Skip to main content
Beantwoord

Waarom wordt de tv box niet geüpdatet voor deze naar de klant wordt gestuurd?

• August 2, 2025
  • 12 reacties
  • 165 keer bekeken

Vandaag heb ik KPN tv geïnstalleerd op de tv  een eitje zo gebeurd maar voor dat ik kon aanmelden was er een update deze duurde ruim 3 uur en twee maal viel de verbinding weg dit had niets met mijn WiFi te maken die bleef het goed doen.

Waarom wordt het tv boxje niet geüpdatet voor het naar de klant wordt gestuurd 3 uur wachten voor je tv kan kijken dat slaat nergens op. 

Beste antwoord door Henk2304

3 Uur is inderdaad aan de lange kant. Maar als je je ontvanger in stand-by laat staan worden toekomstige updates 's nachts uitgevoerd en heb je er dus waarschijnlijk niet veel last meer van. 

Heb je een glasvezel of koper aansluiting? In dat laatste geval kan de lijn snelheid zo laag zijn dat het downloaden van updates enige tijd duurt.

KPN brengt doorgaans 2 soorten updates uit voor de nieuwste typen ontvangers firmware (versienummer begint met 0.) en launcher (begint met 1.). De eerste ongeveer eens per 2 maanden, de laatste ongeveer eens per 2 weken (zie ook dit deel van de Community ). Het is daardoor geen doen om de voorraad ontvangers telkens up-to-date te houden. Dat gebeurt dus bij de eerste inschakeling bij de klant, overigens net als b.v. bij smartphones, computers e.d. Ik heb de laatste jaren geen enkel apparaat van wat voor type dan ook aan internet gekoppeld zonder dat er direct een update geïnstalleerd werd.

Bij de kpn tv+ ontvanger heb je dus direct 2 soorten  updates gekregen en daarna waarschijnlijk ook nog een update voor de afstandsbediening. Dat duurt wel even, zeker als je een niet zo snelle koperverbinding zou hebben.

Dat gezegd hebbende blijft 3 uur aan de lange kant. Maar gelukkig is dat eenmalig en de volgende updates komen nu - zoals gemeld - verder 's nachts

12 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • August 2, 2025

Beste ​@w.baane welk merk en type tv-decoder heb je van KPN in bruikleen?

Drie uur is ook veel te lang en niet normaal.

Hoe is de tv-decoder aan de modem gekoppeld, rechtstreeks bekabeld of anderszins?

• August 2, 2025

Die drie uur is inderdaad wel vrij lang mischien via een trage dsl verbinding van 10 Mbps. Nog niet iedereen heeft natuurlijk een glasvezel verbinding bij ons konden we binnen een halfuur kijken. 

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • August 2, 2025

Waarom wordt het tv boxje niet geüpdatet voor het naar de klant wordt gestuurd 3 uur wachten voor je tv kan kijken dat slaat nergens op. 

Elke maand komt er wel een update uit, en dat is gewoonweg niet haalbaar met alles wat er op voorraad ligt.

• Antwoord
  • August 2, 2025

3 Uur is inderdaad aan de lange kant. Maar als je je ontvanger in stand-by laat staan worden toekomstige updates 's nachts uitgevoerd en heb je er dus waarschijnlijk niet veel last meer van. 

Heb je een glasvezel of koper aansluiting? In dat laatste geval kan de lijn snelheid zo laag zijn dat het downloaden van updates enige tijd duurt.

KPN brengt doorgaans 2 soorten updates uit voor de nieuwste typen ontvangers firmware (versienummer begint met 0.) en launcher (begint met 1.). De eerste ongeveer eens per 2 maanden, de laatste ongeveer eens per 2 weken (zie ook dit deel van de Community ). Het is daardoor geen doen om de voorraad ontvangers telkens up-to-date te houden. Dat gebeurt dus bij de eerste inschakeling bij de klant, overigens net als b.v. bij smartphones, computers e.d. Ik heb de laatste jaren geen enkel apparaat van wat voor type dan ook aan internet gekoppeld zonder dat er direct een update geïnstalleerd werd.

