Skip to main content

Hallo beste forumlezers!

Ik ben sinds kort glasvezel-klant en had voorheen een Ziggo abonnement. Een vraag over de TV: wat is zo’n beetje de gangbare snelheid waarmee je wisselt tussen kanalen? Dus voordat je beeld en geluid hebt? En als je een opname vooruit spoelt, wat voor tijd is daar ‘normaal’ te noemen?

 

Bij Ziggo ging zappen snel en zonder vertraging, bij KPN is mijn eerste ervaring dat de VIP5202-ontvanger het niet helemaal kan bijhouden. Ik zie nu ongeveer 4 tot 5 seconden per keer dat je van kanaal wisselt, maar dan heb je beeld en nog geen geluid. Dat duurt ook nog even: eerst heb je 1 seconde niet-gesynchroniseerd beeld en geluid en dán pas synchroniseert de boel en kun je normaal TV kijken. Dan ben je dus wel ruim 5 tot 6 seconden kwijt.

 

Ik heb al een hoop topics gelezen op de forums en zie dat meer mensen met deze eigenschap te maken hebben. Ben niet onbekend met internet, TV, et cetera: dus na de gebruikelijke stappen (resetten modem, resetten van je TV-ontvanger, al zou dat niet nodig moeten zijn, andere UTP-kabel) toch maar zelf een topic gemaakt. Ik begrijp dat IPTV langer nodig heeft om iedere keer de stream op te bouwen, maar dit is echt een mega stap terug in de tijd als je snel zappen gewend bent.

Een opname bekijken en doorspoelen is helemaal een hel, want iedere keer als je 30 seconden voor- of achteruit gaat kost dat je dus…. 5 seconden.

 

Kan iemand mij de gouden tip geven of is dit gewoon echt een eigenschap van deze TV-ontvanger?

Heb inmiddels dezelfde ervaring met de omgeruilde tuner.

In eerste instantie duurde het zappen langer, na een aantal uur ging alles sneller. Klinkt heel bijzonder, maar dit is wat ik constateer. Het gaat nog steeds aanzienlijk langzamer dan Ziggo, maar het is nu redelijk te gebruiken. Ik verwacht geen verdere verbeteringen ten opzichte van nu.


@Nitronix in dat geval sluit ik het topic voor je.

Een tip die ik nog heb is dat je zelf een zenderlijst kan samenstellen.  Wellicht dat je daarmee een hoop zenders waar je normaal voorbij zapt kan wegfilteren.

Ondertussen blijven wij bezig met ontwikkelen om te zien of we met een update in de toekomst de gewende snelheid kunnen terugbrengen. 


Heb inmiddels dezelfde ervaring met de omgeruilde tuner.

In eerste instantie duurde het zappen langer, na een aantal uur ging alles sneller. Klinkt heel bijzonder, maar dit is wat ik constateer. Het gaat nog steeds aanzienlijk langzamer dan Ziggo, maar het is nu redelijk te gebruiken. Ik verwacht geen verdere verbeteringen ten opzichte van nu.

 

Ziggo en KPN met elkaar vergelijken is appels en peren vergelijken.😉

Reden:

Ziggo werkt met DVB-C. Dat houd in dat alle zenders gelijktijdig worden verzonden en op de tv decoder binnen komen. Omdat het digitaal is, heb je ook bij Ziggo wachttijden.

KPN werkt met IPTV en dat betekend dat de zender waar je naar kijkt op de KPN tv decoder binnen komt.

Wil je naar een andere zender, dan stuurt de KPN tv decoder de aanvraag naar de server en daarna krijg je de gevraagde zender.

 

Persoonlijk heb ik hier geen problemen mee.

Wij hebben glasvezel FTTH en ik vind dat het best wel snel gaat. 😉

 

De KPN tv decoder Arris VIP 5202 moet de eerste keer alles updaten (ook de afstandsbediening) als ik het goed heb. 

Als er updates zijn, moet dat weer gebeuren.

Als hij de afstandsbediening niet goed kan updaten, leg dan de AB naast de Arris VIP 5202.

 

Zelf heb ik deze KPN tv decoder (nog) niet.

Maar ik kijk ook geen 4K via KPN.

4K kijk ik via de Smart tv.😉