Skip to main content
Beantwoord

Zappen gaat traag op de KPN TV+ box

• November 30, 2025
  • 23 reacties
  • 245 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

, echter Ik zie dat er al een topic over is. De oplossing gaat over unicast multicast etc.

Ik zit op unicast omdat ik een nogal breed netwerk heb met eigen appratuur maar dat had ik bij Ziggo ook.

Alle apparatuur van Ziggo, of dat nu bekabeld, via coax op draadloos is zapped als een malle.

Dit had voor mij een showstopper kunnen zijn geweest zij het dat ik dit helemaal niet had verwacht.

Is hier nog iets aan te doen of moeten wij hier mee leven. Het is vrij irritant eigenlijk.

Internet kan het niet zijn die is vele malen sneller dan Ziggo.

Hoop dat er iets is.

Beste antwoord door Hans Papie

Nou, goed dat je het vraagt want dat dacht ik inderdaad. Heb hem op unicast gezet en plop. Werkt als een speed. Heel erg bedankt Arjan, dat scheelt me een hoop gedoe. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat dat automatisch ging ja.
Nogmaals, Arjan, hardstikke bedankt voor deze waardevolle tip!!!

23 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 30, 2025

Met Multicast heb je zo wie zo een veel beter beeld.

Kies Multicast en beste beeldkwaliteit.

Wat versta je onder traag zappen?

0,1 sec. 1 sec. etc.? 

Als het goed is, gaat het zappen sinds de laatste update op de Sagemcom DIW7022 (ook wel KPN tv+ box genoemd) veel sneller.

Bij ons gaat het inderdaad sneller.

Kijk even welke versie je hebt.

P.S.

Mijn zus heeft de Ziggo Next box en ik vindt zappen op dat ding erg traag.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • November 30, 2025

Ik hoef geen Multicast en het beeld is prima en al mijn randapparatuur (22 stuks) werkt prima.

DIW7022
Android versie 11

KPN TV+ firmware 0.36.4

KPN TV+ Launcher 1.210.2

Het zappen is gewoon TRAAG, moet meteen door. Zelfs IPTV op hetzelfde KPN+ boxje zapt 5x zo snel.

Het duurt 8 seconden welgeteld. Tussen iedere zender. 8 seconden zwart beeld. Die Ziggo Next, bedraad in mijn geval, zapte als een malle.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 30, 2025

8 seconde is wel heel erg lang.

Wat zit er precies tussen de Sagemcom DIW7022 en de KPN router (Experiabox of Box12)

Het zappen hoort gewoon heel erg snel te gaan.

Maar bijvoorbeeld een DVS of verkeerde switch en ook WIFI kan voor dit probleem zorgen.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • November 30, 2025

Ik heb mij eigen (ASUS) Router er tussen. We kunnen er hele discussies over houden maar dezelfde config werkte bij Ziggo prima. Het internet is snel, het beeld is top, het zappen is waardeloos. Moet toch een verklaring voor zijn? Ik wil best een keer het originele modem er tussen zetten en als dat snel is is dan mooi maar dan nog begrijp ik het niet.

(ik VPN o.a. naar mijn huis, ik heb 100% dekking in mn huis. Dat wil ik graag zo houden.)

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 30, 2025

Loopt de kpn DIW7022 ook via VPN?

Dat moet in ieder geval niet. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • November 30, 2025

Nee, ik bedoel ik maak van buitenaf een VPN op mijn eigen netwerk om bij internet apparatuur te kunnen komen. Als de DIW7022 via VPN (surfshark of nordvpn) loopt dan doet hij het denk ik niet. Zit je niet meer op een KPN netwerk. Via mn eigen router kan ik dit overigens wel besturen…. Maar is hier niet het geval.

Ik bouw alles wel even naar origineel volgende week want van dit zap gedrag gaan we huilen en ik zit er 2 jaar aan vast :-(

Frans123
Helper
Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • November 30, 2025

Koppel eerst jou asus router en overige hardware los. 

En zet VPN ook uit. 

Hang daarna jou KPN Box of Eexperiabox in de meterkast. 

Koppel daarna jou KPN TV + box rechtstreeks via lankabel aan jou KPN Box of KPN Experiabox. 

En kijk of het zappen veel sneller gaat via Multicast van jou KPN TV + box. 

Lees eerst de handleiding van jou Asus router zeer goed door. 

Let op: Jou Asus router moet wel IGMP snooping of IGMPv2 ondersteunen en VLAN 4 voor KPN IPTV ondersteunen en anders werkt het niet unicast wel. 

je kunt in de KPN TV + box bij menuweergave de tijd van info weergave balk verkorten of langer maken. 

Let op: VPN werkt niet op KPN TV + box. 

VPN werkt wel via het normale internet van KPN zelf. 

ik hoop dat je deze adviezen van mij overneemt. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • November 30, 2025

Ik zie niet in waarom GMP snooping of IGMPv2 het zappen zou versnellen. Ziggo dat niet nodig dan?

Of iptv? Ik haal op de kabel van de BOX gewoon 980 up en down.

Wie kan mij uitleggen waarom GMP snooping of IGMPv2 het ZAPPEN versneld?
(ASUS heeft dat idd niet trouwens, VPN staat niet aan hoor en tis VPN van buiten naar binnen)

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • November 30, 2025

Wie kan mij uitleggen waarom GMP snooping of IGMPv2 het ZAPPEN versneld?
(ASUS heeft dat idd niet trouwens)

IGMP snooping helpt bij multicast, maar aangezien je  unicast kiest, heeft het geen invloed. Maar in algemeen (niet altijd) is het zappen sneller bij multicast dan unicast. Asus heeft dat wel, staat onder LAN → IPTV → Enable Multicast Routing

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • November 30, 2025

Ik heb het aangezet Wijsgeer, echter het helpt niet. Ik werk ook verder niet met vlan's he.

