Skip to main content
Vraag

Weer terug bij KPN, maar we willen geen Android TV

• April 14, 2026
  • 6 reacties
  • 63 keer bekeken

Vandaag terug bij KPN. Tot mijn teleurstelling bleek het nu via Google Android tv te lopen. Dat is nou net wat we niet wilden hebben. Dat zat al op onze tv. We willen gewoon KPN tv met een oude ontvanger. Geen big tech met onoverzichtelijke schermen etcetera en privacy diefstal. Waarom dringt KPN dit op? En dat in deze tijd waarin ze zelf alternatieven voor USA big tech aan het ontwikkelen zijn? Morgen bellen wat de mogelijkheden zijn om een oude tv ontvanger te ontvangen, anders gelukkig bedenktijd bij ingaan van het product. 

6 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 14, 2026

Oude tv ontvanger ga je niet krijgen. Die zijn op én worden niet verstrekt bij nieuwe abonnementen sinds januari 2023. Er is een kleine voorraad voor vervanging bij Alles-in-1 abonnementen.

Je kunt het kastje echter geheel zonder Google account gebruiken. Dan is het beheer (en controle) geheel via kpn.

Je kunt het app only afnemen. Dan krijg je geen Android-TV kastje.

De app kun je gebruiken op een televisietoestel met Android-TV 🤔,  Samsung Tizen én LG en Loewe met WebOS. 

De enige provider die een eigen platform voor het kastje (Next Mini) gebruikt is Ziggo. Horizon. Maar voor de app is Android-TV, Google-TV, Tizen of WebOS nodig. Apple TV kan bij Ziggo ook maar dat zit niet in een televisietoestel. 

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • April 14, 2026

Voor nieuwe TV klanten is bij kpn inderdaad alleen een Android ontvanger verkrijgbaar. Of de ‘oude’ ontvangers ‘op’ zijn laat ik maar even in het midden al denk ik niet dat klanten inzicht hebben of krijgen over de voorraden van kpn.

App-only is wellicht een alternatief om een Google/Andoid ontvanger te vermijden, tenzij je een Google/Andoid Smart TV hebt. 

Er is echter nog wel een mogelijkheid om Interactieve TV te bekijken via een Arris VIP 5022. Dat kan weliswaar niet meer bij KPN maar wel bij Budget Thuis ​@Hemwas.

https://www.budgetthuis.nl/internet/tv/kpn-tv

JanD
Superuser
  • Superuser
  • April 14, 2026

Of bij Solcon

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • April 14, 2026

Bedankt voor je reactie. Bij budget(via KPN)krijg je gewoon de Arris 5202 en ook bij Solcon(KPN)wordt je niet gedwongen om je over te leveren aan Google/Android. Ik wil gewoon tv kijken met een draadje en niet met apps en reclames voor Netflix en andere aanbieders. Ik betaal immers voor tv en het zenderpakket. KPN zou de klant de keuze moeten geven, dat is pas klantgericht. Er zijn veel mensen die los van USA big tech wilen komen. Het zal tzt.wel veranderen. Maar heb ik nu niets aan. Morgen opzeggen en terug naar Ziggo dan maar. Jammer. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 14, 2026

Er zijn veel mensen die los van USA big tech wilen komen

Tja, dat zet Apple voor jou dus ook buitenspel. Anders ben je niet consequent. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 14, 2026

Er zijn veel mensen die los van USA big tech wilen komen

Tja, dat zet Apple voor jou dus ook buitenspel. Anders ben je niet consequent. 

Zonder hardware van Intel, AMD, nVidia, Qualcomm is niet veel meer te kiezen behalve voor Chinese bigtech.