even lachen om je Noord-Korea opmerking en de censuur die jij bij KPN impliceert, helemaal omdat je hier de ruimte krijgt om van alles te posten. 

 

 

 

 

Ik antwoord hier maar niet op. Een beetje inteligente lezer heeft genoeg aan jouw reply, omdat het op geen enkele wijze mijn vraag beantwoord. Het is gewoon van een niveau dat je zelfs op het laagste populistische nivea niet tegenkomt. Gelukkig weet ik dat jij met dit antwoord zeker niet KPN representeert. Leuk dat ander KPN moderators dit leuk vinden. (Ik dacht verder maar niet schrijven. KPN weet best hoe hier mee om te gaan.)


Ik antwoord hier maar niet op. Een beetje inteligente lezer heeft genoeg aan jouw reply, omdat het op geen enkele wijze mijn vraag beantwoord. 

Jouw vraag…

Mijn vraag dus, waarom deze voorkeursbehandeling van KPN van Amerikaanse browsers boven Europese?

...en het antwoord van Alex.

Het antwoord is vrij makkelijk: die browsers worden simpelweg het meest gebruikt (Opera niet). Daar passen wij ons op aan. Toevallig zijn het Amerikaanse bedrijven, die zich overigens wel moeten houden aan Europese wetgeving wat privacy betreft. 

Je kunt dus eenvoudig uit dat antwoord concluderen dat er geen sprake is van een voorkeursbehandeling en dat lijkt me toch een vrij helder en duidelijk antwoord op jouw vraag.


@wjb

Mijn vraag was: “ Ik was nieuwsgierig omdat bijna alle browsers Chromnium browsers zijn maar desondanks KPN nog steeds aan zijn millenium tijd policy doet en alleen Amerikaanse browsers toestaat voor zaken, die op geen enkele wijze van invloed zijn op beveiliging.”

Jij weet best zo langzamerhand wel, dat ik iets meer weet van Internet programmas maken, dan het basale niveau (niet van TV en tegenwoordig ook niet meer jouw  huidige hardware TCP/IP kennis). Maar dat is juist iets dat ik buiten het niveau van dit forum wil vergeten.

Maar in basis heb ik gewoon alle kenmerken van een eigenwijze programmeur. Vertel me gewoon waarom.   

Mijn vraag is heel simpel, waarom is de bijvoorbeeld Europese browser Opera niet toegestaan (Ik vermeed Yandex een worldplayer omdat het antwoord daarom nog populistier zou zijn). Dat iemand dan mijn extreme voorbeeld als Noord Korea in relatie tot  het managment van KPN als leidraad neemt om te antwoorden is misschien zijn persoonlijke gedachte over zijn directie, maar ik heb echt gewoon niet gedacht dat iemand dat zou denken. 

Maar mijn vraag. was eigenlijk in essentie: “ Waarom moet KPN zich mee bemoeien wat ik op Internet doe als ik daarmee niets illegaals doe?”

Alex geeft in wezen (waarschijnlijk in zijn onschuld) het antwoord dat ik versta als: “Als je dat niet wilt, rot dan op bij KPN”. 


Mijn vraag was: “ Ik was nieuwsgierig omdat bijna alle browsers Chromnium browsers zijn maar desondanks KPN nog steeds aan zijn millenium tijd policy doet en alleen Amerikaanse browsers toestaat voor zaken, die op geen enkele wijze van invloed zijn op beveiliging.”

Dat is geen vraag, dat is een door jou geformuleerde aanname.

 

Mijn vraag is heel simpel, waarom is de Europese browser Opera niet toegestaan.

Opera is gewoon toegestaan alleen heeft KPN niet geïnvesteerd om de iTV site geschikt te maken voor Opera omdat er nauwelijks (< 1%) gebruik van gemaakt wordt.

 

Maar de mijn vraag. was eigenlijk in essentie: “ Waar moet KPN zich mee bemoeien wat ik op Internet doe als ik daarmee niets illegaals doe?”

Dat doet KPN toch ook helemaal niet?

 

Alex geeft in wezen (waarschijnlijk in zijn onschuld) het antwoord: “Als je dat niet wilt, rot dan op bij KPN”. 

Ik snap echt niet op basis waarvan je tot die conclusie komt. Kan je dat eens uitleggen?

 


@wjb wat je schrijft klopt allemaal. 

