Skip to main content

Mijn schoonzus van 87 is onlangs verhuisd naar een verzorgingstehuis. De bekabeling daar is niet in orde, waardoor zij geen televisie kan kijken op haar kamer. De bekabeling zal over enige tijd worden vervangen. 

Er is wel wifi aanwezig. Graag zou ik mijn tweede Arris box bij haar testen. Gaat dit werken?

Als dit niet werkt, kan zij dan bij KPN een  werkend (tijdelijk) abonnement afsluiten bij KPN? 

De provider in het tehuis is Caiway.

 

Je zou in ieder geval nu de NPO zenders moeten kunnen krijgen. TV en radio.

Alleen als de ontvanger aan staat kan ie het activatiesignaal ontvangen.

01 NPO 1
02 NPO 2
03 NPO 3
23 Regionale zender
33 Extra regiozender (indien beschikbaar)
34 NPO 2 Extra (tijdelijke zender; geen einddatum bekend)

101 NPO Radio 1
102 NPO Radio 2
103 NPO 3 FM
104 NPO Klassiek
105 NPO Radio 5
106 NPO Radio 2 Soul & Jazz
117 Regionale zender
118 FunX
129 radiokanaal extra regiozender (indien beschikbaar


Ik heb de ontvanger aangezet. Het blauwe lampje op de antenne brandt.

De antenne staat voor het raam op de eerste verdieping.

Bij het starten van de box verschijnen de volgende codes:

DL

rA

Good

8888

Na het instellen op de regio (nu nog Zuid-Holland Zuid) geeft de televisie het volgende weer:

Signaalkwaliteit: 0 procent en Geen Digitenne signaal.

Moet ik nu wachten op de activering?


Toch maar even de postcodecheck voor Brielle gedaan. Dom, dom, dom: In Brielle is geen Digitenne

signaal. Gelukkig wel in Doorn, waar de ontvanger naar toe zal verhuizen.

Voordeel is dat ik nu weet hoe ik de boel moet aansluiten. En dat is niet zo heel moeilijk!

 

Nogmaals iedereen bedankt voor de hulp.

 


Ah, dan is ook verklaard waarom je het bij jou thuis niet goed aan de praat krijgt! Heb je wel mooi even geoefend nu 😉


Nou ja, er is wel signaal. Maar dan zal de antenne minstens op één hoog (in Zeeland minimaal 10 meter boven de grond) moeten zijn en ‘vrij’ zicht hebben richting de zendmast. De zendmast in Zuid Holland is Rotterdam. Als de antenne voor een raam de andere kant op staat zal het daar niet werken.

Maar gebruik eens zoeken Uitgebreid zoeken. Ik zelf gebruik nóóit die provincies/regio's.

en start zoeken ook al geeft ie 0 % aan.


Uitgebreid zoeken heb ik meerdere malen geprobeerd. Ook de box teruggezet naar de fabrieksinstellingen.

Resultaat: nul procent signaal.

De box zit met toebehoren weer netjes in de doos in afwachting van de verhuizing naar Doorn.


Gisteren Digitenne in Doorn aangesloten.

Na enig experimenteren met de plaats van de antenne, beperkt aantal tv-zenders gevonden:

RTL4, RTL5, Net5, SBS6 en RTL7 en enkele radiozenders.

Geen NPO.  Wat heb ik fout gedaan?


Antenne plaats en hoogte is essentieel. 

Zicht op zendmast bijvoorbeeld. Het kan zelfs voorkomen dat bewoners aan één kant van een flat ontvangst hebben maar aan de andere kant niet. 

Ik woon op nog geen 5 kilometer van een mast. 

Toch moet de antenne al buiten waarschijnlijk door het HR glas. Dan heb ik op alle zenders volle bak. Aan de andere kant van mijn flatje komt minder binnen en wat er binnenkomt minder signaal. Gebouwen, ook het eigen, en vooral ook bomen filteren heel veel signaal weg.

Is er geen tv via een draad mogelijk? Modern via internet of IPTV zoals kpn?

Of iets antieker via coax ( bijvoorbeeld Ziggo)?


@Noordzee is ervaringsdeskundige met Digitenne. 

Ik heb het alleen voor nood bij storing internet.


Gisteren Digitenne in Doorn aangesloten.

Na enig experimenteren met de plaats van de antenne, beperkt aantal tv-zenders gevonden:

RTL4, RTL5, Net5, SBS6 en RTL7 en enkele radiozenders.

Geen NPO.  Wat heb ik fout gedaan?

Hallo @App KPN Thuis ,

In Doorn is het aan te bevelen om een buitenantenne te gebruiken. Je kunt de Funke V6 ook gewoon buiten plaatsen. Gebruik daarvoor de beugel en de antennekabel van tien meter die je hier ziet staan: 

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/tv/digitenne/

Maar mogelijk lukt het ook met de antenne binnen.Doe dan het volgende:

  1. Zet de antenne zo hoog mogelijk.
  2. Ga in het menu van jouw ontvanger terug naar de fabrieksinstellingen.
  3. Geef een opdracht uitgebreid zenders zoeken.   
  4. Richt de antenne bij aan de hand van de signaalmeter uit het menu. 
  5. Geef daarna desnoods nog een keer een opdracht uitgebreid zenders zoeken.

