Skip to main content

Beste KPN,

 

Laatst op TotaalTV gelezen dat jullie het EK in 4K willen gaan aanbieden.

https://www.totaaltv.nl/nieuws/kpn-volgt-ziggo-met-sportzomer-in-4k/

Ik me een 4K televisie aangeschaft.
Blijkt nu dat mijn ontvanger hier niet voor geschikt is en 4K abonnementen helemaal niet meer worden aangeboden door KPN.

Dat kan toch niet??

Waarom verkondigen jullie dan eigenlijk dat zo'n EK in 4K wordt uitgezonden als mensen er toch geen gebruik van kunnen maken??
Wat heb ik dan aan mijn 4K-tv bij KPN??

Momenteel is er een groot tekort aan componenten op de chipmarkt. Hierdoor is het moeilijk om bepaalde apparaten in voldoende aantallen te maken. KPN kan momenteel niet genoeg 4K TV-Kastje laten maken. Net zoals Sony niet genoeg PS5's kan maken, Microsoft geen nieuwe X-Boxen en het rijtje is helaas nog langer dan dat.

Leuk is het  niet, maar KPN kan hier helaas weinig tot niets aan doen. De verwachting is dat deze problemen tot midden 2022 blijven duren.


Wat voorbeelden:

https://www.businessinsider.nl/tekort-computerchips-halfgeleiders-tot-2022/

https://www.ad.nl/auto/code-zwart-in-de-auto-industrie-door-tekort-aan-chips-fabrieken-stilgelegd~a785678e/

Dat het toch is aangekondigd is voor de mensen die al wel een dergelijke ontvanger thuis hebben staan.

 


Ik begrijp dat er problemen zijn met het aanbod van de hardware, maar dan moet je als aanbieder niet groots gaan verkondigen dat je't EK in 4K uitzendt terwijl je er als klant geen gebruik van kan maken.

 

Misleidend....


Heb je ook een 4K abonnement en ontvanger?

Al is dat nu dus lastig maar als je dat al een tijd terug had afgesloten zou t kunnen dat je het wel heb

 


Heb je ook een 4K abonnement en ontvanger?

Al is dat nu dus lastig maar als je dat al een tijd terug had afgesloten zou t kunnen dat je het wel heb

 

Nee, dat is juist 't punt.

KPN maakt er reclame mee dat 't EK in 4K wordt uitgezonden, terwijl bestaande klanten er veelal geen gebruik van kunnen maken vanwege verouderde hardware.

Net zoiets als dat ze bij 't Kruitvat reclame maken voor iets dat al bij voorbaat uitverkocht is...

 


Volgens mij heeft KPN het ook niet echt “groots” aangekondigd. Ze hebben het hier op het forum bevestigd na vragen en dit is vervolgens op verschillende sites (tweakers, tv toaal, etc...) als nieuws geplaatst. Maar zelf heeft KPN er niet groots aandacht aanbesteed. Waarschijnlijk mede om de reden die jij aangeeft.

Ik heb overigens geen idee hoeveel klanten van KPN inmiddels al een 4K box hebben. Misschien is dat stiekem best een aardig aantal. Geen idee.

 


Volgens mij heeft KPN het ook niet echt “groots” aangekondigd. Ze hebben het hier op het forum bevestigd na vragen en dit is vervolgens op verschillende sites (tweakers, tv toaal, etc...) als nieuws geplaatst. Maar zelf heeft KPN er niet groots aandacht aanbesteed. Waarschijnlijk mede om de reden die jij aangeeft.

Ik heb overigens geen idee hoeveel klanten van KPN inmiddels al een 4K box hebben. Misschien is dat stiekem best een aardig aantal. Geen idee.

 

Het vervelende is dat ik kortgeleden nog met hun onderhandeld heb over een nieuw contract, als ik dit eerder geweten had, kreeg ik nu zo'n ontvanger wel thuisgestuurd... 😉


Volgens mij heeft KPN het ook niet echt “groots” aangekondigd. Ze hebben het hier op het forum bevestigd na vragen en dit is vervolgens op verschillende sites (tweakers, tv toaal, etc...) als nieuws geplaatst. Maar zelf heeft KPN er niet groots aandacht aanbesteed. Waarschijnlijk mede om de reden die jij aangeeft.

Ik heb overigens geen idee hoeveel klanten van KPN inmiddels al een 4K box hebben. Misschien is dat stiekem best een aardig aantal. Geen idee.

