Skip to main content

Het is nu al meerdere keren door KPN beloofd dat de zenders met de beste kwaliteit vanaf kanaal 1 beschikbaar zullen komen. Eerst werd jaren terug beloofd dat de HD-"Glas" zenders na het afronden van de uitrol van HD-op-1 ook vanaf kanaal 1 beschikbaar zouden komen en bij de introductie van de HD+ zenders op de TV+ Box is beloofd dat deze zenders ook op de "oude" TV vanaf kanaal 1 beschikbaar zullen komen.

Ik ben heel erg teleurgesteld dat dit nog altijd niet gerealiseerd is en ik bestempel KPN als zeer onbetrouwbaar in het nakomen van haar beloftes. Het is, ondanks het feit dat dit toch al vele vele malen gemeld is, bij KPN blijkbaar nog steeds niet doorgedrongen dat dit tot hele vervelende consequenties leidt voor het kunnen terugkijken van opnames via de TV apps (alle platforms) en de site immers het terugkijken van opnames van de 661-670 kanalen via de TV apps en site is niet mogelijk.

 

Mijn vraag aan KPN is wanneer de HD zenders met de beste kwaliteit vanaf kanaal 1 beschikbaar zullen zijn.

Wat zou dat platform momenteel aankunnen?

Wat is de werkelijke totale belasting via unicast?

Neem 1 miljoen kijkers via unicast 1.000.000 keer 14,2 = 14.200.000 Mbps dat moet dat platform toch wel aankunnen? Gebaseerd op de uitleg zou je dan op zo'n getal komen ongeacht naar welk kanaal wordt gekeken.

Heeft HD op (vanaf) 1 niet om dezelfde redenen zolang op zich laten wachten?

Het netwerk zal het wel aankunnen anders zou dit forum wel volstaan met klachten van de vele gebruikers van de diverse streamdiensten. Dat is toch ook allemaal unicast?


De echte reden dat op de "oude" TV ontvangers de HD+ zenders nog altijd niet vanaf kanaal 1 te kijken zijn is waarschijnlijk omdat KPN als de dood is voor overbelasting van haar netwerk. Waarschijnlijk zullen we ook gaan zien dat, om dezelfde reden, de implementatie van punt 2 van de feature requests KPN TV+ heel lang op zich gaat laten wachten, als het er al ooit gaat komen en waarom een TV+ Box in unicast mode geen HD+ maar "gewoon" HD heeft.

 

 

Hoi @wjb 

Wat mij wel verbaast, is dat het bij de Sagacom DIW7022 wel vanaf 1 is voor alle bezitters met voldoende bandbreedte.


Ik schrik ervan dat KPN nog geen hevc H265 gebruikt. 
Het is 2023 notabene!

Ziggo gebruikt dit ook alleen voor die twee 4K kanalen, alleen Digitenne gebruikt dit zover ik weet voor alle kanalen.

Het zal voor alle providers wel ver na 2025 zijn voordat elk kanaal in HEVC wordt doorgegeven en tegen die tijd is er ongetwijfeld een  nog efficiëntere techniek.

 

Lineaire TV zal altijd op de ontwikkelingen blijven achterlopen.

 

 

@joop2011 volgens mij schreef WJB in diezelfde reactie dat dit alleen via multicast mode het geval is niet via singlecast. Dus is dat niet zo verbazend, het is verbazend dat dit voor de andere mediaboxen niet het geval is.


Waarom dan ernaast geen HEVC H265 streams voor de HD streams? 
Je kan toch niet de beeldkwaliteit jaren laten gijzelen door antieke ontvangers? 


Galdor68 schreef:

Neem 1 miljoen kijkers via unicast 1.000.000 keer 14,2 = 14.200.000 Mbps dat moet dat platform toch wel aankunnen? Gebaseerd op de uitleg zou je dan op zo'n getal komen ongeacht naar wel kanaal wordt gekeken.

Die berekening klopt als iedereen inderdaad uitgesteld zou kijken.

Die 14.200.000Mbps is 14,2Tbps en dat is meer dan de maximale belasting van het AMS-IX.

Bron

Het is mijns inziens dan ook niet vanzelfsprekend dat dat platform dat toch wel aan moet kunnen.

 

Gelukkig is het percentage uitgesteld kijken ook veel lager.

Bron


KPN gebruikt voor het gehele zenderaanbod bij Digitenne HEVC. Het is echt een decodeerissue waarom KPN dit op dit moment niet doet bij het lineaire SD/HD-aanbod van Interactieve TV/TV+.

Het is vanaf de kant van de provider naar het lijkt gewoon een kwestie van simpel gezegd de schakelaar van H.264 naar H.265 omzetten te zijn.


Galdor68 schreef:

Neem 1 miljoen kijkers via unicast 1.000.000 keer 14,2 = 14.200.000 Mbps dat moet dat platform toch wel aankunnen? Gebaseerd op de uitleg zou je dan op zo'n getal komen ongeacht naar wel kanaal wordt gekeken.

Die berekening klopt als iedereen inderdaad uitgesteld zou kijken.

Die 14.200.000Mbps is 14,2Tbps en dat is meer dan de maximale belasting van het AMS-IX.

Bron

Het is mijns inziens dan ook niet vanzelfsprekend dat dat platform dat toch wel aan moet kunnen.

 

Gelukkig is het percentage uitgesteld kijken ook veel lager.

Bron

Wat ik wil aantonen is dat het KPN TV platform los staat van de het gehele netwerk.

 

Ik reageerde namelijk op deze zin : "De echte reden dat op de "oude" TV ontvangers de HD+ zenders nog altijd niet vanaf kanaal 1 te kijken zijn is waarschijnlijk omdat KPN als de dood is voor overbelasting van haar netwerk"

 

Want naast die eigen streams is er ook nog het overige internet verkeer. Als ik jouw nu goed begrijp zouden alle unicast streams bij de hogere bitrate geen of weinig ruimte overlaten voor overig verkeer.


Wanneer komt KPN nu eens met een eerlijk antwoord en uitleg? 


joop2011 schreef:

Wat mij wel verbaast, is dat het bij de Sagacom DIW7022 wel vanaf 1 is voor alle bezitters met voldoende bandbreedte.

Maar lees dan nog eens aandachtig mijn bericht en dan met name het stukje over de implementatie van punt 2 van de feature requests KPN TV+. Bij uitgesteld kijken (unicast) op de "oude" TV ontvanger kijk je dus wel naar de HD+ stream van 14,2Mbps terwijl je op de TV+ Box dan naar de gewone HD stream van 7,2Mbps kijkt, net als de huidige (HD) kanalen 1 t/m 10 van de "oude" TV ontvangers.

Dat terugvallen op een mindere beeldkwaliteit bij terugkijken is natuurlijk het allerlaatste wat je wilt.


@wjb 

Dank je en helemaal met je eens. 


Galdor68 schreef:

Wat ik wil aantonen is dat het KPN TV platform los staant van de het gehele netwerk.

Het is op het "oude" TV platform een apart vlan, maar die bits moeten nog steeds gedistribueerd worden en dat kost heel veel rekencapaciteit, zelfs vergelijkbaar met misschien wel het grootste Internet knooppunt van Nederland. Zoiets gaat dan natuurlijk nog steeds in de papieren lopen.

Overigens gaat unicast distributie op het nieuwe TV platform gewoon via Internet (vlan 6) en dat is misschien nog wel de grootste architectonische misser die KPN maakt want daarmee behoort vlan priority tagging waarschijnlijk ook tot het verleden en zullen haperingen bij hogere netwerkbelasting (zoonlief die zit te gamen of Microsoft die een update download) frequenter op kunnen treden.


@wjb 

 

Wat denk jij dat KPN hiervoor het beste zou kunnen doen?

 

En opname en terugkijken moet zo wie zo ook in de beste stream gezien kunnen worden. 😉😊

 

En op de “oude” KPN tv decoders (die zijn er volgens mij nog steeds in meerderheid) HD+ ook vanaf 1.😉😊


joop2011 schreef:

Wat denk jij dat KPN hiervoor het beste zou kunnen doen?

Eerlijk zijn en transparant communiceren is mijns inziens het belangrijkste.

Voor mij is punt 2 van de feature requests KPN TV+ heel belangrijk, veel belangrijker dan HD+ op 1.

Maar wat voor mij de grote ergernis is in dit geheel en (nogmaals) daar is het mij om te doen, opnames van HD+ zenders moeten gewoon (in HD) via de TV apps en tv.kpn.com teruggekeken (in ingepland) kunnen worden.


Galdor68 schreef:

Wat ik wil aantonen is dat het KPN TV platform los staant van de het gehele netwerk.

Het is op het "oude" TV platform een apart vlan, maar die bits moeten nog steeds gedistribueerd worden en dat kost heel veel rekencapaciteit, zelfs vergelijkbaar met misschien wel het grootste Internet knooppunt van Nederland. Zoiets gaat dan natuurlijk nog steeds in de papieren lopen.

Overigens gaat unicast distributie op het nieuwe TV platform gewoon via Internet (vlan 6) en dat is misschien nog wel de grootste architectonische misser die KPN maakt want daarmee behoort vlan priority tagging waarschijnlijk ook tot het verleden en zullen haperingen bij hogere netwerkbelasting (zoonlief die zit te gamen of Microsoft die een update download) frequenter op kunnen treden.

Dat snap ik en bedoel ik waarschijnlijk, maar het punt waar al die unicast streams vandaan moeten komen staat los van het gehele distributie netwerk. Dus alle pop's verdeeld over het land.

Met dit in het achterhoofd en afgaande op cijfers links en rechts zullen de ongeveer 1 miljoen gebruikers van een Next Mini om nagenoeg dezelfde redenen ook nog lang aan de lagere bitrate vast zitten, naar verluid is de MIni alleen maar unicast. 

 


Waarom dan niet terug naar ontvangers waarop je een externe harde schijf kan aansluiten om op te nemen ?

Dat scheelt enorm in de belasting van het netwerk. 


Galdor68 schreef:

Met dit in het achterhoofd en afgaande op cijfers links en rechts zullen de ongeveer 1 miljoen gebruikers van een Next Mini om nagenoeg dezelfde redenen ook nog lang aan de lagere bitrate vast zitten, naar verluid is de MIni alleen maar unicast. 

Klopt en niet alleen de Next Mini van Ziggo maar ook de TV ontvangers en apps van andere providers als bijvoorbeeld T-Mobile.

Ik vind het echter niet zo interessant wat andere providers doen, mij gaat het om een zo optimaal mogelijke TV beleving van de abonnees van KPN.


Waarom dan niet terug naar ontvangers waarop je een externe harde schijf kan aansluiten om op te nemen ?

Dat scheelt enorm in de belasting van het netwerk. 

Dat willen de diverse licentie houders niet. Dat cloudopnemen is er niet alleen omdat de providers dat wel een goede uitbereiding van de dienst vonden.

De Talpa's en RTL's zullen daar een hele dikke vinger in hebben.


KPN gebruikt voor het gehele zenderaanbod bij Digitenne HEVC. Het is echt een decodeerissue waarom KPN dit op dit moment niet doet bij het lineaire SD/HD-aanbod van Interactieve TV/TV+.

Het is vanaf de kant van de provider naar het lijkt gewoon een kwestie van simpel gezegd de schakelaar van H.264 naar H.265 omzetten te zijn.

Als alle TV ontvangers h.265 zouden ondersteunen dan zou je gelijk hebben maar helaas is dat dus niet het geval immers, zoals eerder aangegeven, ondersteunen de 2952 en 2260 geen h.265 en zullen deze daarvoor dus eerst uitgefaseerd moeten worden. Een andere mogelijkheid is om de HD+ zenders niet meer op die twee TV ontvangers aan te bieden maar dat lijkt me niet echt fair t.o.v. de abonnee met zo'n TV ontvanger.


Galdor68 schreef:

Met dit in het achterhoofd en afgaande op cijfers links en rechts zullen de ongeveer 1 miljoen gebruikers van een Next Mini om nagenoeg dezelfde redenen ook nog lang aan de lagere bitrate vast zitten, naar verluid is de MIni alleen maar unicast. 

Klopt en niet alleen de Next Mini van Ziggo maar ook de TV ontvangers en apps van andere providers als bijvoorbeeld T-Mobile.

Ik vind het echter niet zo interessant wat andere providers doen, mij gaat het om een zo optimaal mogelijke TV beleving van de abonnees van KPN.

Ik gun de klanten van elke provider de beste kijkbeleving. Als een andere provider mij een betere beleving bied dan KPN tegen een gunstigere prijs ben ik weg.

Want er zijn nu al lokale distributeurs die nog steeds de kwaliteit van glashart media leveren op alle kanalen de hd+ kwaliteit.


 

Wellicht moeten we de belofte dat de nieuwe software voor de Box 12 ook op de V10 zal komen onder dezelfde noemer scharen. 

Laten we/ik dat vooral hopen. 👌


 

Wellicht moeten we de belofte dat de nieuwe software voor de Box 12 ook op de V10 zal komen onder dezelfde noemer scharen. 

Laten we/ik dat vooral hopen. 👌

Wellicht  begrijp ik je niet goed, maar ik hoop juist niet dat kpn die belofte níet zal nakomen. 


Ik vrees dat kpn het helemaal niet aankan als komende week iedereen zou besluiten over te stappen op tv+. Het aandeel tv+ ontvangers is momenteel nog zo beperkt t.o.v. de klassieke ontvangers dat binnen korte tijd vervangen niet realistisch is en waarschijnlijk ook niet financieel haalbaar. Vergeet niet dat kpn ontvangers in bruikleen geeft dus of je nou een klassieke of nieuwe ontvanger hebt, kpn schiet er geen euro mee op, nee, het kost ze alleen maar geld om te vervangen. Ik denk ook niet dat kpn dat momenteel écht van plan is en dat het nog jaren gaat duren voordat alle klassieke ontvangers vervangen zijn. Er zullen in die tijd ook wel eerst nog nieuwere ontvangers de huidige generatie tv+ ontvangers gaan opvolgen.

Kortom, kpn zet helemaal niet in op een snelle omschakeling naar tv+. Tv+ is op dit moment vooral een soort van uithangbord om te laten zien wat allemaal mogelijk is en, uit wat ik her en der op dit forum lees, helaas ook vooral wat nu juist níet mogelijk is. 


@Henk2304 hoezo kost dat geld? De kosten van elke TV ontvanger zal binnen 2 a  3 jaar zijn terugverdiend. Anders doen ze iets niet goed. De eerste box zit gewoon bij de abonnementskosten in begrepen. Kortom die betalen we gewoon al wordt dit bruikleen genoemd. De verzendkosten dat is een ander verhaal.

 

 


De kosten van elke TV ontvanger zal binnen 2 a  3 jaar zijn terugverdiend. 

De gebruikelijke afschrijvingstermijn van hardware is vijf jaar. Het is zelfs zo dat fiscaal vijf jaar geldt als afschrijvingstermijn en niet 2 à 3 jaar. Wel is het zo dat KPN haar apparatuur veel langer in gebruik houdt. Zo dateert mijn Arcadyan HMB2260 uit 2014 en dat is toch al bijna 10 jaar terug.

Dat de overgang naar TV+ geen geld zou kosten is natuurlijk onzin. Ja, de oude apparatuur zou afgeschreven moeten zijn maar het daarom inzetten van nieuwe apparatuur impliceert natuurlijk nieuwe kosten en daardoor minder marge. En dus "kost dat geld".


KPN gebruikt voor het gehele zenderaanbod bij Digitenne HEVC. Het is echt een decodeerissue waarom KPN dit op dit moment niet doet bij het lineaire SD/HD-aanbod van Interactieve TV/TV+.

Het is vanaf de kant van de provider naar het lijkt gewoon een kwestie van simpel gezegd de schakelaar van H.264 naar H.265 omzetten te zijn.

Als alle TV ontvangers h.265 zouden ondersteunen dan zou je gelijk hebben maar helaas is dat dus niet het geval immers, zoals eerder aangegeven, ondersteunen de 2952 en 2260 geen h.265 en zullen deze daarvoor dus eerst uitgefaseerd moeten worden. Een andere mogelijkheid is om de HD+ zenders niet meer op die twee TV ontvangers aan te bieden maar dat lijkt me niet echt fair t.o.v. de abonnee met zo'n TV ontvanger.

Dat bedoel ik dan ook met decoderissue. Als alle decoders h.265 geschikt zouden zijn dat had KPN direct de schakelaar omgezet.