Skip to main content

Op de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) zijn de eerste 10 kanalen en nog een paar kanalen in de best mogelijke kwaliteit van 14,2 Mb/s

De overige zijn helaas nog steeds gecomprimeerde (HD-) kanalen van 7,2 Mb/s

Dat verschil is goed te zien.

 

De vraag aan KPN is, wanneer komen er meerdere kanalen in de hoogst mogelijke stream?

 

Persoonlijk vind ik BBC en Eurosport belangrijk.

Maar er zijn velen kijkers die naar andere kanalen kijken en ook die graag in de hoogst mogelijke kwaliteit. 

 

Mijn dank is groot. 

Joop

En zoals @wjb aangeeft, het is zelfs toegezegd.

Dat zegt alleen niet zoveel bij KPN.

Ik zou dan overigens ook veel liever zien dat de “belofte” ingewilligd wordt om de HD-”Glas” zenders vanaf kanaal 1 te plaatsen. Met name het feit dat wij door het ontbreken van HD-"Glas"-op-1 via de apps en site geen opnames terug kunnen kijken van de Nederlandse publieke en commerciële zenders is mij al jaren een doorn in het oog en betekent dat wij al jaren zo’n 95% van onze opnames niet terug kunnen kijken via apps en site.

 

Andere vraag, wat zou de reden kunnen zijn om het niet te doen?

Dat kost geld en al helemaal als punt 2 van de feature requests TV+ Box geïmplementeerd gaat worden.

 

Mee eens.😉


@joop2011 dus een gezonde discussie voeren is met jou niet mogelijk? Als iemand een verduidelijking geeft met kijkdichtheid in relatie met doorgifte in betere beeldkwaliteit dan roep je mensen tot orde om bij het onderwerp te blijven. Terwijl het wel degelijk met het onderwerp te maken heeft. En als ik daarna uitleg waarom het onzinnig is dat providers iets moeten doorvoeren als slechts een procent iets verlangt (heb ik niet gezegd maar jij) dan begrijp je het niet maar wil je verder geen uitleg hebben en het er maar niet meer over hebben. Sorry, maar ik begrijp de logica niet.

En inderdaad heb je op een punt gelijk. Laten we maar niet gaan redetwisten over Film1 HD. Dat is verleden tijd. Al is mijn geheugen nog uiterst goed om dit in de juiste tijdlijn te plaatsen.😀


@joop2011 dus een gezonde discussie voeren is met jou niet mogelijk? 

 

Natuurlijk wel, maar het moet zo wie zo  on topic blijven.

En zinloze dingen erbij halen en erover discussiëren, heb ik al te vaak gedaan op dit forum.

 

Wanneer komen er meer zenders in de hoogst mogelijke kwaliteit?

Daar gaat deze topic namelijk over.😉

 

 


@joop2011 dus een gezonde discussie voeren is met jou niet mogelijk? 

Natuurlijk wel, maar het moet zo wie zo  on topic blijven.

En zinloze dingen erbij halen en erover discussiëren, heb ik al te vaak gedaan op dit forum.

 

Wanneer komen er meer zenders in de hoogst mogelijke kwaliteit?

Daar gaat deze topic namelijk over.😉

Met alle respect @joop2011 maar daar gaat de opmerking van @TvG2016 mijns inziens ook over.

Het gaat sowieso niet over onzinnige dingen alleen is zijn stelling iets anders dan dat wat jij wilt horen maar dat maakt de opmerking niet “off-topic”. 


 

Ik ben het met @wjb eens dat de kans klein is dat KPN minder bekeken zenders plots naar HD+ streams gaat verhogen. De kijkdichtheid is te laag. En uit provider concurrentie technisch oogpunt is deze noodzaak er niet. Deze zender worden bij de drie grootste concurrenten ook in gelijkwaardige bandbreedte/beeldkwaliteit aangeboden. KPN gaf enkele weken geleden aan zenders waar sport op uitgezonden werd geheel of tijdens sportprogramma’s met hogere bandbreedte aan te gaan bieden. Het is opmerkelijk dat dit dus bij de Olympische Spelen bus Eurosport niet het geval is. Maar voor de rest lijkt mij dat KPN alleen op dit punt gaat bewegen als de grootste concurrenten dit ook doen.

Tsjaa, jullie hebben natuurlijk hier een punt. Toch hoop ik dat in de toekomst KPN minder zenders gaat doorgeven waar nauwelijks naar gekeken wordt. Er zijn een aantal zenders die een kijkdichtheid halen van 0,1% of minder. Zelf zou ik liever een basispakket zien van de ongeveer 35 meest bekeken zenders waarbij dan uiteraard ook de verplicht door te geven zenders bij horen. Maar die zenders dan wel in een perfecte beeldkwaliteit. 

