Skip to main content

Waneer verwacht KPN een update? Het zappen is niet te doen.

Heel vreemd dat deze box zo uitgegeven word.

Oude box weer aangesloten.

Dat is met de nieuwste firmware al beter. Maar mogelijk heeft u die nog niet.


Het euvel is bekend en op de radar bij de ontwikkelaars.

Het duurt inderdaad steeds zo'n 5 à 6 seconden voordat een zender momenteel speelt. Als je 20 zenders doorzapt om te kijken of er wat is is niet te doen zo.

TIP. Als je geen surround geluids apparatuur hebt dan kun je de Video mode op Unicast zetten. Daarin is de zender opstart sneller. Video mode vind je direct in het eerste menu (tandwiel) onderaan.

Maar zelf zap ik nooit. Kijk wat er die avond is op mijn favoriete zenders. En stel dan die programma's voor opname in. En wat ik live kijk (sport en nieuws voornamelijk) ga ik rechtstreeks naar toe met de cijfertoetsen. Voor mij is de box dus werkbaar. 

Ik zap alleen binnen de espn en ziggo sport kanalen en dan is dat trage starten ook niet echt prettig.

Maar de mini gids (pijltje omlaag even ingedrukt houden) is wel VEEL fijner op de DIW7022 dan op de Arris VIP2952.

Dat is met de nieuwste firmware al beter. Maar mogelijk heeft u die nog niet.

Heb ik hier en het duurt nog se-con-den voordat een zender speelt. Dus in plaats van 10 zenders langs zappen kun je beter direct het zendernummer van de gewenste zender intoetsen.


Kpn brengt een Android box op de markt en die laten testen door willekeurige tv kijkers .

Ervaren Android gebruikers hadden kpn afgeraden om dit kastje op de markt te brengen 

Ik snap ook niet waarom het probleem wordt doorgeschoven naar beheerders en ontwikkelaars .

Kpn is uiteindelijk verantwoordelijk 

Kpn en de klant heeft een overeenkomst, hoe of wat met wie kpn zaken doen heeft de klant niets mee te maken.

De klant betaalt voor een werkend product niet voor een experimentele project van kpn.


Er was ook geen enkele tester voor het al uitbrengen van deze box. Nog op de dag zelf waren er veel klagers onder hen. Toen de box (en het nieuwe abonnement) voor ons volslagen onverwacht op 23 januari om 13:00 uur werd gelanceerd.

En ja, het is wel degelijk aan de ontwikkelaars (binnen kpn hoor) om dit op te lossen.


Toen de box (en het nieuwe abonnement) voor ons volslagen onverwacht op 23 januari om 13:00 uur werd gelanceerd.

Ik was dus niet de enige die verbaasd stond te kijken toen hij ineens werd gelanceerd ondanks het lijstje met bijzonderheden.

Maargoed, het zappen kan inderdaad beter. Maar wat mij ook meer opvalt is ondanks dat de TV+ box op 'Multicast' staat, hij soms ook tijdens het zappen de weg kwijt raakt en alleen nog maar 'Unicast' zenders weergeeft. Na een herstart pakt hij het weer goed op.

Dit kan inderdaad wel beter.


@Sebas14 schrijft: Maar wat mij ook meer opvalt is ondanks dat de TV+ box op 'Multicast' staat, hij soms ook tijdens het zappen de weg kwijt raakt en alleen nog maar 'Unicast' zenders weergeeft. Na een herstart pakt hij het weer goed op.

Daar heb ik geen last meer van sinds ik hem van LAN 1 naar LAN 3 op de v10 heb “verplaatst”.  :: afkloppen :: 


Dat is met de nieuwste firmware al beter. Maar mogelijk heeft u die nog niet.

Sluit hem net voor het eerst aan en hij zoekt gelijk naar een update. Ik vermoed van wel dus. 


@Sebas14 

Daar heb ik geen last meer van sinds ik hem van LAN 1 naar LAN 3 op de v10 heb “verplaatst”.  :: afkloppen :: 

Blijven afkloppen 😊 Dit zou theoretisch niet uit mogen maken. Laten we hopen dat dit in toekomstige updates beter gefinetuned gaat worden. Of nog beter, unicast uitschakelen als hij op Multicast staat. Maar dat zal wel meer zwarte schermen veroorzaken.


Waneer verwacht KPN een update? Het zappen is niet te doen.

Heel vreemd dat deze box zo uitgegeven word.

Oude box weer aangesloten.

Het scheelt behoorlijk die unicast instelling! Mis ik daardoor nog wat? 


Met Unicast is de beeldkwaliteit lager klopt dat?


Iedereen schijnt alweer vergeten te zijn hoe brak het in 2020 in gebruik genomen nieuwe tv platform was. Waarna de decoders maanden lang super traag waren met zappen en de menu's. Wel tot 10 seconden. Dat is ook opgelost. Dit wordt ook opgelost. En dit gaat geen maanden duren. 

Met Unicast is de beeldkwaliteit lager klopt dat?

Ietsje minder. 

Maar al pauzeer je live maar 1 seconde zit je al op de unicast stream. Deze komen van het online platform in tegenstelling tot die voor de oude ontvangers. 


Ik zie ook dat als je bijvoorbeeld de Videoland app streamt op de box de kwaliteit echt lager is dan als ik dit rechtstreeks doe via de Videoland app op de tv. Waarom kan die algehele stream kwaliteit niet omhoog? Eigenlijk is het een soort smart tv fake. Prima. Maar als je dat doet dan zet de kwaliteit hoger. Of een beter codec?


Dat is met de nieuwste firmware al beter. Maar mogelijk heeft u die nog niet.

