Skip to main content

Ben wel benieuwd of KPN het Europian Songfestival dit jaar weer in Dolby Atmos en nu ook in UHD, 4K  gaat doorgeven? 

Begreep via een ander platform dat o.a. de RAI, BBC en onze eigen NPO dit in UHD gaan doorgeven, c.q. uitzenden.  

Dit zou weer een mooie uitbreiding zijn voor een eventuele test voor het KPN UHD test platform. 

Wie oh wie kan en mag hier al iets meer over zeggen? 

Over 14 dagen is al de grote finale.…

 

Zou het wel graag compleet met HLG ondersteuning, doorgifte zien, zo'n kleurrijk spektakel verdient niet anders. 

Ik heb hier nog niets over gelezen of gehoord. Ga er dus maar vanuit dat de NPO dit niet doet. Anders was het al wel bekend gemaakt. Maar misschien verrassen ze ons?


Volgens deze site https://eurovoix.com/2022/04/24/eurovision-2022-4k/ wordt er wel degelijk geregistreerd in UHD, maar of de NPO e.e.a. door gaat geven weet ik niet.


Zover ik weet heeft de NPO geen 4K kanaal.

Zo wie zo niet op bij KPN. 

Via Google kan ik alleen vinden dat NPO1 verleden jaar een experiment had, dat ook via KPN werd uitgezonden.  

 

P.S.

Zelf heb ik geen 4K decoder van KPN, want ik vind € 2,50 per maand voor een paar zenders waar je normaal nooit naar kijkt, veel en veel te duur. 😉


This year’s Eurovision Song Contest will be the first contest to be broadcast in 4K resolution, it has been announced.

ANSA news agency have confirmed that all three shows will be broadcast live on Rai’s free to airUHD channel, Rai 4K. The Italian broadcaster launched their 4K service in 2016 and were one of the first European broadcasters to offer a fully fetched channel solely dedicated to Ultra HD material. 

“With this initiative, RAI confirms its technological leadership in the Italian television system and its role as a driving force for innovation,” Rai on the launch of Rai 4K

It is expected that the UHD feed will be open to all competing broadcasters who offer a 4K service. Alongside Rai, TVP (Poland) & NPO (Netherlands) also run a dedicated 4K channel. In the United Kingdom, the BBC offer live and on demand UHD content as part of its BBC iPlayer service.

bron :

https://escxtra.com/2022/04/24/eurovision-2022-to-be-broadcast-in-4k-uhd/

 

NPO UHD is in het verleden ingezet via de satelliet. En ook bij KPN dacht ik….


Scherp, @Tv-fans !

Vorig jaar was het inderdaad met Dolby Atmos bij KPN (maar nog niet 4k, zie eerste regel bij @Noordzee )

Ben benieuwd dit jaar. Het zou nu ook Dolby Atmos én 4k kunnen zijn.

KPN heeft al eens iets (Ol. Sp. geloof ik) op 2 extra kanalen gedaan. Ook 109 met HD en D.A. en in de 690 reeks met 4k en D.A.


Hoi allen, 

De finale komt eraan. En nu is de vraag kunnen wij dit zien in 4K of met Dolby Atmos. Ik ben daarop even op onderzoek geweest. Wij hebben contact gehad met NPO, maar helaas wordt het niet in 4K (UHD) uitgezonden. Enkel op het reguliere kanaal. Wel alvast heel veel plezier gewenst met de finale!


Dus zelfs geen Dolby Atmos (met HD) zoals vorig jaar, @Bart_Z ?


Tjonge wat een gemiste kans om hiervoor niet even iets van een Test kanaal,  zoals afgelopen jaar, in de lucht te gooien. Echt diep triest. 

Ook voor KPN zelf een gemiste kans, de uitzendingen op het oorspronkelijke uit 3 UHD kanalen pakket is dringend aan een Upgrade toe. Of in elk geval af en toe wat andere test uitzendingen. 

Wel ik ga zien of ik het via het RAI demo Sat kanaal ga kijken, gelukkig nog steeds een werkende sateliet ontvangst, waaronder wel meerdere UHD, waaronder ook demo zenders beschikbaar. We hebben ja een UHD tv set om er ook het beste beeld uit te halen. 


Nee ook geen Dolby Atmos. NPO geeft aan het alleen op het reguliere kanaal uit te zenden. 


Zouden 4k en DA door de NPO via hetzelfde afvoerputje worden afgevoerd als een paar jaar geleden 3D?


Volgens dat Engelse artikel heeft de NPO er wel een apart uhd kanaal voor. Dus ik begrijp er nu niets meer van.


Volgens dat Engelse artikel heeft de NPO er wel een apart uhd kanaal voor. Dus ik begrijp er nu niets meer van.

Welk kanaal is dat dan? Die web pagina heeft vermoedelijk het huiswerk niet goed gedaan.