Skip to main content

Hallo,

 

Ik heb toch wel een vaag probleem. In de huiskamer hebben wij een 4K box. Deze box loopt na 20 min. vast met de melding “zap naar een andere zender en weer terug”. Na het heen en weer zappen werkt het weer voor ongeveer 20 min. Dit probleem is nu zo'n 2 dagen aan de gang. Het kastje zit bekabeld. OP dezelfde kabel zit ook de TV (via switch) aangesloten en netflix/amazon/videoland werkt prima. Ook een film via KPN Plus (zender 203?) werkt zonder problemen. Ik heb de software er al opnieuw opgezet maar het probleem blijft. Het vreemde is, is dat we boven hetzelfde kastje hebben en daar alles zonder problemen werkt.

 

Mijn Situatie:

 

Glas → Router (edge router) → unify mini switch → Unify In wall switch → TV

                                                                               |→ 4K box boven         |→ KPN box

Iemand een idee wat hier fout zou kunnen gaan?

Gr, Rehman

Beste @rembrand20 

Heeft die switch die je hebt IGMP Snooping? En heeft de Router dat ook? Want als dat niet aanwezig is dan zal het niet werken, en blijf je deze tekst houden dat je van de ene naar de ander zender moet schakelen. De TV ontvanger heeft IGMP Snooping nodig. Heb je helemaal geen modem van KPN?


Beste @rembrand20 

Heeft die switch die je hebt IGMP Snooping? En heeft de Router dat ook? Want als dat niet aanwezig is dan zal het niet werken, en blijf je deze tekst houden dat je van de ene naar de ander zender moet schakelen. De TV ontvanger heeft IGMP Snooping nodig. Heb je helemaal geen modem van KPN?

Hoi Dennis,

Bedankt voor je antwoord. Mijn routers en switeches hebben IGMP snooping enabled staan. Zoals ik aangeef werkt de tv ook voor zo'n 20min. waarna hij de melding geeft en na het zappen wrkt het weer.


Niemand meer een idee wat er fout kan gaan?


Heb je geen modem van KPN? Heb je die wel, zou je de TV ontvanger eens rechtstreeks willen aansluiten op de modem? En dan kijken wat ie na 20 minuten de ontvanger dan doet. Als het dan goed blijkt te werken, dan is er toch iets mis met de switch. Ik heb ook een router Asus, ook IGMP Snooping, maar werkt niet echt perfect met On Demand te kijken. Live TV werkt wel, maar heb de TV ontvanger maar rechtstreeks aangesloten op de modem. Daarna geen last meer van gehad.


Hoi @rembrand20, welkom! Over het algemeen komt deze melding voor als de verbinding tussen tv ontvanger en het internet niet ideaal is. In jouw setup zijn er eigenlijk twee meest waarschijnlijke bottlenecks: de switches, of de Edge router zelf. De switches moeten, zoals Dennis al benoemd, IGMP snooping ondersteunen. Je geeft aan dat dit ook het geval is, dat is mooi. Om dan te kunnen vaststellen waar het probleem z'n oorzaak vindt is een proces van eliminatie nodig. Sluit een tv ontvanger eens rechtstreeks aan op die Edge router en zie of het dan wel goed gaat. 

Zo niet, dan moet je denk ik nog eens kijken naar de instellingen van je Edge router. Daar kan @wjb je dan wel mee helpen. 

Als het daarmee wel goed gaat, sluit de ontvanger aan op de mini switch. Gaat het dan mis, dan zal die het probleem zijn (of de gebruikte kabel), en zo verder met ook de andere switch. 


Dit probleem is nu zo'n 2 dagen aan de gang.

Daarvoor heeft het allemaal wel goed gewerkt?

 

Heb je in de command line interface (cli) van de EdgeRouter al eens de IGMP proxy server herstart door het commando restart igmp-proxy in te geven?

Heeft dat enig effect?