Skip to main content

Ben sinds 3 dagen overgestapt op televisie kijken via KPN (voorheen via Ziggo) en heb hier op basis van de eerste ervaringen nu al weer spijt van. 

 

Wanneer ik via de KPN TV+ Box tv probeer te kijken, dan hangt het beeld vast om de 1 à 2 seconden vast. Hierdoor is het bekijken van een programma praktisch onmogelijk. Het lijkt hierbij erger te zijn op NPO1 (sport-uitzending) dan bijvoorbeeld bij Net5.

 

Ik heb de Box al enkele malen herstart en tevens een herstart van het modem (V12) gedaan. Maar beiden lijken niet echt invloed te hebben. Deze Box is aangesloten via WiFi, waarbij volgens de informatie van de Box zelf deze verbinding uitstekend is.

 

Hoe dit op te lossen?

Box12 en Wifi, dat moet goed werken.

 

Geef hem eens een reset.

Houd de kpn toets (rechsboven op de ab) ingedrukt totdat je een popup scherm krijgt.

Kies voor opnieuw opstarten.

En laat hem rustig opnieuw opstarten.

 

Hoe werkt hij hierna? 


Box12 en Wifi, dat moet goed werken.

 

Geef hem eens een reset.

Houd de kpn toets (rechsboven op de ab) ingedrukt totdat je een popup scherm krijgt.

Kies voor opnieuw opstarten.

En laat hem rustig opnieuw opstarten.

 

Hoe werkt hij hierna? 

Al gebeurd, dan is het probleem eventjes opgelost. Daarna is het probleem ook weer snel terug, dus geen definitieve oplossing.

 

WiFi is trouwens via AP’s van Unifi en niet via de V12, maar daar zou het probleem niet moeten zitten lijkt mij. Ik kan trouwens zonder problemen naar bijvoorbeeld Netflix kijken, dus géén haperingen of iets dergelijks.


@BramC89 

 

TV gaat via Multicast (VLAN4) en de vraag is of dat door  de Ap's van Unifi goed wordt ondersteund.

 

Netflix gaat via internet (VLAN6).


Bedankt voor de reactie wederom Joop! De apparatuur van UniFi lijkt dit te ondersteunen.

 

Een bijkomend probleem is het wegvallen van de verbinding, het afgelopen uur is dit nu al 3 keer geprobeerd. Moet ik hier ook weer een topic voor aanmaken?


Ik heb bij Ziggo in 10 jaar nooit problemen ervaren, maar ervaar nu in 5 dagen alleen maar problemen lijkt het wel.

 


Bedankt voor de reactie wederom Joop! De apparatuur van UniFi lijkt dit te ondersteunen.

 

Een bijkomend probleem is het wegvallen van de verbinding, het afgelopen uur is dit nu al 3 keer geprobeerd. Moet ik hier ook weer een topic voor aanmaken?


Ik heb bij Ziggo in 10 jaar nooit problemen ervaren, maar ervaar nu in 5 dagen alleen maar problemen lijkt het wel.

 

Nee, geen nieuw topic.  Ik ga hier met jou naar kijken.

We beginnen bij de basis. Ik wil eerst weten of jouw verbinding wel stabiel is. Kun je jouw profiel aanvullen en mij daarna hier een seintje geven?


Ik heb mijn profiel aangevuld met de bij mij bekende gegevens. 
 

Ondertussen bij beide boxen een aanpassing gedaan van multi- naar unicast. Nu krijg ik

ieder geval bewegend beeld. Ook lijkt het wegvallen van de verbinding minder te worden (mogelijk niet).


@BramC89 :  op 23 en 25 juni zijn er reboots geweest. Ik kan niet zien of dat handelingen vanuit jou zijn geweest of spontaan verlies van signaal.

Daarna is de toevoer van het signaal in ieder geval stabiel. 

 

Die box is via wifi verbonden.  Welke wifi?  Die van jouw box12?  Of zit hier nog iets tussen?  Zo ja, wat precies? Merk/type? 


@BramC89 :  op 23 en 25 juni zijn er reboots geweest. Ik kan niet zien of dat handelingen vanuit jou zijn geweest of spontaan verlies van signaal.

Daarna is de toevoer van het signaal in ieder geval stabiel. 

 

Die box is via wifi verbonden.  Welke wifi?  Die van jouw box12?  Of zit hier nog iets tussen?  Zo ja, wat precies? Merk/type? 

Bedankt Erwin voor jouw reactie! Ik heb de eerste paar dagen de V12 een aantal keer gereset, omdat dit ook aangegeven werd/gevraagd werd door de box.

Ik heb gister(in de avond; 2 of 3 keer het wegvallen van het internet) en zojuist ook nog 1 keer. Hierbij heb ik de V12 niet gereset, aangezien de verbinding na ongeveer 10/15 minuten zich hersteld. De verbinding valt dan weg op alle apparaten, dus niet enkel op de box. 

Alle apparaten, waaronder dus ook de boxen zijn verbonden met de WiFi van de Unifi AP’s.

Ik heb allereerst het glasvezelpunt, wat vervolgens verbonden zit met de V12. Hiervan heb ik de WiFi uitgezet. Deze is op haar beurt verbonden met een Asus RT N66U, welke in bridge-modus staat. Ik kreeg het geheel niet werkend zonder de tussenkomst van de Asus. Echter zou ik deze er liever tussenuit laten. Op deze Asus router zit een Unifi 8 switch Lite aangesloten, waarop vervolgens een Unifi UAP AC LR en een Unifi U6-LR (AP’s).

Dit geheel heeft in mijn Ziggo-tijdperk goed gewerkt.


