Skip to main content

Het is nu al meerdere keren door KPN beloofd dat de zenders met de beste kwaliteit vanaf kanaal 1 beschikbaar zullen komen. Eerst werd jaren terug beloofd dat de HD-"Glas" zenders na het afronden van de uitrol van HD-op-1 ook vanaf kanaal 1 beschikbaar zouden komen en bij de introductie van de HD+ zenders op de TV+ Box is beloofd dat deze zenders ook op de "oude" TV vanaf kanaal 1 beschikbaar zullen komen.

Ik ben heel erg teleurgesteld dat dit nog altijd niet gerealiseerd is en ik bestempel KPN als zeer onbetrouwbaar in het nakomen van haar beloftes. Het is, ondanks het feit dat dit toch al vele vele malen gemeld is, bij KPN blijkbaar nog steeds niet doorgedrongen dat dit tot hele vervelende consequenties leidt voor het kunnen terugkijken van opnames via de TV apps (alle platforms) en de site immers het terugkijken van opnames van de 661-670 kanalen via de TV apps en site is niet mogelijk.

 

Mijn vraag aan KPN is wanneer de HD zenders met de beste kwaliteit vanaf kanaal 1 beschikbaar zullen zijn.

Mooi, maar zoals gezegd, als ik kanaal 661 oproep, dan zie ik kanaal 801, NPO Radio 1.
 

De kanalen 661 t/m 670 ontbreken ook in de zenderlijst. 
 



 


 

 


Dan heb jij geen glasvezelsbonnement. Kanaal 661 t/m 670 zijn alleen beschikbaar op glasvezelsbonnementen.


Ik heb inderdaad (nog) geen glasvezel abonnement. Dat zal waarschijnlijk op Sint Juttemis, of als Tweede Kerstdag en Hemelvaartsdag op één dag vallen, aangesloten worden. Is door de talloze loze beloftes ook een hopeloze exercitie aan het worden. 

Maar afgezien daarvan, de HD zenders met de beste kwaliteit zouden toch beschikbaar komen voor alle abonnees met ‘oude’ ontvangers? Ik kan me niet herinneren dat die beschikbaar zouden komen voor alléén  de glasabonnees.


Maar afgezien daarvan, de HD zenders met de beste kwaliteit zouden toch beschikbaar komen voor alle abonnees met ‘oude’ ontvangers? Ik kan me niet herinneren dat die beschikbaar zouden komen voor alléén  de glasabonnees.

Volgens mij is er destijds gezegd dat de HD-"Glas" zenders vervangen gingen worden door de "HD+" zenders. 


Voor zover ik me kan herinneren is daarvan gezegd: voor klanten met voldoende bandbreedte dus integenstelling tot de HD Glaszenders juist níet alleen voor glasvezel klanten. Ik let als DSL klant scherp op dat soort beloftes. Ik heb ruim 200 Mb/s maar heb nog steeds die hoge kwaliteitszenders niet. En glasvezel? Ja, dat wel, van Delta tegenwoordig. Maar dat laat ik vooralsnog wat het is, niets voor mij. 


Het is lastig om terug te vinden waar wat Exact is genoemd in ieder geval is er geen reden om dsl klanten met een 100Mb lijn niet die hd+ kanalen aan te bieden.

En met de huidige ontwikkelingen is het eigenlijk belachelijk te noemen dat deze kanalen met de hogere bitrate niet beschikbaar zijn vanaf kanaal 1 op een glasvezel aansluiting.

 

Geen idee hoeveel dsl  huisaansluitingen nog moeten worden omgezet, maar langzaam maar zeker zullen er nu toch meer glasvezel dan DSL aansluitingen zijn met een actief abonnement.


Voor zover ik me kan herinneren is daarvan gezegd: voor klanten met voldoende bandbreedte dus integenstelling tot de HD Glaszenders juist níet alleen voor glasvezel klanten.

Waarschijnlijk refereer je aan dit bericht van @Jeroen-bart Engelen. Wat hij daar feitelijk zegt is dat ook de HD-"Glas" zenders al voor VDSL abonnees met voldoende bandbreedte beschikbaar zouden moeten zijn maar ook dat is naar mijn weten nooit gerealiseerd op het "oude" TV platform.


Geen idee hoeveel dsl  huisaansluitingen nog moeten worden omgezet, maar langzaam maar zeker zouden de glasvezelklanten niet vanaf 661 te hoeven kijken.

En zelfs al zijn die er nog veel VDSL abonnees wiens bandbreedte niet voldoende is, dat mag toch geen blokkade zijn om de zenders binnen het profiel gewoon vanaf kanaal 1 te tonen. Bij de VDSL abonnee met onvoldoende bandbreedte zitten de kanalen 661 t/m 670 niet in het profiel en doen derhalve ook niet mee met de HD op 1 functionaliteit.


Deze belofte zie ik dus graag ingewilligd.

Bron


Geen idee hoeveel dsl  huisaansluitingen nog moeten worden omgezet, maar langzaam maar zeker zouden de glasvezelklanten niet vanaf 661 te hoeven kijken.

