Skip to main content

Wij krijgen foutcode 143 elke paar maanden en dan ben je eindeloos - minstens drie kwartier - bezig om het weer in orde te krijgen. Als de ene aan het werk is en de ander in huis komt dit probleem tegen, kan de ene geen TV kijken en de ander niet meer werken vanwege dat de router opnieuw moet opstarten wat heel veel tijd neemt. Er zijn hier gelukkig niet al te veel online meetings, wegens pensionering, anders ben je flink de klos. De Devolo’s liggen er dan ook uit. De lampjes op de Experia box v10 doen het soms niet allemaal en dan is er weer geen internetverbinding met wifi. Tlekens apparaat aan en uit en opnieuw wachten. Dit probleem is al jaren aan de gang en KPN schijnt de boel maar niet in orde te kunnen krijgen. Dit geeft veel onnodige ergernis en KPN een slechte naam. 143 Kan ze niet dus schelen; ons beschouwen ze ook als nummer en dus tellen we evenmin, kennelijk. 

Er is al veel gezegd over draadloze verbindingsets.  Ze kunnen slecht tegen ledverlichting,  zonnepanelen, telefoonopladers etc. Zodra er maar iets van "ruis" op het electriciteitsnetwerk komt gaan ze in storing.  Kpn kan daar niets aan doen. Het advies is altijd met kabels te werken.  Data versturen gaat via een utp kabel en niet via een stroomkabel.  Op de site van Devolo staat de devolocockpit.  Wellicht helpt die u uit de brand.  Probeer het!!


@Adisen 

Ik sluit mij aan bij @Joep1965 

Het probleem zit hem niet bij KPN, maar bij die draadloze netwerkadapters.

En omdat er steeds meer vervuiling op het net komt, werken die Netwerkadapters (ook die van Devola) steeds minder goed voor televisie.

Voor internet is het meestal minder erg.

 

Als je een vaste UTP kabel kan trekken en leggen, dan is dat de ideale oplossing.

Gebruik minimaal CAT5E kabels. Cat6A mag ook. 

Je kan dit uiteraard uitbesteden als je het zelf niet kan.

Je krijgt hier absoluut geen spijt van.

Als je er een switch tussen zet, gebruik dan wel een switch die IGMP snooping ondersteund. Bijvoorbeeld deze.

 

Een andere optie is om met Moca's te werken.

Aan elke kant van de coax kabel 1 moca.

Dit is veel betrouwbaarder, maar wel een investering.

Zie hier voor Moca's. 

 

En als ik het goed heb, kan je IPTV tegenwoordig ook via WIFI verzenden.

Dan met een UTP kabel van de WIFI ontvanger naar de KPN tv decoder.

Hoe dit precies werkt, weet ik helaas nog niet.

Hier kan je wat info vinden.

 

Een wat ook een optie is, om de KPN tv app op de smart tv te installeren. (als u een recente TV hebt, zie hier voor meer informatie). 

Dat werkt in alle gevallen perfect via WIFI.

Het beeld via de KPN tv ontvanger is wel mooier, maar het ziet er best aardig uit.


Wat een hoop hulp, Joop, dankjewel! Kabels kunnen bij ons niet, dat is teveel brekerij, en lelijke touwen, zogezegd. We gaan eerst de dect-telefoon verplaatsen, en als het te erg blijft is de superwifi misschien een oplossing. We kunnen dus weer verder in de richting van ‘probleemloze’ TV… 


Hoi @Adisen, ik zie dat je al goed geholpen bent door de community. 😁 Super! Mocht je nou toch weer vastlopen in de richting van probleemloze TV, reageer hier dan gerust weer.