Skip to main content

Hallo Iedereen,

 

Ik zou graag een 2de tv willen installeren op de zolder. 
Nu is het zo dat bij de tv in de woonkamer 2 Lan kabels nodig zijn geweest om internet op mijn smart tv te hebben. Namelijk 1 voor de tv en een voor de ontvanger. Heb hier een switch voor gebruikt. 

 

Vraag is:

Moet op de zolder ook 2 Lan kabels gelegd worden, om dezelfde functionaliteit als in de woonkamer te hebben? Voor deze aansluiting heb ik een 19mm Flex PVC buis gelegd vanuit de 1ste verdieping naar de zolder. Op de 1ste verdieping komt dan een switch waar ik 2 kabels op aan kan sluiten. Is het een optie hier 2 kabels door te trekken of een Twin Lan kabel? Heb liever niet nog een switch op zolder. 

Wat moet ik afsluiten in het abonnement om een extra tv ontvanger voor de zolder te krijgen?

 

Alvast bedankt

Hoi @Wouter Stappaerts 1 
Eén utp-kabel is voldoende dan kun je die met een switch naar de tv-ontvanger en naar de TV sturen.
Overigens ontgaat het me waarom je ook de TV wilt aansturen met een UTP kabel, voor TV -ontvangst hoeft dat niet, even tueel voor software van de TV zelf wel.
Let wel de Switch moet wel IGMP-snooping ondersteunen.

Deze switch ondersteund het in elk geval wel.

Een extra TV-ontvanger kun je in MIJNKPN aanklikken, mits je snelheid voldoende is.


Hoi @huistijger 

Voor zover ik weet moeten er 2 UTP kabels komen, om ook apps te kunnen gebruiken via internet?

Switch met IGMP-snooping heb ik in de woonkamer ook en dat werkt inderdaad prima.

 

 


Hoi @huistijger 

Voor zover ik weet moeten er 2 UTP kabels komen, om ook apps te kunnen gebruiken via internet?

Switch met IGMP-snooping heb ik in de woonkamer ook en dat werkt inderdaad prima.

 

 

Als je dat via de TV doet, ik dan wel, maar er zijn ook apps op de KPN-ontvanger.


@Wouter Stappaerts 1 : Mocht je op de zolder een Smart TV hebben, waarop je de Smart TV App van KPN kunt installeren, dan heb je aan één UTP kabel naar de zolder genoeg. Je hebt dan niet persé een extra TV ontvanger nodig: de televisie zal dan ook beschikken over allerlei apps van de streamingdiensten. 

Mocht de televisie niet meer smart genoeg zijn, dan kan je een mediaspeler aanschaffen waarop je KPN ITV app kunt installeren of kunt streamen vanaf je smartphone of tablet. Als het smartgedeelte van je televisie niet meer werkt, is het weinig zinvol je televisie met internet te verbinden.

Een extra ontvanger kan je via mijnkpn bestellen of telefonisch 0800-0402. Een tweede ontvanger kost € 5.00 per maand maar daar tegenover staat, dat het opnamepakket dan gratis is. 

Als je zowel de televisie en ontvanger wilt aansluiten dan is één kabel en een switch (die igmp snooping ondersteund) voldoende maar als je voldoende vrije utp poorten op de router hebt, kan je ook twee utp kabels naar zolder trekken.

Mogelijkheden genoeg, het is maar net wat je voorkeur heeft. 


Hoi @huistijger 

Voor zover ik weet moeten er 2 UTP kabels komen, om ook apps te kunnen gebruiken via internet?

Nee, 1 kabel naar boven. Boven plaatst u de switch. Vanuit de switch gaat 1 kabel naar de tv. En een andere kabel naar de KPN tv-ontvanger. 

Hoe heeft u het onder dan? Twee kabels naar de switch? 


@Wouter Stappaerts 1 : Mocht je op de zolder een Smart TV hebben, waarop je de Smart TV App van KPN kunt installeren, dan heb je aan één UTP kabel naar de zolder genoeg. Je hebt dan niet persé een extra TV ontvanger nodig: de televisie zal dan ook beschikken over allerlei apps van de streamingdiensten. 

Mocht de televisie niet meer smart genoeg zijn, dan kan je een mediaspeler aanschaffen waarop je KPN ITV app kunt installeren of kunt streamen vanaf je smartphone of tablet. Als het smartgedeelte van je televisie niet meer werkt, is het weinig zinvol je televisie met internet te verbinden.

Een extra ontvanger kan je via mijnkpn bestellen of telefonisch 0800-0402. Een tweede ontvanger kost € 5.00 per maand maar daar tegenover staat, dat het opnamepakket dan gratis is. 

Als je zowel de televisie en ontvanger wilt aansluiten dan is één kabel en een switch (die igmp snooping ondersteund) voldoende maar als je voldoende vrije utp poorten op de router hebt, kan je ook twee utp kabels naar zolder trekken.

Mogelijkheden genoeg, het is maar net wat je voorkeur heeft. 

Bedankt voor de uitleg.

Ik ga denk ik voor de extra tv ontvanger en 2 internet aansluitingen op zolder. Dan heb ik dezelfde functionaliteit als in de woonkamer. De 2 aansluitingen plug ik in een switch op de eerste verdieping. Vind het denk ik fijner dan overal switches neer te leggen.

Iemand ervaring met een twin UTP kabel?

 


Hoi @huistijger 

Voor zover ik weet moeten er 2 UTP kabels komen, om ook apps te kunnen gebruiken via internet?

Nee, 1 kabel naar boven. Boven plaatst u de switch. Vanuit de switch gaat 1 kabel naar de tv. En een andere kabel naar de KPN tv-ontvanger. 

Hoe heeft u het onder dan? Twee kabels naar de switch? 

In de woonkamer gaat er 1 kabel van het modem naar de switch en vanuit daar naar Tv en ontvanger.
Een switch op zolder is inderdaad een optie, maar er komt ook een switch op de 1ste verdieping waar ik al een flex buis heb liggen.


Dat is prima. U kunt gewoon 2 of 3 switchen achter elkaar koppelen. Dus vanuit 1ste verdieping met kabel naar boven. Als dat mogelijk is.


@Wouter Stappaerts 1 : Mocht je op de zolder een Smart TV hebben, waarop je de Smart TV App van KPN kunt installeren, dan heb je aan één UTP kabel naar de zolder genoeg. Je hebt dan niet persé een extra TV ontvanger nodig: de televisie zal dan ook beschikken over allerlei apps van de streamingdiensten. 

 

 

Je hebt altijd maar 1 UTP (CAT5E) kabel nodig.

Verder kan je gaan met een switch die IGMP snooping ondersteund.

Dan heb je zowel internet als IPTV (voor de KPN tv decoder.

 

Als je een Smart tv hebt, die ook de KPN ITV app heeft, dan is een goede WIFI verbinding voldoende.😉

Beeld via de KPN tv decoder is wel mooier en stabieler.

 

Voordeel 2de KPN tv decoder is ook, dat je het opname pakket er gratis bij krijgt.