Skip to main content
Vraag

Werkt de KPN TV+ box ook draadloos met een Fritz!Box router?

• May 6, 2025
  • 24 reacties
  • 176 keer bekeken

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6

Ik overweeg het toevoegen van KPN TV met een KPN TV+ Box aan mijn Superfiber 1 abonnement maar lees op de KPN website dat deze alleen draadloos werkt met een KPN Box 12 en 14.

Is dat daadwerkelijk zo en werkt dat dus niet draadloos met een Fritz!Box router? En waardoor dan?

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

24 reacties

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • May 6, 2025

De KPN TV+ Box werkt gewoon met elke router via WiFi, echter wel alleen unicast (Iets mindere kwaliteit).

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • May 6, 2025

Dankjewel voor je antwoord ​@bnh , na enig spitwerk lees ik net het volgende:

De FRITZ!Box heeft uiteraard een IGMP proxy server en zowel de FRITZ!Box als de FRITZ!Repeater ondersteunen "multicast to unicast".

Vermoedelijk wordt de KPN TV+ Box daarmee door een Fritz!Box volledig ondersteund dus vraag ik mij stellig af waarom KPN op hun website beweert dat het alleen draadloos werkt met een KPN Box 12 en 14?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • May 6, 2025

Beste ​@Dicksooo omdat die wifi6ax ondersteunen en daar werkt de tv+ optimaal op.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • May 6, 2025

Dankjewel voor je antwoord ​@bnh , na enig spitwerk lees ik net het volgende:

De FRITZ!Box heeft uiteraard een IGMP proxy server en zowel de FRITZ!Box als de FRITZ!Repeater ondersteunen "multicast to unicast".

Vermoedelijk wordt de KPN TV+ Box daarmee door een Fritz!Box volledig ondersteund dus vraag ik mij stellig af waarom KPN op hun website beweert dat het alleen draadloos werkt met een KPN Box 12 en 14?

Heb je een link naar die pagina?
Overigens werkt multicast alleen op de Fritz!Box met een LAN-kabel, niet draadloos.
Ik heb de KPN BOX+ gewoon via WiFi op mijn Unifi werkend gehad zonder truckjes, dus het werkt gewoon op elke router, wel alleen unicast.

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • May 6, 2025

@bnh , https://community.kpn.com/kpn-tv-11/kan-ik-kpn-tv-gebruiken-over-wifi-met-een-fritz-box-603434 , zie de reactie van onze helaas veel te vroeg overleden mede community lid wjb.

@JanD , mijn Fritz!Box 4050 router heeft ook wifi6 ax.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • May 6, 2025

@bnh , https://community.kpn.com/kpn-tv-11/kan-ik-kpn-tv-gebruiken-over-wifi-met-een-fritz-box-603434 , zie de reactie van onze helaas veel te vroeg overleden mede community lid wjb.

@JanD , mijn Fritz!Box 4050 router heeft ook wifi6 ax.

Ik bedoel waar KPN dat vermeldt; dat bericht van WJB ondersteun ik en is tevens wat ik al aangaf in mijn eerste bericht :)

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • May 6, 2025

@bnh sorry, hd ik verkeerd begrepen, de link naar de bewering van KPN:

https://www.kpn.com/service/televisie/installeren

Je vind het onder de knop Draadloos aansluiten:

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • May 6, 2025

@bnh sorry, hd ik verkeerd begrepen, de link naar de bewering van KPN:

https://www.kpn.com/service/televisie/installeren

Je vind het onder de knop Draadloos aansluiten:

Hun adverteren alleen met eigen modems in hun artikel, maar met alle WiFi 6 routers / modems moet het gewoon werken.

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • May 6, 2025

OK, dankjewel ​@bnh , duidelijk. ​@JanD ook bedankt.

Blijf het van KPN wel een vreemde bewering vinden, temeer daar zij zelf ook Fritz!Box’en verhuren.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 6, 2025

Oude informatie. Draadloos via wifi kan nu ook met de Experia Box V10. Die ondersteunt nu ook "multicast to unicast".