Gisteren (2 juli 2023) ook in de avonduren zeker weer 3 keer dat de verbinding wegviel. Te weten om 20:29, 20:39 en 21:17 uur.  Ik heb op die moment géén reset uitgevoerd, na enkele (soms tientallen) minuten hersteld de verbinding zichzelf weer.

Op dit moment ook weer problemen met de verbinding met de Box.


Heb je ook problemen als je je eigen apparatuur er tussenuit haalt? Puur om even te testen.


Heb je ook problemen als je je eigen apparatuur er tussenuit haalt? Puur om even te testen.

Heb nu alles helemaal los gehaald en ben aan het kijken of ik daarmee het probleem oplos.

 


Na wat dingen geprobeerd te hebben, lijkt het nu opgelost te zijn. De boxen staan op unicast en zijn verbonden met de WiFi van V12. De overige apparatuur is verbonden met de WiFi van de AP’s, waarbij de Asus router niet langer meer aanwezig is.


Na wat dingen geprobeerd te hebben, lijkt het nu opgelost te zijn. De boxen staan op unicast en zijn verbonden met de WiFi van V12. 

Zo zou multicast ook moeten werken. Dan is de beeldkwaliteit beter.


Dit geheel heeft in mijn Ziggo-tijdperk goed gewerkt.

Had je bij Ziggo al TV via de Next Mini? En die via wifi verbonden met de UniFi wifi? Anders is het totaal niet te vergelijken.

 

Een bijkomend probleem is het wegvallen van de verbinding, het afgelopen uur is dit nu al 3 keer geprobeerd.

Verbinding op alle apparaten valt dicht als er '’geprobeerd'’ wordt te multicasten terwijl de wifi punten de bij kpn gebruikte igmp protocollen niet ondersteunen.

 

Bedankt voor de reactie wederom Joop! De apparatuur van UniFi lijkt dit te ondersteunen.

Verbind de TV+ beslist met de eigen wifi van het kpn modem Box 12 !

Heb je koper of glasvezel? Zet bij koper de Video mode eens op Multicast (mits dus niet met de wifi van UniFi verbonden) maar niet het vinkje bij '’beste kwaliteit'’. Dat werkt alleen bij verbindingen van af ca. 50 Mb/s DSL.


Dit geheel heeft in mijn Ziggo-tijdperk goed gewerkt.

Had je bij Ziggo al TV via de Next Mini? En die via wifi verbonden met de UniFi wifi? Anders is het totaal niet te vergelijken.

Ik keek gewoon via Coax tv, maar het probleem was niet enkel de tv-verbinding. Op een gegeven ogenblik viel de verbinding bij alle apparaten weg. Dus vandaar mijn vergelijking met Ziggo. Dit ook vanwege de referentie naar mijn (oude) situatie (router-router-switch-AP’s).

Een bijkomend probleem is het wegvallen van de verbinding, het afgelopen uur is dit nu al 3 keer geprobeerd.

Verbinding op alle apparaten valt dicht als er '’geprobeerd'’ wordt te multicasten terwijl de wifi punten de bij kpn gebruikte igmp protocollen niet ondersteunen.

Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt, maar wat ik zag ondersteund mijn Unifi-apparatuur dit gewoon. Ik heb dit als optie ook aanstaan in de controller.

Bedankt voor de reactie wederom Joop! De apparatuur van UniFi lijkt dit te ondersteunen.

Verbind de TV+ beslist met de eigen wifi van het kpn modem Box 12 !

Heb je koper of glasvezel? Zet bij koper de Video mode eens op Multicast (mits dus niet met de wifi van UniFi verbonden) maar niet het vinkje bij '’beste kwaliteit'’. Dat werkt alleen bij verbindingen van af ca. 50 Mb/s DSL.

Ik maak gebruik van glasvezel en niet van koper. Werkt deze optie dan ook?

 


Uw Asus router speelt ook nog een belangrijke rol. Tv van KPN werkt eigenlijk gewoon niet achter een 2de router. Soms werkt het. Meestal is het niet stabiel.


Heb je koper of glasvezel? Zet bij koper de Video mode eens op Multicast (mits dus niet met de wifi van UniFi verbonden) maar niet het vinkje bij '’beste kwaliteit'’. Dat werkt alleen bij verbindingen van af ca. 50 Mb/s DSL.

 

Ik maak gebruik van glasvezel en niet van koper. Werkt deze optie dan ook?

Op glasvezel werkt het met Multicast en '’beste kwaliteit” met er geen apparatuur op zit als je Asus en Ibiquity. Want daarmee werkt KPN TV niet via VLAN 4 met multicast. Wel via VLAN 6, internet, met unicast.

(1) Unicast: 6,2 Mb/s

(2) Multicast: 8,2 Mb/s

(3) Multicast beste kwaliteit: 14,2 Mb/s

In jouw situatie zal ie met '’optie 3'’ dus alleen optimaal werken indien bij voorkeur bedraad direct op de Box 12 van kpn. Via de wifi van die box zou ook moeten kunnen, maar omdat je er eigen niet ondersteunde (voor kpn tv) apparatuur aan hebt durf ik dat niet helemaal met zekerheid te zeggen.

 

Bij kpn viel / valt dus alles weg als de tv stream niet uitgefilterd wordt. KPN TV via internet VLAN 4 / VLAN 6. 

Bij Ziggo geen tv via internet (behalve met de Next Mini)

Situatie nogmaals niet te vergelijken met zoals je het bij Ziggo had met coax tv, wat dus niet via internet loopt.


Uw Asus router speelt ook nog een belangrijke rol. Tv van KPN werkt eigenlijk gewoon niet achter een 2de router. Soms werkt het. Meestal is het niet stabiel.

Ik kreeg het geheel eerst niet aan de praat zonder deze router, maar op dit moment draait het geheel zonder deze router.