 

Het vervelende is dat ik kortgeleden nog met hun onderhandeld heb over een nieuw contract, als ik dit eerder geweten had, kreeg ik nu zo'n ontvanger wel thuisgestuurd... 😉

Dat snap ik. Helaas is dit niet iets wat men aan zag komen. Overigens lees je op dit moment wel dat mensen die een nieuw abbo afsluiten wel (af en toe?) een VIPS5202 toegestuurd krijgen. Maar ook die mensen kunnen momenteel geen 4K abbo afsluiten.

Laten we hopen dat KPN binnenkort nog een batch 4K boxjes binnen krijgt.


Indien je als klant geen VIP5202 (of een ZXV8001) tv-ontvanger hebt, en toch het EK in 4K wil kijken kun je hiervoor telefonisch contact opnemen met KPN om het 4K pakket (€2,50 per maand) te activeren. Daarmee wordt één vervangende 4K tv-ontvanger uitgeleend. Hiervoor dien je over te stappen naar een KPN Hussel abonnement, omdat het 4K-pakket niet te bestellen is in combinatie met een ouder abonnement. Let op: het kan zijn dat je de huidige (Compleet) voordelen kwijtraakt indien je overstapt naar KPN Hussel.

Belangrijke kanttekening is dat bestaande klanten die al de juiste tv-ontvanger hebben niet het 4K pakket hoeven af te nemen. Als je voldoende bandbreedte en de juiste apparatuur hebt, kun je het EK - zonder het 4K pakket af te nemen - in 4K zien.


Indien je als klant geen VIP5202 (of een ZXV8001) tv-ontvanger hebt, en toch het EK in 4K wil kijken kun je hiervoor telefonisch contact opnemen met KPN om het 4K pakket (€2,50 per maand) te activeren. Daarmee wordt één vervangende 4K tv-ontvanger uitgeleend. Hiervoor dien je over te stappen naar een KPN Hussel abonnement, omdat het 4K-pakket niet te bestellen is in combinatie met een ouder abonnement. Let op: het kan zijn dat je de huidige (Compleet) voordelen kwijtraakt indien je overstapt naar KPN Hussel.

Belangrijke kanttekening is dat bestaande klanten die al de juiste tv-ontvanger hebben niet het 4K pakket hoeven af te nemen. Als je voldoende bandbreedte en de juiste apparatuur hebt, kun je het EK - zonder het 4K pakket af te nemen - in 4K zien.

Beste Jose,

Zojuist telefonisch contact gehad met KPN, maar volgens uw vriendelijke collega zijn de 4K ontvangers nog niet leverbaar. Ook een collega van haar kreeg 't niet voor mekaar mij een toestel toe te zenden.
Kunt u mij uitleggen waarom u dit dan wel bericht??

Bedankt alvast voor uw antwoord.

Groet,

Danny


Goedemidddag @Caantje,

Het enige wat ik me kan bedenken waardoor het niet mogelijk is, is dat je niet voldoende internetsnelheid hebt op jouw adres. Om 4K te kunnen bestellen, heb je minimaal 100 Mbit/s bandbreedte nodig. Zou dat het kunnen zijn?


Goedemidddag @Caantje,

Het enige wat ik me kan bedenken waardoor het niet mogelijk is, is dat je niet voldoende internetsnelheid hebt op jouw adres. Om 4K te kunnen bestellen, heb je minimaal 100 Mbit/s bandbreedte nodig. Zou dat het kunnen zijn?

Goedemiddag José,

 

Ik betaal er wel voor, heb een 100 Mbit hussel abo, maar die snelheid haal ik bij lange na niet.

Zou 't dát zijn??
Dan is 4K in de toekomst voor mij dus niet weggelegd bij KPN??
 

Groet,

Danny


Met DSL betaal voor een "tot” snelheid. I.t.t. bij glasvezel wordt bij DSL de snelheid niet gegarandeerd. De technische lijnsnelheid (te zien met de postcodecheck bij Kies je Internetsnelheid) bepaalt of je 4k kunt ontvangen. Wellicht dat dat in de toekomst nog aangepast wordt of dat je glasvezel krijgt.


Met DSL betaal voor een "tot” snelheid. I.t.t. bij glasvezel wordt bij DSL de snelheid niet gegarandeerd. De technische lijnsnelheid (te zien met de postcodecheck bij Kies je Internetsnelheid) bepaalt of je 4k kunt ontvangen. Wellicht dat dat in de toekomst nog aangepast wordt of dat je glasvezel krijgt.

