Skip to main content
Beantwoord

Waarom werkt Multicast over WiFi niet op de Experiabox V10?

• June 1, 2025
  • 29 reacties
  • 300 keer bekeken

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

Wij hebben altijd de KPN Box 12 gehad, waardoor ik nooit te maken heb gehad met de Experiabox V10. Onbewust had ik aangenomen dat Multicast over WiFi altijd werkt, zoals ook in dit topic. Dat blijkt alleen fout te zijn (dankjewel ​@joop2011, door jou weer wat geleerd), waarna ik het plaatje nog eens goed bekeek en toen pas het kwartje viel tussen de verschillen. 

Nu ik dit weet, wil ik ook weten waarom dit zo is. Dus ging ik opzoek naar meer informatie hierover op het forum én andere internetbronnen. Alleen lees ik dat Multicast over WiFi in feite kan werken over alle Wifi versies. 

Dus lijkt het mij dat Multicast over WiFi kán werken over bijvoorbeeld WiFi 5 (V10). Dat er alleen verschil in prestaties zijn, uiteraard. Dus dan is Multicast over WiFi softwarematig is uitgeschakeld? Of kán het simpelweg ook gewoon niet?

Je hebt de techniek Multicast-to-Unicast, maar zover ik weet zet die techniek juist multicast om naar unicast via wifi. Je hebt hier dus alleen profijt van als je de TV+ ontvanger op “Unicast” zet, toch? Ik snap dan alleen weer niet waarom SuperWifi 1 niet ondersteunt wordt voor TV+, omdat die deze techniek mist. Dat is toch helemaal niet relevant als je gebruik maakt van Multicast?

Ongetwijfeld denk ik ergens verkeerd over. In dit Kennisbank topic wordt ook gesproken over “speciale communicatieprotocollen”, ik ben alleen erg benieuwd welke dat zijn. Is dat dus Multicast-to-Unicast?

Vind het vooral leuk om dingen te leren en begrijpen, dus hopelijk dat iemand mij verder kan helpen! 

Beste antwoord door Erik van KPN

Dus lijkt het mij dat Multicast over WiFi kán werken over bijvoorbeeld WiFi 5 (V10).

Klopt.

Dat er alleen verschil in prestaties zijn, uiteraard. 

En dat klopt ook.

Je hebt de techniek Multicast-to-Unicast, maar zover ik weet zet die techniek juist multicast om naar unicast via wifi. Je hebt hier dus alleen profijt van als je de TV+ ontvanger op “Unicast” zet, toch?

Dit klopt en klopt niet. Is ook al even genoemd. Dit protocol zet de multicast stream om naar een unicast stream voor het transport via wifi naar de specifieke ontvanger die via wifi is aangesloten. Dit staat verder los van hoe die tv ontvanger is ingesteld.

Ik snap dan alleen weer niet waarom SuperWifi 1 niet ondersteunt wordt voor TV+, omdat die deze techniek mist. Dat is toch helemaal niet relevant als je gebruik maakt van Multicast?

Ongetwijfeld denk ik ergens verkeerd over. In dit Kennisbank topic wordt ook gesproken over “speciale communicatieprotocollen”, ik ben alleen erg benieuwd welke dat zijn. Is dat dus Multicast-to-Unicast?

We bedoelen in het KB artikel inderdaad multicast to unicast daarmee. Iets verderop in het artikel wordt dit ook expliciet benoemd.

Het is ook niet zo dat het niet kán werken via wifi zonder dat protocol. Maar wij willen graag dat onze klanten een zo goed mogelijke kijkervaring hebben. En je hebt sneller kans op issues zonder multicast to unicast. Dus voor ons aansluitbeleid geldt dat wij situaties buiten die tabel niet ondersteunen.

Maar. Het artikel, en ook de tabel, stammen van voor de uitrol van de KPN Software op de V10 en de SuperWifi 1. 

Met de uitrol naar KPN Software hebben zowel de V10 als de SuperWifi 1 ook multicast to unicast. en verandert ook het aansluitbeleid. Ik_Combineer heeft dat ook al wat genoemd. Het Kennisbank artikel wordt hier op korte termijn op aangepast.

Edit: het Kennisbank artikel is inmiddels voorzien van update

Vind het vooral leuk om dingen te leren en begrijpen, dus hopelijk dat iemand mij verder kan helpen! 

Da's een mooie instelling om te hebben, Jeff 👍🏻

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

29 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 1, 2025

Dit zijn verschillen door firmware, ook andere routers kunnen multicast over wifi routen, ze noemen het alleen anders. Maar misschien is het plaatjes al achterhaald. De v10/v10a kregen nu ook nieuwe KPN firmware, het is dus aan KPN ontwikkelaren om het daar ook te implementeren. Het is niet beperkt door wifi protocollen.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • June 1, 2025

Behalve software, heeft dit toch ook met hardware te maken?