Ik ga het wel een keer terugbouwen en dan zie ik wel verder. Heb er nogal wat achter hangen….

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • November 30, 2025

@Hans Papie Je kan met bepaalde modellen van Asus toch Multicast voor TV gebruiken. Je moet eerst de Merlin firmware flashen en paar extra instellingen toepassen. Dan hoeft je de KPN modem niet te gebruiken.

Ik heb het aangezet Wijsgeer, echter het helpt niet.

Nee, IGMP snooping heeft alleen effect op Multicast verkeer, als je de ontvanger op unicast instel, heeft deze instelling geen invloed op TV kijken.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • November 30, 2025

Is er niet voor dit model. (althans, niet gevonden) Maar dan moet ik evengoed die vlan's goed doorzetten. Heb ook switches in gebruik. Ik vind het een hoop gedoe en moet eenvoudig kunnen switchen van provider dus niet teveel poespas. 

Én dat alleen om snel te kunnen zappen 😕Over de rest met ik zeer tevreden. Mijn hele huis incl tuin, overal tussen de 500 en 980 Mbps. Ook draadloos. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • November 30, 2025

Is er niet voor dit model. (althans, niet gevonden)

Welk model heb je?

Maar dan moet ik evengoed die vlan's goed doorzetten.

Met VLAN kan je QoS instellen op bepaalde VLANs en ook isoleren van de rest. Het helpt een beetje.

Én dat alleen om snel te kunnen zappen

Zappen is bij KPN toch heel traag, bij Ziggo (DVC-C) is idd veel sneller, ook bij Odido (ITV) is zappen sneller. Je kan in de ontvanger Audio op passthrough instellen, dat helpt ook klein weinig bij zappen.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • November 30, 2025

Ik de 2x de rt-ax92u

Ik heb verstand van vlan en qos maar om dat nou thuis te gaan doorvoeren gaat me iets te ver. Moet ik m’n switch ook gaan doe die er tussen zit. Ik begrijp echt niet waarom die bij kpn zo is en bij ziggo niet. Mss moet kpn zich dan toch maar bij telefonie houden en ziggo bij televisie (en vodafone afstoten) 😁

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • November 30, 2025

Ik de 2x de rt-ax92u

https://github.com/gnuton/asuswrt-merlin.ng/releases?q=3004*+prerelease%3Atrue

Date: October 10, 2025
Release: 3004.388.10_1-gnuton1

• UPDATED: Upstream code to 3004.388.10

NOTE: The following routers will be added later

• RT-AX92U

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • November 30, 2025

Nou, wie weet wijsgeer…. voorlopig maar even zo. Bedankt!!

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Hey ​@Hans Papie. Een zaptijd van 8 secondes is wel erg lang inderdaad. Ik kan mij voorstellen dat je daar een beetje van baalt en iets wil in veranderen. 

Gelukkig zijn er al wat Communityleden te hulp geschoten en ben je hopelijk wat meer te weten gekomen. Maar ik ben bang dat er toch iets in je netwerk deze langere zaptijd veroorzaakt. Normaal zou het max 2 a 3 seconden moeten duren en dat geldt dan voor zowel multicast als unicast. Voor de zekerheid heb ik dat nog even getest. Wat het dan is, is natuurlijk de vraag en daar heb ik helaas geen antwoord op. Je bent al van plan om even de Experia Box terug te hangen en sluit dan ook een rechtstreekse kabel (zonder switches ertussen) aan naar de tv-ontvanger. Dan kun je checken of het zappen dan sneller gaat. 

Wellicht helpt het dan nog om het advies van ​@TDN op te volgen (wat betreft flashen van de ASUS) en gebruik te maken van multicast. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • December 3, 2025

Tja, het netwerk is identiek aan wat ik had bij Ziggo en daar had ik deze problemen zeker niet, Zelfs 2-3 seconden vind ik niet acceptabel hoor. Moet gewoon meteen. De tijd zal het leren….

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • December 3, 2025

Ik zit op unicast

Voor de zekerheid: ik neem aan dat “ik zit op” betekent dat je de TV+ Box expliciet hebt ingesteld op unicast. (Dus de videomodus in de beeldinstellingen.)

Volgens mij bedoel je dat wel, maar ik noem het toch even om uit te sluiten dat je misschien denkt dat de ontvanger vanzelf geen andere keuze heeft omdat je netwerk geen multicast ondersteunt.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • Antwoord
  • December 3, 2025

Nou, goed dat je het vraagt want dat dacht ik inderdaad. Heb hem op unicast gezet en plop. Werkt als een speed. Heel erg bedankt Arjan, dat scheelt me een hoop gedoe. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat dat automatisch ging ja.
Nogmaals, Arjan, hardstikke bedankt voor deze waardevolle tip!!!

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • December 3, 2025

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat dat automatisch ging

Dat is ook zo, maar pas als multicast mislukt. En iedere keer bij wisselen naar een multicast-zender (niet alle zenders gebruiken dat) wordt eerst multicast weer geprobeerd. Tot een time-out ervoor zorgt dat de ontvanger tijdelijk voor unicast kiest.

(Trouwens, mocht je ooit teruggaan naar multicast, vergeet dan niet ook “Automatisch beste kwaliteit” weer aan te zetten.)

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • December 4, 2025

👍

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Heel scherp ​@Arjan van B ! Zo heb je weer iemand blij gemaakt met je scherpe blik. Het was natuurlijk af te leiden uit het feit dat de schakeltijd 8 seconde is. Ik geef mijzelf een klein klapje op het achterhoofd dat ik niet met deze checkvraag kwam. 

Mooi dat het voor jou is opgelost ​@Hans Papie !