Heb je nu wat meer zenders? Mijn advies is dus sowieso om de antenne buiten te plaatsen indien mogelijk. 

 


Bedankt voor alle adviezen. De kamer in het verzorgingstehuis bevindt zich op de eerste verdieping. De antenne staat in die kamer op 2 meter hoogte. De directie vindt het niet fijn als er buiten een antenne wordt bevestigd.

Ziggo (of in dit geval Caiway) is niet mogelijk omdat de bekabeling sterk verouderd is. De Digitenne is

bedoeld als een tijdelijke oplossing. Het geld voor het updaten van kabels is gevoteerd. Ik verwacht dat de werkzaamheden binnen enkele maanden worden uitgevoerd.

De afstand Brielle - Doorn belemmert een snel uitvoeren van de adviezen. Mogelijk dat ik over een week of twee een en ander zal gaan proberen.


Ah balen zeg dat ze niet direct alle zenders te zien krijgt 😬 En ook jammer dat de afstand er voor zorgt dat je hier niet snel weer bij kan helpen.

Ze heeft in tussentijd gelukkig wel íéts om naar te kijken, maar als juist de favoriete zenders ontbreken is dat wel erg zuur 🙁


In Doorn ontvang je de mast van Leusden, die hoge spriet naast de A28.
Uit ervaring weet ik dat het in Doorn prima kan werken.
Maar alles afhankelijk van de situatie, het probleem zit ‘m altijd in de laatste meters, het gebouw dus.
Is er zicht op het noorden, richting Leusden ?


De kamer bevindt zich aan de noordkant van het gebouw. Vrij zicht richting Leusden is wat overdreven: Er staan nogal wat bomen in Doorn. Of is dat geen probleem?

 

Ik ga de volgende keer in elk geval de gegeven adviezen gebruiken.

Bijkomend probleem is dat mijn schoonzus ( van 87!) ineens met 2 afstandsbedieningen zit, wat zij niet gewend is.

Ik zal jullie op de hoogte houden.


Bij mijn moeder waren er indertijd met de antenne in de vensterbank ook maar een paar zenders. 

Antenne aan bovenkant raam (met plakband) en toen had ze ze allemaal na weer scannen. 

Paar weken later heeft de buurman een buitenantenne geïnstalleerd. 

Inmiddels is er glasvezel en heeft ze ook interactieve tv. 


De juiste plaats voor de antenne vinden kan inderdaad een uitdaging zijn, een kleine verplaatsing of verdraaiing  kan het verschil maken tussen een goed beeld of geen beeld, dat kan zeer kritisch zijn.

De kamer bevindt zich aan de noordkant van het gebouw.

Dat is mooi.

Vrij zicht richting Leusden is wat overdreven: Er staan nogal wat bomen in Doorn. Of is dat geen probleem?

Dat hoeft op zich geen probleem te zijn en op die afstand moet de signaalsterkte voldoende zijn.

. .  met 2 afstandsbedieningen zit . . .

Ik meen te weten dat een digitenne ontvanger een regelbare audio uitgang heeft, dus dat zou dan niet nodig moeten zijn, als de TV op de juiste ingang staat, hopelijk kan dat automatisch en dan het volume van de TV op een vaste stand en dan verder regelen met de AB van de digitenne ontvanger.

( hier zal Peter wel op reageren :-)   )

 


Klopt hoor. Als de tv op de juiste hdmi ingang aan gaat en het volume daarvan vast blijft, tussen 50 en 75 % houd ik vaak aan, dan is voor het scherm alleen nog de tv afstandsbediening nodig voor aan iut.

Verder kan alles met die van Digitenne. 

Voorspelbaar hè @KeesYagi 😉🤓. Maar je kwam me niet helemaal zeker over anders had ik niet gereageerd. 


Ik ben wat voorzichtig als jij in de buurt bent :-)
En ik ben niet zo erg op de hoogte met alle digitenne ontvangers, alhoewel, dat zijn er maar 2 typen als ik het goed heb, de 7200 heb ik hier (zonder abonnement) voor de leut er bij, om mee te kunnen praten.

Het blijft toch verwonderlijk dat dit bij digitenne zo gedaan is en bij itv niet.
Beide heeft voor en nadelen, waarom niet een keuze optie/instelling, of -nog mooier- 2 uitgangen, vast en geregeld, zoals dat bij de eerste digitenne ontvangers was.

En het blijft mij verbazen dat er bij de nieuwe itv ontvangers ook weer de “randzaken”, ondertitels en audio niet alle aandacht gekregen hebben, afgaande op wat ik hier lees, ik heb er geen ervaring mee.
Dit valt buiten deze vraag, dus laten we er hier niet op verder gaan.


Hoi KeesYagi

De RBX2800 wordt al zeker 1½ jaar niet meer geleverd en is niet meer voorradig. Bij een defecte RBX2800 krijgt de klant nu een ZXV7200 geleverd. 
Als men een geschikte tv heeft, die dus DVB-T2 HEVC ondersteunt, is een CI+ module voor digitenne aan te bevelen. Dan heb je maar 1 afstandsbediening. Die van de tv zelf.

Bij de allernieuwste iTV, wat kpn nu trouwens herbranded heeft naar TV+, zit ook volumeregeling op de box zelf.

En verder is voor de “randzaken" de nieuwe TV+ nog een work in progress.