Skip to main content

Sinds kort in bezit Sony bravia tv, geschikt voor UHD. Via Netflix inmiddels ingesteld en werkt. Weet alleen niet wat te doen om normale tv uitzendingen  (dus geen extra accounts op gebied van sport via- play etc) zoals nieuws, series, natuuruitzendingen op diverse kanalen (, NPO,BBC, Canvas, etc.).
Begrijp ook dat wellicht een andere HDMI kabel nodig is?

 

Hoor graag reacties wat te doen.

Heb je de TV ontvanger al op de Sony aangesloten?

Zo ja, heb je de bron al ingesteld op de hdmi poort waar de TV ontvanger op aangesloten is.


Hallo @AlbersHuizen de KPN-decoder bij beeldinstellingen op UHD en automatisch instellen.

Op de tv zelf bij de beeldinstellingen zoveel mogelijk alles op AUTO(matisch) zetten c.q. laten staan.

De tv zelf maakt er een pseudo 4K-beeld van.

Succes.


NPO,BBC, Canvas, etc.

Die zenden allemaal nog uit in HD.


Dag JanD 

Dank voor je reactie. Bedoel je met decoder de Arris van KPN? Zie foto.

Niet de de router?

Ben niet zo bekend met alle termen..…

Dank je

 

 

 

 

 

 


Hallo @AlbersHuizen , met decoder bedoel ik inderdaad de tv decoder Arris van KPN.

De foto is van een TV decoder van Ziggo en niet van KPN.

De tv decoder van KPN sluit je met een netwerkkabel aan op de modem/router van KPN.

Succes 

 


Dat is een foto van de MoCA.

Dus noch van het modem, noch van de tv ontvanger.

decoder de Arris van KPN? Zie foto.

Euh, toch duidelijk geen Arris op de foto, maar Teleste. 

de KPN-decoder bij beeldinstellingen op UHD en automatisch instellen.

Op de tv zelf bij de beeldinstellingen zoveel mogelijk alles op AUTO(matisch) zetten c.q. laten staan.

Al je dit doet zal de ontvanger van kpn, aan je tv, HD opschalen naar het aantal beeldpunten voor een 4k scherm, maar het blijven HD uitzendingen en scherpte!

Je kunt die opschaling ook aan de tv zelf overlaten, maar het blijft HD resolotie.

Alleen van Netflix via de app in je televsie heb je écht 4k resolutie. Ook via de app van Youtube in je televisie kun je e.e.a. in 4k danwel UHD vinden. 

KPN heeft 3 zenders in 4k resolutie: Insight, LoveNature en Xite. Daarvoor dien je de Arris vip5202 te hebben EN het 4k zenderpakket.


Even voor de volledigheid  UHD kwaliteit is iets anders dan UHD resolutie.

Zowel uw TV als de Box van KPN maken er 'pseudo' 4k beeld van. Op de genoemde kanalen na, zijn er gewoonweg  geen TV kanalen  die in deze kwaliteit of resolutie uitzenden. Wat Netflix betreft neemt u het duurste pakket af, anders wordt ook dat opgeschaald!

 

Hier een van de betere uhd en hdr filmpjes op YouTube, daar kunnen genoemde  kanalen nog niet echt aan tippen in mijn beleving.

 


Dank voor alle reactie. Bij de overstap van Ziggo naar kon zijn de Ziggo decoders gewoon gebleven!

Nog geen oplossing wel een stuk wijzer,,,,,,,,


Bij de overstap van Ziggo naar kon zijn de Ziggo decoders gewoon gebleven!

Nog geen oplossing wel een stuk wijzer,,,,,,,,

Heb jij dan een Internet only abonnement bij kpn en een televisie abonnement bij Ziggo want die Ziggo decoders zullen niet werken op een kpn abonnement.

Heb je ook TV ontvangers bij jouw kpn abonnement ontvangen?

Wat voor een "oplossing" verwacht je nu?


Dank voor alle reactie. Bij de overstap van Ziggo naar kon zijn de Ziggo decoders gewoon gebleven!

Nog geen oplossing wel een stuk wijzer,,,,,,,,

De teleste op de afbeelding is in ieder geval geen mediabox. Welke decoders zijn gebleven, behalve als het oudere zelf gekochte ontvangers zijn, of uitgefaseerde modellen zullen de ontvangers retour moeten naar Ziggo. Behalve de Next die zeker terug moet heeft Ziggo geen UHD geschikte decoders.

 

Het is mij nog niet helemaal duidelijk hoe u nu TV kijkt.

De coax kabels kunnen uit de TV, daar heeft u bij KPN niks aan. Mogelijk blijft het Ziggo TV kanaal nog wel even actief, echter zonder  TV abonnement bij Ziggo zul u geen UHD kanalen kunnen zien.