 

Ik zou veel liever zien dat de Nederlandse publieke en commerciële zenders en sportzenders met 1080p50 aangeboden gaan worden i.p.v. de huidige 1080i50. Dat daar h.265 (hevc) voor nodig is om de benodigde bandbreedte binnen de perken te houden snap ik en ik hoop dan ook dat KPN de move van h.264 naar h.265 gaat maken ondanks het feit dat de 2260 en 2952 geen h.265 ondersteunen. Maak dan desnoods van kanaal 701 t/m 710 de h.264 kanalen voor de Nederlandse publieke en commerciële zenders en zet kanaal 1 t/m 10 over op 1080p50 o.b.v. h.265 (hevc).

Ik ben ervan overtuigd dat met 1080p50 er ineens een veel groter percentage abonnees zal zijn die het verschil ziet.

Dit dus! 

 

@TvG2016

Film 1 had in 2008 1 HD kanaal, die zat wel op een apart kanaal.😉

Wij hadden hem vanaf juli 2008 (met onze eerste digitale Samsung decoder via Ziggo).

Maar ze zonden helaas niet alles in HD uit, maar enkele films. 

 

@TvG2016 weet dat heus beter, @joop2011

Ik hou er zelf ook een archief op na en in de lijsten van 2008 kom ik Film 1 alleen nog in de SD-variant tegen.  

Wel leuk om weer eens te zien wat er toen beschikbaar was. Wat betreft HD-zenders:

Nederland 1 HD

Discovery HD Europe 

Nat. Geographic HD NL

Voom HD  (wat was dat ook alweer?)

Arte HD

ARD HD

ZDF HD

BBC HD

Anixe HD    

Eén HD 

Fashion TV HD 

Vrij beperkt dus nog, in de jaren daarna werd het aanbod heel snel groter. 


Je vergeet Euro1080. Dat was echt de eerste HD zender via satelliet. Moest je wel een abonnement, smartcard en CI+ module voor kopen. Of natuurlijk de eigen Euro10890 HD-ontvanger. Die later nog heel populair onder feedhunters werd omdat het out of the box 4:2:2 kon weergeven. Film 1 HD kwam pas later in ik dacht 2010 of 2011 met een HD-kanaal. Waarbij de bandbreedte zo beperkt was dat het meer SD+ als HD was.  Mooie tijd. Gelukkig van heel dichtbij mogen meemaken.


@TvG2016 

 

Ik had de link al geplaatst.

Zie hier.

2006 had Film 1 Ocean11 als eerste zender in HD.

Ik had in 2008 (zoals eerder vermeld) Film 1 met 1 HD kanaal via Ziggo en de Samsung H360 decoder (super onding trouwens).


OK, alleen via de kabel dus in zeer beperkte mate. 

Al in 2000 had ik mijn kabelabonnement opgezegd. 

En daardoor volgde ik de ontwikkelingen daar niet meer zoveel. 


Ben bij KPN begonnen met HD in mei 2011. Toen nog apart betaald pakket met de eerste 10. Kanaalnummers 701 tot en met 710. Nog weinig échte HD uitzendingen. HD beeld van toen ook niet vergelijkbaar met nu. Het is nu veel mooier en dan laat ik '’HDglas'’ en HD+ nog buiten beschouwing!


@joop2011 dit waren experimentele kanalen die vanuit DMC Amsterdam door Liberty Global (destijds eigenaar van UPC) werden aangeboden. En onder meer door Aart Verbree door het innovatieve CAIW  ook werd aangeboden. Maar dit waren zeker geen definitieve uitzendingen. Dit kwamen pas later in ik dacht 2010. Er ging ook van alles mis tijdens deze testuitzendingen. Daarnaast was NPO 1 HD er enkele dagen eerder als voorbereiding voor het WK voetbal in Duitsland dat in juni 2006 in Duitsland werd georganiseerd. En dit kanaal werd aan iedere provider aangeboden maar niet door iedere provider doorgegeven. Heb voor de zekerheid nog even de artikelen die ik in deze periode voor diverse media over dit onderwerp heb gemaakt nog eens erop nageslagen. Maar Film1 HD en Sport1 HD waren vanuit DMC echt experimentele kanalen waren. 


@TvG2016  Dus als ik het goed begrijp, had ik in 2008 HD Film 1 als experimenteel kanaal er extra bij?    Een paar jaar later had ik toen inderdaad meer HD kanalen van Film 1. 

