Skip to main content
Vraag

Wat is het verschil in beeldkwaliteit tussen KPN TV+ BOX en NLziet?

• March 4, 2026
  • 8 reacties
  • 68 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+6

Ik kom net terug van 3 maanden overwinteren in Spanje en heb daar NLZiet op mijn Apple TV 4K gebruikt omdat de KPN TV+ app nog steeds niet voor de Apple TV 4K geschikt is gemaakt.

Ik heb daar de TV beelden via een redelijk recent 66 inch Samsung Smart TV bekeken en was daar best tevreden over vwb de beeldkwaliteit.

Nu vraag ik mijn af of het wellicht verstandig is om ook thuis over te stappen naar NLZiet, scheelt toch wel weer een paar Euri maar hoe zit het dan met het verschil in beeld kwaliteit.

Ik heb tot nu toe begrepen dat de beeldkwaliteit van de TV ontvangst via de KPN TV+ box beter is dan via de KPN TV+ app maar is dat ook zo icm mijn configuratie?

Wij gebruiken een 100 Mbps DSL verbinding met een V10 modem en volgens mijn zijn in deze combinatie de mogelijkheden beperkt en voorlopig zal er hier ook geen KPN glasvezel worden aangelegd, er ligt nu wel Delta glasvezel.

Hoofdzakelijk kijken wij naar de Nederlandse TV kanalen en Netflix.

Als ik nu mijn Apple TV 4K met NLZiet gebruik zal dit een verschil in beeldkwaliteit opleveren voor zo ver ik dat met mijn 81 jaar nog waarneem?

Zijn er eventueel aandachtspunten waar ik aan moet denken?

8 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 4, 2026

Het beeld via een tv-decoder is altijd beter dan via een app ​@srna513006 

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • March 4, 2026

Daar willen de meningen over verschillen, zie bijvoorbeeld ook

Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • March 4, 2026

Het beeld via een tv-decoder is altijd beter dan via een app ​@srna513006 

Dat is wel heel kort door de bocht….

Op welke feiten is dit antwoord gebaseerd?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 4, 2026

Theoretisch cijfermatig is KPN TV via de kpn box beter.

Live streams:

KPN via ontvanger 1080i/25 14,2 Mb/s voor de meest bekeken; 7,2 Mb/s voor minder bekeken.

KPN via de smart-tv app: 1080P/50 , 6,5 Mb/s

NLziet app only: 1080P/50 en ~5 Mb/s.

In de praktijk komt dat gelijk uit. Zelf vind ik dat het via de kpn box (TV+, DIW7022) mooier oogt.

Wil je alvast zonder extra kosten en abonnement een indruk hebben van de streams van NLziet? Gebruik dan de gratis app NPO START. Die streams zijn gelijk aan die van NLziet.

Op de meest bekeken zenders heeft NLziet die 1080P/50. Op de overige zenders is het 720P/50. Ook al prima.

Op mijn eigen site. Zenderindeling NLziet. Twee lijsten! Basis en met Extra.

https://breedbeeldweetjes.wordpress.com/zenderindeling-nlziet/

Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • March 4, 2026

Helder maar toch nog een aanvullende vraag…

Tot november 2025 gebruikte ik de modem VIP 5202 en daarmee was het niet mogelijk om de eerste 10 streams van de KPN TV kanalen met 14,2 Mb/s ye ontvangen.

Daarna overgetapt op een nieuw contract en sinds die tijd gebruik ik de DIW7022.

Is mijn aanname nu correct dat ik met deze nieuwe TV+ box wel de eerste 10 TV kanalen met 14,2 Mb/s kan ontvangen?

Zoals al in mijn OB geschreven gebruik ik hier een 100 Mbits DSL verbinding welke in de praktijk 96 Mbps Down en 16 Up levert.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 4, 2026

Tot november 2025 gebruikte ik de modem VIP 5202 en daarmee was het niet mogelijk om de eerste 10 streams van de KPN TV kanalen met 14,2 Mb/s ye ontvangen.

Het is een ontvanger; geen modem.

Je hebt een DSL / koperdraad verbinding.

Via het oude systeem “interactieve tv” (iTV), via de Arris ontvangers, worden de 14,2 Mb/s streams alleen via glasvezel aangeboden. Dit om diverse redenen, w.o. dat ze ook met terugkijken en opnames die kwaliteit hebben. DSL zou dan in zijn geheel te zwaar belast worden.

Ja, met TV+ heb je wel zenders in hoge 14,2 kwaliteit en zelfs meer dan via glasvezel.

Met het nieuwe TV+ via de Sagemcom ontvangers is de 14,2 Mb/s ook live beschikbaar (multicast) bij aansluitingen van af 45 Mb/s en hoger. Terugkijken en opnames hebben een andere codering. Die zijn (bijna) net zo mooi maar vergen minder bandbreedte.

En bij TV+ zijn meer zenders die live kwaliteit dan bij iTV.

TV+ in 14,2 Mb/s

1 tot en met 10 natuurlijk. Maar ook 11, 14, 19 en het ESPN pakket.

Bij de ESPN zenders 14, 221, 222, 223 en 224 gaat de 14,2 Mb/s ook nog eens vergezeld van 1080P/50 kwaliteit. Supermooi. 

Gebruikers van de Arris hebben nog ESPN in de oude kwaliteit: 1080i/50 met 7,2 Mb/s.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • March 4, 2026

Daar willen de meningen over verschillen, zie bijvoorbeeld ook

Het beeld van de KPN tv ontvanger is (bij de Sagemcom DIW7022 o.a. de eerste 10 kanalen) is beter dan de KPN tv app. 

Op de Arris VIP 5202 zitten die kanalen op 661 - 670, alleen als je glasvezel hebt (kan ondertussen veranderd zijn)

De meningen verschillen?

Ik denk het niet.

Het oog ziet echt het verschil wel.

Een lagere stream kan dezelfde beeldkwaliteit geven, als deze in H265 wordt verzonden.

KPN gebruikt helaas nog steeds H264

Wat wel een feit is, is dat de KPN tv app nog steeds niet voor een Apple ontvanger beschikbaar is.

4K of HD (2K) maakt niets uit.

Daar is een separate topic voor.

• March 4, 2026

.

Nu vraag ik mijn af of het wellicht verstandig is om ook thuis over te stappen naar NLZiet, scheelt toch wel weer een paar Euri maar hoe zit het dan met het verschil in beeld kwaliteit.

Hoofdzakelijk kijken wij naar de Nederlandse TV kanalen en Netflix.

Je geeft zelf het antwoord al.

.

Ik heb daar de TV beelden via een redelijk recent 66 inch Samsung Smart TV bekeken en was daar best tevreden over vwb de beeldkwaliteit.

Als jij tevreden bent met hun kwaliteit op jouw TV en een paar Euro wil uitsparen maakt het niks uit wat hier wordt geschreven. 

Het enige aandachtspunt wat mij betreft is het kleinere aanbod in kanalen ten opzichte van de prijs. Maar dat lijkt geen probleem te zijn.