Skip to main content
Beantwoord

Wanneer we snel zappen stopt het internet

• August 15, 2025
  • 16 reacties
  • 159 keer bekeken

Beste KPN,

Wanneer we snel van zender wisselen op de tv (het ouderwetse zappen) schiet de modem op hol en stopt het internet. De beeld van de tv blijft hangen maar het geluid gaat door.
De modem moet dan opnieuw worden opgestart tot vaak 3 a 4 keer. Dit kost 15 tot 30 minuten. Het issue komt nu elke paar dagen voor. Graag hulp met oplossen. Het irriteert verschrikkelijk! 
mvg w

Beste antwoord door Maja van KPN

Hi ​@W ver, wat een vreemd probleem 🤔

Ik zie dat de community al mooi met je mee heeft gedacht, top!

Waar ik zelf nu vooral benieuwd naar ben:

Die Wifi repeater kan het probleem zijn.

Ondersteund deze IGMP Snooping? (dat is zo wie zo belangrijk.

De KPN tv ontvanger Arris VIP 2952 heeft zelf geen WIFI en moet dus met een UTP kabel verbonden worden, mag via een WIFI repeater (het is geen versterker).

Wat voor wifi versterker is dit precies? Heb je het merk en type voor ons? En lukt het wellicht om het -puur om te testen- een poosje te proberen zonder dat de wifiversterker aangesloten is? Dus de tv-ontvanger met een rechtstreekse kabel aansluiten om de Box 12?

16 reacties

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • August 15, 2025

Hallo ​@W ver, kun je wat meer informatie geven over je installatie:

Heb je glasvezel of koper?

welk modem heb je?

welke tv ontvanger heb je?

Hoe is die verbonden met het modem? Rechtstreeks met een ethernet kabel? Of via Wifi?

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • August 16, 2025

Beste KPN,

Wanneer we snel van zender wisselen op de tv (het ouderwetse zappen) schiet de modem op hol en stopt het internet. De beeld van de tv blijft hangen maar het geluid gaat door.
De modem moet dan opnieuw worden opgestart tot vaak 3 a 4 keer. Dit kost 15 tot 30 minuten. Het issue komt nu elke paar dagen voor. Graag hulp met oplossen. Het irriteert verschrikkelijk! 
mvg w

I.v.m. Beste KPN, zie hier.

De snelheid van zappen zoals in het analoge tijdperk ligt het heel ver achter ons.

Dat gaat het helaas met de komst van digitale tv iets trager, maar nog steeds snel genoeg.

Maar wat heeft internet hiermee te maken?

Internet gaat via VLAN6 en tv kijken (mulimode) gaat via VLAN4.

Met modem, bedoel je hiermee de KPN tv ontvanger?

Modem is eigenlijk een onderdeel in de router (modem / router). Bij KPN de Exepriabox of de Box12.

1. Welke KPN tv ontvanger heb je?
  2. Hoe is deze verbonden met de KPN modem / router (Experiabox of Box12)? of te wel, wat zit daar precies allemaal tussen.
  3. Wat is de precieze downloadsnelheid? zie hier om dat te kunnen meten. (bij voorkeur op een laptop of desktop die via een UTP kabel met de Experiabox of Box12 is verbonden. 

De KPN tv ontvanger kan je het beste met een UTP (CAT5E of CAT6) kabel met de Experiabox of Box12 verbinden. (bij voorkeur zonder iets daartussen (een switch die IGMP Snooping ondersteund mag er wel tussen))

Een DVS is zo wie zo uit den boze.

Dat is vragen om problemen. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 16, 2025

Hallo ​@W ver, kun je wat meer informatie geven over je installatie:

Heb je glasvezel of koper?

welk modem heb je?

welke tv ontvanger heb je?

Hoe is die verbonden met het modem? Rechtstreeks met een ethernet kabel? Of via Wifi?

Dank je wel ​@Wartywolfs voor jouw reactie.

het gaat om glasvezel

de modem is van KPN, de Box 12

de tv ontvanger is ook van KPN, een Arris vip2952.

tussen de modem en ontvanger zit wel een wifi versterker. Een directe kabel tussen modem en tv ontvanger is niet mogelijk (afstand te groot en niet weg te werken).

de downloadsnelheid kan ik op dit moment nog even niet nazien.

het gekke is dat toen ik een abonnement bij KPn afsloot de glasvezel het goed deed zonder haperen bij snel en veel zappen. Er lijkt of iets veranderd vanuit KPN of dat het om oude apparatuur gaat. Op de modem staat het haar 2018. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 16, 2025

I.v.m. Beste KPN, zie hier.