De Experiabox V10 is een oudje ondertussen.

Werkt gelukkig nog wel goed, alleen geen multicast 

De Box12 (nieuwere KPN modem / router) kan dit wel probleemloos.

UTP kabel is natuurlijk altijd het beste.

Als ik het destijds goed hebt onthouden van wjb, gaat internet over Vlan5 en IPTV Multicast over Vlan6.

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • June 1, 2025

het is dus aan KPN ontwikkelaren om het daar ook te implementeren. Het is niet beperkt door wifi protocollen.

Thanks ​@TDN! Weet jij toevallig ook wat ze dan moeten implementeren? Wat heeft de Box 12 wel, en de Experiabox V10 niet? Ik dacht daarnaast dat de V10, V10a, 12 en 14 nu dezelfde firmware beschikken. 

De Experiabox V10 is een oudje ondertussen. Werkt gelukkig nog wel goed, alleen geen multicast 

@joop2011 Misschien onlogisch, maar ik vind het vooral opmerkelijk waarom bekabeld wél kan en niet over WiFi. De V10 beschikt dus over een IGMP Proxy, maar blijkbaar niet over bepaalde techniek om het ook over WiFi te sturen. - Of doet KPN dit bewust om mensen naar de Box 12 te krijgen?

Het viel mij ook op dat de V8 en V9 wel bekabeld werkt, maar ook niet met WiFi. Alleen ook niet met WiFi als je een SuperWiFi 2 punt bekabeld aansluit. Je zou toch zeggen dat het SuperWifi punt de bekabelde verbinding naar WiFi omzet. Of stuurt in de basis de V8 en V9 al iets niet mee waardoor SuperWifi het niet om kan zetten naar Multicast over WiFi. 

En dan moet de V10 dan wel weer iets meer meesturen vergeleken de V8 en V9 om SuperWifi 2 werkend te krijgen. De V10 kan wel iets doorsturen, maar is dan zelf weer niet capabel genoeg om het zelf over WiFi uit te zenden?

Volgen jullie het nog? 😅😂

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • June 1, 2025

Bekabeld met UTP en over WiFi zijn 2 compleet verschillende technieken.

Toen de Experiabox V10 uitkwam wat multimode over WiFI nog helemaal niet aan de order.

Toen de Box12 uitkwam wel.

Maar KPN wisselt niet zo makkelijk of snel de V10 om voor de Box12, uitgezonderd als de V10 defect is.

Wat betref kosten, dat maakt voor de klant niets uit.

Super Wifi2 wordt met een UTP kabel aan de Experiabox V10 verbonden, de Wifi van de V10 wordt daarna uitgeschakeld en gaat verder via de Super Wifi2, vandaar dat het dan wel werkt.

Zelf heb ik de Experiabox V10, maar de 2 'stuks Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) heb ik beide met een UTP kabel verbonden.  Naar de slaapkamer was dat éénmalig veel werk, maar wel heel blij dat ik dat destijds heb gedaan.

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • June 1, 2025

Bekabeld met UTP en over WiFi zijn 2 compleet verschillende technieken.

Weet jij toevallig ook wat dan het verschil is? Heeft Multicast over WiFi een andere naam? Zover ik begrijp is het in beide gevallen een UDP pakketje die naar een multicast IP-adres verstuurd wordt. 

Super Wifi2 wordt met een UTP kabel aan de Experiabox V10 verbonden, de Wifi van de V10 wordt daarna uitgeschakeld en gaat verder via de Super Wifi2, vandaar dat het dan wel werkt.

Ja, dus de SuperWifi kan van bekabelde multicast data wel omvormen naar Multicast over WiFi. Waarom kan alleen een V8 naar SuperWifi bekabeld dat niet? 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 1, 2025

Weet jij toevallig ook wat ze dan moeten implementeren?

Een Multicast to Unicast converter.

Wat heeft de Box 12 wel, en de Experiabox V10 niet? Ik dacht daarnaast dat de V10, V10a, 12 en 14 nu dezelfde firmware beschikken. 

Ik den vooral tijd, de V12 has al met Sagecom firmware deze feature. De v10 en v10a zijn van andere fabrikanten (ZTE, Arcadyan) en deze feature moet KPN zelfs programmeren. Misschien gaan ze nooit doen.

