Skip to main content

Beste KPNers, 

Ik zit momenteel bij Ziggo en overweeg over te stappen naar KPN. Er is echter één potentieel stuikelpunt waardoor ik twijfel:

Ik heb op de bovenverdiepingen geen coax of ethernetkabels. En het leidingensysteem leent zich niet makkelijk om kabels te trekken. 

Met Ziggo kijk ik nu boven TV met de Ziggo Go TV app op 2 TVs tegelijk. Deze TV's zijn niet "smart", maar in plaats daarvan heb ik een goedkoop Android boxje waar ik de app op heb geïnstalleerd. Dat werkt zo prima voor mij.

Ik zie dat KPN een vergelijkbare app heeft (KPN Smart TV app). Werkt deze app ook op een gewone Android Box (dus niet AndroidTV, maar gewone Android)?

Ik begrijp dat de app (net zoals de Ziggo Go TV app) niet zichtbaar zal zijn in de playstore (want geen AndroidTV), maar kan ik net als met die ziggo app de losse .apk installeren? Of gaat de KPN app dan een foutmelding/blokkade geven ala "dit is geen AndroidTV"?

En mocht dat dus niet kunnen, is de "gewone" KPN app afstandsbediening vriendelijk? Of is die net zoals de gewone ZiggoGo app alleen te bedienen met touchscreen of muis?

Alvast bedankt! 

@Potentiële_KPN_klant 

Als je een bij KPN ook het tv pakket hebt, dan zou het moeten werken.

 

De afstandsbediening van KPN heeft gewone toetsen.

Je kan de tv koppelen, daarna kan je op de tv regelen: volume, aan / uit en source.


De smart-TV app is voor Android/Google TV en is niet beschikbaar in de Play Store van gewone Android apparaten. Op Android apparaten is de gewone iTV app van KPN beschikbaar maar deze is niet geoptimaliseerd voor bediening met een afstandsbediening.

Links de “gewone” KPN iTV app en rechts de KPN iTV app voor Android TV

 

Als je overigens boven een “super”WiFi 2 van KPN plaatst dan kan je daar ook een TV ontvanger van KPN op aansluiten. 


@joop2011

Bedankt voor je reactie.

Ja, het is inderdaad wel de bedoeling "gewoon" Internet + TV + Telefoon af te nemen. 

De TV in de woonkamer dan met de KPN 4K ontvanger. En de twee TV's boven met een Android app. Al begrijp ik dat je met KPN dan niet op beide TV's boven tegelijkertijd kunt kijken. Zijn er wellixht plannen om dit maximum van 1 tegelijk in de toekomst wat uit te breiden naar 2?

Ik denk trouwens niet dat het met de afstandsbediening (verder "ab") van KPN gaat werken. De AndroidBox heeft een eigen ab. Staat dus los van de TV ab. Met de KPN ab zal ik dus de TV aan/uit zetten, volume aanpassen en HDMI kanaal wisselen. De rest (zappen) met de ab van de AndroidBox. Net zoals nu met Ziggo.

Maar het belangrijkste dus: De app is niet "beveiligd" tegen gebruik op gewone Android ipv AndroidTV? Zoals bijvoorbeeld de Netflix app voor AndroidTV is (je krijgt een melding dat deze app niet werkt op dit apparaat). Je moet echt de gewone Android app gebruiken (welke dan alleen met een muis bediend kan worden).

Kan ik het eventueel gewoon proberen/bestellen, en als het niet blijkt te kunnen, alsnog afzien van het KPN abonnement?  


Al begrijp ik dat je met KPN dan niet op beide TV's boven tegelijkertijd kunt kijken. Zijn er wellixht plannen om dit maximum van 1 tegelijk in de toekomst wat uit te breiden naar 2?

KPN zegt wel dat de smart-TV app tegelijkertijd maar op één Android/Google TV te gebruiken is maar in de praktijk is deze beperking er niet. 

Ook de iTV app kan gewoon op meerdere apparaten tegelijkertijd gebruikt worden.


@wjb ,

Yes, dat schreef ik ook inderdaad. Maar je kunt wel het installatiebestand (.apk) downloaden en alsnog installeren. Dat heb ik al getest. Zo heb ik het met Ziggo ook opgelost. Die is officieel ook alleen via de AndroidTV playstore te downloaden. 

Ik kan alleen niet testen of het ook daadwerkelijk werkt, gezien ik geen KPN account heb om in te loggen. 


 

KPN zegt wel dat de smart-TV app tegelijkertijd maar op één Android/Google TV te gebruiken is maar in de praktijk is deze beperking er niet. 

Ah, das fijn om te weten. En goed nieuws!

 


Yes, dat schreef ik ook inderdaad. Maar je kunt wel het installatiebestand (.apk) downloaden en alsnog installeren.

Van welke app het je dan het installatiebestand gedownload, de linker of de rechter.


@wjb

Of die app SP of VVD georiënteerd is weet ik niet. Maar ik heb die "voor Smart TV's" geïnstalleerd.

 

Edit: Ik zie nu wat u bedoelde. De rechter heb ik gedownload en geïnstalleerd. Tot en met het inlogschern werkt ie. 


@wjb

Of die app SP of VVD georiënteerd is weet ik niet. Maar ik heb die "voor Smart TV's" geïnstalleerd. 

De smart-TV app is bedoeld voor bediening met een afstandsbediening.

Ik denk dat hij wel zal werken op die Android Box en anders toch maar even een Chromecast Google TV 2K/4K aanschaffen, daar draait hij in ieder geval op.


Iemand (kpn?) heeft het antwoord van "wjb" als "beste antwoord" gemarkeerd. Alleen zie ik daar helaas geen antwoord op de gestelde vraag.

 

De reactie die het dichtst bij een antwoord zit is:

"Ik denk dat hij wel zal werken op die Android Box"

 

Om het onderwerp nog even te bumpen: Is er iemand die ervaring heeft met het gebruik van de AndroidTV-versie app op gewone Android? Op basis van een "ik denk" (hoewel zeer gewaardeerd) durf ik nog niet mijn Ziggo abo op te zeggen. Stel het werkt niet en ik zou het nieuwe KPN abo weer op moeten zeggen, dan zou ik met een beetje pech enkele weken zonder TV zitten totdat Ziggo de boel weer aansluit. En dat dan precies zo rond de WK eindfase. xD

Is het eventueel mogelijk om een tijdelijk (test)kpnaccount te krijgen voor een uur (of een dag)? Dan is het voor eens en altijd duidelijk. 

Alvast bedankt! 


Wat @wjb zegt, klopt:

De smart-TV app is voor Android/Google TV en is niet beschikbaar in de Play Store van gewone Android apparaten. Op Android apparaten is de gewone iTV app van KPN beschikbaar maar deze is niet geoptimaliseerd voor bediening met een afstandsbediening.

Je kunt het proberen door een APK te downloaden, maar er is geen enkele garantie dat dit gaat werken. Als het werkt, werkt het. Werkt het niet, dan werkt het niet. Hier kunnen geen rechten aan worden ontleend, omdat de Smart TV app niet voor Android is gemaakt.

Helaas is het niet mogelijk om een test account te krijgen. De enige manier om dit te testen is door een abonnement af te sluiten en het dan te proberen. 


Je zou een maandelijks opzegbaar abo kunnen nemen @Potentiële_KPN_klant 


Je zou een maandelijks opzegbaar abo kunnen nemen @Potentiële_KPN_klant 

Het is goedkoper om voor €29,99 een Chromecast Google TV HD aan te schaffen en daar de smart-TV app op te installeren.