Skip to main content

Ik heb hier twee weken geleden twee nieuwe TV+ kastjes mogen ontvangen.

 

Dit zijn mijn ervaringen:

  1. de kastjes gedragen zich elk op een andere manier terwijl ze allebei op dezelfde manier via de meegeleverde HDMI kabel en ethernet kabel zijn aangesloten. Het ene kast opent na het aanzetten het ‘Home’ scherm en moet ik dus daarna een zender selecteren. De andere gaat na het aanzetten direct naar de laatst bekeken zender.
  2. Bij de ene valt regelmatig het hele HDMI signaal weg en ziet de TV dus geen aangesloten apparaat op de HDMI ingang. Ik moet dan alles uitzetten en weer aanzetten. Het eerst aanzetten van het kastje of eerst de TV maakt dan niks uit. Het blijft ‘trial and error’ of ik beeld en geluid krijg.
  3. De andere geeft na het aanzetten soms een zwart beeld maar hoor ik wel geluid. Ik moet dan overschakelen naar radio en weer terig naar een TV kanaal om het beeld te krijgen.
  4. Bij datzelfde kastje is bijna altijd het geluid niet synchroon met het beeld. Ik moet dan even van zender wisselen om het geluid goed te krijgen.
  5. Ook bij datzelfde kastje komt het regelmatig voor dat als ik radio beluister het geluid ineens weg is. Omdat ik niet wist of er wel signaal was zette ik de TV aan en zag dat het kastje spontaan naar de Chromecast functie was overgeschakeld. Ik herken de mooie foto's van de Chromecast want dat heb ik zelf al jaren. Ik moet dan weer op de AB op Radio klikken om weer het radiosignaal te horen. En dat gebeurd dan soms wel vijf keer achter elkaar en dat om de 20 minuten ofzo.

    Ik heb de software en Android versie gecontroleerd en deze zijn op beide voorzien van de laatste versies. Alles bij elkaar heb ik het gevoel dat deze kastjes onvoldoende zijn getest en te snel op de markt zijn gebracht. Ik heb nu heel sterk het gevoel dat ik ‘geluk mag hebben’ wanneer ik een keer een kastje aanzet en hij het doet zonder extra handelingen te hoeven verrichten. Ik hoop dat er hard gewerkt wordt om dit soort vervelende bugs zo snel mogelijk op te lossen.

    Waar ik wel blij mee ben is dat ik Apps kan installeren en zodoende mijn mediaplayer weg heb kunnen doen omdat ik mijn films, series en muziek nu gewoon via het kastje kan afspelen.

Dank voor je feedback, @_ferret_

 

  1. De Box hoort op te starten op het hoofdmenu. Als dit niet zo is, dan verwacht ik dat de Box niet daadwerkelijk in standby is gegaan. Ik merk bij mijn eigen Box af en toe. Ik heb daar via de HDMI CEC instellingen aangezet dat mijn tv aan/uitzetten ook de Box aan/uitzet. Maar soms pakt dit niet goed en gaat wel de tv uit maar niet de Box. En als ik dan de tv weer aanzet, staat het beeld nog op waar het eerder ook op stond. Controleer daarom voor de zekerheid of die tweede Box wel daadwerkelijk op rood lampje springt als je hem uitzet.
  2. Zit er bij deze ontvanger nog meer aangesloten op je tv?
  3. Dit is een bekend iets bij het ontwikkelteam, wordt aan gewerkt.
  4. Dit net zo.
  5. Dit is de screensaver en niet de Chromecastfunctie. Dit gebeurt als je niet daadwerkelijk de radiozender activeert maar op het hoofdscherm blijft. De Box onthoudt namelijk wel waar je was gebleven. Dus: je luistert radio op 801 en zet de Box uit. Dan als je de Box weer aanzet, dan zie je het hoofdscherm en is kanaal 801 al voorgeselecteerd. En vanwege de previewfunctie (het live beeld in de bovenhoek met geluid) lijkt het dan alsof de zender al actief is. Maar dat is niet zo. Dus als je dan een kwartier niets doet (dat is de standaardtijd), dan springt de screensaver aan. Wat je in zo'n geval dan ook even moet doen als je de ontvanger aanzet, is op OK drukken. Dan wordt de geselecteerde zender echt geopend, en dan zal hij blijven doorspelen.