De snelheid van zappen zoals in het analoge tijdperk ligt het heel ver achter ons.

Dat gaat het helaas met de komst van digitale tv iets trager, maar nog steeds snel genoeg.

Maar wat heeft internet hiermee te maken?

Internet gaat via VLAN6 en tv kijken (mulimode) gaat via VLAN4.

Met modem, bedoel je hiermee de KPN tv ontvanger?

Modem is eigenlijk een onderdeel in de router (modem / router). Bij KPN de Exepriabox of de Box12.

1. Welke KPN tv ontvanger heb je?
  2. Hoe is deze verbonden met de KPN modem / router (Experiabox of Box12)? of te wel, wat zit daar precies allemaal tussen.
  3. Wat is de precieze downloadsnelheid? zie hier om dat te kunnen meten. (bij voorkeur op een laptop of desktop die via een UTP kabel met de Experiabox of Box12 is verbonden. 

De KPN tv ontvanger kan je het beste met een UTP (CAT5E of CAT6) kabel met de Experiabox of Box12 verbinden. (bij voorkeur zonder iets daartussen (een switch die IGMP Snooping ondersteund mag er wel tussen))

Een DVS is zo wie zo uit den boze.

Dat is vragen om problemen. 

@joop2011 dank je wel voor jouw reactie.

Het gaat inderdaad om de router. Het is een Box12.

de tv ontvanger is een Arris vip 2952.

er zit alleen een wifi versterker tussen. Geen KPN soort. 
de downloadsnelheid kan ik nu even niet meten.

helaas is een directe kabel tussen router en tv ontvanger geen optie (afstand).

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • August 16, 2025

Dus samenvattend, voor ons begrip:

glasvezelkastje - Experiabox 12 - (verbonden via wifi) - wifi versterker - (verbonden met ethernet kabel) - Arris  VIP 2952 

en bij te snel zappen raakt de Experiabox van slag en moet je die herstarten?

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • August 16, 2025

Ik heb zojuist geprobeerd snel te zappen met p+ knop continu ingedrukt op mijn Arris 2952 rechtstreeks bekabeld naar (Fritzbox) modem over 100 Mb DSL, geen enkel probleem, volgende zender steeds binnen een seconde zichtbaar.

Wat je nog zou kunnen proberen, als je dat al niet gedaan hebt, is het glasvezelkastje ook herstarten, daarna Experiabox, daarna wifi versterker en daarna Arris.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 16, 2025

glasvezelkastje - Experiabox 12 - (verbonden via wifi) - wifi versterker - (verbonden met ethernet kabel) - Arris  VIP 2952 

Ja klopt bijna.

tussen glasvezelkastje en Box 12 zit een kabel. Dan wifi versterker en deze is met kabel verbonden aan Arris. 
De Box12 raakt idd van slag. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 16, 2025

Ik heb zojuist geprobeerd snel te zappen met p+ knop continu ingedrukt op mijn Arris 2952 rechtstreeks bekabeld naar (Fritzbox) modem over 100 Mb DSL, geen enkel probleem, volgende zender steeds binnen een seconde zichtbaar.

Wat je nog zou kunnen proberen, als je dat al niet gedaan hebt, is het glasvezelkastje ook herstarten, daarna Experiabox, daarna wifi versterker en daarna Arris.

Dank je voor het uitproberen. Ik ga alles herstarten. En hoop dat ik er dan lang geen last van heb 🤞 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • August 17, 2025

@joop2011 dank je wel voor jouw reactie.Het gaat inderdaad om de router. Het is een Box12.de tv ontvanger is een Arris vip 2952.er zit alleen een wifi versterker tussen. Geen KPN soort. 
de downloadsnelheid kan ik nu even niet meten. 
helaas is een directe kabel tussen router en tv ontvanger geen optie (afstand).

De KPN tv ontvanger Arris VIP 2952 heeft zelf geen WIFI en moet dus met een UTP kabel verbonden worden, mag via een WIFI repeater (het is geen versterker).

De KPN tv ontvanger Arris VIP 2952 is ondertussen al een aardig oude tv ontvanger.

Een UTP kabel Cat5E mag maximaal 300 meter zijn, dus afstand lijkt mij dan geen probleem.

Je zou kunnen overwegen om je abonnement om te zetten naar KPN tv+.

Dan krijg je de mediabox Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box.

Deze werkt goed (perfect) via de WIFI van de Box12.

Maar ook dan moet een WIFI repeater altijd aan bepaalde eisen voldoen om tv te kunnen kijken.

@W ver 

TIP

Als je op quote tikt, type dan het antwoord onder de linker rechter lijn.

Dan is het makkelijker om te zien waar de reactie begint.