En Fritzbox modems doen dat zeker. In ieder geval de types die kpn zelf verhuurt.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • May 7, 2025

Oude informatie. Draadloos via wifi kan nu ook met de Experia Box V10. Die ondersteunt nu ook "multicast to unicast".

En Fritzbox modems doen dat zeker. In ieder geval de types die kpn zelf verhuurt.

De Fritz!box die je koopt ook, daar zit softwarematig geen verschil in. Deze zijn allemaal gelijk.
Als is het wel altijd belangrijk om te weten dat multicast enkel bekabeld werkt en niet via WiFi.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • May 7, 2025

Multicast werkt ook gewoon bij draadloos met de door KPN ondersteunde routers ​@bnh weet ik uit eigen ervaring.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • May 7, 2025

Dit is onjuist, we ondersteunen geen draadloze aansluiting met een v10. Enkel als er dan ook een superwifi punt is aangesloten.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • May 7, 2025

Multicast werkt ook gewoon bij draadloos met de door KPN ondersteunde routers ​@bnh weet ik uit eigen ervaring.

Is dit tegenwoordig juist ​@Ik_Combineer ?

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • May 7, 2025

Met de box 12/14 wel, maar dat is altijd al geweest als ik het me goed herinner. 

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • May 7, 2025

Met de box 12/14 wel, maar dat is altijd al geweest als ik het me goed herinner. 

Oké dan ga ik dit even updaten in mijn bovenkamer haha.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • May 7, 2025

De combi V10 met SW#2 werkt ook draadloos ​@Ik_Combineer  en ​@bnh , zie ook het aansluit kaartje.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • May 7, 2025

De combi V10 met SW#2 werkt ook draadloos ​@Ik_Combineer  en ​@bnh , zie ook het aansluit kaartje.

Zeker, maar er werd gevraagd om routers. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 7, 2025

bnh schrijft: 

Als is het wel altijd belangrijk om te weten dat multicast enkel bekabeld werkt en niet via WiFi.

Ik_combineer schrijft: 

Dit is onjuist, we ondersteunen geen draadloze aansluiting met een v10. Enkel als er dan ook een superwifi punt is aangesloten.

Dit is onjuist. Het werkt ook via wifi. Hier wel. Met de V10.

Met de nieuwe kpn software ondersteunt de V10 ook multicast via wifi. Het werkt hier toch?

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • May 7, 2025

Tuurlijk werkt het, dat doet het al vanaf dag 1. Maar in een hoop configuraties hapert het beeld of zijn er andere problemen. Net zoals dat DVS bij klanten met TV+ kan werken. Maar net zoals hierbij geldt voor een v10 met een draadloze stb; we ondersteunen het niet. 

Een v10 met een bekabelde superwifi punt waarachter een tv+ kastje staat ondersteunen we dan weer wel.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 7, 2025

Waar jij het over hebt was (en is) het beleid bij de OUDE software van de V10, Ik_Combineer.

Met de KPN software, die begint met v10. , is het gewoon ondersteund. In ieder geval technisch.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Ik zie dat meerdere community leden je voorzien hebben van antwoord, ​@Dicksooo. Kom je er zo uit?

Neem ook eens dit artikel door: De KPN TV+ Box aansluiten via wifi en het aansluitbeleid.

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • May 8, 2025

Dag ​@Denise van KPN , zekers, ik houd het verder in beraad.

Forum|alt.badge.img+3

Wij hebben een Fritzbox 7590 en we kunnen draadloos kijken, 2 kastjes tegelijk en beide op multicast.

Hoewel deze geen wifi 6 heeft (wel 5ghz) kan het wel.

Verder kan ik je wel melden dan wij wel wat vreemde dingen hebben maar weet niet of ik dat kan linken dat we een (extra betaalde) Fritzbox hebben. Dingen die bij andere mensen niet voorkomen.

Maar als ik mocht kiezen zou ik eerder de TV+ kastjes de deur uit doen dan de Fritzbox.