En zelfs al zijn die er nog veel VDSL abonnees wiens bandbreedte niet voldoende is, dat mag toch geen blokkade zijn om de zenders binnen het profiel gewoon vanaf kanaal 1 te tonen. Bij de VDSL abonnee met onvoldoende bandbreedte zitten de kanalen 661 t/m 670 niet in het profiel en doen derhalve ook niet mee met de HD op 1 functionaliteit.

 

Ik herhaal mezelf 😉

Dat had nooit een blokkade mogen zijn. Want Telfort wat in mijn ogen denigrerend wordt afgeschilderd als een budgetmerk leverde meteen al beter TV beeld. 

Nu was Telfort de naam die is geplakt over de namen Lijbrandt, XMS net en Concepts, KPN had zijn glasvezel klanten al veel en veel langer een betere kijkbeleving kunnen bieden en niet op maar 10 kanalen.

 

Konden die kleinere providers dat wel vanwege de kleinere klanten aantallen of omdat hun achterliggende platformen beter waren. Zelfs de glashart media app was wat functionaliteit betreft handiger.  Ziggo heeft een deel van die functionaliteit gekopieerd namelijk de app als afstandsbediening gebruiken in de app kiezen om iets te kijken op de TV ontvanger. Dat kan zover ik weet niet eens met de nieuwe tv box.

 

Maar weer on topic fijn dat vanaf 661 die hogere bandbreedte beschikbaar is, nu nog vanaf kanaal 1 en meteen alle kanalen in de best beschikbare kwaliteit.


Jammer dat er nog altijd geen inhoudelijke reactie van KPN is op mijn vraag terwijl deze toch alweer 10 dagen geleden gesteld is.

Het gaat mij overigens echt niet om dat kanaalnummertje maar om het feit dat ik opnames van die zenders niet kan terugkijken via de apps en site. KPN moet, lijkt me, toch ondertussen wel begrijpen dat dit een enorme tekortkoming is van het TV platform. Waarom kan ik opnames van NPO 1 gemaakt op de TV+ Box wel terugkijken via apps en site terwijl ik, als glasvezelabonnee, opnames van NPO 1 gemaakt op een "oude" TV ontvanger niet terug kan kijken via apps en site?

Ik ben pas overgestapt op TV+ maar kon vantevoren volgens mij ook gewoon opnames van  zenders 1-10 terugkijken via app. En zat toen ook al op glasvezel. Ik geloof dat ik probleem niet begrijp (dat hoeft overigens ook niet).


basherd_wie schreef:

Ik ben pas overgestapt op TV+ maar kon vantevoren volgens mij ook gewoon opnames van  zenders 1-10 terugkijken via app. En zat toen ook al op glasvezel.

Opnames an kanaal 1 t/m 10 kan je Inderdaad gewoon terugkijken via de app en site maar dus niet opnames van kanaal 661 t/m 670 en daar draait het hier om. Ik heb kanaal 1 t/m 10 uiteraard niet actief op mijn TV ontvangers immers ik kijk naar de betere "HD+" zenders op kanaal 661 t/m 670.


Galdor68 schreef:

Maar weer on topic fijn dat vanaf 661 die hogere bandbreedte beschikbaar is, nu nog vanaf kanaal 1 en meteen alle kanalen in de best beschikbare kwaliteit.

Nee, niet meteen alle kanalen in de best beschikbare kwaliteit.

Bij KPN moet je altijd alle dingen stapje voor stapje doen want anders gebeurt er helemaal niets, dan raken ze de weg kwijt in de prioriteiten.

Dus nu eerst "HD+" op 1 en daarna andere zenders met de hoogst mogelijke kwaliteit beschikbaar stellen.


Ach ja het is KPN, hele hooghartige slogans waarmaken ho maar. Wel goed in het beste van betere providers om zeep helpen. 

Dat is geen kritiek dit is eigen ervaring dus pure realiteit.


Kpn gaat niets meer doen met de oude ontvangers, ze willen zo snel mogelijk iedereen over hebben op TV+.

Misschien nog een enkele html update waar ze alleen zelf profijt van hebben.

Denk dat we het maar moeten doen met de ongemakken en tekortkomingen. Beloftes van KPN moet je niet teveel waarde aan hechten 


@j3roentje 

Dat klopt gelukkig niet.

Alleen de hele oude Motorola 1853 wordt niet meer ondersteund.

 

Ik ben het met @wjb eens dat KPN de “oude” belofte moet waar gaan maken.

Dus ook de ARRIS en Arcadyan ontvangers HD+ vanaf 1.


Kpn gaat niets meer doen met de oude ontvangers, ze willen zo snel mogelijk iedereen over hebben op TV+.

Het duurt nog jaren voordat de "oude" TV ontvangers uitgefaseerd zullen zijn.


Kpn gaat niets meer doen met de oude ontvangers, ze willen zo snel mogelijk iedereen over hebben op TV+.

Het duurt nog jaren voordat de "oude" TV ontvangers uitgefaseerd zullen zijn.

Maar denk je nou echt dat KPN nog serieus tijd en geld gaat investeren in een systeem wat geen toekomst meer heeft en uitgefaseerd wordt?