Sluit hem net voor het eerst aan en hij zoekt gelijk naar een update. Ik vermoed van wel dus. 

De testers lopen een versie voor op de rest. In die versie die de testers hebben lijkt het zappen sneller te gaan.


Ik zie ook dat als je bijvoorbeeld de Videoland app streamt op de box de kwaliteit echt lager is dan als ik dit rechtstreeks doe via de Videoland app op de tv. Waarom kan die algehele stream kwaliteit niet omhoog? Eigenlijk is het een soort smart tv fake. Prima. Maar als je dat doet dan zet de kwaliteit hoger. Of een beter codec?

Aangezien Tv afstandsbediening DiW7022 kan bedienen is het beter om apps op Tv te installeren en gebruiken ipv  op de DiW7022. 

DiW7022 alleen gebruiken voor Tv en tvgids  

Tv Afstandsbediening de knoppen zijn ook aan te passen 


Ik zie ook dat als je bijvoorbeeld de Videoland app streamt op de box de kwaliteit echt lager is dan als ik dit rechtstreeks doe via de Videoland app op de tv. Waarom kan die algehele stream kwaliteit niet omhoog? Eigenlijk is het een soort smart tv fake. Prima. Maar als je dat doet dan zet de kwaliteit hoger. Of een beter codec?

Aangezien Tv afstandsbediening DiW7022 kan bedienen is het beter om apps op Tv te installeren en gebruiken ipv  op de DiW7022. 

DiW7022 alleen gebruiken voor Tv en tvgids  

Tv Afstandsbediening de knoppen zijn ook aan te passen 

Klopt. Goeie tip. Mijn Samsung van circa 2021 kent de box niet. Komt niet voor in de lijst. “Oude” decoder wel. Om nu weer 2 afstandsbedieningen naast elkaar te gebruiken is weer een stap terug. Verder vind ik dat de beeldkwaliteit achteruit gegaan is met de nieuwe box. Dat vind ik ongekend. Dan heb ik het niet eens over de zap tijd. Hebben de testers geen commentaar op de beeldkwaliteit? Is er zicht op waneer er een update beschikbaar komt? 


Ik zie ook dat als je bijvoorbeeld de Videoland app streamt op de box de kwaliteit echt lager is dan als ik dit rechtstreeks doe via de Videoland app op de tv. Waarom kan die algehele stream kwaliteit niet omhoog? Eigenlijk is het een soort smart tv fake. Prima. Maar als je dat doet dan zet de kwaliteit hoger. Of een beter codec?

Aangezien Tv afstandsbediening DiW7022 kan bedienen is het beter om apps op Tv te installeren en gebruiken ipv  op de DiW7022. 

DiW7022 alleen gebruiken voor Tv en tvgids  

Tv Afstandsbediening de knoppen zijn ook aan te passen 

Klopt. Goeie tip. Mijn Samsung van circa 2021 kent de box niet. Komt niet voor in de lijst. “Oude” decoder wel. Om nu weer 2 afstandsbedieningen naast elkaar te gebruiken is weer een stap terug. Verder vind ik dat de beeldkwaliteit achteruit gegaan is met de nieuwe box. Dat vind ik ongekend. Dan heb ik het niet eens over de zap tijd. Hebben de testers geen commentaar op de beeldkwaliteit? Is er zicht op waneer er een update beschikbaar komt? 

 

Ik gebruik kpn afstandsbediening voor tv  en voor  Tv  de Philips remote app ,heb liever 1 afstandsbediening op tafel  en afstandsbedienings app voor de meeste grote tv merken zijn gebruiksvriendelijk..

Ik heb nu zowel over de VIP5202 en DiW7022, ik heb beiden 


Als je via de KPN+ apps een streamingdienst gebruikt is de beeldkwaliteit beduidend lager dan als je dit doet vanaf de apps op je TV. Hoe kan dit? Het heeft de voorkeur om dit via KPN+ te doen omdat de universele afstandsbediening van mij Samsung niet overweg kan met de DIW7022 box (nee ook niet met ARC HDMI poort) nu zit ik opeens weer met 2 afstandsbedieningen te klooien. 


Er is een update die zappen verbetert. Voor meer informatie:

 


Nieuwe updates gisteren gadaan. Zaptijd is nog precies hetzelfde. Te traag. Zeker als ik bij de commerciële omroepen ben ben gaat het traag. (Bijna 4 seconden). Inmiddels alles op Uinicast gezet. Dan wel beter. Maar heb dan een lagere beeldkwaliteit.


Nieuwe updates gisteren gadaan. Zaptijd is nog precies hetzelfde. Te traag. Zeker als ik bij de commerciële omroepen ben ben gaat het traag. (Bijna 4 seconden). Inmiddels alles op Uinicast gezet. Dan wel beter. Maar heb dan een lagere beeldkwaliteit.

Beste Thijs

Ik ben niet positief over deze stb echter de zap snelheid is sinds de laatste update mijn inziens wel verbeterd.

Heb je de laatste update Thijs?

Mvg


Toch gek al die verschillende ervaringen. Na een voorlaatste update, met verbetering in zappen, gaat het hier sneller dan ik met mijn ogen kan knipperen.

Hopelijk komt kpn erachter waarom het zappen bij een deel nog traag gaat (nouja, het starten van zenders dus). Bij het gros gaat het snel naar mijn mening gezien het aantal opmerkingen op het forum hierover.

Al gebruik ik liever de cijfertoetsen om direct naar de zender te gaan die ik op dat moment wil zien. Dat is het snelst. Want zelfs met de snelheid van 0,5 seconden zoals hier is 20 zenders verder zappen mijns inziens nutteloos. We hebben een gids om te zien wat waar wanneer is tenslotte.