Skip to main content
Vraag

YouTube app verwijderen van KPN Box: kan dat inmiddels?

• August 12, 2025
  • 19 reacties
  • 367 keer bekeken

Beste KPN,

1 jaar geleden vroeg ik hoe ik.de youtube app kon verwijderen van de kpn box. Dat omdat ik merkte dat mijn kinderen van 7 en 9 verslaafd raakten en het zorgde voor een extreem slechte sfeer in huis. Ik kreeg te horen dat ik de app alleen kon uitschakelen, dat heb ik toen gedaan en afgezien van een flink aantal keren dat de app weer spontaan aan stond is dat verder goed gegaan. Ook heb ik zender 201 gebokkeerd waar ze de app weer mee aan konden zetten.

Ze hebben nu nog niet ontdekt hoe ze in de instellingen de app zelf weer aan kunnen zetten. Maar via de playstore is youtube blijkbaar weer aan te zetten (tenzij je de ouderlijke toezicht in playstore op pegi3 zet), maar dan is het nog wel mogelijk youtube kids te downloaden en zonder account te gebruiken.

Ik ben er nu echt klaar mee, ik heb niet gevraagd om youtube en wil het gewoon niet toegankelijk hebben voor mijn kids. Is er dan geen enkele oplossing? Ik begrijp dat kpn het systeem afneemt van google en dan youtube daar een verplicht onderdeel van is, omdat dat het verdienmodel is, maar moet dat nou over de rug van mijn kinderen? Kan het echt niet achter een pincode ofzo?

19 reacties

Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • August 12, 2025

Na het lezen van de volgende zin, dacht ik, wat een overdreven en aanstellerig gedoe. 😐

'’maar moet dat nou over de rug van mijn kinderen??'’ 🙄

Dus ben er klaar mee, reageer verder niet en ga op leesstand. Want ik ken mezelf. En zit namelijk niet te wachten op een ban. Die app zal in ieder geval niet op jouw verzoek verwijderd worden. 

Wie weet heeft er iemand een briljante oplossing voor je. Succes!

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • August 12, 2025

Gewoon strenge regels bespreken met de kinderen. Bij overtreding een week lang huisarrest ofzo?

Je kan blokkeren wat je wilt, maar uiteindelijk zien ze dat als kat-en-muis-spel.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • August 12, 2025

Ik heb daar geen verstand van, maar mogelijk kan je met een pi-hole de volledige services van YouTube blokkeren? Nadeel is dan wel dat je het zelf ook niet kan gebruiken via wifi. 

https://www.reddit.com/r/pihole/comments/weie94/completely_blocking_youtube_is_it_possible/

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 13, 2025

Ja daar had ik ook al naar gekeken, het punt is dat mijn kids best op youtube mogen, maar dan in de gecontroleerde omgeving van hun eigen tablet, waar ik schermtijd en content ed kan monitoren. Maar bedankt voor de suggestie.

Misschien naief, maar ik dacht bij het afsluiten van een tv abonnement tv te krijgen en niet allemaal verplichte (voor mij onnodige) extras die ik ook op tablet, telefoon, notebook en notabene binnen de omgeving van mijn eigen smart tv heb (waar ik de youtube app wel kan verwijderen).

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • August 13, 2025

Misschien is YouTube Kids een idee? Die is speciaal ingericht op content voor kinderen, en kent mogelijkheden om schermtijd te beperken.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Tot op heden is verwijderen niet mogelijk als ik dat zo op mijn eigen account en ontvanger bekijk. En ik vrees dat ik dit op korte termijn niet zie veranderen. Wellicht zou je dan toch naar een alternatieve oplossing kunnen kijken.

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • August 14, 2025

Sowieso apps verwijderen lukt niet. Of wel, maar voor korte duur… Ik verwijder bijvoorbeeld de Viaplay, Disney+, HBO Max apps en vervolgens als de box opnieuw gestart wordt staan ze gewoon weer vrolijk tussen de geïnstalleerde apps...

Forum|alt.badge.img+7
  • August 14, 2025

Is het echt niet mogelijk om bepaalde apps zoals YouTube te verwijderen van de TV+ box??? Als dat werkelijk zo is dan voor mij weer een reden om geduldig te wachten om over te stappen…

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • August 14, 2025

Wat is er mis met de gegeven tips in dit topic?

Forum|alt.badge.img+7
  • August 14, 2025

@AriënC, ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met de gegeven tips. Het moet toch gewoon mogelijk zijn om apps te verwijderen? Daarbij met een account van Google zou dit als ouder te beheersen moeten zijn. Dit doe ik ook met een Google tv streamer die op de slaapkamer van mijn zoon(tje) staat. Wellicht ben ik te naïef maar het werkt hier wel nog steeds.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • August 14, 2025

Blijkbaar kan dat dus niet. Ik vermoed wat Google dit niet toestaat. Maar wat is er mis met YouTube kids en een screentijd instellen?

Forum|alt.badge.img+7
  • August 14, 2025

@AriënC, als dat niet kan dan is er iets mis met de KPN tv+ box. Met de Google tv streamer kan het wel.

• August 14, 2025

​ als dat niet kan dan is er iets mis met de KPN tv+ box. Met de Google tv streamer kan het wel.

De KPN schil is hier waarschijnlijk de oorzaak, ook op smartfoons kan je bepaalde pre installed apps enkel uitzetten. Ik kan op mijn Nokia de Netflix app bijvoorbeeld niet permanent verwijderen en diverse Google apps kan ik ook enkel uitschakelen.

