Skip to main content
Beantwoord

Wazig beeld op nieuwe LG OLED tv met Arris VIP5202

• August 24, 2025
  • 4 reacties
  • 101 keer bekeken

Sinds gisteren de trotse bezitter van een LG OLED C4 tv. Deze vervangt mijn 15 jaar oude Samsung tv. 

Nu blijkt dat het beeld via de Arris VIP5202 decoder erg wazig is. Het betreft een model met een fabricagedatum van 09-2021. Zodra ik de tv app van KPN in de LG televisie gebruik, zijn de beelden loepzuiver. Ook Netflix, Videoland etc via een app direct op de TV zijn loepzuiver.

Maar… 

Zodra het beeld via de Arris gaat wordt het beeld wazig, alsof er een filter over het beeld zit (lijkt wel SD). Zowel de zenders als ook de apps die via de Arris worden geopend (Netflix, Videoland) en de menusturing zijn allemaal wazig. 

Ik heb al heel veel forum berichten gelezen, en alles wat in mijn macht ligt geprobeerd, maar ik krijg steeds weer dat wazige beeld. Wat heb ik tot nu toe gedaan:

• beeld in Arris op 1080p@50Hz gezet.
  • HDR in Arris uitgezet (ik kan geen SDR selecteren, alleen aan/uit/auto)
  • UHD in Arris aan
  • Beeldverbeteraars in de LG televisie uitgezet (Trumotion, AI-verbeteraars etc.)
  • Arris vervangen voor tweede exemplaar welke ik boven heb staan. Heeft geen resultaat gehad
  • Arris is standaard bekabeld aangesloten op de Box 12. Om te testen heb ik een andere kabel gebruikt en de Arris direct verbonden met de Box 12. Geen resultaat
  • 3 HDMI kabels geprobeerd, waaronder die van KPN zelf en een ultra high speed HDMI kabel

Het beeld via de Arris oogt slechter dan op mijn 15 jaar oude Samsung. Wat kan ik nog doen?

Beste antwoord door PeterG

Gebruik eens een andere hdmi aansluiting. Mogelijk heb je 'm nu op de 120 Hz aansluiting van de LG. 

4 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • August 24, 2025

Beste ​@PieterJB zet HDR zowel op de tv als op de tv-decoder op AUTO.

Laat verder de instellingen op de TV zoveel mogelijk op AUTO staan, evenals op de tv-decoder.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Antwoord
  • August 25, 2025

Gebruik eens een andere hdmi aansluiting. Mogelijk heb je 'm nu op de 120 Hz aansluiting van de LG. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 26, 2025

Yes, dat is de oplossing! Van HDMI 1 naar HDMI 4 aangesloten en direct beter beeld. Daarna nog wat gerommeld met de tv instellingen en ik ben meer dan tevreden. Bedankt voor de hulp!

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • August 26, 2025

Hoi Pieter, welkom bij onze community. 

Fijn om te zien dat een andere HDMI poort heeft geholpen, dank aan PeterG voor het advies en ook een bedankje aan jou voor de terugkoppeling hier.