Skip to main content

Hoi, ik kan op jullie site nergens meer uitgebreide info vinden over de Dolby plus en Atmos norm op de nieuwe Android TV+ box. Ook kan ik op de foto niet zien of er ook nog een “gewone” stereo uitgang aanwezig is. Is er misschien een manual beschikbaar?

MvGr

Freddie

Hallo @Freddo , de tv+ heeft een digitale SP/DIF aansluiting, handleiding wordt meegeleverd en zit in het menu 

Hallo @Freddo ,

De TV+ Box heeft verschillende mogelijkheden om dingen rondom geluid in te stellen.  In dit artikel leggen we je uit hoe je dit kunt doen en wat je precies kunt aanpassen.

Inhoud

Waar vind ik de geluidsinstellingen?

De opties voor geluid zijn te vinden onder de Instellingen. Instellingen bereik je via het menu aan de bovenkant, en dan het tandwiel icoon. Binnen het instellingenmenu hebben we twee plekken voor de Basis en meer Geavanceerde geluidsinstellingen.

Instellingen open je met dit icoon

Lees verder in dit artikel: 

Dank voor de info zover. De SonyPhilips uitgang is mooi maar niet iedereen beschikt over een versterker met dito ingang… daarom de vraag heeft de nieuwe box ook nog de 3,5 mm analoge uitgang?  Dat Dolby geneuzel is al jaren achterhaald, teveel gedoe en te weinig programma(lees film aanbod) met dolby. Waar zit die AC 3 of 4 op iemand een idee?

Hallo @Freddo daarvoor bestaat een DAC om te overbruggen, Zie onderstaande link van de webshop van KPN voor een voorbeeld:

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/2097379/optical-omvormer-naar-jack/

De nieuwe box heeft verder geen audio-uitgang meer, alléén de S/PDIF

Zie hier en boven.😉

Dit voegt denk ik niks toe aan bovenstaande antwoorden, maar voor de volledigheid:

Handleidingen vind je ook op kpn.com/service/handleidingen-software. En er is ook een digitale variant.

(Trouwens, S/PDIF moet je dus wel eerst aanzetten, zoals ook in de link staat die Noordzee gaf.)

Wederom dank allen voor de zinvolle reacties. Wist niet dat Kpn ook een zg DAC kon leveren. Voor €20 is dat een prima deal lijkt mij.

Als je die DAC ook voor bijvoorbeeld televisiekijken wilt gebruiken dan moet je de audiokwaliteit misschien op stereo zetten, afhankelijk van de apparatuur die je op die DAC wilt aansluiten. Als dat zo is: die instelling geldt dan ook voor het audiosignaal dat over HDMI gaat. (Zie punt 38 van de Feature requests KPN TV+ Box.)

Trouwens, een (voor mij) verborgen pareltje voor audio: de afstandsbediening is apart in te stellen voor je televisie (aan/uit en bronkeuze) en een soundbar/home cinema set (volume en ik denk ook mute).

Bedankt Arjan, dat is nuttige info!

Aha, handige audiomogelijkheden, ik verbaas mij al jaren over de onhandige dingen op dat gebied.
Op dit specifieke gebied kan ik dit niet volgen.

Wat ik graag zou willen 😉 is een vaste en een geregelde audio uitgang.
Vast voor een koptelefoon cq gehoorapparaat zender.
Geregeld voor een versterker (zonder eigen volume regeling met afstandbediening)

Zie je daar met de opgedane ervaring mogelijkheden voor ?

*) Niet voor mijzelf maar voor de adressen waar ik kom als probleemoplosser.

Eerder bericht er over :

http://forum.kpn.com/t5/Interactieve-TV/geluid-volume-afstandsbediening/td-p/385175
( werkt helaas ! niet meer )

Toch nog eens even mijn verbazing uitspreken over dit gebeuren

Zelf gebruiken we digitenne, al vanaf de start.
Het groooote voordeel tov ITV is dus dat de ontvanger een geregelde audio uitgang heeft.
Daar staat bij ons een "vintage" versterker en luidsprekers op, ingesteld op vast volume, alles regelbaar met 1 AB.
Simpel en doeltreffend !
Waarom heeft  ITV dat niet, is men dat gewoon vergeten in te bouwen. . .  ?
( zoals architecten wel eens iets heel essentieels vergeten in een gebouw )

En een koptelefoon zender op de vaste audio uitgang, toen nog scart ( 2x )
Dat ging dus over de oude ontvangers, voor de DVBT2

Vergeef mij deze aangehaakte vraag maar er zijn wat mensen in dit onderwerp die nu wat ervaring hebben opgedaan en daar lift ik graag op mee, in het belang van anderen.

Vast voor een koptelefoon cq gehoorapparaat zender.

Oh ja, nu je dat noemt, ook goed om te weten: die S/PDIF-uitgang heeft bij de normale instellingen (namelijk: bedien het geluid op je televisie met de KPN afstandsbediening) een vast volume. (Namelijk het maximale volume.)

Maar als je bij “Bedien je tv met de KPN afstandsbediening” kiest voor “uit”, dan wordt het volume voor HDMI al via Android geregeld, en moet je je televisie dus op een vast volume laten staan. Android laat dan ook een volumeregeling in beeld zien:

Uit

Je kunt er ook voor kiezen om de KPN afstandsbediening alleen voor KPN TV+ te gebruiken. Het volume van de KPN TV+ Box en de tv regel je dan apart.

Ik denk dat het volume van de S/PDIF-uitgang dan ook geregeld wordt. (Trouwens, je kunt het volume dan, en alléén dan, ook regelen met de Google Home en Google TV apps. Anders heeft de volumeregeling in die apps geen effect. En bij kiezen voor “uit” werken de knoppen “TV” en bronkeuze ook niet meer.)

Geen idee wat er voor bovenstaande geldt als je ook kpn.com/hc gebruikt.

(Wat moeten we toch vaak hetzelfde tikken op dit forum. Kon je maar verwijzen naar volledige documentatie.)

Hallo Kees, dank voor het bericht. Tja het op afstand bedienen van een audioversterker is wel een dingetje. Tot nu toe was mijn setup een analoge X150 Musical Fidelity (met remote) naar een paar Elipson TL speakers. Deze setup is nogal fors en wordt vervangen door Genelec 8xxx actieve speakers en een passieve monitor controller van ESI misschien moet er nog een subwoofer bij maar dat moet ik nog testen zodra de TV+ box er ik kan ontdekken en wat de echte audio resolutie is.

Reageer