Skip to main content

Hallo, 

Sinds gisteren glasvezel van KPN. Alles werkt goed. Heb een toslink digitaal naar analoog converter aangesloten op de TV box om de tv uit te kunnen zetten als ik alleen radio wil luisteren. Wat mij enorm verbaasd is dat als de tv aanstaat ik veel harder geluid uit mijn stereo krijg dan op het moment dat ik de tv uitzet. Dan wordt het volume zeker de helft minder, zo niet meer. Alles zit op de normale manier aangesloten. Er gaan géén geluidskabels van of naar de tv, alleen de HDMI van de tv box. Verder niets. Hoe komt het dat het geluid zoveel zachter wordt op het moment dat ik de tv uit zet?? Oh en na 10 minuten valt het geluid helemaal weg. Zit er een timer in de TV box of zo? Als er geen signaal door de tv gevraagd word, valt het dan vanzelf weg na 10 minuten?

Ik denk dat de screensaver in de Sagacom DIW7022 het probleem zou kunnen veroorzaken.

Zet die uit of op een langer moment.

Zie hier en ga naar “energiebesparing” (als ik het goed heb).


Hmm, apart. Bij mij is het even hard. Afgezien van het gebruikelijke volume verschil tussen tv zenders enerzijds en de luidere radio zenders anderzijds.

Verder is het bij alleen radio aan wel van belang om op de tv NIET het startscherm te zien maar alleen het radioscherm (ster met zender/tijd).

En na 10 minuten na het uitzetten van de tv de box uit kan liggen aan HDMI CEC. Zet dat uit in de tv en/of de box en dan denk ik zomaar dat dat ook niet meer gebeurt.


Hmm, apart. Bij mij is het even hard. Afgezien van het gebruikelijke volume verschil tussen tv zenders enerzijds en de luidere radio zenders anderzijds.

Verder is het bij alleen radio aan wel van belang om op de tv NIET het startscherm te zien maar alleen het radioscherm (ster met zender/tijd).

En na 10 minuten na het uitzetten van de tv de box uit kan liggen aan HDMI CEC. Zet dat uit in de tv en/of de box en dan denk ik zomaar dat dat ook niet meer gebeurt.

Gek genoeg bleek het uitvallen van de box opgelost te zijn door inderdaad de tv niet op het startscherm te laten staan maar echt op het radio scherm. Het zachter wordende geluid na uitzetten tv blijft wel. 


Dat laatste kan ik niet verklaren, maar dat maar ff oplossen met de volumeknop.

Als ik een radio kanaal aan heb via de versterker blijft het volume gelijk als ik de tv uitzet.