Skip to main content

heb sinds een paar dagen een kpn tv+ box. als deze een aantal uren uit staat en weer aangezet wordt, heb ik wel geluid maar geen beeld.

volgens de storingsdienst kan het erin zitten dat de box op de hdmi1 poort van een Philips smart tv is aangesloten. ik heb nu de hdmi2 poort gebruikt en wacht het resultaat af.

het heeft waarschijnlijk te maken met de ‘handshake’ die op een trage hdmi poort niet goed door komt bij het aanzetten van de tv+ box in combinatie met een Philips TV.

heeft iemand hier ervaring mee?

@mindert 

Raar antwoord heb je gekregen.

Ik adviseer altijd HDMI 1 poort op de tv te gebruiken. 

HDMI 2 is meestal HDMI eARC en speciaal voor o.a. een soundbar.

 

Hoe start hij op?

Eco of snelle start?

Zelf heb ik voor snelle start gekozen en geen problemen.

 

Hoe oud is de Philips tv?

Handshake kwam vroeger veel voor, maar als het goed is nu niet meer.

Maar ik weet niet hoe dat bij een Chinees merk is.

(Philips maakt zelf geen tv's meer, dit doet een Chinees bedrijf wat de naam Philips mag gebruiken).

 

Heb je wel een goede HDMI kabel gebruikt?

 

Hoe is de DIW7022 (KPN tv+ box) verbonden met de Experiabox of Box12?


ik heb op het forum wel gezien dat er meer problemen mee zijn. ook met LG en Samsung tv’s.

ik heb een experiabox V10. hdmi kabel is goed (high speed). ik heb ook een vaste kabel gebruikt tussen de experiabox en tv+ box. met interactieve tv nooit prebleem gehad. sinds gisteren de kabel op de hdmi2 poort gezet en vamorgen had ik wel beeld.

ik heb in de specs van de Philips tv gezien dat de hdmi1 poort met de arc gedeelt wordt. misschien dat daar het probleem zit.

de tv is een paar weken oud (model 2023). alle energiebesparende instellingen eruit gehaald, dus ook de snelle start van de tv+box. 

vreemde was ook dat het probleem zich voordeed naar een langere tijd inactief zijn. daardoor dacht ik in eerste instantie ook aan de energie instellingen, zowel van de TV als de kpn tv+ box.

ik wacht nog een paar dagen of het euvel verholpen is en kom er op terug.


heb sinds een paar dagen een kpn tv+ box. als deze een aantal uren uit staat en weer aangezet wordt, heb ik wel geluid maar geen beeld.

volgens de storingsdienst kan het erin zitten dat de box op de hdmi1 poort van een Philips smart tv is aangesloten. ik heb nu de hdmi2 poort gebruikt en wacht het resultaat af.

het heeft waarschijnlijk te maken met de ‘handshake’ die op een trage hdmi poort niet goed door komt bij het aanzetten van de tv+ box in combinatie met een Philips TV.

heeft iemand hier ervaring mee?

Dit komt wel eens voor helaas.

Ik weet alleen dat het bij LG en Samsung voorkomt van Philips heb ik dit fenomeen nog niet eerder gelezen hier.

Ook met een work around Eco-CEC goede HMDI kabel zie ik dit wel eens.

Bij komt het voor als ik voor het uitzetten van de TV bv een andere source gebruikt heb bv een blue ray of een Nintendo.

Als je de tv niet afsluit via KPN start hij wel eens op zonder beeld met geluid.

Het is een erg vreemd verschijnsel ik denk dat er bug in het CEC protocol zit in de STB.

Gelukkig komt het niet zo vaak voor maar het wel een dingetje.

mvg


het probleem lijkt nu opgelost te zijn. 

de hdmi kabel is aangeloten op hdmi2 van de Philips tv. hopen dat het zo blijft.


Fijn dat het opgelost is.