​ik vind het vooral opmerkelijk waarom bekabeld wél kan en niet over WiFi. De V10 beschikt dus over een IGMP Proxy, maar blijkbaar niet over bepaalde techniek om het ook over WiFi te sturen

Het maakt eigenlijk geen zin om multicast over wifi te routen. Met multicast kan met een pakket vele apparaten tegelijk bereiken en bandbreedte besparen. Maar met wifi kan je alleen een apparaat per antenne bereiken dus hooguit 4 (bij V12) of 3 (bij v10). Multicast over wifi brengt massieve nadelen mee, omdat multicast altijd met de laagste bitrate wordt verzonden dus meer airtimes nodig en laten andere apparaten met hogere bitrates te lang wachten. Met multicast over wifi weet de zender ook niet of de frames corrupt verzonden was en kan niet van tevoren opnieuw verzenden maar moet op bevestiging van ontvanger wachten, wat nog meer langzamer maakt. Bovendien om zeker te stellen dat de multicast ook de doelen bereiken, moet de zender alle ontvangers opwekken en brengt onnodig energieverbruik mee.

Daarom kiezen de meeste ontwikkelaren voor het converteren multicast naar unicast en verzenden dan over wifi, 10 x unicast met b.v. 10Mbs is nog steeds sneller dan 1x multicast met 1Mbs

• June 1, 2025

Je moet gewoon geen tv via wifi willen kijken zeker niet via een tv ontvanger. Heel onbegrijpelijk dat deze keuze is gemaakt.

Aan de andere kant, de fobie tegen zichtbare kabeltjes werkt blijkbaar ook door naar providers.

De rest is al uitgelegd.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • June 1, 2025

De V8 en de V9 moet je niet meer over willen schrijven, zi.jn EOL, als het goed is heeft iedereen die modems al omgeruild gekregen via KPN voor een V10 of hoger.

Het belangrijkste verschil tussen een V10 en een KPN Box12 is dat de 12 Wifi6 AX ondersteunt en de V10 maximaal wifi5 AC

Dat is ook de reden dat KPN op het eerdergenoemde kaartje wifi niet ondersteunt bij een TV+(SB) decoder, maar dit geldt eigenlijk alleen voor de V10 met de oude firmware, of het  voor de V10 met de nieuwe firmware ook nog geldt is mij niet bekend., dat antwoord lees ik graag van het moderatieteam.

Ik ga nog even uitzoeken hoe mijn V10 met nieuwe firmware het draadloos doet naar deTV+decoder, unicast of multicast.

Ik kom er op terug.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • June 1, 2025

Ik heb zojuist de TV+ DIW draadloos aangesloten op de V10 met de nieuwste firmware eN  werkt goed.

De eis voor draadloos werken met de TV+ is bijgesteld dat er minimaaL 10Mbit/s beschikbaar moet zijn om goed tv te kunnen kijken. Dus kaartje lijkt achterhaald.

Verder blijft mijn DIW gewoon op multicast staan i.c.m. met een draadloze aansluiting op de V10.

Zie ook onderstaande foto's:

WIFI VIA DE V10

MULTICAST VIA WIFI V10

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • June 1, 2025

Kaartje is achterhaald, heb het juiste kaartje wel eens gedeeld en daar stond blijkbaar in kleine letters onder dat dit enkel voor intern gebruik was. Dus weet niet hoe veel ik kan/mag delen hier. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 1, 2025

Multicast + hoge kwaliteit werkt prima via de wifi van de v10. Mits je de nieuwe V10.C software hebt. Als je nog de intermediate software hebt werkt het nog niet.

Dat schema is 2 jaar en 4 maanden geleden geïntroduceerd voor TV+. Toen had nog iedereen de oude software op de v10. Het schema is nooit bijgewerkt. Ik heb dit manco al eerder aangegeven.

• June 1, 2025

Wifi5  en wifi6 staan hier bijna zeker buiten. De bandbreedte is het belangrijkste. Die speciale protocollen kunnen enkel op data transport zelf slaan. De TV data krijgt dan waarschijnlijk een hogere prioriteit.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • June 1, 2025

Beste ​@Rowi. ben ik met je eens, maar toen dat installatiekaartje verscheen met de bekabelde en draadloze aansluitingen werd draadloos uitsluitend ondersteund door routers en versterkers van KPN met wifi 6 AX, hetgeen nu volledig achterhaald blijkt te zijn, als ik ook de reactie van Ik_Combineer mag geloven.

Zelfs PeterG heeft het intern al doorgegeven, dus ik ben benieuwd wanneer KPN de installatiewvoorwaarden voor de TV+(SB) gaat herschrijven en publiceren.

