Skip to main content
Beantwoord

Wat gaat het me kosten als ik de Soundbox wil uitproberen?

• May 7, 2025
  • 14 reacties
  • 305 keer bekeken

Ik heb momenteel een kpn tv + abonnement. Kan de ontvanger eenvoudig worden vervangen door de kpn soundbox en wat zijn dan de extra kosten daarvoor? Omdat het geluid van mijn tv niet geweldig is en ik vaak het geluid via mijn installatie (DAC en versterker) bij films en concerten weergeef, zou ik de kpn soundbox graag willen uitproberen. Is dat mogelijk?

in afwachting van uw bericht met vriendelijke groet,

Vincent Bux

Beste antwoord door PeterG

Bluetooth uitvoer kan, mits bij de instellingen (accessoires geloof ik) de functie “bluetooth speaker mode” UIT gezet wordt. Zie hier. ​@Gamechanic .

Er is dan nog een Bluetooth receiver → analoog uit voor naar de analoge buizenversterker nodig.

Als ik ​@V4A zou zijn zou ik het zo doen;

Geen Soundbox

Wel de optische uitgang van de DIW7022 gebruiken zoals nu, naar de buizenversterker.

Voor beter geluid bij de TV een soundbar aanschaffen. Je hebt al een prima soundbar met subwoofer voor 150 tot 200 euro.

--

De Soundbox heeft ook geen audio uitvoer via hdmi. Dus tv zelf en alles wat je daarop aansluit geeft geen geluid. Er is alleen Bluetooth audio uitvoer mogelijk direct van de box.

Soundbox voor V4A

Ongeschikt ✅

Geschikt ❌

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

14 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 7, 2025

Zit momenteel de huidige ontvanger optisch naar je DAC? 

Met de Soundbox is er geen geluidsuitvoer. Er is geen optische aansluiting maar ook geen geluid via hdmi en dus tv en dáárop aangesloten apparaten. 

Er OS sowieso een toeslag van € 6 voor de Soundbox. 

TV met DIW7022 € 12,50

TV met Soundbox € 18,50

Je hebt al TV+ met DIW7022. Dat kun je via MijnKPN wijzigen naar TV+ met Soundbox. 

https://breedbeeldweetjes.wordpress.com/mogelijkheden-kpn-tv-abonnement/

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 7, 2025

Bedankt voor je reactie.

ik heb de DIW momenteel verbonden met mijn DAC met een Toslink kabel, dus optisch. Ik zag op de foto van de soundbox dat daar ook een optische aansluiting is, zodat ik begreep dat dat ook mogelijk is, of is het een toslinkINGANG?

• May 7, 2025

Bedankt voor je reactie.

ik heb de DIW momenteel verbonden met mijn DAC met een Toslink kabel, dus optisch. Ik zag op de foto van de soundbox dat daar ook een optische aansluiting is, zodat ik begreep dat dat ook mogelijk is, of is het een toslinkINGANG?

Dat heb je verkeerd gezien er is geen optische aansluiting. Gezien de use case vraag ik mij af of deze box voor jouw meerwaarde gaat hebben. Uiteraard kan  je het natuurlijk proberen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 7, 2025

Bedankt voor de reactie. 
Dat had ik inderdaad niet goed gezien.

Jammer dat er geen digitale (toslink- of coax) of RCA aansluiting op de soundbox zit om met mijn DAC of versterker te verbinden. Om het tv geluid te verbeteren van mijn tv en los te gebruiken van de tv aansluiting via mijn DAC en versterker zal ik moeten zoeken naar een Soundbar o.i.d.

met vriendelijke groet,

Vincent

• May 8, 2025

Bedankt voor de reactie. 
Dat had ik inderdaad niet goed gezien.

Jammer dat er geen digitale (toslink- of coax) of RCA aansluiting op de soundbox zit om met mijn DAC of versterker te verbinden. Om het tv geluid te verbeteren van mijn tv en los te gebruiken van de tv aansluiting via mijn DAC en versterker zal ik moeten zoeken naar een Soundbar o.i.d.

met vriendelijke groet,

Vincent

Mischien ongaat het mij iets maar met een DAC en Versterker heb je toch helemaal geen noodzaak voor een Soundbar? Of wil die gaan gebruiken voor reguliere uitzendingen dus niet voor films of concerten?