 

2006 weet ik niet, ik ben pas in juni 2008 met Digitale tv begonnen bij Ziggo, omdat we toen een platte tv (Sony) hadden gekocht.

Reden, de nieuwe tv kast die mijn vrouw had uitgezocht en de dikke breedbeeld Philips tv van 50 Kg daar niet inpaste.


Ik heb de laatste reacties gelezen dat sterkt deels mijn gedachte dat meer kanalen in hogere kwaliteit simpelweg nooit gaat gebeuren. Zie ik het verschil tussen 661 en 1 ja, nu met die 14 Mbps is dat enigzins vergelijkbaar met wat ik gewend was op alle kanalen via Telfort en de voorgangers XMS net in mijn geval.

Het hele gedoe met wel of niet veel gekeken mag geen reden zijn ik betaal evenveel als een ander dus de door ons veel gekeken kanalen waaronder Crime & Investjgation mag ook beter. 

Wij waren al aangenaam verrast dat dit kanaal in het basispakket zit. Anders was ik bijna zeker nog Ziggo klant. 


Ja, ik zit ook te twijfelen om na contract periode weer terug te gaan naar Ziggo. Puur omdat de opnames wel in hogere kwaliteit zijn.

Nu zit ik bij kpn met de kpn tv+ ontvangers (espn en ziggo sport) en de oude ontvangers nog voor de opnames in hogere kwaliteit op de

glas kanalen. Helaas werkt espn en ziggo sport niet op de oude ontvangers als je een kpn tv+ abonnement hebt gekregen. 
 


Helaas werkt espn en ziggo sport niet op de oude ontvangers als je een kpn tv+ abonnement hebt gekregen. 

Oh… typisch. Dit wist ik niet @I Am Groot .

Maar aan de andere kant. Op TV+ heb je de zenders van ESPN en Ziggo Sport zowel live als via opnames in de hoogste kwaliteit. Bij kpn heet dat HD+.

De opname kwaliteit bij TV+ voor 1 t/m 10 is overigens uitstekend. Heb je dat überhaupt al eens bekeken???????

Op NPO 1 is het zelfs ook de hoge kwaliteit ivm EK en OS. Ik denk dat ze dat ook zo laten en ook voor NPO 2 en 3 gaan doen. Sport uitzendingen zijn voor opname ook bij 2 en 3 al in hoge kwaliteit.

Voor de RTL- en Talpa meuk is de huidige opname kwaliteit wat mij betreft prima. Talkshows, nieuws, reality, …. dat verdient niet eens super de puper kwaliteit. Alleen sport en natuur. Dat wel. 

Wat mij betreft.


Maar aan de andere kant. Op TV+ heb je de zenders van ESPN en Ziggo Sport zowel live als via opnames in de hoogste kwaliteit. Bij kpn heet dat HD+.

 

Op de kanalen van ESPN en Ziggo Sport geldt nu dat terugkijken en opnames in de hogere kwaliteit te kijken zijn. Nog niet bij LIVE kijken.


Dus wat je feitelijk beweert dat de sport pakketten live mindere kwaliteit zijn (HD) dan opgenomen (HD+). @Sebas14 .

Het lijkt mij nogal van de kromme. 😉


@PeterG de opname kwaliteit van kan 1  t/m 10

is minder van kwaliteit t.o.v. de opnames van de glas kanalen.  Die zijn wat scherper en het verschil merk ik op een grotere tv.

De live kanalen zijn 1-10 en ziggo sport en espn zijn prima op de tv+ box.

 


Dus wat je feitelijk beweert dat de sport pakketten live mindere kwaliteit zijn (HD) dan opgenomen (HD+). @Sebas14 .

Het lijkt mij nogal van de kromme. 😉

Toch is het zo. Er is in deze product update aangegeven dat alleen bij terugkijken en opnames de kwaliteit verhoogd is. In de toekomst zou ook LIVE kijken naar een hogere kwaliteit gaan. Dat is op heden nog niet gebeurd.


Er is in deze product update aangegeven dat alleen bij terugkijken en opnames de kwaliteit verhoogd is. In de toekomst zou ook LIVE kijken naar een hogere kwaliteit gaan. Dat is op heden nog niet gebeurd.

Daar staat

Voor specifiek sportuitzendingen op de eerste 10 zenders en de ESPN- en Ziggo Sport kanalen geldt nu dat Terugkijken en opnames ook in de hogere kwaliteit te kijken zijn. 

 

Let vooral op het woordje ook in die zin, die staat er omdat live kijken ook met de hoogste kwaliteit is.


PeterG schreef:

Bij kpn heet dat HD+.

Naar mijn weten hanteert KPN de term HD+ niet meer richting haar klanten en spreekt zij alleen nog over "HD met de beste kwaliteit".