• June 1, 2025

Wat PeterG en Ik_Combineer benoemen gaat als ik het goed begrijp om de afbeelding in het start bericht. Dat staat in  principe los van de vraag van de topicstarter betreffende multicast via wifi.

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • June 1, 2025

Heel interessant dat de V10 door de nieuwe firmware nu wel Multicast over WiFi ondersteunt. Dank voor de test & moeite ​@JanD en alle andere reacties! Ik hoop dat het vernieuwde interne kaartje van ​@Ik_Combineer alsnog via een moderator gedeeld kan worden. 

Misschien ligt het aan mij, ik begrijp alleen nog steeds niet hoe en/of waarom de nieuwe firmware Multicast over WiFi wél laat werken. 

@TDN Dit zou betekenen dat ik de techniek Multicast-to-Unicast verkeerd begrijp. Deze techniek zet alleen op WiFi een multicast stream om naar Unicast. Dus stel KPN leverde zelf geen unicast aan, kon je nog wel zelf lokaal meerdere unicast streams aanleveren voor apparaten via WiFi. 

Alleen als je de TV ontvanger op Multicast laat staan, moet je de ruwe multicast pakketjes toch ontvangen?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 1, 2025

Dit zou betekenen dat ik de techniek Multicast-to-Unicast verkeerd begrijp. Deze techniek zet alleen op WiFi een multicast stream om naar Unicast. Dus stel KPN leverde zelf geen unicast aan, kon je nog wel zelf lokaal meerdere unicast streams aanleveren voor apparaten via WiFi. 

Alleen als je de TV ontvanger op Multicast laat staan, moet je de ruwe multicast pakketjes toch ontvangen?

Als de TV ontvanger op multicast staat, verzendt hij een request to join multicast groep, de router merkt zijn ip adres en voeg dit in de groep. Als een multicast pakket van TV-platvorm komt, weet de router naar welke LAN adressen hij het pakket onberoerd moet leveren en naar welke WLAN adressen hij het pakket moet converteren. De ontvanger merkt toch niet, of het pakket via distributie multicast of unicast is. Als hij zijn pakket check om b.v. status LIVE of live te weergeven, is de verzender adressen in IP rangen 224.0.0.0/4, dus geloof hij ook dat hij een echte multicast pakket heeft.

• June 1, 2025

@TDN Dit zou betekenen dat ik de techniek Multicast-to-Unicast verkeerd begrijp. Deze techniek zet alleen op WiFi een multicast stream om naar Unicast. 

Zover ik het begrijp is bij KPN  unicast van begin tot eind unicast en wordt er niets omgezet.

Ik vind zojuist iets over MSR Multicast Service Reflection. Bron  Multicact tot unicast beperkt zich blijkbaar niet tot WiFi.

WiFI is niks meer dan een signaaldrager een transport methode. Er worden tcp/ip en udp pakketjes getransporteerd.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 1, 2025

Zover ik het begrijp is unicast van begin tot eind unicast en wordt er niets omgezet.

Hier gaat over omzetting van Multicast tot Unicast

Omgekeerd gaat ook, op de TV platvorm worden meerdere Unicast streams in in Multicast streams ingepakt, thuis wordt de Multicast streams weer in meerdere Unicast streams uitgepakt.

Zo verpakt b.v. de Franse Bouygues Telecom 30 meest bekeken zenders in een Multicast Stream en versturen naar alle adressen. Thuis wordt met passende decoder TV in beste kwaliteit gekeken maar toch kost weinig bandbreedte. Hetzelfde doet ook British Telecom.

• June 1, 2025

Zover ik het begrijp is unicast van begin tot eind unicast en wordt er niets omgezet.

Hier gaat over omzetting van Multicast tot Unicast

Omgekeerd gaat ook, op de TV platvorm worden meerdere Unicast streams in in Multicast streams ingepakt, thuis wordt de Multicast streams weer in meerdere Unicast streams uitgepakt.

Zo verpakt b.v. de Franse Bouygues Telecom 30 meest bekeken zenders in een Multicast Stream en versturen naar alle adressen. Thuis wordt met passende decoder TV in beste kwaliteit gekeken maar toch kost weinig bandbreedte. Hetzelfde doet ook British Telecom.

Maar KPN doet dit zover ik weet niet. Bij de apps en website is het van begin tot eind unicast. Ook bij de TV+ box als deze op unicast staat.

Bij KPN houd Multicast in dat elke stream apart wordt verstuurd naar meerdere kijkers van dat kanaal. Verder heeft dat niks met wifi te maken, maar dat schreef je zelf ook.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 1, 2025

Maar KPN doet dit zover ik weet niet. Bij de apps en website is het van begin tot eind unicast. Ook bij de TV+ box als deze op unicast staat.

