Skip to main content

goede morgen, wat voor soort kabel kan ik het beste gebruiken van het KPN Modem naar de kaste van de KPN TV ontvanger en hoe lang mag deze kabel max zijn. Ik heb een loze leiding van de meterkast waar het modem hangt naar de woonkamer waar de tv komt. Als ik zelf een langere kabel wil maken moeten de aderparen (kleuren) aan de modemzijde dan het zelfde zijn als bij de TV ontvangen?

Hallo @ZWA CAT5e is goed genoeg, gebruikt en levert KPN zelf ook standaard mee, je ziet ook steeds meer CAT6 door KPN gebruiken. De lengte kan maximaal 100 meter zijn tussen 2 apparaten.

Gezien de huidige prijzen zou ik niet gaan 'klooien' met het zelf maken van kabels, maar gewoon een kant-en-klare kabel met passende lengte gebruiken.

Als je dan toch per sé zelf een kabel wilt maken, moet het een straight kabel zijn en geen cross kabel, dan zijn de gebruikte kleuren aan beide zijden uiteraard gelijk, mits in de juiste volgorde in de RJ45-stekkers gemaakt.

Persoonlijk blijf ik de voorkeur geven aan kant-en-klare kabels om problemen te voorkomen.

Succes.

 


heel veel dank voor de snelle reactie. Duidelijk. Het blijft idd klooien met een steker aan zo’n kabel te monteren. De kant en klare kabel heeft ook mijn voorkeur maar krijg ik niet door de loze leiding dus zal er altijd 1 kant af moeten knippen. Kan ik dan de ‘standaard’ volgorde aanhouden om er een steker aan te zetten: oranjewit, oranje, groenwit, blauw, blauwwit, groen, bruinwit en bruin. Lipje omlaag en de oranjebitter draad van je weg en dan zo in de connector.


Hallo @ZWA , zie onderstaand aansluitschema:

 


Hallo @ZWA , zie onderstaand aansluitschema:

 

 

Dat is een ISDN schema, daar heb je helemaal niets aan.

Je moet een Netwerkverbinding maken.

Zie hier.


Hallo @joop2011 , wil je de tekening wel even goed bekijken, daar staan zowel de schema's op van ISDN, RJ45 UTP en RJ11/RJ12 analoog.

Graag eerst even goed lezen voordat je wat in het wilde weg begint te roepen.

 

 


Hallo @joop2011 , wil je de tekening wel even goed bekijken, daar staan zowel de schema's op van ISDN, RJ45 UTP en RJ11/RJ12 analoog.

Graag eerst even goed lezen voordat je wat in het wilde weg begint te roepen.

 

 

 

Sorry, ik zie het.

Maar beter is om alleen het aansluitschema voor UTP te vermelden.

Dit kan verwarring (zoals je ziet) geven.😉😉

Zie mijn link. 


Hou er rekening mee als je een kant en klare kabel gebruikt.

Dat de kleur volgorde anders kan zijn.

Ik ben voorstander voor een losse kabel te gebruiken en aan beide kanten een rj45 stekker aanzetten.

Cat 5e is prima ga wel voor 100% koper geen cca.

En aan beide kanten B aanhouden.

Â