 

PeterG schreef:

De opname kwaliteit bij TV+ voor 1 t/m 10 is overigens uitstekend.

Maar niet in dezelfde kwaliteit als de live uitzending. Dat is op het "oude" platform wel het geval.

Zie ook punt 2 van de feature requests TV+ Box.


Er is in deze product update aangegeven dat alleen bij terugkijken en opnames de kwaliteit verhoogd is. In de toekomst zou ook LIVE kijken naar een hogere kwaliteit gaan. Dat is op heden nog niet gebeurd.

Daar staat

Voor specifiek sportuitzendingen op de eerste 10 zenders en de ESPN- en Ziggo Sport kanalen geldt nu dat Terugkijken en opnames ook in de hogere kwaliteit te kijken zijn. 

 

Let vooral op het woordje ook in die zin, die staat er omdat live kijken ook met de hoogste kwaliteit is.

ESPN net gemeten en is rond de 7 mb/s bij LIVE kijken. In deze topic wordt dit ook besproken net als wij nu ook doen.

Met 'ook'’ wordt (zover ik lees) bedoeld dat terugkijken en opnames op ESPN en Ziggo Sport net als terugkijken en opnames op de eerste 10 zenders ook in hogere kwaliteit te zien zijn.


Er is in deze product update aangegeven dat alleen bij terugkijken en opnames de kwaliteit verhoogd is. In de toekomst zou ook LIVE kijken naar een hogere kwaliteit gaan. Dat is op heden nog niet gebeurd.

Daar staat

Voor specifiek sportuitzendingen op de eerste 10 zenders en de ESPN- en Ziggo Sport kanalen geldt nu dat Terugkijken en opnames ook in de hogere kwaliteit te kijken zijn. 

 

Let vooral op het woordje ook in die zin, die staat er omdat live kijken ook met de hoogste kwaliteit is.

ESPN net gemeten en is rond de 7 mb/s bij LIVE kijken. In deze topic wordt dit ook besproken net als wij nu ook doen.

Met 'ook'’ wordt (zover ik lees) bedoeld dat terugkijken en opnames op ESPN en Ziggo Sport net als terugkijken en opnames op de eerste 10 zenders ook in hogere kwaliteit te zien zijn.

Nee, dat lees je dan verkeerd, er staat dat de opnames van sportuitzendingen op kanaal 1 t/m 10 alsmede ESPN en Ziggo Sport ook in de hogere kwaliteit zullen worden gemaakt, net als de live uitzending van die sportuitzendingen.

Let op, ESPN en Ziggo Sport zijn naar mijn weten alleen in de hogere kwaliteit tijdens sportuitzendingen, niet tijdens talkshows of andersoortige uitzendingen. Zelf heb ik, als voetbalhater, geen ESPN en Ziggo Sport en dus kan ik het ook niet controleren.


Het is mooi dat de TV kanalen in een zo hoogst mogelijke kwaliteit worden uitgezonden maar heb liever dat de opnames zo hoog mogelijk te zien zijn. Het moet in deze veranderende tijden dat iedereen on demand en via VOD programma’s terug kijkt eigenlijk andersom zijn, live een behoorlijke kwaliteit maar opnames nog beter. Snap daarom niet waarom de beste kwaliteit dan alleen bij de sportkanalen is als je terug kijkt en niet bij de reguliere zenders van 1 t/m 10 want sport kijk je per definitie altijd live.


wjb schreef: Naar mijn weten hanteert KPN de term HD+ niet meer richting haar klanten en spreekt zij alleen nog over "HD met de beste kwaliteit".

Ah, dank wjb. Dat was mij nog niet opgevallen maar ik zal het nu ook aanhouden. Dank!

Sebas14 schrijft: ESPN net gemeten en is rond de 7 mb/s bij LIVE kijken.

Als je het ESPN kanaal 14 hebt gemeten, dan klopt dat. Dat is zichtbaar wat minder dan het eerste kanaal in het pakket. Dus 221.


Naar mijn weten hanteert KPN de term HD+ niet meer richting haar klanten en spreekt zij alleen nog over "HD met de beste kwaliteit".

 

KPN, als dat zo is, dan nog iets vergeten in Beeldinstellingen van de KPN TV+ Box:

Automatisch beste kwaliteit

Automatisch beste kwaliteit is de optie die zorgt dat je de HD+ kwaliteit zenders kunt zien op kanaal 1-10. Standaard staat dit aan. Als je bandbreedte wat lager is, en je ervaart problemen met de beeldkwaliteit dan kun je dit uitzetten.

 


Reageer