Ik zit op 64 Mbit. en een snelheidsverhoging binnen afzienbare tijd verwacht ik niet, glasvezel moet nog gelegd worden....zucht!

Heb wel 4K via de app van Netflix, dan zou de bandbreedte via KPN toch ook voldoende moeten zijn?

Anyway, er zitten dus meer haken en ogen aan dat 4K gebeuren bij KPN....zucht!


Heb wel 4K via de app van Netflix, dan zou de bandbreedte via KPN toch ook voldoende moeten zijn?

Netflix gebruikt een veel lagere bitrate bij 4k dan KPN.


Heb wel 4K via de app van Netflix, dan zou de bandbreedte via KPN toch ook voldoende moeten zijn?

Netflix gebruikt een veel lagere bitrate bij 4k dan KPN.

Bedankt voor de uitleg.

Maar wat ik niet begrijp is dat ik hier via 't forum door KPN word doorverwezen naar de klantenservice en er dan uiteindelijk achter moet komen dat 4K helemaal niet mogelijk is voor klanten die de snelheid niet halen. Dit zie ik ook nergens terug in de reclames die KPN voor 4K maakt.
Wat me dan ook enigszins stoort is dat ik wel de volle mep betaal voor iets waar ik geen gebruik van kan maken omdat 't netwerk van KPN gewoonweg te beperkt is in mijn regio.

Maargoed, dan zit er voor mij niks anders op dan toch eens een andere aanbieder te overwegen…
 

Groet,

Danny


Je betaalt niet de volle mep voor iets waar je geen gebruik van kunt maken: bij DSL is het nu eenmaal "tot”, zie mijn eerdere reactie. 't Is niet anders.

Andere provider? Alleen Ziggo levert over een ander medium, alle providers die gebruik maken van dezelfde kabels als kpn hebben te maken met dezelfde beperkingen. kpn en Xs4All kunnen (voor zover beschikbaar) nog pair boding aanbieden, de rest niet.


Je betaalt niet de volle mep voor iets waar je geen gebruik van kunt maken: bij DSL is het nu eenmaal "tot”, zie mijn eerdere reactie. 't Is niet anders.

Andere provider? Alleen Ziggo levert over een ander medium, alle providers die gebruik maken van dezelfde kabels als kpn hebben te maken met dezelfde beperkingen. kpn en Xs4All kunnen (voor zover beschikbaar) nog pair boding aanbieden, de rest niet.

 

Een “tot” abonnement is een te gemakkelijke uitspaak m.i. Ik ga ook niet voor een Mercedes betalen, terwijl ik in een KIA rij.

Dan moeten ze de abonnementsvormen aanpassen of 't netwerk upgraden, lijkt me….
 

En dan bedoel ik inderdaad Ziggo….


Tja, 't staat in de algemene voorwaarden waarmee je akkoord gegaan bent. Bij DSL is de afstand tot de wijkcentrale bepalend voor je snelheid, bij glasvezel maakt dat niet uit.

Bij mij was het (met boding) tot vorig jaar ook net zoiets als bij jou, maar tot mijn grote verbazing (vreugde) is hier vlakbij vorig jaar een actieve straatkast verschenen (die is i.t.t. een gewone straatkast aangesloten op de glasvezel backbone van KPNNetwerkNL). Ik ging naar ruim 200/60 Mb/s, dus mij hoor je niet klagen, ook al niet omdat hier de komende twee jaar via een lokaal initiatief (waar kpn als provider wonderwel aan meewerkt) glasvezel komt. Ik heb dus al een jaar 4k; daar is nog wel niet veel content voor, maar ik mag graag wat experimenteren. Op HD Glas zal ik dus nog ff moeten w88.


Tja, 't staat in de algemene voorwaarden waarmee je akkoord gegaan bent. Bij DSL is de afstand tot de wijkcentrale bepalend voor je snelheid, bij glasvezel maakt dat niet uit.

Bij mij was het (met boding) tot vorig jaar ook net zoiets als bij jou, maar tot mijn grote verbazing (vreugde) is hier vlakbij vorig jaar een actieve straatkast verschenen (die is i.t.t. een gewone straatkast aangesloten op de glasvezel backbone van KPNNetwerkNL). Ik ging naar ruim 200/60 Mb/s, dus mij hoor je niet klagen, ook al niet omdat hier de komende twee jaar via een lokaal initiatief (waar kpn als provider wonderwel aan meewerkt) glasvezel komt. Ik heb dus al een jaar 4k; daar is nog wel niet veel content voor, maar ik mag graag wat experimenteren. Op HD Glas zal ik dus nog ff moeten w88.