 

 

 


Bij de overstap van Ziggo naar kon zijn de Ziggo decoders gewoon gebleven!

Nog geen oplossing wel een stuk wijzer,,,,,,,,

Heb jij dan een Internet only abonnement bij kpn en een televisie abonnement bij Ziggo want die Ziggo decoders zullen niet werken op een kpn abonnement.

Heb je ook TV ontvangers bij jouw kpn abonnement ontvangen?

Wat voor een "oplossing" verwacht je nu?

Zal volgende week hierop terugkomen; deze week verder geen tijd, afwezig. Zal dan wat ik heb van KPN ( niks meer van Ziggo!) op een rijtje zetten en om advies vragen. Krijg sterk de indruk dat bij overgang Ziggo naar Kon al eea niet goed is gegaan. Wordt vervolgd en dank zover.


Even ter aanvulling.

De standaard zenders zenden geen van allen in 4K uit.

Dat zal best nog wel een tijd gaan duren.

Denk maar aan HD, ik had in 2008 een HD ontvanger met 4 HD zenders (via Ziggo destijds).

De eerste 10 zenders werden pas in HD uitgezonden in 2012 (publieke omroep een paar programma's vanaf 2009).

Ook breedbeeld, 16:9 heeft bijna 10 jaar geduurd.

Momenteel zijn er via KPN op de Arris 5202 maar 4 UHD (4K) zenders) voor € 2,50 per maand. 

 

De tv scaled de HD wel op naar 4K om beeldvullend te zijn, maar het blijft HD.

En dat regelt de tv, hoef je zelf niets voor te doen.

De upscaler van de tv is goed. 


Momenteel zijn er via KPN op de Arris 5202 maar 4 UHD (4K) zenders) voor € 2,50 per maand. 

Er zijn drie 4K zenders en één HD-HDR zender.


Momenteel zijn er via KPN op de Arris 5202 maar 4 UHD (4K) zenders) voor € 2,50 per maand. 

Er zijn drie 4K zenders en één HD-HDR zender.

Omdat ESPN HDR toepast is dit een UHD kanaal, de resolutie is maar een onderdeel van het geheel wat de benaming UHD mag dragen. 4K is enkel een resolutie aanduiding meer niet. 8K is ook UHD en bioscoop films hebben weer een heel andere resolutie, die onder de noemer UHD valt.

 


Sinds kort in bezit Sony bravia tv, geschikt voor UHD. Via Netflix inmiddels ingesteld en werkt. Weet alleen niet wat te doen om normale tv uitzendingen  (dus geen extra accounts op gebied van sport via- play etc) zoals nieuws, series, natuuruitzendingen op diverse kanalen (, NPO,BBC, Canvas, etc.).
Begrijp ook dat wellicht een andere HDMI kabel nodig is?

 

Begin van de week vragen gesteld (zie tekst in cursief hierboven) en op gestelde vragen verkeerde informatie doorgegeven. Excuses hiervoor, beetje te gehaast etc.
Nog een poging en hopelijk weer helpende reacties.
Even de goede informatie over apparatuur:

  1. Sony Bravia tv KE-48A9
    model 4kur3, versie 9
     
  2. KPN alles in 1 standaard, sneller 200/200 internet (incl. Spotify)
     
  3. Router KPN experiabox V10
     
  4.  HD-ontvangers 2x Arris VIP 2952V2 decoders 
     
  5. 2 Teleste signaalversterkers (zo volgens mij verkocht indertijd !!??) (2017)

     

-Decodeer en tv verbonden met een HDMI kabel van ik denk 8 jaar oud.

Sony heeft Netflix ingebouwd zeg maar; die gaat vanaf 30 april a.s. (miv die datum omgezet) UHD kwaliteit leveren.
Ik begrijp inmiddels dat "gewone” tv uitzendingen via NPO, BBC, Canvas, WRD, Arte etc. (waarvan ik vooral Canvas en BBC regelmatig kijk) geen echte uhd kwaliteit leveren; wordt een kwestie van nog jaren wachten ?

Kan ik andere dingen/meer doen om de kwaliteit van gewone tv-beelden te verbeteren (bv die HDMIkabel vervangen?)
Alvast wederom zeer bedankt voor reacties


@AlbersHuizen 

Ik zou het zo laten.

De Sony heeft een goede upscaler.

En HD blijft HD, ook al scaled de tv het op.

 

Of UHD de standaard wordt, de toekomst zal het leren.

Voor een streaming dienst ligt dat anders, daar is al heel veel UHD (4K)

 

4:3 naar 16;9 heeft meer dan 10 jaar geduurd.