Net zoals dat koeien geen tangen zijn, dus om jouw beruchte vraag in dit forum maar eens te gebruiken.

“Wat bedoel je.”  

Overigens, 2% is een meer up to date getal worldwide.

In de USA, Rusland en China is Opera veel minder  gebruikt. 

Maar mijn vraag ging helemaal niet over Opera. 

Mijn vraag is, waarom mijdt KPN niet Amerikaanse Browsers (en jij hebt best begrepen dat ik NSA vermijd te vermelden, op een of andere manier ben ik eerlijker tegen jou dan jij tegen mij). 

Ik heb namelijk geen enkele gedachte dat het aspect NSA bij KPN een rol speelt, ik denk namelijk aan een veel meer historisch PTT gedrag dan dat.  


KPN is toch een Nederlands bedrijf, dus 2% wereldwijd klinkt leuk maar het is nog geen 1% in Nederland.

Ik denk zelfs dat op termijn er alleen Chromium browsers overblijven, Microsoft is ook overstag en met de nieuwe uitrol van Windows 10 word Edge verwijderd t.b.v. Edge Chromium, en Opera is ook al even gebaseerd op Chromium en ook al veramerikaanst.

 


Mijn vraag is, waarom mijdt KPN niet Amerikaanse Browsers...

Nogmaals, dat doet KPN helemaal niet. Wat KPN doet is (terecht) niet investeren in browsers die toch nauwelijks gebruikt worden. Je gaat toch geen geld uitgeven aan het ondersteunen van een browser die minder dan 1% van het browsergebruik representeert.


Vallen alle chromium browsers dan onder chrome in bovenstaand overzicht? @wjb Ik gebruik thuis nu Edge chromium. Best wel gek want op kantoor is het qua gebruik weer google chrome :joy:


Vallen alle chromium browsers dan onder chrome in bovenstaand overzicht? ​​​​​

Ik denk het niet, ik denk dat Edge chromium gewoon onder Edge getoond wordt.

 

Ik gebruik thuis nu Edge chromium. Best wel gek want op kantoor is het qua gebruik weer google chrome :joy:

Ik vind het vreemd dat het marktaandeel van Chrome zo groot is terwijl Edge wat mij betreft de snelste en veiligste browser is op het Windows platform.

Het feit dat Google vaak met een vervelende popup komt als je de Google pagina met een andere browser benadert zal daar vast een grote rol in spelen.


Chromium (Google Chrome) is een open source project en daar maken de anderen gebruik van om de basis code te gebruiken.

Dus eigenlijk alle Chromium browsers zijn gebaseerd op Google, en nu zelfs Microsoft de handdoek in de ring heeft gegooid is het einde voor anderen nabij die er geen gebruik van maken.

En inderdaad, na wat startproblemen was Edge een prima browser maar heeft het niet gered.

https://www.nu.nl/tech/6114954/microsoft-vervangt-oude-edge-browser-vanaf-april-door-chromium-versie.html

 

Ik hou het nog steeds bij Firefox, zijn weer op de goede weg terug.:wink:


@CorL  Zo uit mijn hoofd is alleen Firefox niet op https://github.com/chromium/chromium gebaseerd. Het label ‘Amerikaanse browser’ gaat ook deels mank; van de ruim 2000 contributers zijn zo de bovenste tien al allemaal buitenlanders (geen americanen).

Dat Google en Microsoft vanalles om chromium heenbouwen voor datamining en weet ik al niet wat en het dan Chrome resp. Edge noemen, maakt die dan wel weer Americaans.

Heb je wel eens chromium direct gebruikt?

Weet overigens niet of dat wel werkt, want je zal sowieso niet om DRM heen kunnen, dat is eigenlijk meer fundamenteel. TV van KPN (een veel andere media idem) wordt inclusief zaken die je eigenlijk misschien niet wilt zien, zoals reclame enz, perfekt voor je neus geserveerd, heb je geen invloed op, alleen geen TV afnemen of uitzetten.


Bijvoorbeeld het Noorse Opera is een uitstekende browser, die in niets onderdoet voor welke Amerikaanse concurrent dan ook.

Opera is al jaren niet Noors meer. Tis gebaseerd op Chromium, de opensource browser van google waar ook google chrome op gebaseerd is


@CorL Weet je nu zo voldoende? :relaxed: