Skip to main content

Het is nu al meerdere keren door KPN beloofd dat de zenders met de beste kwaliteit vanaf kanaal 1 beschikbaar zullen komen. Eerst werd jaren terug beloofd dat de HD-"Glas" zenders na het afronden van de uitrol van HD-op-1 ook vanaf kanaal 1 beschikbaar zouden komen en bij de introductie van de HD+ zenders op de TV+ Box is beloofd dat deze zenders ook op de "oude" TV vanaf kanaal 1 beschikbaar zullen komen.

Ik ben heel erg teleurgesteld dat dit nog altijd niet gerealiseerd is en ik bestempel KPN als zeer onbetrouwbaar in het nakomen van haar beloftes. Het is, ondanks het feit dat dit toch al vele vele malen gemeld is, bij KPN blijkbaar nog steeds niet doorgedrongen dat dit tot hele vervelende consequenties leidt voor het kunnen terugkijken van opnames via de TV apps (alle platforms) en de site immers het terugkijken van opnames van de 661-670 kanalen via de TV apps en site is niet mogelijk.

 

Mijn vraag aan KPN is wanneer de HD zenders met de beste kwaliteit vanaf kanaal 1 beschikbaar zullen zijn.

KPN gebruikt voor het gehele zenderaanbod bij Digitenne HEVC. Het is echt een decodeerissue waarom KPN dit op dit moment niet doet bij het lineaire SD/HD-aanbod van Interactieve TV/TV+.

Het is vanaf de kant van de provider naar het lijkt gewoon een kwestie van simpel gezegd de schakelaar van H.264 naar H.265 omzetten te zijn.

Als alle TV ontvangers h.265 zouden ondersteunen dan zou je gelijk hebben maar helaas is dat dus niet het geval immers, zoals eerder aangegeven, ondersteunen de 2952 en 2260 geen h.265 en zullen deze daarvoor dus eerst uitgefaseerd moeten worden. Een andere mogelijkheid is om de HD+ zenders niet meer op die twee TV ontvangers aan te bieden maar dat lijkt me niet echt fair t.o.v. de abonnee met zo'n TV ontvanger.

Dat bedoel ik dan ook met decoderissue. Als alle decoders h.265 geschikt zouden zijn dat had KPN direct de schakelaar omgezet.

Dan zet die éne e je toch behoorlijk op het verkeerde been. 😉

 


En laten we ook de logistieke uitdaging van het op korte termijn vervangen van alle klassieke ontvangers niet vergeten. Verder heeft het grootste deel van de kpn klanten, zeker de ietwat oudere generatie trouwe klanten, geen weet van de nieuwe ontwikkelingen en er ook geen interesse in: ze vinden het prima zo en willen het liefst dat er zo min mogelijk verandert. En dan helpt het zeker niet dat je dan plotseling opgescheept wordt met een soort van schermloze tablet waaruit je dan maar weer moet proberen een fatsoenlijk tv-beeld te voorschijn te toveren. Let op het aantal meldingen van spijtoptanten op dit forum en dat zijn dan nog vaak mensen die in eerste instantie bewust voor tv+ hebben gekozen.

Nee, ik vermoed dat kpn ook hier de weg van de geleidelijkheid zal bewandelen en hopelijk de tv+ ontvangers de komende jaren nog zó zal aanpassen dat ook bovengenoemde grote groep klanten er net zo gemakkelijk mee overweg kan als met de klassieke ontvangers.Â