Skip to main content

Heb en nieuw kastje van KPN DIW 7022 , maar op dit kastje past mijn oude stereo installatie niet meer.

Men zegt nu een Toslink verbinding te maken met een Converter Digital to Analog , daarna via tulpstekkers van de converter naar de AUX uitgang van de versterker ( Yamaha) Zowel het kastje , als de converter als de versterker aangesloten op het lichtnet.

Maar geen geluid , alleen een brom toon. Wat doe ik fout? Kan iemand mij dit uitleggen

Hallo @Berend Brouwer 

 

Waarschijnlijk moet je S/PDIF nog aanzetten via het menu, zie dit kennisbank artikel waar je dat precies doet:

 

Ook moet de geluidsinstelling van de TV+ box op stereo PCM gezet worden.

 


Via Kennisbank de geluid instellingen gedaan zoals aangegeven en nog geen geluid , alleen nog maar een brom geluid. Graag het oude kastje terug , dat werkte  immers prima.  Wat nu ?


...

Men zegt nu een Toslink verbinding te maken met een Converter Digital to Analog , daarna via tulpstekkers van de converter naar de AUX uitgang van de versterker ( Yamaha) Zowel het kastje , als de converter als de versterker aangesloten op het lichtnet.

Maar geen geluid , alleen een brom toon. Wat doe ik fout? Kan iemand mij dit uitleggen

 

Heb je hem echt op een uitgang aangesloten? Dat gaat niet werken.
Je zou hem op een AUX ingang of LINE IN moeten aansluiten.

 


Ik heb hem echt op de AUX ingang aangesloten en alle kabels nog weer eens gecontroleerd , alle stroom staat er op , maar nog steeds geen geluid . Tsja  Hoe is dit toch mogelijk.


Je hebt ook die stereo PCM instelling gedaan?

Welke converter is het, heb je deze van KPN https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/2097379/optical-omvormer-naar-jack/?soPos=918

of een andere?


Ik heb een  die er precies zo uit ziet maar niet van KPN

 Het is een Audioconverter van Digital to Analog  PMU 370  ( Converts)


Stereo PCM ingesteld


Als je de specificaties bekijkt van die omvormer zou het gewoon moeten werken.

Ik zou het verder niet weten, misschien heeft @PeterG nog een idee?


Komt er wel rood licht uit de aansluiting achterop de DIW7022?

Kan je het testen op bijvoorbeeld de optische uitgang van je televisie???


Ja er komt gewoon rood licht uit de DIW 7022 en ook uit het uiteinde van het kabeltje komt rood licht.

Testen via de TV is heel lastig. De Tv hangt straks aan de muur. Met alle verbindingen door de muur heen.

 

Zojuist nog maar weer eens geprobeerd, maar alleen maar een brom geluid.

 

 


"alleen maar een brom geluid"

Ook met een radio zender?

Zeker dat het staat als onderstaand bij indelingen?

 


Ja absoluut , nogmaals gekeken en hij staat inderdaad zo ingesteld als de foto hierboven.


De radio zenders doen het wel op de TV , maar op mijn boxen blijft het brommen.


Kan je aux in van de versterker nog checken met bijvoorbeeld een bluray speler of dvd speler? Die hebben vaak optische en analoge uitgangen dus kun je beide testen. 

Heeft je aangeschafte convertor ook een analoge mini jack aansluiting? Daarop zou je de convertor kunnen checken met een koptelefoon. 

En het is zeker digitaal naar analoog en niet per ongeluk andersom?

Zowel de convertor als ( de ingang van ) de versterker kunnen nog defect zijn.


Ga ik vanavond even proberen , ga nu eerst even naar buiten Bedankt zover.


Hi Berend, welkom op het forum. 

Is het inmiddels gelukt? Als ik die omvormer bekijkt zou het moeten werken. Aangezien het via de televisie wel werkt moet het ergens in de omvormer of de Yahama zitten. Heb je ook een andere tulpkabel geprobeerd? En heeft je televisie misschien een uitgang voor geluid die je kunt proberen? Welke Yamaha is het precies? 

Ik hoor graag van je. 


Excuus , dat mijn antwoord even op zich heeft laten wachten, maar het is nog steeds niet opgelost.  Heb het inmiddels ook geprobeerd met een koptelefoon met een mini jack aansluiting  , maar dat geeft helemaal geen geluid , zelfs geen brom. Heb ook een ander tulpkabel geprobeerd, zonder resultaat. 

De Yamaha versterker die ik heb is een RX-396RDS Het zou dus inderdaad aan de omvormer kunnen liggen. Hoe kan ik controleren of deze goed is?

 

Mijn DVD speler heet alleen een digitale uitgang en een HDMI uitgang.


Poeh flink oude versterker wel. Uit 2002.

Heeft je dvd speler echt geen analoge audio uitgang? Tulp rood en wit dus.

Aansluiten op dezelfde ingang van de versterker aux, cd erin en kijk, eh luister of er geluid komt. 

Is het optical out kun je daar ook eens de convertor op proberen. 

Brom wijst vaak op een fout van de massa. Is het gebruikte analoge kabeltje nog wel goed?


Nee mijn DVD speler heft geen analoge uitgang Alleen een HDMI

Kabeltjes zijn goed  Be er helemaal klaar mee.

KPN moet mij m,n oude kastje maar terug geven.


KPN moet mij m,n oude kastje maar terug geven.

Dat gaat KPN niet meer doen @Berend Brouwer 

 


Even voor jullie info, KPN is  geweest en zegt dat het zou moeten werken, 

Wat blijkt nu de nieuwe converter , die ik had gekocht , was stuk een nieuwe gehaald van een ander merk alles opnieuw aangesloten   en hij doet het nu . pfffff  Gelukkig . 

Bedankt voor jullie inbreng.

 

mvg


Jeetje. Dat verwacht je niet helemaal met zo'n nieuwe converter.

Geniet 😀 weer van radio via je versterker / boxen. En bij muziekprogramma's en films en overige tv uitzendingen kun je het geluid natuurlijk ook via je boxen laten komen! 


Ja het werk  prima nu, de nieuwe converter was echt kapot. Omgewisseld en nu alles ok.

Nogmaals dank voor jullie inbreng.


Ja het werk  prima nu, de nieuwe converter was echt kapot. Omgewisseld en nu alles ok.

Nogmaals dank voor jullie inbreng.

Fijn om te lezen. 

Jeetje. Dat verwacht je niet helemaal met zo'n nieuwe converter.

Geniet 😀 weer van radio via je versterker / boxen. En bij muziekprogramma's en films en overige tv uitzendingen kun je het geluid natuurlijk ook via je boxen laten komen! 

Dit had ik ook niet verwacht. 


Ik heb ook DIW7022 kastje gekregen en moest voor jack koptelefoon ook omvormer kopen om van optisch signaal naar jack aansluiting te gaan.

Eerst marmitek da21 gekocht , geen signaal 

Naar kpn winkel geweest en audio converteren bij kpn besteld en dit werkt ook niet. Wie weet de oplossing,  anders zet ik het oude kastje  weer terug heb 2260