Ik heb dit zelf ook getest, je kan met de TV+ box apps of uitschakelen of verwijderen. Wat  al is geschreven komt er een nieuwe update en alle verwijderde app zijn weer terug. Dus zelfs als de youtube app verwijderd kan worden met de regelmatige updates staat deze er zo weer op. Datzelfde geld voor voorgeïnstalleerde apps van de streamdiensten.

Kortom inderdaad ​@Edu2020 wacht nog even, dit is niet de box voor jouw. Mijn box is het ook niet maar ik vond de €120 op jaar basis uitsparen belangrijker. Die gun ik kpn niet.

Forum|alt.badge.img+7
  • August 14, 2025

@Rowi. , een abonnement met de TV+ box zou hier ca. 5 euro per maand goedkoper zijn. Die 5 euro extra heb ik er wel voor over voorlopig, vooral ook omdat mijn vrouw weliswaar erg intelligent is 😍 maar tegelijkertijd ook iets heeft van een digibeet en de diw7022 net ietsje lastiger werkt tov de vip5202.

Daarbij heb ik begrepen dat de Google TV streamer, die we boven hebben voor zoonlief, dit jaar nog naar Android/Google TV versie 16 (versie 15 wordt overgeslagen) zou gaan met o.a. volledige dynamic frame rates integratie. Ook dit zie ik nog niet snel gebeuren met de diw7022.

Beetje off topic maar de Google Tv streamer icm met de Projectivy launcher werkt simpel, snel, zelf volledig te configureren en zonder enige vorm van reclame.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 14, 2025

Als je TV+ hebt kun je het abonnement zonder de Android-TV box nemen. Dus met de TV+ app op je eigen televisie. als je op dat toestel de standaard (!) geïnstalleerde YouTube app kunt verwijderen ben je er.

Op de TV+ box kun je 'm niet verwijderen. Want de app is van Google en maakt er standaard onderdeel van. 

Ook op de oudere boxen is ie niet te verwijderen. 

Wat jij wilt kán gewoon niet. In ieder geval niet via de ontvangers van KPN, Ziggo, Odido en Delta. Oplossing kan zijn geen ontvanger en app only kijken. Wat je dan doet met de YouTube app op je eigen apparatuur,  een televisie of bijvoorbeeld de eerder genoemde Google Streamer, is aan jouw.

En verder nog: welkom in 2025. Toen ik 7 werd hadden we nog één televisie. Zwart wit maar liefst. En de 2 zenders vonden we al veel. 

En ook toen klaagden m'n ouders dat ik 'm te veel gebruikte. Fascinerend dat bewegende scherm. Dat geldt nog steeds. 

• August 14, 2025

@Rowi. , een abonnement met de TV+ box zou hier ca. 5 euro per maand goedkoper zijn. Die 5 euro extra heb ik er wel voor over voorlopig, vooral ook omdat mijn vrouw weliswaar erg intelligent is maar tegelijkertijd ook iets heeft van een digibeet en de diw7022 net ietsje lastiger werkt tov de vip5202.

Dit is natuurlijk voor een ander topic de gids en terugkijken werkt wel lastiger dat klopt. Los van dat stel hem in dat de box standaard op start met live tv klaar enkel het kanaal nummer invoeren.

Wat de topicstarter aangeeft ben ik het wel mee eens, ik heb TV van KPN voor de gewone kanalen niet voor de apps van streamdiensten. Wat dat betreft is enkel de app of zoals via de kabel met een smartcard geen losse kastjes ideaal. 

Echter ook in de TV+ app heb je nu links naar de streamdiensten die is niet meer zuiver KPN only.

• Topper
  • August 14, 2025

Je kan misschien een andere DNS instellen, die youtube blokkeert. In je modem of in de tvbox zelf. 

Er zjn verschillende DNS services die een gratis 'family safety' DNS aanbieden. Maar ik weet niet of ik hier reclame kan maken. Want met totale controle over wat er door een zo'n DNS wordt toegelaten kom je bij betaalde DNS leveranciers uit.

Kpn zelf, biedt een product van Eset aan, om meer DNS controle te krijgen.  Over wat wordt toegelaten en wanneer. Die kan je een maandje gratis uitproberen.

https://www.kpn.com/veilig/netwerk

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Ik begrijp oprecht je wens Wilco maar ik kan dit niet faciliteren. Ik zag wel dat je via de apparaat instellingen en dan apps de Youtube App kunt uitschakelen. Dat is het enige alternatief wat ik je kan geven. Ik zal jouw feedback terugkoppelen.  

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • August 15, 2025

Ik zag wel dat je via de apparaat instellingen en dan apps de Youtube App kunt uitschakelen. Dat is het enige alternatief wat ik je kan geven. Ik zal jouw feedback terugkoppelen.  

Ik kan wel Youtube (en andere pre-installed apps verwijderen), maar ik zeg liever niet hoe… Het is ingewikkeld voor normale gebruiker. Het probleem is, dat de KPN TV+Box na ieder cold boot (dus niet met optie standby-on) controleert of de Apps aanwezig zijn en opnieuw vanuit de firmware (niet Appstore) weer terug zet. Als de ontwikkelaar deze pesterij uitzet, zijn we al een stuk verder. Ik weet dat KPN geld krijgt van de hersteller van deze Apps, ze zijn niet voor niets prominent aanwezig op de afstandsbediening. Maar als de gebruiker beslist het niet te gebruiken, moeten de ontwikkelaren hun niet dwingen.