SD naar HD (HD standaard) heeft 6 tot 8 jaar geduurd.

 

 


Ik begrijp inmiddels dat "gewone” tv uitzendingen via NPO, BBC, Canvas, WRD, Arte etc. (waarvan ik vooral Canvas en BBC regelmatig kijk) geen echte uhd kwaliteit leveren; wordt een kwestie van nog jaren wachten ?

Klopt. Dat is gewoon HD vlgs de EBU norm 1080i 50.

Kan ik andere dingen/meer doen om de kwaliteit van gewone tv-beelden te verbeteren (bv die 8 jaar oude HDMIkabel vervangen?)

Een HDMI kabel van 8 jaar oud is oud. Die vervangen zal wel handig zijn. Al zal het beeld niet spetterend verbeteren. Het is een HD ontvanger dus een HDMI 1.4 kabel is voldoende. Hoger mag ook, maar zal niet schelen.

Arris VIP 2952V2

Dit is een HD ontvanger. Voor huidige uitzendingen meer dan voldoende. Heb ik ook bij m'n 4k televisie. HDMI uitvoer in de decoder op 1080 P 50 bevalt mij het beste; de bron is 1080 i. I.i.g. niet kiezen voor 1080 P 25. Auto kan ook; hij geeft dan aan een 4k televisie 1080 P 50 af.

Voor 4k inderdaad gewoon lekker de Netflix app in je televisie zelf gebruiken met het Netflix 4k abonnement. Youtube heeft ook e.e.a. in 4k / UHD.


Ik heb dezelfde tv. Ben je niet tevreden over de beeldkwaliteit???


Ik begrijp inmiddels dat "gewone” tv uitzendingen via NPO, BBC, Canvas, WRD, Arte etc. (waarvan ik vooral Canvas en BBC regelmatig kijk) geen echte uhd kwaliteit leveren; wordt een kwestie van nog jaren wachten ?

Klopt. Dat is gewoon HD vlgs de EBU norm 1080i 50.

Kan ik andere dingen/meer doen om de kwaliteit van gewone tv-beelden te verbeteren (bv die 8 jaar oude HDMIkabel vervangen?)

Een HDMI kabel van 8 jaar oud is oud. Die vervangen zal wel handig zijn. Al zal het beeld niet spetterend verbeteren. Het is een HD ontvanger dus een HDMI 1.4 kabel is voldoende. Hoger mag ook, maar zal niet schelen.

Arris VIP 2952V2

Dit is een HD ontvanger. Voor huidige uitzendingen meer dan voldoende. Heb ik ook bij m'n 4k televisie. HDMI uitvoer in de decoder op 1080 P 50 bevalt mij het beste; de bron is 1080 i. I.i.g. niet kiezen voor 1080 P 25. Auto kan ook; hij geeft dan aan een 4k televisie 1080 P 50 af.

Voor 4k inderdaad gewoon lekker de Netflix app in je televisie zelf gebruiken met het Netflix 4k abonnement. Youtube heeft ook e.e.a. in 4k / UHD.

dank voor je uitgebreide reacties op de diverse onderdelen, heel mooi!

 


Ik heb als je interesse hebt de instellingen zoals ik em nu heb. Heb best veel aangepast. 


Ik heb dezelfde tv. Ben je niet tevreden over de beeldkwaliteit???

dank voor je reactie. Ben zeker tevreden met beeldkwaliteit, super goed! Maar….dacht dat er nog méér uit te halen viel. Dat ligt dus wat genuanceerder.

met dank en vriendelijke groet

Theo Albers


Ik heb dezelfde tv. Ben je niet tevreden over de beeldkwaliteit???

dank voor je reactie. Ben zeker tevreden met beeldkwaliteit, super goed! Maar….dacht dat er nog méér uit te halen viel. Dat ligt dus wat genuanceerder.

met dank en vriendelijke groet

Theo Albers

Oja, ben best geïnteresseerd een te kijken naar andere, niet standaard instellingen. Wil je die via dit forum delen of liever apart bericht via Gmail?


Hier vindt je zoals ik em heb ingesteld. Ben zeer tevreden over de beeldkwaliteit. 


Dank voor je bericht. Ik zie in de tweakers correspondentie veel info over instellingen.

Maar raak beetje zicht kwijt wat jouw beste instelling is geworden.

Is het mogelijk iets specifieker aan te geven?

Ik ben niet iemand die met alle info beetje gaat zitten uitvogelen, uit proberen,; raak ik de weg een beetje kwijt.🙃


Goeie vraag inderdaad.  Ik heb die van " King Martijn" gedaan.