Bij de kpn tv+ ontvanger heb je dus direct 2 soorten  updates gekregen en daarna waarschijnlijk ook nog een update voor de afstandsbediening. Dat duurt wel even, zeker als je een niet zo snelle koperverbinding zou hebben.

Dat gezegd hebbende blijft 3 uur aan de lange kant. Maar gelukkig is dat eenmalig en de volgende updates komen nu - zoals gemeld - verder 's nachts

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 3, 2025

Het betreft de KPN TV + Box overdag geen storingen bij tv kijken maar in de avond had ik 3 x een korte onderbreking van het beeld en vanmorgen bij meting van kpn op snelheid kreeg ik 29.3 mbps download en 27.5 mbps upload dat is volgens mij te laag klopt dat. in onze wijk Oosterflank Rotterdam is nog geen glasvezel netwerk van KPN aanwezig. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • August 3, 2025

Download en upload is niet erg hoog. (inderdaad heel erg laag)

Als er ander WIFI verkeer is, kan dat de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) storen en / of vertragen.

Beste is om hem met een UTP kabel aan te sluiten. 

• August 3, 2025

Het is laag maar zeker niet te laag, bij een koperlijn en eigenlijk geen reden dat die update 3 uur duurt. Nu weet ik niet hoe groot een eerste update is.

Wat voor TPLink waarschijnlijk is dat een repeater die draadloos verbind met je modem/router. Of nog dusdanig oud dat deze geen 802.11 n ondersteund. Dat is zonder details lastig te oordelen.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 3, 2025

Ik heb boven in mijn kantoor 92.2 mpb Download en 30.8 Upload en via mijn TP Link versterker in de woonkamer 29.3 mbp Download en 27.5 mpb Upload het licht dus niet aan mijn internetsnelheid maar aan het TP Link versterker daar moet ik wat aan doen. Maar bedankt voor de reacties ik ga er aan werken.

Verder een ieder bedankt voor het meedenken.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • August 3, 2025

Persoonlijk ben ik geen fan van TP-Link.

Ik weet niet welke KPN modem / router je hebt?

Een goede Wifi repeater (het is geen versterker) hoort het signaal goed door te kunnen geven via WIFI.

Bij KPN kan je de Super Wifi2 kopen of huren.

Zie ook hier voor kopen. ---  en hier om te huren.

• August 3, 2025

Persoonlijk ben ik geen fan van TP-Link.

De Omada apparatuur is heel goed. Allemaal bekabeld aangesloten WiFi toegangspunten. Maar die repeater dingen die je zo in het stopcontact moet steken, dat is rotzooi.

• August 3, 2025

Een goede Wifi repeater (het is geen versterker) hoort het signaal goed door te kunnen geven via WIFI.

Ten eerste weten we nog niet welke TP link en hoe deze is aangesloten als die cijfers via 2,4 ghz zijn gemeten is daar niets mis mee.

En elke repeater zal altijd de bandbreedte halveren afhankelijk van de antennes en techniek. Met Multi user MiMo en ofdma kom je al een eind in de goede richting echter zal je dan wel een triple band systeem moeten hebben geen dualband.

Verder heeft dit niets met de vraag te maken geen enkel apparaat tv box of modem of wifi accespunt wordt met de meest recente software versie uitgeleverd. Dat zou dan namelijk bij het distributiecentrum moeten worden gebeuren.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • August 3, 2025

Hallo ​@w.baane ,

Dat heeft puur te maken met het vele werk dat daar aan vast zit.

Want soms ligt een TV-ontvanger langere tijd in het magazijn en dan heb je inderdaad een oudere software-versie erop zitten. Dan zou iemand bij KPN dat handmatig moeten checken en dan handmatig die ontvanger updaten. Dat kost uiteraard veel te veel tijd en daarmee veel te veel geld. 

En voor jou als nieuwe klant heb je dan daar eenmalig mee te maken los van de reguliere updates die meestal 's-nachts plaatsvinden.