Skip to main content

Hallo.

De bijgeleverde etherkabel van mijn modem (experia box v12) naar mijn tv ontvanger (arris vip5202) is net te kort. 
Ik wil dus een 15 meter kabel bestellen, echter zie ik dat er allerlei categorieën zijn, maakt het uit welke ik koop? (5, 6, 6a, 7, 8)

bedankt! 

CAT6 lijkt mij voldoende voor deze afstand.


Cat6 is inderdaad voldoende. Vermijd Cat7, dat is geen officiële standaard en kan nog wel eens voor problemen zorgen. Cat8 is echt overkill voor een thuisnetwerk. Cat6 kan tot 10Gbit aan op afstanden van rond de 50 meter dus dat is zeker voldoende voor de toekomst. Het enige verschil tussen Cat6 en Cat6A is dat Cat6A 10Gbit aan kan tot 100 meter. Een afstand die ik in een thuisnetwerk nog niet ben tegengekomen. Je zou ook nog Cat5E kunnen gebruiken, dit ondersteunt 5Gbit met de nieuwste standaarden maar het prijsverschil tussen Cat6 en Cat5E is minimaal.

Als toevoeging: vermijd CCA of CCS bekabeling, ga altijd voor 100% koperen kabels.


Thanks voor de uitgebreide toelichting! 


De poort op de TV-ontvanger kan toch maar max 100Mbps aan. Dus zelfs Cat5e is meer dan zat.


De poort op de TV-ontvanger kan toch maar max 100Mbps aan. Dus zelfs Cat5e is meer dan zat.

 

Klopt helemaal.

Maar als je voor hetzelfde geld een CAT6A kabel kan kopen, dan zou ik toch voor die CAT6A kabel gaan.

Wie weet wat er nog in de toekomst kan veranderen. 

 

Momenteel zal je inderdaad geen verschil merken.