Kijk, dat is nou precies wat ik bedoel, ik betaal 't zelfde als u, terwijl ik maar 1/3e van de snelheid heb en 4K kan ik vergeten.

En dan kan 't wel in de voorwaarden staan, maar toch klopt 't niet.

Zie zojuist dat ik door een prijsverhoging nog tot 1 juli kosteloos kan opzeggen, met de huidige informatie wordt die optie nu wel reëel… 


Begrijpelijk, denk er wel om dat overstappen niet zo makkelijk is al bij b.v. energieleveranciers. Ziggo maakt grotendeels gebruik van coax-kabels en alle andere apparatuur (modem, ontvangers) moet ook vervangen worden. Naar ik heb begrepen krijg je (standaard(?)) maar één ontvanger met opnamemogelijkheden (eventuele additionele ontvangers hebben dat niet, voor zover ik weet). En 4k krijg je alleen bij het duurste TV Max pakket (maar de betreffende ontvanger kun je dan wel via UTP of Wi-Fi aansluiten). Of dat allemaal opweegt tegen een snelheidsverhoging moet je natuurlijk zelf bepalen, dat kan ik niet voor je doen.


Inderdaad. Bij Ziggo heb je maar één ontvanger met opnamemogelijkheid en alleen bij de 2 duurste abonnementen. Voor tv 2 t/m 5 krijg je dan een eenvoudige Humax. En v.a. tv 6 alleen het ongecodeerde aanbod (in SD).

Opnames maken/kijken op TV 2 t/m 5 kan niet bij Ziggo.

Dan zit ik liever bij KPN met ook veel meer HD zenders.

 

4k krijg je alleen bij het duurste TV Max pakket

Klopt ook. Ze hebben alleen Love Nature in 4k. En (dus) ook alleen op één TV, want je krijgt maar één Mediabox Next. 


Inderdaad. Bij Ziggo heb je maar één ontvanger met opnamemogelijkheid en alleen bij de 2 duurste abonnementen. Voor tv 2 t/m 5 krijg je dan een eenvoudige Humax. En v.a. tv 6 alleen het ongecodeerde aanbod (in SD).

Opnames maken/kijken op TV 2 t/m 5 kan niet bij Ziggo.

Dan zit ik liever bij KPN met ook veel meer HD zenders.

 

4k krijg je alleen bij het duurste TV Max pakket

Klopt ook. Ze hebben alleen Love Nature in 4k. En (dus) ook alleen op één TV, want je krijgt maar één Mediabox Next. 

Tja Peter, beide aanbieders hebben hun voor-en nadelen, maar ik hoef bijvoorbeeld ook maar 1 tv met opnamemogelijkheid, heb maar 2 tv's waarbij ik nu ook maar 2 eenvoudige ontvangers heb. Ook nu heb ik 't duurste abonnement, maar ik heb de snelheid van in vergelijking 't goedkoopste pakket bij Ziggo.

Met 2 zonen op een Playstation en een vrouw op Netflix begint 't beeld op de slaapkamer vast te lopen.

Als ik dan nu ook nog moet vernemen dat ik bij KPN niks aan mijn dure 4K tv heb, ben ik toch echt aan 't overwegen over te stappen...


Hoeveel heb je bij andere providers aan de 4k mogelijkheid?

Bij KPN heb jij nu, door bandbreedtegebrek, geen 4k zenders. Maar 4k voor Netflix, Prime, Disney+ e.d. is wel mogelijk (via de apps in die 4k televisie).

On demand is ook veel interessanter voor 4k beeld. Lineair is er nog maar weinig.

LoveNature, Insight, Xite, Nasa en dat is het momenteel wel zo'n beetje.
De eerste 3 zijn bij KPN. Ziggo heeft alleen de eerste. Nasa is alleen bij SKV (lokale kabel) te zien.

T-mobile heeft nog geen 4k.

Verder zijn er steeds tijdelijke initiatieven, zoals nu een 4k versie van NPO 1 tijdens het EK. En alleen de wedstrijden zijn daarop 4k, rest “opgekrikt” HD.