Skip to main content

Ik heb tussen 10-24 november KPN geprobeerd. Een van de zaken die mij opvielen was dat zappen niet zo vloeiend ging. Is dit bekend bij deze ontvangers? Het gaat om de Arris VIP5202.

Wat er gebeurt: bij drukken op de AB om een ander kanaal te selecteren:

  1. direct valt het beeld weg (scherm zwart)
  2. Onderin beeld verschijnt direct de omschrijving van de nieuw gekozen zender
  3. beeld blijft vervolgens nog ca 2-2,5s zwart
  4. Er verschijn bewegend beeld van de nieuw gekozen zender
  5. vervolgens na een paar tellen bevriest het beeld nog heel eventjes (ca halve seconde)
  6. beeld gaat weer bewegen en loopt dan vloeiend door
  7. beeld blijft goed doorlopen, ook uren achterelkaar op dezelfde zender

Dit is dus vrij recent, 2 maanden geleden. Het is weliswaar een “first world problem”, maar ik vind het toch fijner zoals het bij Ziggo gaat.

Het vreemde is dat een kennis in de wijk die sinds een week ook KPN IPTV heeft, met dezelfde ontvanger VIP5202, dit probleem niet heeft. Daar duurt het schakelen van zender naar zender eerder 0,5-1s en niet 2,5s.

Was dit probleem bekend? En is het inmiddels misschien inmiddels verholpen? B.v. met een fw update voor de ontvanger?

 


Edit: nog vergeten te vermelden: ik had een EB12 in het pakket van KPN. Ik heb internet en IPTV ook werkend gehad met een pfSense router i.p.v. de EB12 en dat maakte geen verschil. Dus het kan niet aan de EB12 gelegen hebben.

Hoi @Bekabeld, steeds even zwart beeld dus in plaats van een soepele overgang naar andere zenders. Niet helemaal de bedoeling. Heb je de ontvanger al eens gereset? Helpt dat? En hoe is deze aangesloten op het modem? Met een kabel of draadloze adapters?

En heb je nu de pfSense aangesloten of de Box 12? Ik wil wel wat analyses uitvoeren, maar dan moet de Box 12 aangesloten zijn vandaar mijn vraag. En zou je dan ook jouw profiel willen voorzien van gegevens en en seintje geven als je dat gedaan hebt. 


Beste @Bart_Z : dank voor je reactie. Het beeld is inderdaad bij elke overschakeling minimaal 2,5 s zwart. Ik weet niet zeker of analyse zin heeft, want op dit moment ben ik geen abonnee meer. Maar misschien wil ik het wel een tweede kans geven.

Je vragen:

De ontvanger is meerdere malen gereset, hielp niet

Aansluitng via cat6a kabel

Ik heb de EB gebruikt om dit te testen. 

Ik was vooral benieuwd of dit probleem vaker voorkomt. Eigenlijk dacht ik in het begin dat dit normaal was bij KPN, maar dat is blijkbaar niet zo.


Dat is jammer. Dan kan ik inderdaad niet meer analyseren. Maar het zou inderdaad niet zo moeten zijn. Mocht ik weer iets kunnen betekenen. Hoor ik graag van je.


Sinds 2 weken heb ik de Arris 5202 omdat ik een nieuwe 4K televisie heb gekocht. Ook ik heb te maken met een vertraging beeld en geluid wanneer ik van zender wissel. Voorheen ( met de andere Arris) had ik hier geen last van. Is er een oplossing voor het “probleem”?
wijnboer Ted


Sinds 2 weken heb ik de Arris 5202 omdat ik een nieuwe 4K televisie heb gekocht.

@Wijnboer Ted . Daar zit helemaal geen logica in. Heb bewust gekozen voor behouden HD-ontvanger i.c.m. 4k televisie.

Want voor het 4k via de kpn box hoef je het totaal niet te doen. Twee totaal oninteresssante zenders (691 en 692) en een een beetje (693) in 4k. Rest is en blijft HD, ook via 4k ontvangers. En wat on demand aanbod tegen betaling.

De 4k app voor Netflix, Youtube en Amazon (en meer) zit al in de televisie zelf!

4k televisies zijn al gemeengoed. De uitzendingen daarentegen staan (in Europa) nog in een héél pril begin. Dat duurt nog wel een jaar of 10 voordat gewone zenders als NPO en RTL minimaal 1 van hun zenders in 4k hebben, denk ik zo.


Bedankt voor je reactie. Maar is een antwoord op mijn vraag: vertraging enigszins oplossen ook mogelijk. Terug naar de oude HD ontvanger lijkt toch ook geen optie, denk ik,


@Wijnboer Ted 

Ik hoop dat het zappen danwel van zender wisselen met de 5202 met een update weer vlotter gaat.

Terug naar de oude HD ontvanger lijkt toch ook geen optie

Die zapt tenminste wel behoorlijk. (maar de 4k zenders krijg je daar dus niet mee, heb je die nu al niet dan lijkt mij een HD ontvanger zelfs béter dan de 5202. Maar wie ben ik?...)


Ga binnenkort de 5202 eens updaten, kijken of hiermee de vertraging wat minder wordt.


@Wijnboer Ted even resetten van de ontvangerlijkt mij een goede stap. Ik hoop dat dat de snelheid ten goede komt.