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 8, 2025

Bedankt voor uw bericht.

Ik ben gepensioneerd en heb dagelijks veel de tv aanstaan.

Omdat ik een DAC heb met buizen worden die dagelijks belast. Om die buizen te sparen zou ik het liefste de tv niet continu via de DAC willen afspelen. Hoewel ik een kostbare 4K Oled tv heb die hoog scoorde voor geluid, vind ik het geluid - wat te verwachten valt bij een flat tv - verre van goed zolang het niet om uitsluitend spraak gaat. Vandaar dat ik naar een beter geluid op zoek ben als ik niet via de DAC afspeel.

Als de soundbox apart zou kunnen worden ingesteld als een Soundbar, dan zou ik gemakkelijk kunnen overschakelen als ik iets via de DAC zou willen afspelen.

Als u het voorgaande leest, kunt u mij dan nog iets anders adviseren?

met vriendelijke groet,

Vincent

JanD
Superuser
  • Superuser
  • May 8, 2025

Beste  ​@V4A Gewoon de huidige TV+decoder houden i.c.m, met uw eigen apparatuur.

De TV+SB is dan geen vooruitgang voor u, daar u dan uw eigen apparatuur niet meer kunt gebruiken.

P.S. kunt u eens een foto plaatsen van die DAC met buizen??? Zelf ben ik ook van een generatie die de radiobuizen nog gekend heeft.

Gamechanic
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • May 8, 2025

@PeterG Weet jij toevallig of Bluetooth wel een optie kan zijn voor geluidsuitvoer?

Als meneer een moderne buis versterker heeft met Bluetooth en hij zoekt een oplossing, dan zou dat nog een optie kunnen zijn om te proberen.

Een hele andere optie is nog: Toslink in tv, tv kijken via KPN TV+ app voor DAC gebruik. En dan de Soundbox proberen voor het sparen van de buizen. Enig nadeel kan zijn dat je 2 afstandsbediengen moet gebruiken. En ik weet ook verder niet of er een aanzienlijk kwaliteitsverschil in audio zit tussen de app en de TV+Box en/of TV+SB.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 8, 2025

Beste JanD,

de DAC die ik gebruik is van een Sacd/cd/DAC/voorversterker van Audio Aero prestige (SE). Het is geen afzonderlijke DAC, maar de speler heeft wel 2 buizen.

met vriendelijke groet,

Vincent

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 8, 2025

Beste Peter G,

Bedankt voor je reactie.

mijn DAC heeft geen Bluetooth  mogelijkheid, dus helaas is hetgeen u adviseerde geen optie.

met vriendelijke groet,

Vincent

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Antwoord
  • May 8, 2025

Bluetooth uitvoer kan, mits bij de instellingen (accessoires geloof ik) de functie “bluetooth speaker mode” UIT gezet wordt. Zie hier. ​@Gamechanic .

Er is dan nog een Bluetooth receiver → analoog uit voor naar de analoge buizenversterker nodig.

Als ik ​@V4A zou zijn zou ik het zo doen;

Geen Soundbox

Wel de optische uitgang van de DIW7022 gebruiken zoals nu, naar de buizenversterker.

Voor beter geluid bij de TV een soundbar aanschaffen. Je hebt al een prima soundbar met subwoofer voor 150 tot 200 euro.

--

De Soundbox heeft ook geen audio uitvoer via hdmi. Dus tv zelf en alles wat je daarop aansluit geeft geen geluid. Er is alleen Bluetooth audio uitvoer mogelijk direct van de box.

Soundbox voor V4A

Ongeschikt ✅

Geschikt ❌

• May 9, 2025

Het voorgaande te hebben gelezen dan is een sounbar erbij een prima keuze. Niet moeilijker maken dan nodig is.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 9, 2025

Hartelijk dank voor de tip Rowi.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 9, 2025

Hartelijk dank voor je advies PeterG👍🏻👌