@Wartywolfs De Box12 is geen Experiabox, de laatste Experibox van KPN is de V10.

P.S.

Met een Fritzbox ga je dit probleem niet oplossen.

Ik denk dat de WIFI repeater de boosdoener is. 

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • August 17, 2025

De Box12 raakt idd van slag.

Betekent dat dat je dan ook problemen hebt met internet op andere apparaten?

Of is het alleen de tv ontvanger waarop je problemen blijft houden?

Lost alleen herstart van de tv ontvanger het niet op? (uitzetten met schakelaar links achter, 30 sec wachten, weer aanzetten)

• August 17, 2025

@W ver 

Als ik dit lees krijg ik toch echt de indruk dat wat jij een wifi versterker noemt in werkelijk een Ethernetverbinding over een stroomkabel is. Dat je je vergist is dan menselijk want veel navolgers van KPN zijn deze draadverbinding een draadloze verbinding gaan noemen. Het zijn door de steeds hogere vereisten snelheden ondingen.

Het kan bijna niet een via ethernet draad verbonden Wifi repeater zijn, want dan kan je net zo goed die eternetkabel naar je TV doortrekken via een Switch zoals de moderne ethernet splitters bijna allemaal zijn. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • August 18, 2025

@dommeke 

Ik lees nergens iets over een DVS (Ethernet over de electrititeits kabel (volksmond stroomkabel).

Ik denk dat hij ( ​@W ver ) een WIFI repeater heeft die geen IGMP Snooping heeft.

P.S.

Een DVS is inderdaad vragen om problemen.😉

• August 18, 2025

@dommeke 

Ik lees nergens iets over een DVS (Ethernet over de electrititeits kabel (volksmond stroomkabel).

Ik denk dat hij ( ​@W ver ) een WIFI repeater heeft die geen IGMP Snooping heeft.

P.S.

Dat is het juist ik lees het ook nergens, maar veel winkels e.d. proberen de electriciteitskabeladapters te verkopen als Wifi. Maar waarom zou je een wifi over ethernet gebruiken (die moet ook een ethernetkabel hebben dus) als je met dezelfde kabel ook direct een TV kan. (geen vraagteken) 

Mijn eerste gedachte was ook dat het aan de Wifi repeater lag. Daarvoor moet de Wifi op de originele router/modem (de Box 12) worden uitgeschakeld. Dit vind je dus niet in het Engels op Internet waarschijnlijk omdat KPN het een modem noemt. En Nederlands is nu niet de meest idieale taal om dit soort meer technische problemen uit te zoeken.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • Antwoord
  • August 18, 2025

Hi ​@W ver, wat een vreemd probleem 🤔

Ik zie dat de community al mooi met je mee heeft gedacht, top!

Waar ik zelf nu vooral benieuwd naar ben:

Wat voor wifi versterker is dit precies? Heb je het merk en type voor ons? En lukt het wellicht om het -puur om te testen- een poosje te proberen zonder dat de wifiversterker aangesloten is? Dus de tv-ontvanger met een rechtstreekse kabel aansluiten om de Box 12?

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • August 18, 2025

@dommeke 

P.S.

Dat is het juist ik lees het ook nergens, maar veel winkels e.d. proberen de electriciteitskabeladapters te verkopen als Wifi. Maar waarom zou je een wifi over ethernet gebruiken (die moet ook een ethernetkabel hebben dus) als je met dezelfde kabel ook direct een TV kan. (geen vraagteken) 

@dommeke 

De KPN super Wifi 1 en de SuperWifi 2 hebben beide een UTP ingang / uitgang.

Als je hem bij een KPN tv ontvanger zet die zelf geen WIFI heeft, kan je hem verbinden met de UTP uitgang op de SuperWifi (bij voorkeur versie 2) aansluiten en via de Box 12 werkt het dan prima. 

En helemaal met je eens, winkeliers verkopen niet altijd netjes zoals het hoort.

Een DVS transporteerd via het 230 volt netwerk (volksmond stroomnet) internet, maar geen WIFI.

En door de steeds grotere verstoring op het 230 volt netwerk (electriteits net) werken die dingen steeds minder goed of zelfs helemaal niet. Vooral TV (VLAN4) gaat niet goed via een DVS.

Oplossing koop of huur via KPN de SuperWifi2,

Zie  hier voor kopen. (2 stuks)  en 1 stuks zie hier.

Zie hier voor huren. (kon even geen juiste KPN site voor huur vinden, maar via Tweakers moet het lukken.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • August 29, 2025

We hebben geen reactie meer van je gezien dus ga ik ervan uit dat je geen verdere hulp nodig hebt. Anders hoor ik het graag!