Ze houden het systeem draaiende, dat is de enige verplichting die ze hebben. 

Er zijn best wat problemen met de stabiliteit van de apps op de oude ontvangers, kan me niet voorstellen dat daar nog een team actief mee bezig is om daar oplossingen voor te zoeken. Hoe onaantrekkelijker je de oude ontvangers maakt, hoe eerder de klanten zullen overstappen op het nieuwe systeem. 


Kpn gaat niets meer doen met de oude ontvangers, ze willen zo snel mogelijk iedereen over hebben op TV+.

Het duurt nog jaren voordat de "oude" TV ontvangers uitgefaseerd zullen zijn.

Maar denk je nou echt dat KPN nog serieus tijd en geld gaat investeren in een systeem wat geen toekomst meer heeft en uitgefaseerd wordt?

Ze houden het systeem draaiende, dat is de enige verplichting die ze hebben. 

Zeer zeker "investeren" ze daar nog in. Zo zijn de HD-"Glas" zenders ook vervangen door de "HD+" zenders.

Maar wat belangrijker is, KPN heeft de belofte gedaan de "HD+" vanaf kanaal 1 te zullen tonen en dat is de belofte waar ik KPN aan zal houden.

 


 

 

 

Maar wat belangrijker is, KPN heeft de belofte gedaan de "HD+" vanaf kanaal 1 te zullen tonen en dat is de belofte waar ik KPN aan zal houden.

 

Dus wat één werknemer schrijft op persoonlijke titel is meteen bindend voor het bedrijf/provider? 

Met alle respect naar de persoon maar een developer bepaald het beleid niet. Dat kan veranderen.


Als je naar zoveel jaren nog hoop hebt op iets wat er waarschijnlijk nooit gaat komen.

Mijn mening vindt ik dat onbegrijpelijk.

Zoek dan een alternatief. (Als deze er is)

Dat die HD+ zenders niet vanaf kanaal 1 zijn op de oudere ontvangers kan het ook een rede zijn dat Kpn klanten naar het TV+ willen dwingen.

Laat het los.

Dat zou ik doen.

 

 


De echte reden dat op de "oude" TV ontvangers de HD+ zenders nog altijd niet vanaf kanaal 1 te kijken zijn is waarschijnlijk omdat KPN als de dood is voor overbelasting van haar netwerk. Waarschijnlijk zullen we ook gaan zien dat, om dezelfde reden, de implementatie van punt 2 van de feature requests KPN TV+ heel lang op zich gaat laten wachten, als het er al ooit gaat komen en waarom een TV+ Box in unicast mode geen HD+ maar "gewoon" HD heeft.

Bij uitgesteld kijken (na pauzeren, bij terugkijken uit de gids en bij het kijken van opnames) wordt gebruik gemaakt van unicast distributie. Dit is een zeer inefficiënte vorm van distributie vergeleken met distributie op basis van multicast aangezien voor elke TV ontvanger een aparte TV stream verzonden moet worden terwijl deze bij multicast distributie maar één keer verzonden hoeft te worden. Deze unicast distributie resulteert dus in een enorm veel hogere belasting van de centrale infrastructuur en dan bedoel ik dus echt enorm veel hoger. Een HD stream is zo'n 7,2Mbps terwijl een HD+ stream zo'n 14,2Mbps vergt. Door HD+ op 1 zou iedereen op de "oude" TV ontvangers dan bij uitgesteld kijken automatisch naar de 14,2Mbps streams kijken en dat betekent een verdubbeling van het dataverbruik t.o.v. het huidige dataverbruik. 

 

Als mijn vermoeden juist is, laat KPN dan eerlijk zijn en dit gewoon ook benoemen.

We zijn dan even goede vrienden maar ik vind echter wel dat KPN er dan voor moet gaan zorgen dat opnames van de HD+ kanalen gewoon (in HD) teruggekeken (en ingepland) kunnen worden via de TV apps en tv.kpn.com. Dat is, zoals als zo vaak eerder gezegd, de echte reden waarom ik zo hamer op de HD+ op 1 functionaliteit.

.

Een oplossing zou overigens kunnen zijn dat KPN de HD+ streams o.b.v. h.265 (HEVC) gaat distribueren en daarmee de benodigde bandbreedte weer kan halveren. Maar dat kan weer alleen als de 2952 en 2260 uitgefaseerd zijn. Dit is denk ik wel de weg die bewandeld moet worden als KPN hoge beeldkwaliteit wil kunnen leveren bij unicast distributie.


Ik schrik ervan dat KPN nog geen hevc H265 gebruikt. 
Het is 2023 notabene!


Ik schrik ervan dat KPN nog geen hevc H265 gebruikt. 
Het is 2023 notabene!

 

Niet alle KPN decoders kunnen met H265 overweg.


Ik schrik ervan dat KPN nog geen hevc H265 gebruikt. 
Het is 2023 notabene!

h.265 (HEVC) wordt al tijden door KPN gebruikt echter alleen voor de 4K zenders. Dit geldt niet alleen voor KPN maar voor vrijwel alle providers.