Skip to main content

Vandaag KPN glasvezel aangesloten en vergestapt vanaf Ziggo en net als andere overstappers geschokt over de traagheid van het zappen tov Ziggo, DIW7022 Firmware 0.17.4 App 1.97.1. Doet mij denken aan de IPTV ver ADSL die ik van Tele2 10 jaar geleden had.

DoorĀ unicast ipvĀ multicast aan te zetten gaat het zappen wel soepel.

Ā 

Admin: eigen topic voor bericht aangemaakt

Ik heb het zappen kunnen versnellen naar ong 2.5 sec, door mijn Switch buiten te sluiten en rechtstreeks de kabel vanaf kpn router naar de tv aan te sluiten.


Toch gek al die verschillende ervaringen. Na een voorlaatste update, met verbetering in zappen, gaat het hier sneller dan ik met mijn ogen kan knipperen.

Hopelijk komt kpn erachter waarom het zappen bij een deel nog traag gaat (nouja, het starten van zenders dus). Bij het gros gaat het snel naar mijn mening gezien het aantal opmerkingen op het forum hierover.

Al gebruik ik liever de cijfertoetsen om direct naar de zender te gaan die ik op dat moment wil zien. Dat is het snelst. Want zelfs met de snelheid van 0,5 seconden zoals hier is 20 zenders verder zappen mijns inziens nutteloos. We hebben een gids om te zien wat waar wanneer is tenslotte.

Ja klopt Peter.

Ik ervaar dat ook zo flinke verbetering wat betreft het zappen.

Ik denk dat hier wellicht een ander issues speelt.


Om eerlijk te zijn er zit inderdaad nog een powerline adapter tussen de router en ontvanger, maar ook met enkel een utp kabel tussen de router en ontvanger houdt ik een zap tijd van tussen de 3 en 5 seconden met multicast aan. Dat is het zelfde als met de powerline er tussen of via wifi.Ā 

Dus bij mij blijft unicast aanstaan. Ik zie geen verschil in beeld kwaliteit en vanuit gebruiksperspectief niet echt voordelen aan multicast.Ā 

Ik geloof wel dat er in de afgelopen periode met firmware updates de snelheid verbeterd is en het is goed te lezen dat KPN het probleem serieus genomen heeft, echter wanneer je dezsnelheid van Ziggo gewent bent dan is ook de 2.5 seconden niet acceptabel.Ā 


@TimmeeeyĀ 

Ā 

Verwijder die powerline adapter zo snel mogelijk.

Deze verbruiken heel erg veel energie en door de verstoring op het 230 volt netwerk werken ze niet geweldig.

Bij de DIW7022 worden ze zelfs door KPN afgeraden.

Ā 

Zie het beste aansluitschema voor de DIW7022 (deze werkt ook perfect via WIFI)

Groene lijn is een vaste UTP kabel.Ā 

Ā 

Ā 


@TimmeeeyĀ Inderdaad, vergeleken met ziggo(waar ik vandaan kom) is 2,5 sec nog steeds traag. Er is door kpn nog wat werk te verzetten.


@TimmeeeyĀ Inderdaad, vergeleken met ziggo(waar ik vandaan kom) is 2,5 sec nog steeds traag. Er is door kpn nog wat werk te verzetten.

Tja, hier start een zender sneller dan ik met mijn ogen kan knipperen met de TV+ box.

Het schijnt in unicast ietsje langer te duren, maar 2,5 seconde???


Om eerlijk te zijn er zit inderdaad nog een powerline adapter tussen de router en ontvanger, maar ook met enkel een utp kabel tussen de router en ontvanger houdt ik een zap tijd van tussen de 3 en 5 seconden met multicast aan. Dat is het zelfde als met de powerline er tussen of via wifi.Ā 

Dus bij mij blijft unicast aanstaan. Ik zie geen verschil in beeld kwaliteit en vanuit gebruiksperspectief niet echt voordelen aan multicast.Ā 

Ik geloof wel dat er in de afgelopen periode met firmware updates de snelheid verbeterd is en het is goed te lezen dat KPN het probleem serieus genomen heeft, echter wanneer je dezsnelheid van Ziggo gewent bent dan is ook de 2.5 seconden niet acceptabel.Ā 

Heb je nog aanvullende apparatuur aangesloten, @Timmeeey, zoals soundbar, versterker, home cinema set? Als je de ontvanger rechtstreeks bekabeld aangesloten hebt, is dit dan echt een enkele kabel, of zit er een switch of iets dergelijks tussen?


@TimmeeeyĀ Inderdaad, vergeleken met ziggo(waar ik vandaan kom) is 2,5 sec nog steeds traag. Er is door kpn nog wat werk te verzetten.

Tja, hier start een zender sneller dan ik met mijn ogen kan knipperen met de TV+ box.

Het schijnt in unicast ietsje langer te duren, maar 2,5 seconde???

Hier duurt het hooguit 1 sec ik druk op de knop en heb meteen beeld en geluid


@Erik_Ā  ik heb een soundbar, maar die zit op een andere HDMI uitgang van mijn TV.Ā 

Ā 

@PeterGĀ  Wellicht heb ik het niet helemaal duidelijk beschreven maar met unicast haal ik ook ongeveel die 1 seconde, de >2.5 sec responce is enkel met multicast. Daar bij maakt het niet uit hoe ik de aansluiting maak, direct met cat 6 kabel op het modem, via power lan of wifi.Ā 

Ā 

Ik ben nu met de unciast instelling te vreden over de snelheid.Ā 


Toch raar dat jij nog 2,5 seconden bij het starten van een zender ervaart in multicast (wat alleen LIVE het geval is).Ā 

Hier start een zender in multicast sneller dan een oogwenk.Ā 

Ik blijf het, eigenlijk al jaren, wonderlijk vinden dat met dezelfde apparaten en software niet iedereen dezelfde issues heeft.

Hier trouwens standaard kpn netwerk: alleen modem v10 waar de ontvangers bekabeld op zitten. Verder niks.Ā 

Ps ik ben ook niet issue vrij met de TV+ Box.Ā 


@Erik_Ā  ik heb een soundbar, maar die zit op een andere HDMI uitgang van mijn TV.Ā 

Ā 

En, dat trage zappen, is dat dan de periode tot er beeld+geluid verschijnt? Of verschijnt er wel beeld en duurt het even tot het geluid er ook is? Eerste geval, nemen we meeĀ als datapunt richting de ontwikkelaars.

Maar als het dat laatste geval is, dan zal dit eerder liggen aan een wat tragere communicatie tussen TV+ Box, TV en Soundbar. Daarvoor is, van ons uit, de aangeraden aansluit manier om de TV+ Box met HDMI op de TV te hebben, en de Soundbar met HDMI ARC op de TV. Zorg dan ook dat de TV+ Box ingesteld staat op Automatisch, en de tv op passthrough en dat eARC support aan is,