Nee KPN doet het niet, waarschijnlijk heeft KPN niet het geld over om licentie te kopen zoals FB Telecom of zelfs ontwikkelen zoals BT Telecom. Bovendien moeten ook apparaten (router/ontvanger) geschikt maken voor nieuwe techniek.

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • June 1, 2025

Oeh, dat begint logischer te klinken. ​@TDN 

Met Multicast-to-Unicast wordt de data dus voorgesteld als multicast, wat in verwachting is van de tv-ontvanger. Alleen na het voorstelrondje wordt alsnog unicast geleverd over WiFi, omdat dit simpel gezegd efficiënter en stabieler is. Dat maakt de tv-ontvanger dan niks uit. 

En dat zou betekenen dat ruw (zonder bovenstaande techniek) wél kan, maar die bridge nooit op firmware level is gemaakt omdat het meer slecht doet, dan goed. → Dat lijkt me dus een keuze.

Net zoals dat voor SuperWifi 1 de keuze is gemaakt om Multicast-to-Unicast niet te ontwikkelen, vanwege een nieuwere SuperWifi variant met Wifi 6. Het zou dan te duur geweest zijn om daar nog te investeren? (aanname)

• June 1, 2025

@ikheetjeff 

Het is van A tot Z Multicast of van A tot Z unicast. Daarbij maakt het geen verschil hoe de box is verbonden, bedraad kan de gebruiker ook voor unicast kiezen. 

Waarom multicast soms niet mogelijk is je oorspronkelijke vraag heeft niets met wifi te maken.

Terzijde unicast is helemaal niet efficiënt tenzij dit gebeurt zoals TDN schrijft dus bij de klant pas wordt opgesplitst. Dan kan  de bitrate per kanaal nooit heel hoog zijn. Of er is sprake van een speciale logaritme. Als we er van uit gaan dat bij KPN een kanaal 14Mb of 7 Mb bitrate heeft ben ik heel benieuwd hoe breed zo'n data stream van de genoemde FB Telecom is voor dit wordt opgesplitst bij de klant.

Wat TDN beschrijft klinkt bijna als Broadcast wat via DVB-T2/Digitenne plaatsvind. Alles is daarbij altijd beschikbaar. Niet voor het specifieke apparaat wat 1 specifiek tv kanaal kijkt.

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • June 1, 2025

​ Dat multicast to unicast heeft helemaal niets met enige wifi versie te maken

Dat zeg ik ook niet. Ik zeg alleen dat door de techniek Multicast-to-Unicast de stream (blijkbaar) efficiënter over wifi gedeeld kan worden. Door de beperkte bandbreedte is wifi 6 beter dan wifi 5. 

​En waar is de onderbouwing dat KPN dit gebruikt? 

Ik heb het over de LAN zijde, bijvoorbeeld bij een Acces Point/SuperWifi punten. Of specifiek bij de Experiabox V10.

• June 1, 2025

​ Dat multicast to unicast heeft helemaal niets met enige wifi versie te maken

Dat zeg ik ook niet. Ik zeg alleen dat door de techniek Multicast-to-Unicast de stream (blijkbaar) efficiënter over wifi gedeeld kan worden. Door de beperkte bandbreedte is wifi 6 beter dan wifi 5. 

​En waar is de onderbouwing dat KPN dit gebruikt? 

Ik heb het over de LAN zijde, bijvoorbeeld bij een Acces Point/SuperWifi punten. Of specifiek bij de Experiabox V10.

Ik heb vorige reactie aangepast mijn excuus.

Toch bij opmerking 1 welke bandbreedte mijn 100 Mb blijft 100 Mb daarveranderd wifi6 niets aan. Er wordt door de ofdm en ofdma techniek beter omgesprongen met de frequenties/kanalen.

Bij opmerking 2 KPN gebruikt dit hoe dan ook niet het is van begin tot eind multicast of unicast.

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • June 1, 2025

@Rowi. Ook je aangepaste reactie spreekt, in mijn beleving, volledig tegen op wat TDN heeft uitgelegd. 

Multicast-to-unicast is overduidelijk een ding. Dus “het is van A tot Z Multicast of van A tot Z unicast” klopt dan niet. TDN had het al kort uitgelegd, maar ook dit artikel legt het begrijpelijk uit.

Verder over de bandbreedte: ik weet het niet zeker, maar als de multicast-to-unicast convertor lokaal plaats vindt (op de AP), kan een wifi 5 of wifi 6 daadwerkelijk verschil maken. Het gaat dan tenslotte over jouw (W)LAN snelheden/bandbreedte.